Ervaringen 4-traps automaat 1998

Voor kenners: de "Roffel"
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Turbo Will-I-Am
2nd Gear member
Berichten: 105
Lid geworden op: 08.03.2012 - 23:10
Locatie: Wijhe
Contacteer:

In mijn Volvo C70 T5 uit 1998 ligt een viertrapsautomaat. Wat zijn de ervaringen met deze versnellingsbakken??

Levensduur?
Onderhoud??
e.d.

Heb 240 K op de teller staan!
Voorheen: Seat Toledo V5
Voorheen: Volvo C70 T5 Automaat
Nu: S60 D5 Summum, Tunex Stage II
Werk: Volvo V40 D2 (2015)
sju_art
4th Gear member
Berichten: 931
Lid geworden op: 31.08.2010 - 15:41

Zowieso aan te raden is na aanschaf een stage 0 te doen en dus je automaat bak even te laten spoelen.

Ondanks te geringe verbeteringen die ik waarneem, is long life olie een illusie. Zie heta ls preventief onderhoud?

Als een 4 bak is te spoelen trouwens...
Volvo S60 2.4T AT MY2001 Vialle LPG G3
Volvo S60 2.4i 140pk MY2001 Landi LPG + flashlube smeersysteem
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

alle bakken zijn te spoelen..
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
Gebruikersavatar
Fredtref
1st Gear member
Berichten: 30
Lid geworden op: 13.10.2009 - 10:01
Locatie: Huizen
Contacteer:

Mijn TDI heeft nu 387.500 gereden, en de bak schakelt helemaal perfect, is nog nooit gespoeld.
Ik heb geen 9 tot 5
mentaliteit, eerder
van 10 tot 3
Gebruikersavatar
Turbo Will-I-Am
2nd Gear member
Berichten: 105
Lid geworden op: 08.03.2012 - 23:10
Locatie: Wijhe
Contacteer:

Fred, dat is precies wat ik wou horen,
Voorheen: Seat Toledo V5
Voorheen: Volvo C70 T5 Automaat
Nu: S60 D5 Summum, Tunex Stage II
Werk: Volvo V40 D2 (2015)
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 21489
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Nee, dat wil je NIET horen.

Je wilt aandachtspunten horen zodat je weet wat je kan verwachten. Je wilt horen wat een revisiebak kost als er echt iets stuk gaat: via de dealer of via een revisiebedrijf. Je wilt horen hoe je storingen kunt herkennen, uitlezen en eerst herstellen en dan resetten.

Dat zou mijn keuze zijn ...

edit: taalfout
Mark


Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Als de bak nog nooit gespoeld is en geen problemen heeft zou ik dat zeker niet doen. Vaak beginnen de problemen pas met oudere bakken als je ze gaat verversen. Mijn advies: gewoon doorrijden. De 4 bak van Volvo is overigens een prima bak.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
smitje52
1st Gear member
Berichten: 17
Lid geworden op: 12.10.2010 - 21:07

Ik heb een V70T automaat uit 1997 die op LPI loopt en de 4-traps automaat heb ik 2x laten spoelen in de totaal 310.000km die hij nu gereden heeft. Bak schakelt nog steeds heerlijk en geen enkel probleem of onhebbelijkheid. Motor is ook nog getuned dus hoeft niet altijd een probleem te zijn voor de automaat.


Smitje52.
Zwarte V70D5 Geartronnic 2006 Summum uitvoering en schuifdak, Rica getuned van 185 naar 205 PK.
Zwarte V70T Automaat 1997, LPI en getuned van 193 naar 210 PK. Volvo sportonderstel.
Gast

Ik heb de 4-bak in mijn '98 C70 ook laten spoelen - 140.000 km.
Schakelde voor het spoelen wel eens wat bruusk naar de 4e.
Na het spoelen schakelt de bak weer prima. Echt een genot.
Gebruikersavatar
Turbo Will-I-Am
2nd Gear member
Berichten: 105
Lid geworden op: 08.03.2012 - 23:10
Locatie: Wijhe
Contacteer:

Kan de software van de vierbak uit '98 ook worden geupdate, of kan dat alleen met de nieuwere types??
Voorheen: Seat Toledo V5
Voorheen: Volvo C70 T5 Automaat
Nu: S60 D5 Summum, Tunex Stage II
Werk: Volvo V40 D2 (2015)
Gast

volgens mij niet, maar ik geef mijn mening voor een betere.
Gebruikersavatar
sbv
6th Gear member
Berichten: 4321
Lid geworden op: 30.11.2004 - 20:47
Locatie: Nieuwerbrug a.d Rijn

Bij mijn weten enkel de nieuwere types

Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue
Frank87
1st Gear member
Berichten: 46
Lid geworden op: 27.09.2011 - 17:30

Bij oudere automaten zitten de magneetjes in de oliepan meestal vol met slijpsel en frictiemateriaal. Dit is gewoon "natuurlijke" slijtage. Die magneten zijn ook bedoeld om dat materiaal uit de olie te trekken als deze olie terug in de carterpan van de automaat loopt.

Geen een olie gaat levenslang mee.. ook al beweren alle grote jongens (VAG, Volvo, BMW, Benz) dat dit wel zo is. De smerende eigenschappen blijven behouden maar olie heeft ook een koelende en vuilafvoerende werking. Juist dat koelende en vuilafwerkende gaat verloren bij oude olie.

Als je gaat spoelen, is het mogelijk dat je bij het spoelen ook precies doet wat je wilt = vuil en viezigheid uit het inwendige van de automaat wegspoelen met verse schone olie.
Een probleem is dan, als je de magneten niet hebt schoongemaakt en niet vrij hebt gemaakt van vuil.... dat een deel van dit nieuwe vuil dat in het carter terecht komt van het spoelen, niet wordt aangetrokken door de nog vuile magneten en ook om wat voor reden dan ook niet is weggespoeld bij de flush.

De nieuwe olie (met al het "nieuwe" vuil dat vrijkwam bij het spoelen uit het inwendige) wordt bij het rijden dan weer in het schakelbrein en de planetaire tandwielstelsels gepompt. Dit veroorzaakt ten eerste:
- Vuil opnieuw in het inwendige deel van de automaat op plaatsen waar het misschien juist niet mag komen.
- Vuil dat door het filter heen wordt gepompt waardoor het filter verstopt raakt waardoor het ook mogelijk is dat het inwendige van een automaat oliearmer gaat lopen door een slechtere olietoevoer.

Daardoor kan de slijtage van het inwendige deel van een automaat uiteindelijk toenemen als je alleen maar flusht zonder iets te vervangen.

Een betere procedure zou zijn om:
- Eerst de automaat te spoelen. Nu is al het vuil uit het inwendige deel verwijderd voor zover mogelijk.
- Dan deze olie zoveel mogelijk aftappen (een deel blijft altijd in de koppelomvormer zitten)
- Dan de carterpan van de automaat verwijderen
- Al het slijpsel van de magneten in de carterpan verwijderen en deze pan schoonmaken
- Het filter van de automaat vervangen voor een nieuwe en ORIGINELE Deze zou zichtbaar moeten zijn na het verwijderen van de carterpan
- De carterpan met schone magneetjes en een NIEUWE carterpakking terug plaatsen
- De automaat nu gewoon laten vullen tot op het juiste niveau olie

Dan pas rijden. Dit flushen gebeurd dus allemaal op een brug.

Zo zorg je dat:
- Vieze\slijtage deeltjes uit het inwendige deel verwijderd worden
- Vieze\slijtage deeltjes uit de carterpan waar de rest olie zit verwijderd worden
- De magneten schoon zonder slijpsel weer teruggeplaatst worden en maximaal magnetische trekkracht leveren in de olie
- Het inmiddels gedeeltelijk verstopte filter vervangen wordt voor een nieuw verstoppingsvrij filter
- Je uiteindelijk het overgrote deel van de oude olie (90+%) ververst hebt doordat je twee keer olie hebt lopen toevoegen. Met één flush is het onmogelijk alles te verversen

Hier wat voorbeeldfoto's van mijn BMW. Deze heeft een uitgebreide flush gehad. Het is een in de lengte geplaatste ZF automaat (FR aandrijflijn). Dat maakt onderhoud altijd makkelijker. Een nadeel met FF layout is dat de versnellingsbak meestal schuin naast de motor zit... Maar iedere klus is te klaren!

Dit is het gedeelte waar het filter en het schakelbrein in hangt. Je ziet bovenin de onderkant van het inwendige deel van de versnellingsbak. De planetaire tandwielsets etc..

Afbeelding

Hier zie je de verschillende "aanbouwdelen". Het schakelbrein, uit elkaar in 3 delen.. Het filter en de carterpan. Voor in de carterpan zie je twee cirkels met zwarte blokjes er op. Dit zijn de magneten waar ik over schrijf.. Daar hoopt zich vuil op door magnetisme zodat het niet terug de automaat in kan.

Afbeelding
Gast

AW automaten hebben geen losse carter die je gemakkelijk kunt demonteren om filters te verwisselen. Ik vraag me trouwens ook af of er filters in zitten.
Gebruikersavatar
The Volvoboy
7th Gear member
Berichten: 5716
Lid geworden op: 06.09.2008 - 09:33
Locatie: Sassenheim

Ik dacht altijd dat een 4-traps automaat een ZF-automaat was?
Koen

'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red Metallic - 17'' Comets - 560.000km - Afbeelding
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 332.000km
'97 - Volvo V70 2.3 T5 aut. - Nautic Blue Pearl - 16" Perfo - 325.000km
'98 - Volvo V70 2.5T aut. - Black Stone solid - 16'' Perfo - 291.000 km

'97 - Volvo V70 2.5 10V - LPi - Midnight Blue - 16'' Perfo - 272.000 km
'11 - Kia Picanto 1.0 - Blue Metallic - 32.000 km
Frank87
1st Gear member
Berichten: 46
Lid geworden op: 27.09.2011 - 17:30

Nee ZF is sinds ergens in de jaren 90 niet meer de hofleverancier voor volvo. Het zijn vanaf toen allemaal Aisin-Warners of GM versnellingsbakken.. Mede doordat volvo de achterwielaandrijving liet liggen, was ZF niet meer keuze #1. Het overgrote deel van de ZF bakken is voor FR aandrijflijnen. Ze hebben slechts een paar FF geschikte versnellingsbakken, die vind je in Franse autos.
Gebruikersavatar
The Volvoboy
7th Gear member
Berichten: 5716
Lid geworden op: 06.09.2008 - 09:33
Locatie: Sassenheim

Aha, oke! :)
Koen

'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red Metallic - 17'' Comets - 560.000km - Afbeelding
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 332.000km
'97 - Volvo V70 2.3 T5 aut. - Nautic Blue Pearl - 16" Perfo - 325.000km
'98 - Volvo V70 2.5T aut. - Black Stone solid - 16'' Perfo - 291.000 km

'97 - Volvo V70 2.5 10V - LPi - Midnight Blue - 16'' Perfo - 272.000 km
'11 - Kia Picanto 1.0 - Blue Metallic - 32.000 km
Gast

bij mijn weten ook AW
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XC Classic”