Volvo C30 D2 Advantage

De opvolger van P1800 en 480
Mr Wim
1st Gear member
Berichten: 45
Lid geworden op: 11.06.2012 - 22:14

Hier nog een stukje over de D2 motor. http://www.autoweek.nl/autoreview/33916 ... ition-2012
Bron Autoweek.

De motor

De DRIVe beschikt over de inmiddels bekende Volvo D2 motor, die aangepast is voor extra zuinigheid. Het is een 1.6 liter Ford / PSA blok met 115 pk en een nette 270nm koppel tussen de 1750 en 2500 toeren. Met deze motor is de auto absoluut geen racewagen, maar hij komt perfect mee met het verkeer (hoewel de Prius sneller was). Doortrekken tot ver boven de 3000 toeren levert weinig extra snelheid op, maar de auto doet het wel zonder morren.

Het grote pluspunt is dat de motor ontzettend stil en soepel loopt, bij het optrekken hoor je lichtjes dat het een diesel is, maar bij constante snelheden hoor je het blok helemaal niet meer. De motor is gekoppeld aan een lekker soepel schakelende 6 versnellingsbak waarmee je de toeren lekker laag kunt houden. Bij 125 kilometer per uur draait de motor 2250 toeren en is hij niet hoorbaar. Wel schakel je je helemaal suf in het stadsverkeer. De schakelindicator is wat enthousiast en wil je erg vroeg laten overschakelen naar de volgende versnelling, wat geen succes is. Wel kun je bij normaal rijden rustig bij 2000- 2200 toeren overschakelen naar de volgende versnelling, waardoor je vanaf 75-80 km/h in de 6 kunt rijden. De auto pakt dan netjes vlot en soepel op en je komt prima mee in het verkeer. Het verbruik over de eerste 2000 kilometer is ongeveer 1 op 18, waarbij ik wel moet zeggen dat ik de auto rustig in heb gereden en dat ik ongeveer 80% van de tijd op de snelweg doorbreng met 125 op de cruise control.

De motor heeft echter 1 groot nadeel: bij het wegrijden in de 1e versnelling is de auto nukkig. Bij normaal wegrijden (1200-1400 toeren) zakt het toerental vaak ineens weg waardoor je een dipje in de acceleratie krijgt. Als je meer toeren maakt lijkt de auto zelf gas bij te geven waardoor je op een gegeven moment wegspuit, wat rustig en met beleid wegrijden moeilijker maakt. Het lijkt alsof er een digitale beperking / hulp op zit. Heel laag in de toeren (onder de 1100 toeren) moet je even met beleid gas geven om de gang er weer in te krijgen, bijvoorbeeld bij het nemen van drempels of bochten in een woonwijk.
C30 D2 + R-edition + Luxury Line + bodykit MY2013 in Sapphire Black
nickster
2nd Gear member
Berichten: 204
Lid geworden op: 20.04.2012 - 18:33

Dat laatste stuk herken ik ook wel van de dip en het optrekken
Vorig vervoer
-2006 Volvo S40 1.6D Black, Edition II uitvoering
-MY13 Volvo C30 D2 Passion Red R-Edition + Luxury Line + R-Design Bodykit + Trekhaak + Loadcover + Sunblinds
-MY12 Volvo V70 Summum Oyster Grey Metallic
-MY16 Volvo V40 Business Sport ONYX Metallic Black + 18 Inch Midir Diamond Cut / Glossy black

Huidig
MY15 Volvo V60 R-Design Crystal White Pearl + R-Design Plus Line + 19 Inch Artio Diamond Cut
Gebruikersavatar
JahRastafari
2nd Gear member
Berichten: 84
Lid geworden op: 25.03.2012 - 18:36
Locatie: Aarde

Is dat niet gewoon het moment dat de koppelcurve omhoog schiet bij, zeg boven 1500 toeren? Dat is ook in de 2 en 3, je geeft gas, hij versnelt langzaam en ineens schiet hij vooruit.

Ik los dat op door het gas gedoseerd te geven en wat gas terug te nemen als hij flink begint te trekken.

Afbeelding
Ice White C30 D2 R-Edition met Luxury Line - juni 2012.
dimitripb
4th Gear member
Berichten: 620
Lid geworden op: 22.05.2012 - 14:12

Ben zelf ook heel tevreden over het comfort van de D2. Lekker soepel en zeer geruisloos. Alleen het verbruik baart me wat zorgen. Eerder had ik de 1.6D en reed met woon-, werkverkeer in de winter zo'n 850 km met 50 l. Met alleen autobahn kwam ik op 1050 km uit.
Nu kom ik midden in de zomer, minder files, meer autobahn op 800 km met 50 l uit en rijd echt op de onderste limiet (veel uitrollen, normaal accelereren, vroeg schakelen).
Ik hoop dat dat nog verbetert.
Pelleboer
2nd Gear member
Berichten: 128
Lid geworden op: 03.05.2012 - 00:34

dimitripb schreef:Ben zelf ook heel tevreden over het comfort van de D2. Lekker soepel en zeer geruisloos. Alleen het verbruik baart me wat zorgen. Eerder had ik de 1.6D en reed met woon-, werkverkeer in de winter zo'n 850 km met 50 l. Met alleen autobahn kwam ik op 1050 km uit.
Nu kom ik midden in de zomer, minder files, meer autobahn op 800 km met 50 l uit en rijd echt op de onderste limiet (veel uitrollen, normaal accelereren, vroeg schakelen).
Ik hoop dat dat nog verbetert.
Bredere banden misschien?
Ik moet ook wel zeggen dat die D2 motor wel uitnodigt tot sportief rijden.
Wel een redelijk smalle powerband. Maar bij goed schakelen echt lekker vlot. Om 1000 km op een tank te halen moet je inderdaad erg goed je best gaan doen en niet teveel in de stad rijden. Realistisch verbruik is ergens tussen 5,1 en 5,8 liter per 100 km gezien alle gemiddelden.

Heb nu 1400 km gereden en de motor wordt duidelijk losser. Ook de rateltjes lijken minder te worden. Komend weekend naar Duitsland voor de grote test :D
MY13 Volvo C30 D2 Advantage zwart metallic 17 inch lmv Freja
Gebruikersavatar
Bazzz
1st Gear member
Berichten: 32
Lid geworden op: 16.09.2011 - 19:45

Het wegrijden met de D2 vind ik nog steeds wat vreemd gaan nog steeds wat nukkig zoals hier meer wordt gemeld. Maar je went er wel aan.
Heb nu ruim 22.000km zonder problemen gereden, gisteren in Duitsland de 200km/u aangetikt (wind mee / heuvel af :D )
C30 D2 R-Edition & Business Line (nov 2011)
S40 1.6D Edition I (mrt 2006)
Gebruikersavatar
Johan s60
6th Gear member
Berichten: 2812
Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36

Kun je voorkomen door eerst het toerental op 1200 te zetten en dan je kopp. laten opkomen
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
Mr Wim
1st Gear member
Berichten: 45
Lid geworden op: 11.06.2012 - 22:14

dimitripb schreef:Ben zelf ook heel tevreden over het comfort van de D2. Lekker soepel en zeer geruisloos.
Ik heb het idee dat mijn D2 steeds meer geluid gaat produceren...

De rateltjes (in de hoogste frequentie van het motorgeluid) lijken harder te worden. Eerst hoorde ik ze niet echt in de auto maar slechts met dak of ramen open. Nu hoor ik de motor (typisch getokkel van een dieselmotor) ook met de ramen dicht. Vooral in de 1e, 2e en 3e versnelling....

Ik heb nooit eerder een personenauto gehad met een soortgelijke dieselmotor dus wellicht verbeeld ik me het omdat ik er meer op ben gaan letten....

@dimitripb: Verklaar: zeer geruisloos? Bedoel je hiermee in relatie tot andere dieselmotoren? Of hoor je de motor echt niet?!?
C30 D2 + R-edition + Luxury Line + bodykit MY2013 in Sapphire Black
Gebruikersavatar
Paul
Geartronic member
Berichten: 33123
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

Waar woon je, als je keer in Amsterdam bent, geef ff PM, zal ik je Stereo D2 laten horen ;-)
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
Mr Wim
1st Gear member
Berichten: 45
Lid geworden op: 11.06.2012 - 22:14

@paul PB verstuurd.
C30 D2 + R-edition + Luxury Line + bodykit MY2013 in Sapphire Black
dimitripb
4th Gear member
Berichten: 620
Lid geworden op: 22.05.2012 - 14:12

Pelleboer schreef: Bredere banden misschien?
Ik moet ook wel zeggen dat die D2 motor wel uitnodigt tot sportief rijden.
Nee, banden zijn hetzelfde en de 1.6D was niet minder uitnodigend tot sportief rijden (misschien nog wel uitnodigender :-)
Ik probeer echt zo zuinig mogelijk te rijden, maar het lage verbruik van de 1.6D haal ik gewoon niet.
dimitripb
4th Gear member
Berichten: 620
Lid geworden op: 22.05.2012 - 14:12

Mr Wim schreef:
@dimitripb: Verklaar: zeer geruisloos? Bedoel je hiermee in relatie tot andere dieselmotoren? Of hoor je de motor echt niet?!?
In vergelijking met allerlei types. De 1.6D was wat rouwer en maakte duidelijk meer geluid in de cabine. Ook andere turbodiesels heb ik wel meer lawaai horen maken dan de D2.
Het heeft natuurlijk niet alleen met de motor zelf te maken maar ook met de geluiddichtheid van de auto.
Mijn ouders rijden een Golf met Tfsi (benzine-)motor, maar die maakt in de cabine meer lawaai dan de D2 in de C30.
Mr Wim
1st Gear member
Berichten: 45
Lid geworden op: 11.06.2012 - 22:14

@paul en dimitripb. Naar een idee van Paul. Take 1, "D2 in stereo".
Klinkt dat als een 'gezonde' D2? http://www.youtube.com/watch?v=N_rXl332kyc&feature=plcp
C30 D2 + R-edition + Luxury Line + bodykit MY2013 in Sapphire Black
Gebruikersavatar
Paul
Geartronic member
Berichten: 33123
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

Ik heb mijn auto gefilmd met 120km/u over de A2, zal zo posten :)
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
Mr Wim
1st Gear member
Berichten: 45
Lid geworden op: 11.06.2012 - 22:14

Laat maar doorkomen!
C30 D2 + R-edition + Luxury Line + bodykit MY2013 in Sapphire Black
Gebruikersavatar
Paul
Geartronic member
Berichten: 33123
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
Gebruikersavatar
JahRastafari
2nd Gear member
Berichten: 84
Lid geworden op: 25.03.2012 - 18:36
Locatie: Aarde

Is dit de C30? Of de V50? Volgens mij maakt de C30 D2 (94grCO2) minder toeren? In mijn herinnering nog geen 2100 toeren bij 120km/h en deze doet bij 2200 toeren 115km/h?
Ice White C30 D2 R-Edition met Luxury Line - juni 2012.
Gebruikersavatar
Paul
Geartronic member
Berichten: 33123
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

Ja dit is de V50, ga zo met de C30 op pad doe ik hetzelfde :)
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
Gebruikersavatar
JahRastafari
2nd Gear member
Berichten: 84
Lid geworden op: 25.03.2012 - 18:36
Locatie: Aarde

Top, kunnen we dat meteen vergelijken!
Ice White C30 D2 R-Edition met Luxury Line - juni 2012.
Gebruikersavatar
Paul
Geartronic member
Berichten: 33123
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

En bij deze, wat korter, want het was niet op de stille A2. En moest op het verkeer letten...

http://sdrv.ms/PxO0RP
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
Plaats reactie

Terug naar “C30”