Zoals de titel zegt. De helft van het aantal startpogingen komt het voor dat ik lang moet starten voordat de motor aanslaat. De andere helft van de keren lijkt de auto wel goed te starten. Er is geen pijl op de trekken wanneer dit voorkomt.
Je hoort de startmotor wel snel ronddraaien, dus die is het denk ik niet. Bougies zijn z.g.a.n. Brandstoffilter is 1,5 jaar/20.000km oud.
Ik heb er een filmpje van gemaakt, da is het wat duidelijker! In het filmpje wordt 3x gestart, de 1e en 3e keer zijn normaal, maar de 2e keer starten duurt veel te lang, lijkt me.
Wie heeft een idee in welke richting ik het moet zoeken?
Voordat de vraag komt; het is een 2.4 benzine uit 2001
Startprobleem
- Doeke Dobma
- 5th Gear member
Volvo V70 T5 MY05 Fullutrustad
-
- 6th Gear member
Zo dramaties is het nu ook weer niet,als alle auto,s zo starten?
Misschien de klepspeling is controleren als er veel verschil is in warm en koud starten.
Misschien de klepspeling is controleren als er veel verschil is in warm en koud starten.
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
- Oceanracer
- Geartronic member
Hoe vol zit je tank als het probleem zich voordoet?
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- Doeke Dobma
- 5th Gear member
Tussen warm en koud starten zit geen verschil. Dat is het hem nou juist, het treedt heel onregelmatig op. In het filmpje wordt 3x gestart, het gaat dus om de 2e keer, waarbij het volgens mij toch echt veel te lang duurt voordat ie aanslaat.MarioC70 schreef:Zo dramaties is het nu ook weer niet,als alle auto,s zo starten?
Oceanracer, volle of lege tank maakt niet uit...
- Oceanracer
- Geartronic member
Zelf heb ik problemen met starten als de tank inhoud minder wordt dan 15 liter, vandaar mijn vraag.
Heb je al naar vervuiling gekeken op je LMM en in je ETM?
Heb je al naar vervuiling gekeken op je LMM en in je ETM?
- EVV
- 5th Gear member
Wat wel opvalt is dat bij de start poging 1, bij koude motor de motor 1500 rpm gaat draaien, wat normaal is voor koude motor. Bij poging 2, na een uur stilstand, draait die gelijk 1000 rpm, volgens mij is de motor na een uur wel weer koud en zou die ook 1500 rpm moeten gaan draaien.
- Iroll
- 6th Gear member
Na een uur is de motor nog meer als warm genoeg in deze tijd van het jaar. Die koelt nu pas na een paar uur genoeg af om de verhoogde stationair te moeten activeren. Dat hangt volledig af van de buitentemp en wind.
Als ik het filmpje bekijk zie ik geen probleem. Zeker niet als hij altijd op deze manier gestart heeft, pas als het start patroon veranderd zou ik me druk gaan maken.
Als ik het filmpje bekijk zie ik geen probleem. Zeker niet als hij altijd op deze manier gestart heeft, pas als het start patroon veranderd zou ik me druk gaan maken.
-
- 3rd Gear member
Is dit niet een licht verzopen motor? kort gelopen bij koude motor; er wordt een overdaad aan benzine toegevoegd (zie het als de automatische choke van je injectiesteem) je zet hem nagenoeg meteen uit. Je hebt krap 5 km gereden; das geen warme motor 
onze V40 had ditzelfde 'probleem' en onze 2.4t ook. na 80 km gereden; ik start hem om er een meter of 400 rustig mee te rijden. Volgende ochtend moest ik een paar seconden doorstarten voordat de motor pakte.

onze V40 had ditzelfde 'probleem' en onze 2.4t ook. na 80 km gereden; ik start hem om er een meter of 400 rustig mee te rijden. Volgende ochtend moest ik een paar seconden doorstarten voordat de motor pakte.
-
- 7th Gear member
Monteer is een nieuwe koelvloeistof sensor,misschien is het probleem dan opgelost!
Ik gok ook maar wat,heb er ook geen verstand van.
-
- 6th Gear member
Uhuh... HahahahahaRamon&Ramon schreef:Monteer is een nieuwe koelvloeistof sensor,misschien is het probleem dan opgelost!
2005 V70 D5 GT, Magic Blue Pearl.
2001 V70 2.4T , The Swedish King.
2001 V70 2.4T , The Swedish King.
- Doeke Dobma
- 5th Gear member
Daar heb ik het afgelopen half jaar niet naar gekeken. Toen wel schoongemaakt, zal ik weer eens doen.Oceanracer schreef:Heb je al naar vervuiling gekeken op je LMM en in je ETM?
Dat is nou juist de reden dat ik dit topic open, hier had ie eerst namelijk helemaal geen last van. Omdat het van 'heel af en toe' naar 'steeds vaker' gaat, ben ik van mening dat er iets niet orde/bijna versleten is.Iroll schreef:...pas als het start patroon veranderd zou ik me druk gaan maken.
Omdat het 'euvel' te pas en te onpas optreedt, onder verschillende weersomstandigheden en warme of koude motor, geloof ik niet dat het iets te maken heeft met het al of niet verzopen zijn van de motor of het feit dat de motor danwel koud, danwel warm isbuikijn schreef:Is dit niet een licht verzopen motor? Je hebt krap 5 km gereden; das geen warme motor![]()

Dat is wellicht iets om te proberen, gezien de kosten van zo'n ding (iets van € 30,- ofzo?) kun je je er geen buil aan vallen... waar zit dat ding? Is er maar één, of zijn er meerdere (1tje voor dash, 1tje voor ECU?).Ramon&Ramon schreef:Monteer is een nieuwe koelvloeistof sensor,misschien is het probleem dan opgelost!
Op Youtube kreeg ik van een bekende een reactie waarbij hij voorstelt om de brandstofdruk eens te laten controleren. Dit is misschien een idee, heb zelf na logisch redeneren ook al gedacht dat het wellicht een brandstofprobleem is. Alsof bij motor uitzetten in sommige gevallen de brandstof 'terugzakt' in de leiding, waardoor bij het starten eerst weer druk opgebouwd moet worden, voordat de motor aanslaat. Maar misschien klets ik maar wat, iemand die mijn gedachtegang onderuit kan halen?
Nog even voor de duidelijkheid; ik vind dit dus een probleem, een mankement, omdat het euvel er eerst niet was en nu steeds vaker voor komt.
- Oceanracer
- Geartronic member
Duurt toch ook veel te lang, zo?!! Zou er ook wat aan doen, als ik zo lang moest starten.