Wat zou de levensduur van de PSA diesel zijn. En de turbo. Ervan uit gaande dat elke 10.000 km olie met filter wordt vervangen?
De 1.6d die ik heb loopt nog mooi met de eerste turbo (geen roetfilter).
Zou bij normaal gebruik 500.000 moeten kunnen?
levensduur motor volvo v50 1.6 d
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
- Berichten: 16549
- Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
- Locatie: Noord-Groningen
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... 29#1048329
De eerste 1.6 die ik daar tegenkom heeft ruim 2,5 ton gedraaid. Maar of die nog in leven is? Keine Ahnung.
De eerste 1.6 die ik daar tegenkom heeft ruim 2,5 ton gedraaid. Maar of die nog in leven is? Keine Ahnung.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27184
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Ga er maar vanuit dat de turbo voor de 5ton vervangen moet worden, verder zou het blok het moeten kunnen halen
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 432
- Lid geworden op: 27.02.2008 - 20:21
- Locatie: Zwolle
Als je op de mijne doelt is die zeker nog in leven, maar heeft wel een levensreddende reanimatie nodig gehad.V70/2.4D/2003 schreef:http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... 29#1048329
De eerste 1.6 die ik daar tegenkom heeft ruim 2,5 ton gedraaid. Maar of die nog in leven is? Keine Ahnung.
Wat er precies is gebeurd is nooit duidelijk geworden, maar bij km-stand 172.000 is er iets vastgelopen waarna (waarschijnlijk) de d-riem de nokkenas kapot heeft getrokken. Ik heb de motor toen laten vervangen voor een gereviseerde ruilmotor. Stand is nu 275.000, dus eigenlijk heeft hij maar 100.000 gelopen

Turbo is nog de originele, tenzij deze al voor ik de auto kocht met kmstand 140.000 is vervangen zonder dat daar een notitie van in het onderhoudsboekje te zetten.
Gert
Volkswagen Passat Variant
Voorgaand: V40 D2 MY14 Misty Blue, Momentum, Business Pack Pro | V70 D5 AWD Polestar MY08 Black Sapphire, Summum, Mobility Line, Active Driving Line | V50 2.0D MY09 Black Sapphire, Momentum, RTI | Volkswagen Passat Sportline Variant 1.9TDI MY07 | V50 1.6D MY06 Black Currant Pearl, Edition I, family line | Renault Mégane 1.5Dci Exception 2005 | Opel Corsa 1.7CDTI Comfort 2001
Volkswagen Passat Variant
Voorgaand: V40 D2 MY14 Misty Blue, Momentum, Business Pack Pro | V70 D5 AWD Polestar MY08 Black Sapphire, Summum, Mobility Line, Active Driving Line | V50 2.0D MY09 Black Sapphire, Momentum, RTI | Volkswagen Passat Sportline Variant 1.9TDI MY07 | V50 1.6D MY06 Black Currant Pearl, Edition I, family line | Renault Mégane 1.5Dci Exception 2005 | Opel Corsa 1.7CDTI Comfort 2001
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 290
- Lid geworden op: 02.09.2010 - 20:36
Heb foto van turbo geplaatst bij km stand van 294.000. (hoop dat gelukt is) Deze ziet er, zover ik kan beoordelen, als nieuw uit. Geen speling of beschadigingen. De interval van olie verversen is crusiaal. Geen 20.000 km maar verkorten naar 10.000. Olie op maximum houden. Tussentijds hoef ik nooit bij te vullen. Zou je, voor behoud, iets aan de turbo preventief moeten/kunnen doen?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Als je turbo geen speling heeft gaat hij niet lang meer mee. Je moet altijd iets speling voelen bij de turbo, het is namelijk een zwevend lager.
Je kunt zo niet zien of een turbo nog goed is, maar als je geen problemen hebt is het goed natuurlijk.
De turbo's van de 1.6d motoren geven wel regelmatig de geest.
Je kunt zo niet zien of een turbo nog goed is, maar als je geen problemen hebt is het goed natuurlijk.
De turbo's van de 1.6d motoren geven wel regelmatig de geest.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Mee eens, maar zo goed als de turbo's op de 5 cilinder motoren zijn deze niet.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 59
- Lid geworden op: 13.02.2012 - 21:25
Ha Jan, inderdaad benieuwd hoeveel de 1.6 d turbootjes kunnen hebben. Ondanks dat je geen power tekort komt zal de 1.6 turbo zwaarder worden belast dan bij motoren met grotere inhoud. Vandaar wellicht vaker/eerder kapot. En zoals wordt gezegd moet je geluk hebben. Zelf neig ik er ook naar om om de 10k olie te verversen. Je merkt immers dat na verse olie de motor beter en mooier loopt.
VOLVO V50 Edition II