Hallo Forumleden,
Mijn V70, BJ 2001, 170 PK, 160d km heeft me voor het eerst in 5 jaar maximaal in de steek gelaten.
Het verhaal :
ik was de de afgelopen 3 weken op vakantie in Italië, de heenreis ging super (net een nieuwe aircopomp , vorig jaar tijdens hitte in Spanje uitgevallen dus
dat mocht dit jaar niet meer gebeuren).
Ik zat rondom het Trasimeno meer, temperaturen tussen 34 en 38 grC, nou de Airco deed het werkelijke waar super. Wat een comfort als er snel koude lucht in de auto komt.
Vorige week, 15-7-2012, wilde ik 's-morgens wegrijden, ik stap in de auto en denk "waar is mijn koppelingspedaal?". Er was schijnbaar zo weinig weerstand dat ik niet eens merkte dat ik het zelf helemaal naar achter gedrukt had, het pedaal bleef staan onder tegen het schutbord. Ai, geen koppelingsfunctie meer, nog vreemder: de avond ervoor heb ik gewoon normaal kunnen koppelen/ontkoppelen.
Dat had ik niet verwacht. Gelukkig stond ik op de camping, maar stel ik sta met volle kofferbak en gezin ergens onderweg langs de snelweg..
Meteen de alarmnummers gebeld (in die periode vliegen de bel-euros je om de oren)
Via mijn autoverzekering is de Volvo afgesleept en naar de Volvo-dealer in Perugia gebracht , prachtig en vrij nieuw pand. Stonden ook nog wat meer NL volvo's met pech. (http://www.grifocaravan.com/centro-servizi.html).
De volgende dag belde de dealer mij op, de hoofd-koppelingscilinder (in de bak bij de drukgroep) lekte. Hij vroeg mij of ik een melding in de BC gekregen had dat het hydraulisch reservoir heel laag stond : nee dus, ik heb geen melding gehad. Conclusie : Drukgroep-koppeling-hoofdkoppelingscilinder moet vervangen worden.
De monteur ter plaatse vulde het reservoir, even ontluchten en prompt kon er weer gekoppeld worden.
Tja, met een lekkage risico ga ik niet terug rijden naar NL, en gelukkig heeft mijn Autoverzekeraar ook de stelling : beter de complexe reparaties in NL laten uitvoeren (ivm risico bij terugrijs, reparatieprijs en garantie).
Resume :
1) Ik ben afgelopen weekend met vervangend vervoer terug naar huis gereden. Dit was prima geregeld door mijn reisverzekeraar.
2) Mijn V70 wordt komende week op transport naar NL gezet door mijn autoverzekeraar en neergezet op een door mij aangegeven locatie. Dit is vooralsnog ook prima geregeld.
Nu de vragen voor het forum :
A) Heeft iemand gelijke ervaring met een lekkende hoofd-koppelings cilinder in de versnellingsbak ?
B) Hoor je een melding in de BC te krijgen als het hydraulisch reservoir een te lage vloeistofstand bereikt ?
Ben benieuwd naar jullie reactie.
Lekkage hoofdkoppelingscilinder of hydraulisch druklager?
- Johan s60
- 6th Gear member
- Berichten: 2812
- Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36
A) Nee heb zelf geen kopp. cil lek gehad, wel heb ik hem ooit eens vern. maar ik had toen de boel los liggen voor een trillende kopp.modiniro schreef:
Nu de vragen voor het forum :
A) Heeft iemand gelijke ervaring met een lekkende hoofd-koppelings cilinder in de versnellingsbak ?
B) Hoor je een melding in de BC te krijgen als het hydraulisch reservoir een te lage vloeistofstand bereikt ?
B) ja, je moet een melding krijgen wanneer je remvloeistof nivo telaag is
Wel erg vervelend als je dit in je vakantie treft.
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 109
- Lid geworden op: 11.12.2010 - 17:04
- Locatie: Het Groene Woud
Ik heb een paar weken terug ook een lekke cilinder gehad, maar kreeg van te voren melding dat remvloeistof niveau laag was. Gelukkig hadden wij onze vakantie plannen even op de lange baan geschoven, anders zaten wij waarschijnlijk met hetzelfde probleem.
Voor het vervangen van de cilinder moet de bak eraf, geeft je mooi de gelegenheid om je koppelingsplaten en vliegwiel te laten controleren. Ik heb meteen de hele boel laten vervangen.
Voor het vervangen van de cilinder moet de bak eraf, geeft je mooi de gelegenheid om je koppelingsplaten en vliegwiel te laten controleren. Ik heb meteen de hele boel laten vervangen.
-
- 4th Gear member
- Berichten: 931
- Lid geworden op: 31.08.2010 - 15:41
Trouwens wel een mooie omgeving daaro met fijne temperaturen (lago trasimeno). Moet ondanks de terug reis een heerlijke vakantie zijn geweest
.

Volvo S60 2.4T AT MY2001 Vialle LPG G3
Volvo S60 2.4i 140pk MY2001 Landi LPG + flashlube smeersysteem
Volvo S60 2.4i 140pk MY2001 Landi LPG + flashlube smeersysteem
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 302
- Lid geworden op: 20.02.2007 - 17:37
A) Bij mij heeft de koppelingscilinder bij de versnellingsbak (de hoofdcilinder zit toch bij het pedaal?) ook wel eens gelekt, maar dat is wonderlijk genoeg vanzelf weer gestopt. Ook ik had geen koppeling meer, maar uit vroeger tijden wist ik nog hoe ik mezelf dan moest redden.
B) Het hydraulische systeem van de koppeling is het zelfde systeem als van de remmen en gebruikt dus remvloeistof. Als daar dus een lekkage zit daalt het niveau van de remvloeistof en MOET er een rood lampje gaan branden op het dashboard.
B) Het hydraulische systeem van de koppeling is het zelfde systeem als van de remmen en gebruikt dus remvloeistof. Als daar dus een lekkage zit daalt het niveau van de remvloeistof en MOET er een rood lampje gaan branden op het dashboard.
Ford Escort 1.6 GL op LPG / 1987 (170.000) - 1998 (420.000)
Saab 900 V6 / 1998 (160.000) - 2001 (285.000)
Peugeot 406 3.0-24V Coupe / 2001 (70.000) - 2002 (80.000)
Peugeot 206 XS 1.6-16V - 2002 (5.000) - 2004 (45.000)
Volvo S60 2.4-170 pk op LPG / 2005 (160.000) - 2016 (429.000)
Volvo V60 D5 Momentum / 2016 (134.000) - ???
Saab 900 V6 / 1998 (160.000) - 2001 (285.000)
Peugeot 406 3.0-24V Coupe / 2001 (70.000) - 2002 (80.000)
Peugeot 206 XS 1.6-16V - 2002 (5.000) - 2004 (45.000)
Volvo S60 2.4-170 pk op LPG / 2005 (160.000) - 2016 (429.000)
Volvo V60 D5 Momentum / 2016 (134.000) - ???
-
- 4th Gear member
- Berichten: 723
- Lid geworden op: 21.08.2007 - 15:44
- Locatie: Gent - Drongen
De koppelingsvloeistof is inderdaad hetzelfde als de rem vloeistof, maar door een lek in de koppelingcylinder kan je nooit volledig zonder remvloeistof vallen. de koppelingscylinder tapt de vloeistof op een hoger punt uit het vaatje.
Ik heb dit probleem tot tweemaal toe gehad en het koppeling pedaal viel weg nog voor ik de melding kreeg. Ik kon te allen tijde remmen ! Overigens kan je je wel even redden door het bijvullen van de remvloeistof.
Ik heb dit op m'n vorige XC70 MY2003 twee maal gehad, en mijn huidige XC70 MY2008 was er net van hersteld toen ik hem kocht.
Ik heb dit probleem tot tweemaal toe gehad en het koppeling pedaal viel weg nog voor ik de melding kreeg. Ik kon te allen tijde remmen ! Overigens kan je je wel even redden door het bijvullen van de remvloeistof.
Ik heb dit op m'n vorige XC70 MY2003 twee maal gehad, en mijn huidige XC70 MY2008 was er net van hersteld toen ik hem kocht.
Toyota Hilux DC Lounge 2016
XC70 D5 MY2008 Summum, Dynaudio Premium sound met subwoofer, +410309km
XC70 MY2004 2.5T, Vialle LPI, 221000km sold !
XC70 D5 MY2008 Summum, Dynaudio Premium sound met subwoofer, +410309km
XC70 MY2004 2.5T, Vialle LPI, 221000km sold !
- modiniro
- 2nd Gear member
- Berichten: 146
- Lid geworden op: 01.06.2007 - 15:19
Beste forumleden,
bedankt voor de reacties.
@sju_art : inderdaad , prachtige omgeving daar, echte een aanrader.
@Wim J : ik denk dat dat bij mij ook aan de hand was. Ik kon 16 uur eerder ook nog gewoon koppelen (en remmen). Gezien de locatie in Italië , de bergachtige omgeving, is veel koppelen en veel remmen echte noodzaak.
Wellicht was dat de laatste stap richting uitval.
Mijn auto staat nog steeds in Italië te wachten totdat de door mijn autoverzekeraar gecontracteerde transporteur deze weer terug naar NL brengt. Ik hoop begin volgende week, dan kan de reparatie beginnen.
bedankt voor de reacties.
@sju_art : inderdaad , prachtige omgeving daar, echte een aanrader.
@Wim J : ik denk dat dat bij mij ook aan de hand was. Ik kon 16 uur eerder ook nog gewoon koppelen (en remmen). Gezien de locatie in Italië , de bergachtige omgeving, is veel koppelen en veel remmen echte noodzaak.
Wellicht was dat de laatste stap richting uitval.
Mijn auto staat nog steeds in Italië te wachten totdat de door mijn autoverzekeraar gecontracteerde transporteur deze weer terug naar NL brengt. Ik hoop begin volgende week, dan kan de reparatie beginnen.
- modiniro
- 2nd Gear member
- Berichten: 146
- Lid geworden op: 01.06.2007 - 15:19
[quote="sju_art"]Trouwens wel een mooie omgeving daaro met fijne temperaturen (lago trasimeno). Moet ondanks de terug reis een heerlijke vakantie zijn geweest ;).[/quote]
Zeker, zie mooie foto. Veel dorpjes liggen op een berg. een goede koppeling en remmen zijn noodzaak.
Zeker, zie mooie foto. Veel dorpjes liggen op een berg. een goede koppeling en remmen zijn noodzaak.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- 1-wiel
- 4th Gear member
- Berichten: 644
- Lid geworden op: 15.04.2012 - 21:19
Remvloeistof lekt in je koppelingshuis, maar is waarneembaar van onder de auto, het is dan zichtbaar tussen versnellingsbakhuis en het motorblok, aan de onderzijde waar deze tegen elkaar aan liggen.
Toevallig nog in Cortona geweest
Succes met het verloop van deze averij.
Toevallig nog in Cortona geweest

Succes met het verloop van deze averij.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 106
- Lid geworden op: 06.03.2010 - 12:59
- Locatie: zwolle
maand geleden exact het zelfde gehad.
pedaal omhoog getrokken en kon weer beetje koppelen.
tijdens het rijden ineens melding op bc laag remvloeistofniveau.
op de brug gezet en nattigheid tussen bak en blok.
aangezien ik zelf in garage werk heb ik hem op vrijdagavond maar even losgehaald .
had nog nooit een bak van volvo er achter weg gehaald en navraag bij mn collega s van de volvo gaven aan ong 7 uur werk
op vrijdag avond half 5 begonnen en half 10 zat ik weer thuis met een nieuwe koppelingset en nieuw druklager.
werk viel dus voor mij mee .
meer losgehaald als mn collega s nodig achten maar was wel een stuk makkelijker werken.
heb compleet subframe weg gehaald waar door er veel weerk ruimte kwam.
pedaal omhoog getrokken en kon weer beetje koppelen.
tijdens het rijden ineens melding op bc laag remvloeistofniveau.
op de brug gezet en nattigheid tussen bak en blok.
aangezien ik zelf in garage werk heb ik hem op vrijdagavond maar even losgehaald .
had nog nooit een bak van volvo er achter weg gehaald en navraag bij mn collega s van de volvo gaven aan ong 7 uur werk
op vrijdag avond half 5 begonnen en half 10 zat ik weer thuis met een nieuwe koppelingset en nieuw druklager.
werk viel dus voor mij mee .
meer losgehaald als mn collega s nodig achten maar was wel een stuk makkelijker werken.
heb compleet subframe weg gehaald waar door er veel weerk ruimte kwam.
opel calibra 1991=>volvo 850 2.5 20v 170 pk =>v70 2.4t3 2001 200pk !!!!!!
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 173
- Lid geworden op: 27.05.2012 - 23:32
De hoofdkoppelingscilinder zit bij het pedaal, bij de drukgroep in de bak zit een hydraulisch druklager. Beide kunnen gaan lekken.
Lekt het hydraulisch druklager, dan zie je meestal remvloeistof onder de bak uit lekken. Het remvloeistofniveau zal lager worden (het kopp.systeem gebruikt zelfde reservoir als remmen), en zal je dus een melding krijgen (tenzij er net genoeg in reservoir blijft).
Lekt een hoofdkoppelingscilinder, dan kan dit uitwendig zichtbaar zijn, lekkage langs schutbord, wederom lager niveau etc. Deze kan echter ook inwendig lek zijn. Dan heb je geen druk wanneer je het pedaal intrapt, kan ie onderaan blijven hangen, geen uitwendige lekkage, niveau blijft dus op peil en heb je geen melding.
Lastig oordelen doordat er wat verschillende info wordt gegeven, ben benieuwd wat er nu uiteindelijk loos was. Laag remvloeistofniveau wil niet altijd op lekkage duiden.
Lekt het hydraulisch druklager, dan zie je meestal remvloeistof onder de bak uit lekken. Het remvloeistofniveau zal lager worden (het kopp.systeem gebruikt zelfde reservoir als remmen), en zal je dus een melding krijgen (tenzij er net genoeg in reservoir blijft).
Lekt een hoofdkoppelingscilinder, dan kan dit uitwendig zichtbaar zijn, lekkage langs schutbord, wederom lager niveau etc. Deze kan echter ook inwendig lek zijn. Dan heb je geen druk wanneer je het pedaal intrapt, kan ie onderaan blijven hangen, geen uitwendige lekkage, niveau blijft dus op peil en heb je geen melding.
Lastig oordelen doordat er wat verschillende info wordt gegeven, ben benieuwd wat er nu uiteindelijk loos was. Laag remvloeistofniveau wil niet altijd op lekkage duiden.
Volvo V50 2.0D '04, 200k+
- modiniro
- 2nd Gear member
- Berichten: 146
- Lid geworden op: 01.06.2007 - 15:19
Ik ben ook benieuwd. Mijn auto staat nog steeds in Italie . Volgens de verzekeraar kan ik de auto midden volgende week in NL verwachten.
Met alle info rondom dit onderwerp kunnen we gaan kijken wat nou precies de oorzaak is.
Lekkage zichtbaar bij schutbord : hoofdkoppelings cilinder lek
Lekkage zichtbaar onder bak : druklagerdeel lek
Ik vroeg me af, kan het ook nog zo zijn dat er iets in het remcircuit lekt ?
Mij verbaasd het nog steeds dat op het moment dat mijn koppelin functieloos leek (pedaal bleef helemaal naar achter staan) er geen melding in de BC gegeven werd.
Met alle info rondom dit onderwerp kunnen we gaan kijken wat nou precies de oorzaak is.
Lekkage zichtbaar bij schutbord : hoofdkoppelings cilinder lek
Lekkage zichtbaar onder bak : druklagerdeel lek
Ik vroeg me af, kan het ook nog zo zijn dat er iets in het remcircuit lekt ?
Mij verbaasd het nog steeds dat op het moment dat mijn koppelin functieloos leek (pedaal bleef helemaal naar achter staan) er geen melding in de BC gegeven werd.
- modiniro
- 2nd Gear member
- Berichten: 146
- Lid geworden op: 01.06.2007 - 15:19
In mijn geval kan het niet de hoofdkoppelingscilinder zijn, als ik alle info zo lees.
De Volvo dealer in italie heeft namelijk wel het reservoir bij gevuld en toen werkte de koppelingsfunctie weer.
Als het een inwendig lek is kan het pedaal (met daarachter de hoofdkoppelingscilinder) dus nooit meer werken, correct ?
De Volvo dealer in italie heeft namelijk wel het reservoir bij gevuld en toen werkte de koppelingsfunctie weer.
Als het een inwendig lek is kan het pedaal (met daarachter de hoofdkoppelingscilinder) dus nooit meer werken, correct ?
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 173
- Lid geworden op: 27.05.2012 - 23:32
Indien de lekkage inwendig is, is bijvullen idd zinloos. Wel kan het zijn dat er hierdoor lucht in systeem komt, en na ontluchten de boel weer even werkt.
Melding BC krijg je pas wanneer niveau onder minimum komt, is ie dat niet geweest, dan kan de lekkage ook niet veel zijn geweest.
Melding BC krijg je pas wanneer niveau onder minimum komt, is ie dat niet geweest, dan kan de lekkage ook niet veel zijn geweest.
Volvo V50 2.0D '04, 200k+
- modiniro
- 2nd Gear member
- Berichten: 146
- Lid geworden op: 01.06.2007 - 15:19
Auto is vandaag terug in NL afgeleverd.
Eerste analyse is dat de hoofkoppelingscilinder niet lekt maar zweet, dus minimale lekkage daar. Bij de bak is ook lekkage zichtbaar, minimaal, dus
hulpcilinder bij drukgroep lekt ook een beetje.
Reparatie indicatie is 1700 Euro voor alles inclusief 2-massa vliegwiel.
Nu begin ik toch ernstig te twijfelen of ik niet gewoon het remvloeistofpeil
een tijd in de gaten moet houden (de lekkage zal toenemen maar hoe snel,
niemand weet dat). Misschien kan ik er nog 15000km mee rijden en af en toe
5 of 10 ml remvloeistof bijvullen.
De andere insteek is, de auto is nu 11 jaar oud, 160k km, in topconditie dus deze investering is slechts een fractie van wat ik allemaal moet bijbetalen voor een 2007 of 2008 versie.
Ik denk dus serieus na om de reparatie toch te doen.
Eerste analyse is dat de hoofkoppelingscilinder niet lekt maar zweet, dus minimale lekkage daar. Bij de bak is ook lekkage zichtbaar, minimaal, dus
hulpcilinder bij drukgroep lekt ook een beetje.
Reparatie indicatie is 1700 Euro voor alles inclusief 2-massa vliegwiel.
Nu begin ik toch ernstig te twijfelen of ik niet gewoon het remvloeistofpeil
een tijd in de gaten moet houden (de lekkage zal toenemen maar hoe snel,
niemand weet dat). Misschien kan ik er nog 15000km mee rijden en af en toe
5 of 10 ml remvloeistof bijvullen.
De andere insteek is, de auto is nu 11 jaar oud, 160k km, in topconditie dus deze investering is slechts een fractie van wat ik allemaal moet bijbetalen voor een 2007 of 2008 versie.
Ik denk dus serieus na om de reparatie toch te doen.
- modiniro
- 2nd Gear member
- Berichten: 146
- Lid geworden op: 01.06.2007 - 15:19
Besluit is genomen, reparatie wordt nu ingepland. Ik kijk uit naar een nieuwe koppeling en een nieuw 2-massa vliegwiel. Ik hoop dat daarna het koppelen en ontkoppelen weer als boter gaat.
Natuurlijk is de bron van deze reparatie de lekkage van het hydraulisch druklager.
Natuurlijk is de bron van deze reparatie de lekkage van het hydraulisch druklager.
-
- 6th Gear member
- Berichten: 4809
- Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
- Locatie: Utrecht
modiniro schreef:Auto is vandaag terug in NL afgeleverd.
Eerste analyse is dat de hoofkoppelingscilinder niet lekt maar zweet, dus minimale lekkage daar. Bij de bak is ook lekkage zichtbaar, minimaal, dus
hulpcilinder bij drukgroep lekt ook een beetje.
Reparatie indicatie is 1700 Euro voor alles inclusief 2-massa vliegwiel.
Nu begin ik toch ernstig te twijfelen of ik niet gewoon het remvloeistofpeil
een tijd in de gaten moet houden (de lekkage zal toenemen maar hoe snel,
niemand weet dat). Misschien kan ik er nog 15000km mee rijden en af en toe
5 of 10 ml remvloeistof bijvullen.
De andere insteek is, de auto is nu 11 jaar oud, 160k km, in topconditie dus deze investering is slechts een fractie van wat ik allemaal moet bijbetalen voor een 2007 of 2008 versie.
Ik denk dus serieus na om de reparatie toch te doen.
Dat is erg goedkoop voor 1700 euro incl nieuwe koppeling plus vliegwiel.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 172
- Lid geworden op: 24.08.2006 - 22:08
Ook ik ben deze week met mijn V70 2.5T stilgevallen in Italie.
Bij mij bleef het K pedaal op de vloer liggen om even later weer omhoog te springen. Kei fijn met een caravan erachter :bad-words: . De koppelingsvloeistof liep er uit aan de bovenkant van het K huis. Afgesleept naar de Volvo dealer in Rovato waar de koppelingscylinder is vervangen.
Mijn vraag is of de het kunststof gedeelte (ontluchtingsventiel / aansluiting koppelingscylinder/aansluiting hydr leiding) kunt vervangen zonder de versnellingsbak te verwijderen.
Bij mij bleef het K pedaal op de vloer liggen om even later weer omhoog te springen. Kei fijn met een caravan erachter :bad-words: . De koppelingsvloeistof liep er uit aan de bovenkant van het K huis. Afgesleept naar de Volvo dealer in Rovato waar de koppelingscylinder is vervangen.
Mijn vraag is of de het kunststof gedeelte (ontluchtingsventiel / aansluiting koppelingscylinder/aansluiting hydr leiding) kunt vervangen zonder de versnellingsbak te verwijderen.