Tuning V70 2.4d 2008 Geartronic

Alles over motortuning van je Volvo. Houd er rekening mee dat door tuning van je Volvo elke aanspraak op garantie van de dealer of Volvo AB vervalt. Richtlijnen van Volvo zijn hier zeer strikt over.
Gebruikersavatar
Frederick
4th Gear member
Berichten: 524
Lid geworden op: 07.03.2008 - 10:25

Hoi,

Ik schuim al geruime tijd het forum af naar info over tuning en betrouwbaarheid, degelijkheid.. Geregeld stuit ik op bevreesde reacties omtrent het tunen van een wagen met geartronic omdat die bak te gemakkelijk aan gort wordt gereden. Maar ik vind evenveel meningen die dit ontkennen.
Onlangs kocht ik mij een V70 2.4D met 163pk uit 2008 met geartronic. Tot nu toe vind ik het echt genieten met die bak, te meer omdat ik geregeld file rij en nu geen dikke koppelingsknie meer heb ;)
Graag had ik toch nog iets meer trekkracht en koppel gehad voor hernemingen, de V70 is nogal log tov mijn oude S60.. Daarom had ik een tuning van BSR in gedachten. Enkel, zijn die verhalen omtrent in gort gereden geartronics vh type broodje aap of zit er veel echte miserie achter?
Een verkoper verkoopt uiteraard graag en ja, bij constant afraggen rij je alles stuk...
Graag enkele reacties to the proint ivm de geartronic en tunen.

Bedankt!
Volvo V70 2.4D MY08 GT Summum met extra's en BSR
Volvo S60 D2 MY15 Momentum
Volvo V50 1.6D MY12 Summum
Volvo V50 1.6D MY08 Momentum
Volvo S60 D5 MY02 Summum, BSR
Too busy for bullshit
Wauter
2nd Gear member
Berichten: 173
Lid geworden op: 27.05.2012 - 23:32

20 jaar geleden werden auto's degelijker gemaakt dan nu. Hier bedoel ik niet mee dat de huidige auto's slecht zijn, maar voorheen werden de meeste componenten overgedimensioneerd. Tegenwoordig zijn de eisen anders: een auto moet vooral zuinig (en daarmee licht) zijn, milieuvriendelijk en toch voldoende vermogen. Om dit te realiseren wijken autofabrikanten uit naar allerlei 'extra's' zoals EGR, roetfilters etc. Die dingen maken een auto weer zwaarder, dus dat gewicht moet weer elders gecompenseerd worden. Waarom een draagarm construeren op 200k, terwijl deze ook bij 100k versleten mag zijn?

Om die reden is tunen altijd af te raden, tenzij je geen problemen hebt met sneller uitvallen van onderdelen. Zit diezelfde geartronic ook in de T5? Dan weet je dat die bak iig meer aan kan dan ie nu moet. Is die bak alleen op 2.4D gebouwd, dan zal ie niet veel zwaarder op normale wijze aankunnen.

Overigens is het volgens mij niet echt behelpen met een 2.4D toch?
Volvo V50 2.0D '04, 200k+
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21126
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Ik heb een GT met 185pk en 400nm en die heeft er totaal geen problemen mee.
Polestar kan die van mij met een ecotuning uitrusten waarna het vermogen met 20 pk omhoog gaat, tenzij je het vermogen constant gebruikt lijkt het mij geen probleem.
Alles is stuk te krijgen.
Gebruikersavatar
Fulaks
6th Gear member
Berichten: 4280
Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
Locatie: Antwerpen

Heb ook 220 PK en 450 Nm op de 2.4D, weliswaar met handbak. Tot nog toe geen problemen, wel sneller koppeling moeten vervangen.
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
Gebruikersavatar
Frederick
4th Gear member
Berichten: 524
Lid geworden op: 07.03.2008 - 10:25

Wauter schreef: Zit diezelfde geartronic ook in de T5? Dan weet je dat die bak iig meer aan kan dan ie nu moet. Is die bak alleen op 2.4D gebouwd, dan zal ie niet veel zwaarder op normale wijze aankunnen.
Totaal geen idee... Heb wel al zitten denken dat mijn bak vast dezelfde is als de 185 en 205 pk sterke D5 varianten, maar zeker ben ik niet

De 2.4D gaat reeds aardig vooruit, maar ik mis net dat ietsje meer pit... Veeleisend en een luxeprobleem, nietwaar? ;)
Volvo V70 2.4D MY08 GT Summum met extra's en BSR
Volvo S60 D2 MY15 Momentum
Volvo V50 1.6D MY12 Summum
Volvo V50 1.6D MY08 Momentum
Volvo S60 D5 MY02 Summum, BSR
Too busy for bullshit
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21126
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Met mijn 185pk gebeurt er ook iets boven de 3000rpm, in manueel is hij tussen 2000/3500rpm erg snel en moet je vlot doorschakelen.
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5282
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

aangezien volvo zelf (via polestar) tuning voor deze auto heeft lijkt het me geen probleem
Wauter
2nd Gear member
Berichten: 173
Lid geworden op: 27.05.2012 - 23:32

NielsV70 schreef:aangezien volvo zelf (via polestar) tuning voor deze auto heeft lijkt het me geen probleem
Doet de importeur dat, of Volvo zelf?
Volvo V50 2.0D '04, 200k+
Quota
6th Gear member
Berichten: 2817
Lid geworden op: 15.05.2007 - 19:39
Locatie: Land van Maas en Waal

Elke officiele volvodealer biedt dit aan.
Without fiction, there would not be reality

Hij: Tesla My LR
XC70 D5 Polar+ 2016 GT
V70 NN D5 my 2012
V70N 2.4D 2007 Edition Classic
V70 Classic 2.5D Europa Nautic blue
Zij: V40 CC T3 AT6
C30 summum 2.4i
V40 phase II 2.0T 2002 AT
VW Polo 1.4 kaal...
Wauter
2nd Gear member
Berichten: 173
Lid geworden op: 27.05.2012 - 23:32

Dat een dealer het aanbiedt, of zelfs de importeur, wil niet zeggen dat Volvo er zelf achter staat. De garantie die dan wordt gedragen komt dan via de dealer, importeur (of de tuner), maar niet meer door Volvo.
Volvo V50 2.0D '04, 200k+
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21126
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Wauter
2nd Gear member
Berichten: 173
Lid geworden op: 27.05.2012 - 23:32

De importeur zegt dat de garantie van Volvo behouden blijft, niet door wie deze gedragen wordt. Of de importeur hier dus namens de fabriek spreekt, of namens zichzelf is hier niet uit op te maken.

Wat wel overblijft is dat dit aangeboden wordt via de importeur, niet door een marktplaats-tuner, dus enige zekerheid dat dit werkt heb je wel. Zeker door het behoud van garantie.

Overigens is slijtage wel uitgesloten van garantie, ook als dit sneller gaat dan wenselijk. Bij 10k je banden glad en je remmen schoon op valt hier dus buiten ;)
Volvo V50 2.0D '04, 200k+
Gebruikersavatar
euerw
5th Gear member
Berichten: 1797
Lid geworden op: 08.07.2007 - 21:11
Locatie: Ede

zou gewoon ff bij Rica kijken
XC60 MY’19 T8 twin engine awd Inscription
XC60 MY'15 2.0D4 GT8, Ocean Race, Rica tuning
XC60 MY'10 2.4D GT, Rica tuning
S60 MY'05 2.4D GT rica tuning, the Black Beast
S60 MY'02 2.4 bifeul automaat
Quota
6th Gear member
Berichten: 2817
Lid geworden op: 15.05.2007 - 19:39
Locatie: Land van Maas en Waal

Wauter schreef:Dat een dealer het aanbiedt, of zelfs de importeur, wil niet zeggen dat Volvo er zelf achter staat. De garantie die dan wordt gedragen komt dan via de dealer, importeur (of de tuner), maar niet meer door Volvo.
Mwoeah, Zou mercedes achter AMG staan? En BMW achter M-werke? :razz:

Ze hebben samen het concept (en naar geruchten wordt een beperkte serie overwogen) S60 Polestar gemaakt, dus ik denk wel dat Volvo er achter staat ja. Polestar tuning wordt naar ik heb begrepen in meerdere landen door de dealer aangeboden.

Maar goed, even los van eventuele mierbevrediging en weer naar de initiele vraag van TS.

Voor wat jij zoekt sluit ik me aan bij euerw, ga kijken bij een goede tuner die tuning op maat maakt, fasttech, european tuning e.d.

de Geartronic zou ik me niet te druk over maken, die is ongewijzigd ook gebruikt voor motoren met grotere koppels tot 400nm, maar daar kan een goede tuner dan ook rekening mee houden.

Wel is mogelijk in sommige gevallen een software matige beperking geprogrameerd bij bepaalde toerentallen om de levensduur van de bak te garanderen.

succes met de zoektocht
Without fiction, there would not be reality

Hij: Tesla My LR
XC70 D5 Polar+ 2016 GT
V70 NN D5 my 2012
V70N 2.4D 2007 Edition Classic
V70 Classic 2.5D Europa Nautic blue
Zij: V40 CC T3 AT6
C30 summum 2.4i
V40 phase II 2.0T 2002 AT
VW Polo 1.4 kaal...
Wauter
2nd Gear member
Berichten: 173
Lid geworden op: 27.05.2012 - 23:32

AMG en M-werke passen meer aan dan alleen software.

Is die bak ongewijzigd gebruikt voor voertuigen tot 400Nm, dan kan je voor wat betreft de geartronic dus rustig naar 400Nm tunen, rekening houdend met die eventuele software matige beperkingen. Hier zal Polestar wrs wel rekening houden aangezien die tuning via de importeur aangeboden wordt.
Volvo V50 2.0D '04, 200k+
Gebruikersavatar
Frederick
4th Gear member
Berichten: 524
Lid geworden op: 07.03.2008 - 10:25

Ondertussen uitgevlooid dat de strafste diesel 420nm naar de bak stuurt.. 450nm zal'ie dan ook wel aankunnen, zeker omdat ik nooit het pedaal gelijk vloer..
Volvo V70 2.4D MY08 GT Summum met extra's en BSR
Volvo S60 D2 MY15 Momentum
Volvo V50 1.6D MY12 Summum
Volvo V50 1.6D MY08 Momentum
Volvo S60 D5 MY02 Summum, BSR
Too busy for bullshit
Gebruikersavatar
euerw
5th Gear member
Berichten: 1797
Lid geworden op: 08.07.2007 - 21:11
Locatie: Ede

De meeste 2.4diesel komen boven de 450Nm, geen probleem, hoeft je pedaal ook niet geheel voor naar de vloer pak je al rond de 2000rpm
XC60 MY’19 T8 twin engine awd Inscription
XC60 MY'15 2.0D4 GT8, Ocean Race, Rica tuning
XC60 MY'10 2.4D GT, Rica tuning
S60 MY'05 2.4D GT rica tuning, the Black Beast
S60 MY'02 2.4 bifeul automaat
Gebruikersavatar
Arnold
5th Gear member
Berichten: 1642
Lid geworden op: 17.06.2007 - 14:47
Locatie: Veluwe
Contacteer:

Ik kan je BSR tuning aanraden: +45 pk en + 100 Nm. Ga je echt merken.
2023: XC60 T8-AWD-Recharge / 2020: XC60 T8 / 2019: V90 Cross Country D5 / 2018-8: Tesla Model S 100D
2013-2018: V60 D6 PIH / 2013: XC90 D5 AWD / 2009-2013: V70 D5 / 2001-2009: meerdere V70's.
Gebruikersavatar
dukcer
2nd Gear member
Berichten: 85
Lid geworden op: 17.12.2011 - 19:11

Ik ben van plan om mijn motor ook te tunen, heb daarom contact opgenomen met diverse tuners.

Tunex:
De 2.4 163pk kunnen we in 2 stages tunen;
2.4D 120 kW 163 PK --> 143 kW 196 PK 340 Nm --> 400 Nm (euro 4) prijs 225,-
2.4D 120 kW 163 PK --> 165 kW 225 PK 340 Nm --> 455 Nm (euro 4 stage 2 prijs 275,- euro.
Meten op de Superflow testbank voor en na tuning kost 124,- euro extra.

Hartog:
Bij deze 2.4D motor is een mooie winst van ruim 30pk en 65-80Nm haalbaar, dit maakt de motor een stuk soepeler en krachtiger bij een iets lager verbruik (afhankelijk van het gebruik/omstandigheden). We kunnen enkel garanderen dat het verbruik niet hoger wordt, in de praktijk is 2 tot 5% realistisch.

De winst zit voornamelijk tussen de 1800-en 3500tpm., het meest bruikbare toerengebied. Tussenacceleraties zullen fors sneller verlopen, de topsnelheid zal iets hoger liggen, ongeveer 10km/u.

Deze software schrijven wij op maat, waar mogelijk rekening houdend met uw wensen en de specifieke motor, deze motor is zeer sterk en kan overweg met interessante koppel/vermogentoenames, dit uiteraard onder streng toezicht/controle.


U mag onze aanpassing 2 weken testen, als het onverhoopt niet bevalt maken wij deze ongedaan en betaald u niets.

Wij plannen ongeveer 2 weken vooruit momenteel.

Deze aanpassing kost 400,- all-in. Bij verdere vragen vernemen wij graag iets van u. 10% korting voor volvoforum leden!

Fasttech:
U heeft wel de nieuwere motor met 163Pk, dit is een softwarematig geknepen D5 welke standaard 185Pk heeft.
Wij tunen deze motoren normaal naar 220Pk 480Nm, maar uiteraard is meer of minder mogelijk naar wens.
Voor de tuning rekenen wij 499 euro inclusief.

Rica:
185 pk @ 4000 tpm 400 Nm @ 2000 tpm
€363.75 EUR + BTW Voor auto´s ouder dan 3 jaar

Wat is wijsheid voor een V70 2.4d uit 2008 (oud type) met geartronic met 150.000km op de teller?? Volgens mij komen al deze tuners redelijk tot goed uit het forum
Gebruikersavatar
MartinG
2nd Gear member
Berichten: 203
Lid geworden op: 22.01.2006 - 21:07
Locatie: Amsterdam

Vergeet Volvo zelf niet met Polestar tuning. Wel prijzig, maar met behoud van garantie van Volvo:

In Nederland biedt Volvo de tuning van Polestar aan op de oorspronkelijk 185 pk sterke vijfcilinder diesel uit de V70, XC70 en de S80. Die wordt voor 950 euro gekieteld tot 205 pk en een maximaal koppel van 450 Nm; vijftig meer dan de standaardauto. Na de behandeling gaan de auto’s in 8,4 seconden van 0 naar 100 km/u in plaats van 8,9 seconden. De automaat kan dat kunstje na de opvoerkuur in 8,8 seconden.
XC90 2010-nu D5 Executive (2007) Automaat 185pk, RTI, Premium Sound, Adaptief Xenon, BLIS, Park Assist Camera, Electrisch bedienbare kindersloten.
V70 2006-nu Automaat 170pk (2001)
V40 2000-2004
Plaats reactie

Terug naar “Tuning (niet optisch)”