Al wel een hele poos lid van dit forum, maar nooit echt tijd voor gemaakt, behalve voor het stellen van een vraag over mijn S80 uit 1999 dan

Afgelopen weekend ben ik ongelukkigerwijze bij onze Oosterburen over een dikke betonnen stoeprand heen gereden. Schrok me natuurlijk het apezuur en vreesde het ergste, auto afgesleept naar Saalfeld en op de brug. Aircopomp blijkt naar z'n grootje, daarnaast ook een licht beschadigde voorwielophanging (een platte buis met een gat erin) en ook heeft de velg rechtsvoor een knauw gehad. Gelukkig was en is de auto nog rijdbaar, maar de terugweg was zonder koelte wel weer even terug naar de 90'er jaren, waarin ik auto's reed die dat nog niet hadden

Met alles erop en eraan komt de rekening op een dikke 1500 euro uit. Gereviseerde pomp erop, draagarm vervangen, dingetje zus, fratsje zo, je zit er zó aan. Waarvan die compressor dus de hoofdmoot uitmaakt. Die is wel heel erg makkelijk te vervangen, bij uitstek een klusje wat ik zelf zou kunnen doen. Bovendien kan ik aan een nieuwe/gereviseerde compressor komen voor een fractie van de prijs die de garage rekent.
- Is het verstandig een compressor te monteren die weliswaar geschikt is voor mijn auto, maar niet bij een Volvo-garage vandaan komt? Ik zit écht met dat gigantische bedrag in mijn maag, het zou zonde zijn om dat niet te doen. Garantievoorwaarden zijn hetzelfde.
- Zijn er dingen waar ik specifiek op moet letten bij het vervangen en opnieuw aansluiten van de pomp? Ik doe er nieuwe kraagbouten in en uiteraard een setje verse O-ringen voor een goeie afdichting.
- Is het werkelijk nodig om de draagarm te vervangen? Natuurlijk had de man in de Werkstatt gelijk, hij heeft een dreun gehad en er zitten wat krassen in en je kunt niet aan de binnenkant van die holle buis kijken. Maar op de terugweg heb ik mij voorzichtig toch richting de 135 km/h begeven en ik merk werkelijk niets van afwijkend gedrag. Volgens mijn kan hij best wel blijven zitten. Of ben ik dan te optimistisch...?
Alle antwoorden zijn van harte welkom, bij voorbaat mijn dank daarvoor!

Groeten van Tim!