Inmiddels 2000 km verder. Het effect is echt goed te merken! Ik merk dat het verbruik zo'n 10-15% lager is geworden, dat zijn dingen waar ik blij van word. Ook is de loop van de motor beter (rustiger) geworden. Vooral in de stad bij veel optrekken, en uitrollen minder gejojo van motor toerental.lemmer schreef:
Maar merk je ook iets aan de motor?
Verwijderen en schoonmaken kleppendeksel D5
-
- 4th Gear member
-
- 4th Gear member
Is niet echt bewezen hoor, ik trapte de XC70 altijd door, en had altijd iets van V-power of Ultimate in de tank en het zag er hetzelfde uit en dezelfde problemen.edraket schreef:Deels wel ja. De constructie van de EGR klep is de veroorzaker, en dan nog wat geholpen door een rustge rijstijl.
Het zou beter zijn als ze het schoonmaken meenemen met een 60000 km beurt.
BMW535D Touring X-drive
SAAB 9-3 aero cabrio 2006, stage 3 tuned maptune, full options
SAAB 9-3 aero cabrio 2006, stage 3 tuned maptune, full options
- Thijs
- 7th Gear member
Ik rij altijd mega rustig aan(om het verbruik van mijn oer 2.5D proberen te evenaren..) maar heb niet het idee dat daar veel extra vervuiling door ontstaat.. Mijn egr mixer was niet veel vuiler als datgeen ik een paar posts terug op de foto's zie. Binnenkort haal ik hem weer eens uit elkaar om te kijken hoeveel vervuiling plm 30000 km oplevert, met zeer rustige rijstijl dus.
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
Dat zal een 1/2 tot 3/4 plasticbekertje vol smurrie zijn. Wel latex handschoentjes aandoen, ik heb hem onlangs ook weer schoongemaakt maar deed dat zonder. Gevolg een vette ontsteking nadien, ik had een wondje aan een vinger en het menselijk lichaam kon die vervuiling (ook) niet aan.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
-
- 1st Gear member
Egr is echt troep, die dat heeft uit gevoenden.........
Bij mij is het weg geschreven en ik heb ook geen roetfilter meer.
vermogen 240pk 480nm! Rica tuning.
Alles schoon gemaakt en motor geflusht met forte.
Wat een verschil.
Wat een verschil.
S60 D5 185pk 6-Bak
-
- 7th Gear member
erik brouwers schreef:Egr is echt troep, die dat heeft uit gevoenden.........
Wat een verschil.
Staat het roetfilter aangegeven op je kenteken?
-
- 4th Gear member
@ erik brouwers; Voer hier even je kenteken in https://ovi.rdw.nl/
Als onder het tabje "Verbruik & Milieu" bij "Milieuclassificatie" een R staat aangegeven heb je kans dat je zonder roetfilter NIET meer door de APK komt.
Als onder het tabje "Verbruik & Milieu" bij "Milieuclassificatie" een R staat aangegeven heb je kans dat je zonder roetfilter NIET meer door de APK komt.
-
- 7th Gear member
Die komt er niet doorheen,plus bij een steekproef heb je een probleem ivm een millieudelict!
Er is immers subsidie voor verstrekt enz.
De apk keurmeester die je auto keurt moet dit namelijk melden in zijn afkeurrapport en doorgeven aan de RDW..
De apk keurmeester die je auto keurt moet dit namelijk melden in zijn afkeurrapport en doorgeven aan de RDW..
- Thijs
- 7th Gear member
Erik, ben benieuwd naar je reactie op bovenstaande berichtjes met vragen!!
De oplossing die jij uitgevoerd hebt komt de motor en slijtage denk ik wel ten goede, op de tuning na dan. (Daar wil ik hier overigens GEEN discussie over beginnen!!)
EGR dicht en geen regenererend filter zullen ook het verbruik wel ten gunste zijn, en ws ook een fijnere motorloop?
Maar idd de APK en de milieu overtreding die je begaat...
De oplossing die jij uitgevoerd hebt komt de motor en slijtage denk ik wel ten goede, op de tuning na dan. (Daar wil ik hier overigens GEEN discussie over beginnen!!)
EGR dicht en geen regenererend filter zullen ook het verbruik wel ten gunste zijn, en ws ook een fijnere motorloop?
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
- sbv
- 6th Gear member
milieu delict heet zoiets.
Overigens zou ik die zooi er ook wel vanonder willen hebben, echter geen zin in gezeur. Kat laten zitten en leegkloppen en de rest eruit laten programmeren
Overigens zou ik die zooi er ook wel vanonder willen hebben, echter geen zin in gezeur. Kat laten zitten en leegkloppen en de rest eruit laten programmeren
Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue
-
- 1st Gear member
Ik Heb een RRRRR op het rdw rapport staan maaaaaaar er zit een maaaaar aan, auto,s voor jan.2006 zijn niet verplicht een roetfilter te hebben.
Mij roet kat is leeg en het is nu een soort uitlaat demper geworden er zit een buis in met er om heen staalwol.
En daar bij worden de auto,s vanaf jan.2006 pas uitgelezen en heb ik daar niets mee te maken. Dus geen probleem ook niet met een steekproef. :twisted:
Mij roet kat is leeg en het is nu een soort uitlaat demper geworden er zit een buis in met er om heen staalwol.
En daar bij worden de auto,s vanaf jan.2006 pas uitgelezen en heb ik daar niets mee te maken. Dus geen probleem ook niet met een steekproef. :twisted:
S60 D5 185pk 6-Bak
-
- 1st Gear member
En tuning van een auto kan ook helemaal geen kwaat,
Als men het zaakje netjes warm rijd moeten de huidige auto,s dit makkelijk kunnen hebben, en daarbij gaan er zat motoren zonder tuning kapot dus....
Als men het zaakje netjes warm rijd moeten de huidige auto,s dit makkelijk kunnen hebben, en daarbij gaan er zat motoren zonder tuning kapot dus....
S60 D5 185pk 6-Bak
-
- 1st Gear member
Het verbruik is idd. stukken beter nu mijn vrouw rijd er 1:17.5 mee hier ben ik erg blij mee nuThijs schreef:Erik, ben benieuwd naar je reactie op bovenstaande berichtjes met vragen!!

S60 D5 185pk 6-Bak
-
- 1st Gear member
Om ff verder te gaan waar dit topic over gaat, niet zo bang zijn om spullen los te halen dit is bij een 185pk D5 zeer goed uit te voeren, het schoon maken van alle spullen. Het is wel van belang dat je wat inzicht hebt.
Gewoon aan beginnen.
Alleen even goed kijken naar de tuimellaars en de klepstoters, of deze niet zijn ingelopen, als het los ligt is het niet veel werk meer deze te vervangen.
Gewoon aan beginnen.
Alleen even goed kijken naar de tuimellaars en de klepstoters, of deze niet zijn ingelopen, als het los ligt is het niet veel werk meer deze te vervangen.
S60 D5 185pk 6-Bak
-
- 1st Gear member
Ramon&Ramon schreef:Die komt er niet doorheen,plus bij een steekproef heb je een probleem ivm een millieudelict!
Zeg nooit niet, ik spreek uit ervaring.
S60 D5 185pk 6-Bak
-
- 4th Gear member
leuke discussie met jezelf Erik 
Inderdaad, er is momenteel eigenlijk geen controle op het nog steeds aanwezig zijn van een een DPF. Stel je klopt hem leeg, en je laat hem uitprogrammeren, dan kan het ook voor een wagen van na >1-1-2006 gewoon nog steeds. Er is immers geen foutmelding in de EOBD. Een fysieke roetmeting hoeft niet meer voor deze wagens. Misschien dat er in de toekomst aangescherpte regels komen, nu er steeds meer mensen met deze maas in de wet aan de haal gaan (google maar eens op DPF/ roetfilter verwijderen APK). Want een dichte EGR en een lege DPF komen het brandstofverbruik ergo portemonnee van de berijder alleen maar ten goede....
Op dit moment blijft er vooralsnog dus alleen een ethische discussie over.

Inderdaad, er is momenteel eigenlijk geen controle op het nog steeds aanwezig zijn van een een DPF. Stel je klopt hem leeg, en je laat hem uitprogrammeren, dan kan het ook voor een wagen van na >1-1-2006 gewoon nog steeds. Er is immers geen foutmelding in de EOBD. Een fysieke roetmeting hoeft niet meer voor deze wagens. Misschien dat er in de toekomst aangescherpte regels komen, nu er steeds meer mensen met deze maas in de wet aan de haal gaan (google maar eens op DPF/ roetfilter verwijderen APK). Want een dichte EGR en een lege DPF komen het brandstofverbruik ergo portemonnee van de berijder alleen maar ten goede....
-
- 1st Gear member
hahaha lol,NJ8 schreef:leuke discussie met jezelf Erik
Maar iedereen is veel te bang, ik begrijp waar we naar toe gaan met de mooie eisen van de rdw, maar de knutselaars vinden overal weer een oplossing voor. Maar goed ook :twisted:
Dit is goed voor de mensen die van vermogen houden.
S60 D5 185pk 6-Bak
-
- 7th Gear member
Keur je soms zelf??erik brouwers schreef:Ik Heb een RRRRR op het rdw rapport staan maaaaaaar er zit een maaaaar aan, auto,s voor jan.2006 zijn niet verplicht een roetfilter te hebben.
Heeft niets met bouwjaar van doen,het staat op je kenteken,de auto voldoet niet meer aan het kentekenbewijs en dat is ten alle tijde afkeur..