airco condensor XC70 stuk (MY 2008 )

Plaats reactie
videokeizer
Starter

beste volvo rijders,

Mijn XC70 d5 my 2008 heeft ineens een kapotte condensor (airco) , nadat eerst de compressor stuk bleek te zijn ( 258dkm op teller maar dealer onderhouden) en vervangen, bleek airco na dag leeg te zijn, terug naar garage bleek de nieuwe compressor te lekken.. euvel verholpen en weer nieuwe compressor gemonteerd, echter na halve dag wederom geen druk meer in airco, na veel zoeken en meten blijkt de condensor stuk te zijn, wie heeft dit ook al eens meegemaakt, ik vind dat een dergelijke jonge auto niet na ruim 4 jaar al dit soort mankementen mag vertonen, ik heb Volvo Nederland hierover gemaild maar nog geen respons gehad.
De condensor zelf is niet de hoofdprijs maar met name het in en uitbouwen, toch gauw al anderhalve dag, maakt het een buitengewoon prijzige zaak omdat het hele dashboard eruit moet. ( ik heb exact dit zelfde euvel keer gehad met een v70 classic destijds 4 jaar jong)

met groet,

Henk
MarioC70
6th Gear member

874: Koeleenheid, D5244T5, L.H.D
Afdrukken

Condensor
Speciaal gereedschap
999 5463 Spanklem (in/uittakel versnellingsbak) M56,AW50-42
Gereedschapsnummer:999 5463
Gereedschapomschrijving:Spanklem (in/uittakel versnellingsbak) M56,AW50-42
Gereedschapsborden:40

Verwijderen

Koelsysteem aftappen, vullen en ontluchten, aftappen
Zie: Koelsysteem aftappen, vullen en ontluchten

Koelmiddel aftappen
Zie: Koelvloeistof, aftappen

Waarschuwing! Zorg ervoor dat eventueel weglopende vloeistof wordt opgevangen.

Waarschuwing! Zorg ervoor dat eventueel weglopende vloeistof wordt opgevangen.

Gebruik speciaal gereedschap: 999 5463

Monteren

In omgekeerde volgorde monteren.

Koelsysteem aftappen, vullen en ontluchten, bijvullen
Zie: Koelsysteem aftappen, vullen en ontluchten

Koelmiddel bijvullen, aftappen, vacuümpompen en vullen
Zie: Koelmiddel aftappen, vacuüm pompen en vullen

Klimaatinstallatie controleren
Zie: Klimaatregeling, controle

Condensor zit onder de motorkap,of bedoel je misschien de verdamper?
Oceanracer
Geartronic member

Bij de V70 classic gaat standaard de verdamper (achter het dashboard) lekken, bij de V70N geeft de condensor (voorin bij de radiateur) na verloop van tijd de geest door steenslag. Van het huidige model V70 kan nog niet worden gesteld dat het een structureel probleem is, omdat het simpelweg niet zo vaak voorkomt.

Overigens zal de lekke verdamper er voor gezorgd hebben dat de aircopomp naar z'n grootje is gedraaid door een te lage hoeveelheid koudemiddel. De vulling staat aangegeven op een stikker onder de motorkap en kan alleen worden gecontroleerd door de airco te vacumeren en opnieuw af te vullen. Het is normaal dat een airco jaarlijks wat koudemiddel verliest, maar als dit verlies te groot is, duidt dit toch op een lek in het systeem.

Het nadeel van een lekke verdamper is dat dit niet gemakkelijk is te zien. Iedere airco is gevuld met koudemiddel met daarin wat olie en contrastvloeistof. Daardoor is met een UV-lamp een lekkage snel op te sporen, maar ingebouwd in het dashboard is de verdamper dus niet snel te controleren. Het is eerder andersom: Als de rest niet lekt (zichtbaar) moet het de verdamper zijn.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
diesel01
Geartronic member

Na 4 jaar en 258k gaat er weleens iets stuk tja thats life.
Het vervelende in deze is dat de dash eruit moet en daar moet voor betaalt worden.
Ik heb de condensor van mijn toenmalige S60 een half jaar na aankoop moeten vervangen waarbij ik een paar centen(in verhouding) terug kreeg van de verkopende partij, zuur JA, koop je weer een auto bij een dergelijke partij NEE.
Thom
5th Gear member

Ik zou overigens ook niet zelf de importeur gaan mailen, dat is een taak van de dealer als zij daar heil in zien.
den toerist
5th Gear member

videokeizer schreef:beste volvo rijders,

Mijn XC70 d5 my 2008 heeft ineens een kapotte condensor (airco) , nadat eerst de compressor stuk bleek te zijn ( 258dkm op teller maar dealer onderhouden) en ( ik heb exact dit zelfde euvel keer gehad met een v70 classic destijds 4 jaar jong)
Henk
Ik hoop dit niet tegen te komen met mijn huidige V70 (2011)
Met m'n V70 Classic had ik dit euvel wel indertijd, dit dan na 9 jaar.
Rutger
4th Gear member
Contacteer:

Dat zijn jaren hoor, mijn auto is net twee jaar en condensor en verdamper 3 weken geleden vervangen...gewoon kapot, kosten...dik 1500 eu (gelukkig garantie).
Volvo V50 |Business Pack| S&S | 2010
|Volvo C30 NL & Be op Facebook |
V702.4T
1st Gear member

Beste Henk,

Vorig jaar met vakantie in Oostenrijk, op de snelweg in Duitsland rook onder de motorkap en geen koeling meer van de airco.
Airco afgezet en bij aankomst in oostenrijk naar de Volvo dealer in Salzburg gereden daar was de diagnose kapotte condensor van de airco.
Artikel niet op voorraad dus moest met vervangend vervoer naar huis.
(werd afgeraden met kapotte airco naar huis te rijden)
Heb daar de auto laten maken en wat bleek dit viel onder garantie omdat ik pas 65.000km op de teller had staan (auto is van okt 2007 nieuwe type)
Auto is keurig naar Nederland terug gebracht en bij mijn dealer afgeleverd
(volvo assistance) Airco werkt sindsdien weer naar behoren.
Dus bij mij onder volledige garantie gerepareerd.

Jack :P
Alchemist
3rd Gear member

Feb. 2008, 60.000km
Airco pomp 2 maanden gelden overleden, kostenloos vervangen + nieuw afgevuld. Coulance Volvo NL!

Waarvoor DANK.

Succes!
V70 2.5T Summum, Glacier Blue, name it got it
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”