Hallo,
Ik had een vraag over de airco.
Als ik langere tijd rijdt met airco begint er op een gegeven moment een fijne mist te komen uit de middelste twee ventilatie openingen.
Vorige jaar had ik het ook in Frankrijk bij 41 graden buiten temperatuur..
Toen dacht ik dat het door de temperatuur kwam.
Maar gister had ik het ook bij een 24 graden en airco op 20 graden.
Airco blijft gewoon koud en en vorig jaar trok hij 41 graden na een anderhalf uur niet meer. In december is de airco opnieuw opnieuw gevuld en geinspecteerd.
lucht die er uit komt bij ecc op koud is zo'n -4 graden.
Wie kan mij vertellen waar die mist vandaan komt of wat het veroorzaakt?
Richard
airco bevriest (opgelost)
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Dan is de temperatuursensor of druksensor defect. De eerste zit onderin de middenconsole. Je verdamper bevriest nu, -4 is echt veel te koud! De uitstromende lucht zou tussen de +4 en +7 graden moeten zijn.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- Plein69
- 4th Gear member
- Berichten: 541
- Lid geworden op: 21.05.2011 - 15:40
- Locatie: Voorschoten
Temperatuur hadden ze gemeten net na het vullen.
Misschien dat dat verschil maakt. Heb sindsdien geen temperatuuur meting gedaan.
Als ik een temperatuur instel via auto-stand merk ik wel dat de blower op een gegeven moment minder gaat blazen.
Lijkt mij dat hij dus wel schakelt als hij zijn temperatuur bereikt.
Kan de dealer met de pc uitlezen of er op de druksensor een defect zit?
Richard
Edit.
Nordic car gebeld.
Zoals ik beschreven en aangedragen is idd de druksensor en dat de verdamper bevriest.
De fijne mist zijn ijskristalen die naar binnen worden geblazen.
Bumper moet er af en systeem leeg.
Kosten inclusief arbeidsloon en btw € 250,-
Gelijk maar even geinformeerd wat zou kosten voor fusee en draagarm rubber.
Totaal 650 in de btw.
En dat voor een S80 uit 1999 met 152.000 op de teller.
Misschien dat dat verschil maakt. Heb sindsdien geen temperatuuur meting gedaan.
Als ik een temperatuur instel via auto-stand merk ik wel dat de blower op een gegeven moment minder gaat blazen.
Lijkt mij dat hij dus wel schakelt als hij zijn temperatuur bereikt.
Kan de dealer met de pc uitlezen of er op de druksensor een defect zit?
Richard
Edit.
Nordic car gebeld.
Zoals ik beschreven en aangedragen is idd de druksensor en dat de verdamper bevriest.
De fijne mist zijn ijskristalen die naar binnen worden geblazen.
Bumper moet er af en systeem leeg.
Kosten inclusief arbeidsloon en btw € 250,-
Gelijk maar even geinformeerd wat zou kosten voor fusee en draagarm rubber.
Totaal 650 in de btw.
En dat voor een S80 uit 1999 met 152.000 op de teller.
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
- Berichten: 16549
- Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
- Locatie: Noord-Groningen
Koopje, inruilen kost aanmerkelijk meer.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
- Laguna-S60
- 7th Gear member
- Berichten: 5798
- Lid geworden op: 06.05.2011 - 20:07
- Locatie: Zuid West Friesland
- Contacteer:
hahaha +1V70/2.4D/2003 schreef:Koopje, inruilen kost aanmerkelijk meer.
Meest complete Volvo V40 D2 Rebel Blue
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8632
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Voor het vervangen van de druksensor hoeft het systeem niet leeg hoor. Er zit een ventiel onder namelijk.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- Plein69
- 4th Gear member
- Berichten: 541
- Lid geworden op: 21.05.2011 - 15:40
- Locatie: Voorschoten
Kijk dat is goed bericht en scheelt weer in de euro's
Dat ga ik dinsdag als ik naar Nordicar gelijk meegeven..
gaan ze gelijk de draagarmrubbers vervangen
Moet de bumper er wel af om bij de sensor te komen?
Richard
Dat ga ik dinsdag als ik naar Nordicar gelijk meegeven..
gaan ze gelijk de draagarmrubbers vervangen
Moet de bumper er wel af om bij de sensor te komen?
Richard
- Plein69
- 4th Gear member
- Berichten: 541
- Lid geworden op: 21.05.2011 - 15:40
- Locatie: Voorschoten
Nou waarschijnlijk heb ik het probleem gevonden.
Heb gister avond op het werk zitten spitten op het forum.
Wat mij opviel is dat het gebeurt bij temperaturen boven de 25 graden.
Hoe hoger de temperatuur hoe eerder het zich voordoet.
Nu had ik via de zoekfunctie enkele ander topics gevonden waar het zelfde fenomeen genoemd werd. (Alleen anders beschreven.)
Nu werd er in deze topics gerefereerd naar de magneetkoppeling en dat bij een te grote spleet hij op een gegeven moment stopt
Vanochtend ben ik bij 19 graden buiten temperatuur gaan rijden om de proef op de som te nemen.
Climate op koud en automatisch. (En ja airco aan
)
Een uur rond gereden en verschillende malen gestopt om te kijken voor ijsvorming op leidingen of koppelingen.
Wel wat condens maar nergens ijsvorming. Afwatering was ook goed in orde. Als ik even stil stond om onder de motorkap te kijken bleef er gestaag water uit komen.
Thuis de motorkap even opengezet om warmte weg te laten en de voelermaatjes maar eens erbij gepakt.
En wat blijkt ik kreeg er aan 1 kant een voelermaatje van 7.7 tussen.
Andere kant kon ik niet helemaal goed bij maar was 7.
Waarschijnlijk is het niet tempdruk sensor maar de magneetkoppeling die moet worden afgesteld.
Richard
Heb gister avond op het werk zitten spitten op het forum.
Wat mij opviel is dat het gebeurt bij temperaturen boven de 25 graden.
Hoe hoger de temperatuur hoe eerder het zich voordoet.
Nu had ik via de zoekfunctie enkele ander topics gevonden waar het zelfde fenomeen genoemd werd. (Alleen anders beschreven.)
Nu werd er in deze topics gerefereerd naar de magneetkoppeling en dat bij een te grote spleet hij op een gegeven moment stopt
Vanochtend ben ik bij 19 graden buiten temperatuur gaan rijden om de proef op de som te nemen.
Climate op koud en automatisch. (En ja airco aan

Een uur rond gereden en verschillende malen gestopt om te kijken voor ijsvorming op leidingen of koppelingen.
Wel wat condens maar nergens ijsvorming. Afwatering was ook goed in orde. Als ik even stil stond om onder de motorkap te kijken bleef er gestaag water uit komen.
Thuis de motorkap even opengezet om warmte weg te laten en de voelermaatjes maar eens erbij gepakt.
En wat blijkt ik kreeg er aan 1 kant een voelermaatje van 7.7 tussen.
Andere kant kon ik niet helemaal goed bij maar was 7.
Waarschijnlijk is het niet tempdruk sensor maar de magneetkoppeling die moet worden afgesteld.
Richard
- BlackcurrantV70
- 7th Gear member
- Berichten: 8445
- Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
- Locatie: Tussen EBBR en EBAW
Wat een schat aan info he, dit forum 

Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
- Plein69
- 4th Gear member
- Berichten: 541
- Lid geworden op: 21.05.2011 - 15:40
- Locatie: Voorschoten
Vanochtend vroeg naar Nordicar gegaan voor onderhoud.
Bij wissel van winter naar zomer banden zag ik dat achterste rubbers van de linker en rechter draagarmen kapot waren.
Bij APK kreeg ik al te horen dat stuurkogel rechts er aan kwam.
Bij beide draagarmen was idd het achterste rubbers echt verrot.
Voor waren bij beide zijden goed. Dus alleen de achterste vervangen.
Stuurkogel rechts en aangrenzende kogel op stuurstang zijn vervolgens gedaan. Andere zijde geen speling en daarna uitgelijnd.
Daarna heb ze naar olie van de automaat gekeken. Voelde af en toe een schokje. Nou die was helemaal helder rood en geen geurtjes.
daarop besloten niet te flushen.
En toen over naar de Airco.
Ondanks test van de van de week. Airco aan en gaan.
Na een kwartier toen de monteur de auto in wilde om de temperatuur van koud naar warm te gaan zetten ineens de leidingen wit en geen water er meer onderuit. Helemaal dicht met ijs.
Dus toch temperatuur / druk sensor en niet magneetkoppeling
Airco leeg. Bleek geen klep in te zitten zoals eerder vermeld.
Er kwam 960 gram uit.
Bumper er af sensor vervangen en systeem weer op druk.
(Ondertussen was het systeem ontdooid en een mooie plas water er onder)
Daarna motor gestart en toen werd mijn dashboard een kerstboom
Airco was mooi koud en deed het perfect.
Maar bij warme lucht blies hij alleen op het raam en vervolgens schoot de temperatuur meter in het rood terwijl de motor nog "koud" was.
Info paneel gaf 1 na de andere melding.
Aan de pc gehangen maar Vadis zag geen fouten.
Daarna cem gereset en nogmaals.
Weer temp vol in het rood maar nu gelukkig motormanagement storing erbij. Nu zag vadis dat sensor bij de thermostaat verschillende waardes aangaf. Dashboard 150 graden en sensor 34 graden.
Nou voor een kruis test in het magazijn in voor nieuwe sensor.
Niet te vinden met juiste stekker. Op demontage auto's ook niet.
Uiteindelijk is hij uit een V70 gehaald van een klant waar de aircopomp en radiator eraf waren. De gene uit deze auto was mooie koper kleur en zo goed als nieuw. De mijne daar en tegen helemaal geoxideerd. Raar maar toch. Koelvloeistof was goed.
Die er in en ineens waren alle fouten weg, foutmeldingen gereset en daarna de rekening
€ 742,04
Nu nog 1 ding wat mij opviel.
De airco pomp blijft bij auto-stand en AC- on continu draaien.
Hij schakelt niet uit als hij de temperatuur van het ecc paneel heeft bereikt.
Je zet hem uit door op het Ecc paneel uit te zetten.
Mijn S80 is uit 1999 en eerste serie met canbus.
Volgens een andere monteur blijft bij de oude 850 en S/V 70 de airco ook continu draaien bij auto en AC-on.
En bij nieuwere types zit de software in het Ecc paneel om het uit te schakelen.
Wie kan mij vertellen of dit juist is.
Bij wissel van winter naar zomer banden zag ik dat achterste rubbers van de linker en rechter draagarmen kapot waren.
Bij APK kreeg ik al te horen dat stuurkogel rechts er aan kwam.
Bij beide draagarmen was idd het achterste rubbers echt verrot.
Voor waren bij beide zijden goed. Dus alleen de achterste vervangen.
Stuurkogel rechts en aangrenzende kogel op stuurstang zijn vervolgens gedaan. Andere zijde geen speling en daarna uitgelijnd.
Daarna heb ze naar olie van de automaat gekeken. Voelde af en toe een schokje. Nou die was helemaal helder rood en geen geurtjes.
daarop besloten niet te flushen.
En toen over naar de Airco.
Ondanks test van de van de week. Airco aan en gaan.
Na een kwartier toen de monteur de auto in wilde om de temperatuur van koud naar warm te gaan zetten ineens de leidingen wit en geen water er meer onderuit. Helemaal dicht met ijs.
Dus toch temperatuur / druk sensor en niet magneetkoppeling
Airco leeg. Bleek geen klep in te zitten zoals eerder vermeld.
Er kwam 960 gram uit.
Bumper er af sensor vervangen en systeem weer op druk.
(Ondertussen was het systeem ontdooid en een mooie plas water er onder)
Daarna motor gestart en toen werd mijn dashboard een kerstboom
Airco was mooi koud en deed het perfect.
Maar bij warme lucht blies hij alleen op het raam en vervolgens schoot de temperatuur meter in het rood terwijl de motor nog "koud" was.
Info paneel gaf 1 na de andere melding.
Aan de pc gehangen maar Vadis zag geen fouten.
Daarna cem gereset en nogmaals.
Weer temp vol in het rood maar nu gelukkig motormanagement storing erbij. Nu zag vadis dat sensor bij de thermostaat verschillende waardes aangaf. Dashboard 150 graden en sensor 34 graden.
Nou voor een kruis test in het magazijn in voor nieuwe sensor.
Niet te vinden met juiste stekker. Op demontage auto's ook niet.
Uiteindelijk is hij uit een V70 gehaald van een klant waar de aircopomp en radiator eraf waren. De gene uit deze auto was mooie koper kleur en zo goed als nieuw. De mijne daar en tegen helemaal geoxideerd. Raar maar toch. Koelvloeistof was goed.
Die er in en ineens waren alle fouten weg, foutmeldingen gereset en daarna de rekening
€ 742,04
Nu nog 1 ding wat mij opviel.
De airco pomp blijft bij auto-stand en AC- on continu draaien.
Hij schakelt niet uit als hij de temperatuur van het ecc paneel heeft bereikt.
Je zet hem uit door op het Ecc paneel uit te zetten.
Mijn S80 is uit 1999 en eerste serie met canbus.
Volgens een andere monteur blijft bij de oude 850 en S/V 70 de airco ook continu draaien bij auto en AC-on.
En bij nieuwere types zit de software in het Ecc paneel om het uit te schakelen.
Wie kan mij vertellen of dit juist is.
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8632
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Je bedoelt dat de pomp niet in en uitschakelt? Dat is niet goed. Wat je bedoelt met de temperatuur van het ECC paneel begrijp ik niet.
De temperatuur in het systeem wordt op druk geregeld. De druk in het systeem is namelijk 1 op 1 gelinkt aan de temperatuur en Volvo heeft ervoor gekozen een druksensor te gebruiken. Deze is tegelijk de beveiliging indien het systeem leeg is. De druk in het systeem pendelt ergens tussen de 1,5 en 2,5 bar (LD zijde), wat zich vertaald in een vloeistof temperatuur tussen -5 en +5 graden. Als de pomp niet schakelt kun je even op de drukschakelaar meten of deze wel aan/uit regelt. Zoniet is de drukschakelaar stuk, anders elders in het systeem. Niet te lang mee rondrijden, je kunt de compressor slopen op deze manier.
De temperatuur in het systeem wordt op druk geregeld. De druk in het systeem is namelijk 1 op 1 gelinkt aan de temperatuur en Volvo heeft ervoor gekozen een druksensor te gebruiken. Deze is tegelijk de beveiliging indien het systeem leeg is. De druk in het systeem pendelt ergens tussen de 1,5 en 2,5 bar (LD zijde), wat zich vertaald in een vloeistof temperatuur tussen -5 en +5 graden. Als de pomp niet schakelt kun je even op de drukschakelaar meten of deze wel aan/uit regelt. Zoniet is de drukschakelaar stuk, anders elders in het systeem. Niet te lang mee rondrijden, je kunt de compressor slopen op deze manier.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- Plein69
- 4th Gear member
- Berichten: 541
- Lid geworden op: 21.05.2011 - 15:40
- Locatie: Voorschoten
Wat ik bedoel met de temperatuur op de ECC. Als ik binnen in de auto 21 graden instel en hij bereikt 21 graden.
Moet hij dan de aircopomp uitzetten?
Als ik de airco handmatig uitzet zie ik dat de koppeling aan de buitenkant van de poeli stopt met draaien.
Maar bij autostand en zeg 20 graden stopt hij niet en blijft continu meedraaien.
Volgens monteur van Nordiccar komt dit omdat het oud systeem is.
Ga wel eens zoeken naar een airco bedrijf rond Den Haag / Leiden voor een second opinion.
Wat ze hebben vervangen is de pressorstaat.
Die zit boven op een lange aluminium bus. (Weet even niet hoe doe heet)
Temperatuur van het systeem Lucht die uit de ventilatie openening komt zit wat ik zag zo rond 4 graden.
Waar zit de drukschakelaar en hoe kan ik hem testen?
Of wat zijn de waardes die hij moet hebben als ik de sensor doormeet.
Richard
Moet hij dan de aircopomp uitzetten?
Als ik de airco handmatig uitzet zie ik dat de koppeling aan de buitenkant van de poeli stopt met draaien.
Maar bij autostand en zeg 20 graden stopt hij niet en blijft continu meedraaien.
Volgens monteur van Nordiccar komt dit omdat het oud systeem is.
Ga wel eens zoeken naar een airco bedrijf rond Den Haag / Leiden voor een second opinion.
Wat ze hebben vervangen is de pressorstaat.
Die zit boven op een lange aluminium bus. (Weet even niet hoe doe heet)
Temperatuur van het systeem Lucht die uit de ventilatie openening komt zit wat ik zag zo rond 4 graden.
Waar zit de drukschakelaar en hoe kan ik hem testen?
Of wat zijn de waardes die hij moet hebben als ik de sensor doormeet.
Richard
- Plein69
- 4th Gear member
- Berichten: 541
- Lid geworden op: 21.05.2011 - 15:40
- Locatie: Voorschoten
En een dit op mijn vorige reactie.
contact gehad met airco-dokter bij mij om de hoek in Hazers-woude.
De S80 eerste serie van 1999 is dus een oud type airco. Die je zelf handmatig in en uitschakelt. Bij auto stand blijft de airco continu meedraaien. Ook als ingestelde temperatuur is bereikt.
Om de ingestelde temperatuur te behouden zal hij dus de koude lucht bijwarmen.
Vanaf 2002 zit er een update in waar de climate control ook de airco ontkoppeld als ingesteld temperatuur is bereikt.
contact gehad met airco-dokter bij mij om de hoek in Hazers-woude.
De S80 eerste serie van 1999 is dus een oud type airco. Die je zelf handmatig in en uitschakelt. Bij auto stand blijft de airco continu meedraaien. Ook als ingestelde temperatuur is bereikt.
Om de ingestelde temperatuur te behouden zal hij dus de koude lucht bijwarmen.
Vanaf 2002 zit er een update in waar de climate control ook de airco ontkoppeld als ingesteld temperatuur is bereikt.
- Morgenstond
- 5th Gear member
- Berichten: 1867
- Lid geworden op: 26.08.2010 - 19:41
- Locatie: Den Haag
Bij mijn S80 uit 2000 (handmatig) en mijn S60 uit januari 2001 (ECC) slaat de pomp toch echt elke keer aan en uit...
2017 - heden: S40 phase II 1.8 AT (2004)
2011 - 2017: S60 2.4T AT (2001)
2010 - 2011: S80 2.9 AT (2000)
2008 - 2011: S40 1.8 AT (1996)
2011 - 2017: S60 2.4T AT (2001)
2010 - 2011: S80 2.9 AT (2000)
2008 - 2011: S40 1.8 AT (1996)
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8632
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Heel vreemd verhaal en gewoon onjuist. Als de pomp continu blijft draaien wordt het systeem veel te koud en bevriest de hele boel. De pomp moet in en uit schakelen, ongeveer om de 10-30 seconden, afhankelijk van de buiten temperatuur en vochtigheid. Ik denk dat het tijd wordt voor een nieuwe specialist.
Even wat theorie over airco systemen en in het bijzonder die van Volvo:
Er zijn in principe 2 systemen gebruikt bij auto's
1. een compressor met vaste opbrengst
2. een compressor met variabele opbrengst
Volvo gebruikt al jaar en dag de compressor van het eerste type. Voordeel daarvan is dat er een beveiliging op zit middels de druk schakelaar (pressostaat). Nadeel is dat je hem voelt in/uit schakelen.
Een compressor van het tweede type regelt zijn temperatuur door de opbrengst te verkleinen en draait dus continu mee.
De compressor met continu opbrengst kan niet continu meedraaien. Deze pomp draait altijd op zijn max opbrengst en het systeem zou zoals eerder gezegd te koud worden en dus bevriezen. Er zit daarom een elektromagnetische koppeling in die de compressor in en uit laat schakelen afhankelijk van een paar factoren:
- de temperatuur in het systeem en zoals ik eerder had aangegeven wordt deze mbv een drukschakelaar (pressostaat) geregeld
- binnentemperatuur
- buitentemperatuur
- verdamper temperatuur en nog een aantal factoren
Stel dat het buiten erg warm is en de aircopomp dus vol aan de bak moet. Dan nog kan de compressor niet continu draaien. Het systeem zou alsnog bevriezen. De pressostaat zorgt ervoor dat het koelmiddel aan de lagedruk zijde in temeratuur varieert tussen -5 en 5 graden celsius (grofweg tussen 1,5 en 2,5 bar). Dat gebeurt dus voor de duidelijkheid doordat de drukschakelaar bij 1,5 bar in schakelt en bij 2,5 bar weer uit schakelt. Is het minder warm buiten dan staat de compressor simpelweg minder lang aan. Dit is in basis de koelcyclus van de Volvo airco. Dit werkt op de nieuwste modellen nog steeds zo en is in basis niet anders als bij de vroegere modellen.
Daarnaast zijn er natuurlijk allerlij regelsystemen die de temperatuur in de cabine regelen zoals temp sensoren, regelkleppen enzovoort, maar deze staan los van de principiele werking van de compressor zoals hierboven beschreven.
Even wat theorie over airco systemen en in het bijzonder die van Volvo:
Er zijn in principe 2 systemen gebruikt bij auto's
1. een compressor met vaste opbrengst
2. een compressor met variabele opbrengst
Volvo gebruikt al jaar en dag de compressor van het eerste type. Voordeel daarvan is dat er een beveiliging op zit middels de druk schakelaar (pressostaat). Nadeel is dat je hem voelt in/uit schakelen.
Een compressor van het tweede type regelt zijn temperatuur door de opbrengst te verkleinen en draait dus continu mee.
De compressor met continu opbrengst kan niet continu meedraaien. Deze pomp draait altijd op zijn max opbrengst en het systeem zou zoals eerder gezegd te koud worden en dus bevriezen. Er zit daarom een elektromagnetische koppeling in die de compressor in en uit laat schakelen afhankelijk van een paar factoren:
- de temperatuur in het systeem en zoals ik eerder had aangegeven wordt deze mbv een drukschakelaar (pressostaat) geregeld
- binnentemperatuur
- buitentemperatuur
- verdamper temperatuur en nog een aantal factoren
Stel dat het buiten erg warm is en de aircopomp dus vol aan de bak moet. Dan nog kan de compressor niet continu draaien. Het systeem zou alsnog bevriezen. De pressostaat zorgt ervoor dat het koelmiddel aan de lagedruk zijde in temeratuur varieert tussen -5 en 5 graden celsius (grofweg tussen 1,5 en 2,5 bar). Dat gebeurt dus voor de duidelijkheid doordat de drukschakelaar bij 1,5 bar in schakelt en bij 2,5 bar weer uit schakelt. Is het minder warm buiten dan staat de compressor simpelweg minder lang aan. Dit is in basis de koelcyclus van de Volvo airco. Dit werkt op de nieuwste modellen nog steeds zo en is in basis niet anders als bij de vroegere modellen.
Daarnaast zijn er natuurlijk allerlij regelsystemen die de temperatuur in de cabine regelen zoals temp sensoren, regelkleppen enzovoort, maar deze staan los van de principiele werking van de compressor zoals hierboven beschreven.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8632
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Zet de airco eens aan en kijk eens onder de kap of je de compressor ook uit ziet schakelen.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- Plein69
- 4th Gear member
- Berichten: 541
- Lid geworden op: 21.05.2011 - 15:40
- Locatie: Voorschoten
Gister in de garage was na vervangen van de pressorstaat het systeem afgevuld en aangezet.
De koude lucht was mooi constant en minder condens op de leidingen dan bij oude pressorstaat. Hij waterde ook goed af onder de auto.
Als ik keek naar de pomp zag ik dat het gedeelte wat de magneet koppeling is continu bleef mee draaien. Had hem daarna op 20 graden gezet. Op een gegeven moment ging de blower wel minder had blazen.
Naar mijn idee een indicatie dat hij zijn temperatuur had bereikt.
Het gedeelte op de pomp bleef gewoon meedraaien.
Zette ik de airco schakelaar op off stopte dit gedeelte met draaien.
Dus ja....
Of magneet koppeling werkt niet goed of iets geeft geen signaal dat hij moet ontkoppelen.
Systeem is verder op druk en bevriest niet meer.
Waar zit de drukschakelaar?
Of weet iemand een "specialist" in Den Haag die wel weet waar hij het over heeft.
De koude lucht was mooi constant en minder condens op de leidingen dan bij oude pressorstaat. Hij waterde ook goed af onder de auto.
Als ik keek naar de pomp zag ik dat het gedeelte wat de magneet koppeling is continu bleef mee draaien. Had hem daarna op 20 graden gezet. Op een gegeven moment ging de blower wel minder had blazen.
Naar mijn idee een indicatie dat hij zijn temperatuur had bereikt.
Het gedeelte op de pomp bleef gewoon meedraaien.
Zette ik de airco schakelaar op off stopte dit gedeelte met draaien.
Dus ja....
Of magneet koppeling werkt niet goed of iets geeft geen signaal dat hij moet ontkoppelen.
Systeem is verder op druk en bevriest niet meer.
Waar zit de drukschakelaar?
Of weet iemand een "specialist" in Den Haag die wel weet waar hij het over heeft.
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8632
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Je hebt het zelf over de pressostaat die vervangen is op de lang leiding en als je mijn verhaaltje hierboven hebt gelezen is dat hetzelfde als de drukschakelaar.....
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95