3 probleempjes

Alles over de 440 / 460
Dutch Volvo
3rd Gear member
Berichten: 442
Lid geworden op: 28.02.2012 - 15:42

hallo bij mijn 460 zijn er wat probleempjes allen ik zou niet weten wat het is

Het eerste probleem is dat bij het rijden bij nat en/of koud weer de auto gaat stotteren en ook bij lagen toeren en dat doet ie bij elke weeromstandigheden.

De 2de probleem is dat bij het afremmen voor bijvoorbeeld bij een stoplicht de toerental naar 3000 toe springt en dan weer rustig naar ongv 1000 rpm

En als laatste: de auto maakt soms bij het rijden (meestel bij koud of vochtig weer) een hele hoge gepiep en als je dan veel gas geeft is het even weg en daarna laat hij zich weer horen.en de distributie riem kan het niet zijn want die is niet zo heel lang geleden vervangen

ik hoop dat jullie weten wat het allemaal kan zijn
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Welke motor, bouwjaar zit erin je 460? Automaat of handbak?
Dutch Volvo
3rd Gear member
Berichten: 442
Lid geworden op: 28.02.2012 - 15:42

de motor is een b16f uit 1995 met een handbak
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Wanneer zijn voor het laatst bougies, rotor, verdelerkap en bougiekabels vervangen? Daar zit denk ik de oorzaak van het stotteren.

Stationair probleem kan liggen aan een vervuilde stationair regelklep. Die zit voor de bougies, hangt in een rubber met twee slangen eraan en een stekker. Die eraf halen en via een slangenaansluiting wasbenzine/terp oid erin gieten enschudden. Herhalen tot de vloeistof schoon blijft. Na drogen een spuitje WD40 in de slangenopening om de klep te smeren.

Piepen kan aan een slappe riem om de dynamo liggen. Die controleren hoe strak die staat.
Dutch Volvo
3rd Gear member
Berichten: 442
Lid geworden op: 28.02.2012 - 15:42

de riem van de dynamo is nog helemaal goed dat weet ik en die bougiekabel en de rotor + verdelerkap die denk ik dat die aan de beurt zijn voor reparatie en die twee slangen daar ga ik naar kijken

en bedankt voor je reactie
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Je moet de klep spoelen waar de slangen opzitten. De slangen ook, maar het gaat om de aluminium klep. Die ziet eruit als een tonnetje met de slangen in een L aansluiting erop, hij hangt in een rubber ring voor de bougies. Een slang ervan zit in de dikke slang van het luchtfilter naar de klep.
Gebruikersavatar
Schilder
3rd Gear member
Berichten: 404
Lid geworden op: 14.09.2008 - 01:38
Locatie: Omg. Arnhem

Ik heb ook zo`n hoog gepiep gehad, stelde de multiriem en v-snaar dynamo wat strakker, echter het gepiep ging niet over...wel na een kwartier rijden, toch maar eens de distributie-kap eraf gedraaid...en ja bij een koude motor draaide een v/d rollen niet goed mee.

Het gepiep( eigenlijk tjiep tjiep etc.) kan ook v/d stuurbekrachtiging-pomp af komen, spuit even wat WD-40/kruipolie op het asje v/d pomp om misstanden te voorkomen.

Schilder
Liever niet dan wel sleutelen

Opel Kadett B
Volkswagen Kever 6 volt 1969
Opel Kadett D 1980
Mitsubishi Galant 1980
Opel Kadett E 1986 1,6 special
Volkswagen transporter 1980
Fiat Regata weekend
Ford Escort bestel 1989 1.6
Mazda 323F
Renault 460 B18U 1993
Dutch Volvo
3rd Gear member
Berichten: 442
Lid geworden op: 28.02.2012 - 15:42

en wat kan je er aan doen als bijvoorbeeld de 1v/d rollen niet goed meer rolt en waar kan ik die pomp voor de stuurbekrachtiging vinden
wpee
5th Gear member
Berichten: 1369
Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
Locatie: Kessel lb

rollen vervangen (als je geen kleppenschade wilt oplopen. Niet meer mee rijden (zou ik doen)
Wim

Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Dutch Volvo
3rd Gear member
Berichten: 442
Lid geworden op: 28.02.2012 - 15:42

nou ik weet niet of het kapot is want ik heb nog niet gekeken dus ik hoop het niet . ik heb ook gehoor dat het de waterpomp kan zijn?
wpee
5th Gear member
Berichten: 1369
Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
Locatie: Kessel lb

Begin bij het begin, demonteren, rollen en distributieriem zowieso vervangen.
Als het eraf ligt, voel dan op speling en soepel lopen (geen rillend gevoel bij draaien) van de andere poelies op beide snaren.

Daarna dat zaakje weer monteren, op tijd zetten natuurlijk en dan de rest aanpakken indien nodig. Als de waterpomp niet lekt, goed loopt en de motor wordt niet te heet, dan zitten laten. Je zou kunnen kijken hoe duur de pomp en is en gewoon uit voorzorg vervangen.
Wim

Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Gebruikersavatar
Schilder
3rd Gear member
Berichten: 404
Lid geworden op: 14.09.2008 - 01:38
Locatie: Omg. Arnhem

Dutch Volvo schreef:en wat kan je er aan doen als bijvoorbeeld de 1v/d rollen niet goed meer rolt en waar kan ik die pomp voor de stuurbekrachtiging vinden
Die pomp zit helemaal bovenin (waar je het makkelijkste bij kan betreft multiriem), daar zitten slangen aan en een daarvan gaat naar een vaatje waar steering-oil op geschreven staat.

Je omschrijft dat de D-riem niet zolang geleden vervangen is?? maar zijn de rollen wel vervangen dan...zou ik even na-vragen.

Waterpomp kost ca €35.- tot €45.- nieuw, als je goed zoekt op internet.

Schilder
Liever niet dan wel sleutelen

Opel Kadett B
Volkswagen Kever 6 volt 1969
Opel Kadett D 1980
Mitsubishi Galant 1980
Opel Kadett E 1986 1,6 special
Volkswagen transporter 1980
Fiat Regata weekend
Ford Escort bestel 1989 1.6
Mazda 323F
Renault 460 B18U 1993
Dutch Volvo
3rd Gear member
Berichten: 442
Lid geworden op: 28.02.2012 - 15:42

nou ik heb toch maar gekeken en de riem is bij 63000km vervangen en de km stand is nu meer dan 122000km maar die kan nog mee maar de probleem is dat ik niet de historie heb van reparatie alleen een stikertje onder de motorkap over de d-riem met de km stand dat het vervangen is maar ik vind dat toch wel erg vroeg. en er wordt toch meestal ook de rollen vervangen bij een vervanging van de riem of niet?
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24656
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

Kijk eens naar de leeftijd van de auto; de kmstand is niet het enige criterium voor het vervangen van de riem, de leeftijd ook. En volgens mij moet ie om de 8 jaar. Maar als je twijfelt, zet er dan een nieuwe op. Misschien nutteloos vervangen is goedkoper dan laten knappen
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
wpee
5th Gear member
Berichten: 1369
Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
Locatie: Kessel lb

Op zich maakt dat nog niet eens uit, als de rol kapot is (blijft staan) met deze vervangen worden. Dan koop je gewoon 1 rol.

Service intervallen zijn bedoelt om problemen te voorkomen, niet om ze te verhelpen. Als je het niet doet dan heb je dus geen voorzorgsmaatregelen genomen tegen een gebroken riem. Ik denk dat de riem wellicht 200k mee kan, toch neem ik het risico niet en heb hem al vaker vervangen, incl de rollen.

gr Wim
Wim

Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Er zijn zat voorbeelden waar de riem al bij 70dkm of zelfs eerder gesprongen is. Zou daar geen risico meenemen, helemaal niet met een slippende rol. Je gaat niet de boel loshalen om 1 rol te vervangen om vervolgens met een gebroken riem langs de kant van de weg te komen staan.
Gebruikersavatar
Schilder
3rd Gear member
Berichten: 404
Lid geworden op: 14.09.2008 - 01:38
Locatie: Omg. Arnhem

Dutch Volvo schreef:nou ik heb toch maar gekeken en de riem is bij 63000km vervangen en de km stand is nu meer dan 122000km maar die kan nog mee maar de probleem is dat ik niet de historie heb van reparatie alleen een stikertje onder de motorkap over de d-riem met de km stand dat het vervangen is maar ik vind dat toch wel erg vroeg. en er wordt toch meestal ook de rollen vervangen bij een vervanging van de riem of niet?
Dan klopt het verhaal toch, kijk eens naar je KM-stand, bij 63000 vervangen X 2 =??

Wil je dat uitsluiten, draai dan eenvoudig even die D-kap eraf, en starten maar.

Schilder
Liever niet dan wel sleutelen

Opel Kadett B
Volkswagen Kever 6 volt 1969
Opel Kadett D 1980
Mitsubishi Galant 1980
Opel Kadett E 1986 1,6 special
Volkswagen transporter 1980
Fiat Regata weekend
Ford Escort bestel 1989 1.6
Mazda 323F
Renault 460 B18U 1993
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Riem gaat om de 90000km,voor die 25 euro kosten van die riem ga je toch geen probleem aanhalen?
De waterpomp loopt apart,dus niet via de distributieriem..
Dutch Volvo
3rd Gear member
Berichten: 442
Lid geworden op: 28.02.2012 - 15:42

hallo. nu ik vroeg in de ochtend lekker 160 km/h op de A4 heb gereden (hopelijk heeft de flitspaal me auto niet gezien) piept hij helemaal niet meer (gelukig maar) maar ik zou zo spoedig mogelijk die riem laten vervangen of zelf vervangen. om alle problemen te verkomen? alleen zou er een ketting in kunnen? het hoeft niet maar ik dacht dat die wat betrouwbaarder zijn dan een riempje.
Dutch Volvo
3rd Gear member
Berichten: 442
Lid geworden op: 28.02.2012 - 15:42

hallo. nu ik vroeg in de ochtend lekker 160 km/h op de A4 heb gereden (hopelijk heeft de flitspaal me auto niet gezien) piept hij helemaal niet meer (gelukig maar) maar ik zou zo spoedig mogelijk die riem laten vervangen of zelf vervangen. om alle problemen te verkomen. alleen zou er een ketting in kunnen? het hoeft niet maar ik dacht dat die wat betrouwbaarder zijn dan een riempje.[/quote]
Plaats reactie

Terug naar “De Volvo 440 - 460 series algemeen”