Heren, even een een vraag vanuit Frankrijk.
Sinds kort begint de automaat te schokken/trillen bij ongeveer een 1800 - 1900 toeren in de 2e en 3e versnelling. Daarna is het over. Het gebeurt bij zowel handmatig als automatisch schakelen.
Dit gebeurt alleen als ik de caravan erachter heb hangen en bergopwaarts rijd. Dus als er wat meer vermogen wordt gevraagd.
Laatst nog de automaat laten spoelen bij Gerry, preventief dacht ik zo. Had geen problemen.
Voor het spoelen had ik dit niet met de caravan erachter. Ik wil nu niet zeggen dat het door het spoelen komt maar vreemd is het wel.
Heeft er iemand een idee wat dit zou kunnen zijn, cq betekenen?
Flushen met minerale of synthetische ATF?
- EVV
- 5th Gear member
- Turbodesk
- 5th Gear member
Het is een diesel , geen benzine motor.
Het is vooral met wegtrekken vanuit stilstand en dan door schakelen. Dan kom je vanzelf langs die toerentallen.
Als ik een continue snelheid heb dan ligt het toerental rond de 2400.
Het is vooral met wegtrekken vanuit stilstand en dan door schakelen. Dan kom je vanzelf langs die toerentallen.
Als ik een continue snelheid heb dan ligt het toerental rond de 2400.
- ivoandriessen
- 5th Gear member
He, wat een toeval, wilde net een nieuw topic starten......
Ik had ongeveer hetzelfde, maar dan in Duitsland bergje op. Vond dat het wel moest kunnen om met 100 omhoog te gaan. Tot de temperatuur opeens tegen het rode zat en er een melding "versnellingsbak service vereist" naar voren kwam.
Achteraf gezien met Vida dat het een storing was op de lock-up/slip (reed in 3 naar boven).
Storing gereset in Oostenrijk en op de terugweg niet meer gehad. Wel dat de temperatuur oploopt bergje op. Bij de volgende beurt komt er een extra oliekoeler op de bak (die van de XC90, daar adviseren ze zelfs zo'n ding bij bergen rijden met een caravan).
Ik heb hem trouwens niet aan het schokken gekregen. Heb je je Dice bij je? Hopelijk kun je uit een storing aflezen wat er loos is. Mijn kennis van de automaat is niet zo denderend, heb dus geen idee wat er zou kunnen zijn.
Ik had ongeveer hetzelfde, maar dan in Duitsland bergje op. Vond dat het wel moest kunnen om met 100 omhoog te gaan. Tot de temperatuur opeens tegen het rode zat en er een melding "versnellingsbak service vereist" naar voren kwam.
Achteraf gezien met Vida dat het een storing was op de lock-up/slip (reed in 3 naar boven).
Storing gereset in Oostenrijk en op de terugweg niet meer gehad. Wel dat de temperatuur oploopt bergje op. Bij de volgende beurt komt er een extra oliekoeler op de bak (die van de XC90, daar adviseren ze zelfs zo'n ding bij bergen rijden met een caravan).
Ik heb hem trouwens niet aan het schokken gekregen. Heb je je Dice bij je? Hopelijk kun je uit een storing aflezen wat er loos is. Mijn kennis van de automaat is niet zo denderend, heb dus geen idee wat er zou kunnen zijn.

XC90 T8 Inscription MY2017 2022-
V60 PIH D6 Summum MY2014 2018-2022
XC90 D5 Summum MY2006 2015-2018
V70 D5 Summum aut MY2003 2009-2015
- Turbodesk
- 5th Gear member
ik ga niet van huis zonder mijn spulletjes
Heb net even de auto uitgelezen. Geen storingen, behalve een melding van de stappenmotor van de wervelklep.
Heb gekeken en het stangettje zit er goed op. Heb hem nog even gecalibreerd, ging ook goed.
Heb de adaptie van de GT maar een reset gegeven. Baat het niet schaad het niet.
Ik hoop niet dat de GT tegen een revisie aan zit.

Heb net even de auto uitgelezen. Geen storingen, behalve een melding van de stappenmotor van de wervelklep.
Heb gekeken en het stangettje zit er goed op. Heb hem nog even gecalibreerd, ging ook goed.
Heb de adaptie van de GT maar een reset gegeven. Baat het niet schaad het niet.
Ik hoop niet dat de GT tegen een revisie aan zit.

- Turbodesk
- 5th Gear member
- sbv
- 6th Gear member
Ik had vandaag ook zoiets, met redelijk aanhanger erachter. achter was het overschakelen bij 4800 toeren een een stevige schok. Het was in 3e versnelling.
Ik kwam met uitlezen eenmalig TCM-0100 tegen. Mijn bak schijnt ververst te zijn ca 40000 km geleden. Momenteel bijna 210000 km
Ik kwam met uitlezen eenmalig TCM-0100 tegen. Mijn bak schijnt ververst te zijn ca 40000 km geleden. Momenteel bijna 210000 km
Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue
- Hans oet Twent
- 8th Gear member
Afgelopen 3000km met caravan gereden. Handmatig geschakeld! Ook de flush onlnag laten doen. Nu 243K op de teller en geen problemen.
Wel dat de temperatuur iets hoger dreigde te lopen berg op. Snelheid wat terug laten gaan en daardoor liep de temperatuur ook naar beneden.
Wel dat de temperatuur iets hoger dreigde te lopen berg op. Snelheid wat terug laten gaan en daardoor liep de temperatuur ook naar beneden.
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
- Turbodesk
- 5th Gear member
Nog even een toevoeging. Sinds dat ik de auto heb trilt de automaat ook als ik precies 50 km per uur rijd.
Dat is niet weg gegaan na de flush.
Het is zo vreemd dat het alleen rond de 1800 - 1900 toeren gebeurd. Daaronder en daarboven is de automaat rustig.
Het is echt schokken/flink trillen op dat moment.
En ook alleen als hij vermogen moet leveren.
Ik vraag me af wat er gebeurt als je daadwerkelijk een 1800 kg aanhanger erachter koppelt. De auto moet een caravan van 1400 kg toch makkelijk trekken met de automaat?
Het meeste schakel ik al zelf om de toeren hoger te houden. Anders schakelt de automaat veel te snel door.
Dat is niet weg gegaan na de flush.
Het is zo vreemd dat het alleen rond de 1800 - 1900 toeren gebeurd. Daaronder en daarboven is de automaat rustig.
Het is echt schokken/flink trillen op dat moment.
En ook alleen als hij vermogen moet leveren.
Ik vraag me af wat er gebeurt als je daadwerkelijk een 1800 kg aanhanger erachter koppelt. De auto moet een caravan van 1400 kg toch makkelijk trekken met de automaat?
Het meeste schakel ik al zelf om de toeren hoger te houden. Anders schakelt de automaat veel te snel door.
- diesel01
- Geartronic member
Ik heb met mijn GT ook de indruk dat hij behoorlijk slip toe laat.
Alles zonder aanhanger maar het lijkt alsof de lockup er niet inkomt.
Als ik manueel schakel en het rpm rond de 2000 houdt trekt hij wel zonder slip goed door.
Zal de vervanging dan toch sneller zijn....
Alles zonder aanhanger maar het lijkt alsof de lockup er niet inkomt.
Als ik manueel schakel en het rpm rond de 2000 houdt trekt hij wel zonder slip goed door.
Zal de vervanging dan toch sneller zijn....
- Turbodesk
- 5th Gear member
Even een update:
Net een uitstapje gemaakt en de automaat heeft het nu ook zonder de caravan erachter. Het is alleen wel minder.
Is er überhaupt iets te repareren aan de bak of is het meteen reviseren?
Net een uitstapje gemaakt en de automaat heeft het nu ook zonder de caravan erachter. Het is alleen wel minder.
Is er überhaupt iets te repareren aan de bak of is het meteen reviseren?
- Zeg maar Jan
- 2nd Gear member
Gaat het schakelen verder goed? Laatst ook last van trillingen bij lage toeren. Bleken uiteindelijk de verstuivers te zijn.
Kijk anders ook eens in dit draadje: http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... highlight=
Verder r*k natuurlijk dat zoiets gebeurd op vakantie,... Suc6!
Kijk anders ook eens in dit draadje: http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... highlight=
Verder r*k natuurlijk dat zoiets gebeurd op vakantie,... Suc6!
Volvo V70 D5 AWD '11
Volvo V70 D5 bj '07
Volvo V70 D5 bj '02
Volvo 965 3.0 bj '96
Volvo 245 bj'80
Volvo V70 D5 bj '07
Volvo V70 D5 bj '02
Volvo 965 3.0 bj '96
Volvo 245 bj'80
- Turbodesk
- 5th Gear member
Update:
zonet een proefrit gemaakt met de automaat in de test stand.
Dit houd in dat ik precies kan zien op de display in welke versnelling ik rijd en wanneer de automaat in slip, slippende-lockup en vergrendelde lockup staat.
Ik ben er dus nu achter dat de automaat in de handbediende stand onder de 2000 toeren niet in de vergrendelde lockup gaat. Hij staat dan in of slip of richting de 2000 toeren in de slippende-lockup. Vanaf de 2000 toeren gaat hij pas echt in de lockup.
In de automaat stand (D) is dit hetzelfde. Wat ik dus heb gezien is dat de automaat zo snel mogelijk naar de hoogste versnelling gaat en dus onder de 2000 toeren blijft en vervolgens dus niet volledig in de lockup stand gaat.
Soms gebeurt dit wel als je je gaspedaal heel stil houd. Je hoeft het gaspedaal dan maar heel even aan te raken en hij gaat alweer in de slippende-lockup.
Dit lijkt me nou niet echt brandstof besparend!
Het trillen gebeurt dus in de slippende-lockup stand ben ik nu achter.
Ondertussen ook even via de mail contact gehad met Gerry Slot.
Hij is ook van mening dat trillingen en schokken meestal voortkomt uit de koppelomvormer. Hij wil nog wel een keer spoelen maar kan natuurlijk niet garanderen dat het probleem dan over is.
zonet een proefrit gemaakt met de automaat in de test stand.
Dit houd in dat ik precies kan zien op de display in welke versnelling ik rijd en wanneer de automaat in slip, slippende-lockup en vergrendelde lockup staat.
Ik ben er dus nu achter dat de automaat in de handbediende stand onder de 2000 toeren niet in de vergrendelde lockup gaat. Hij staat dan in of slip of richting de 2000 toeren in de slippende-lockup. Vanaf de 2000 toeren gaat hij pas echt in de lockup.
In de automaat stand (D) is dit hetzelfde. Wat ik dus heb gezien is dat de automaat zo snel mogelijk naar de hoogste versnelling gaat en dus onder de 2000 toeren blijft en vervolgens dus niet volledig in de lockup stand gaat.
Soms gebeurt dit wel als je je gaspedaal heel stil houd. Je hoeft het gaspedaal dan maar heel even aan te raken en hij gaat alweer in de slippende-lockup.
Dit lijkt me nou niet echt brandstof besparend!
Het trillen gebeurt dus in de slippende-lockup stand ben ik nu achter.
Ondertussen ook even via de mail contact gehad met Gerry Slot.
Hij is ook van mening dat trillingen en schokken meestal voortkomt uit de koppelomvormer. Hij wil nog wel een keer spoelen maar kan natuurlijk niet garanderen dat het probleem dan over is.
- diesel01
- Geartronic member
Exact dat ervaar ik ook bij mijn D5(144k) vanaf 2000rpm gaat hij in lockup daaronder laat hij slip toe bij vollast(inhalen/invoegen) lijkt het op opschakelen waarbij de voet niet geheel van de koppeling is terwijl er al gas wordt gegeven.
- Turbodesk
- 5th Gear member
Omdat ik op vakantie ben en heel veel tijd heb ben ik eens gaan speuren op internet naar soortgelijke gevallen. Hierbij ben ik op diverse websites gestuit op de discussie, welke olie moeten we gebruiken?
Nou dat is niet zo moeilijk, er moet olie in volgens de specificatie van JWS-3309. En de olie die Volvo gebruikt is een minerale olie!
Bij de powerflush is er full synthetische olie ingegaan. BG 3124E ATF
Een medeforummer is hier ook al een topic over gestart:
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... light=3309
Volvo zegt duidelijk:

Dit is een heel mooi topic:
http://forums.swedespeed.com/showthread ... is-up-guys...-
We hebben het hier op het forum er al zo vaak over gehad, vooral over het gebruik van de juiste motorolie. Dat dat zo kritisch luistert.
BG is niet bepaald scheutig met informatie, een echte datasheet kan ik niet vinden op het net.
Kan iemand hier meer duidelijkheid over scheppen? Ik begin namelijk sterk te vermoeden dat de olie de boosdoener is. Voornamelijk bij het leveren van vol vermogen met een caravan. Ik vind ook dat de automaat veel te lang in de slippende-lockup blijft hangen.
Ik had namelijk voor de powerflush nergens last van. Heb 8000 km gereden vorig jaar door heel Scandinavie met de caravan. Laat je preventief een flush doen en dan krijg je ineens van die vreemde trillingen/schokken als je meer vermogen vraagt. Dit is ook pas te constateren met een caravan erachter of aanhanger.
Nou dat is niet zo moeilijk, er moet olie in volgens de specificatie van JWS-3309. En de olie die Volvo gebruikt is een minerale olie!
Bij de powerflush is er full synthetische olie ingegaan. BG 3124E ATF
Een medeforummer is hier ook al een topic over gestart:
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... light=3309
Volvo zegt duidelijk:

Dit is een heel mooi topic:
http://forums.swedespeed.com/showthread ... is-up-guys...-
We hebben het hier op het forum er al zo vaak over gehad, vooral over het gebruik van de juiste motorolie. Dat dat zo kritisch luistert.
BG is niet bepaald scheutig met informatie, een echte datasheet kan ik niet vinden op het net.
Kan iemand hier meer duidelijkheid over scheppen? Ik begin namelijk sterk te vermoeden dat de olie de boosdoener is. Voornamelijk bij het leveren van vol vermogen met een caravan. Ik vind ook dat de automaat veel te lang in de slippende-lockup blijft hangen.
Ik had namelijk voor de powerflush nergens last van. Heb 8000 km gereden vorig jaar door heel Scandinavie met de caravan. Laat je preventief een flush doen en dan krijg je ineens van die vreemde trillingen/schokken als je meer vermogen vraagt. Dit is ook pas te constateren met een caravan erachter of aanhanger.
- ivoandriessen
- 5th Gear member
Voor mij buiten de schokken hetzelfde verhaal. Preventieve flush en de temperatuur gaat als een raket omhoog bij bergje op met de hut erachter.
Als de olie inderdaad het probleem kan zijn komt er bij mij toch ook maar nieuwe in komende beurt.
Als de olie inderdaad het probleem kan zijn komt er bij mij toch ook maar nieuwe in komende beurt.

XC90 T8 Inscription MY2017 2022-
V60 PIH D6 Summum MY2014 2018-2022
XC90 D5 Summum MY2006 2015-2018
V70 D5 Summum aut MY2003 2009-2015
- Hans oet Twent
- 8th Gear member
Ik heb die ervaring niet. Wel dat de temperatuur in de 3 bergop iets hoger werd, de snelheid wat naar beneden en de temperatuur volgde automatisch.ivoandriessen schreef:Voor mij buiten de schokken hetzelfde verhaal. Preventieve flush en de temperatuur gaat als een raket omhoog bij bergje op met de hut erachter.
“Carpe Diem”
- Turbodesk
- 5th Gear member
De temperatuur is iets waar ik het nog niet over gehad heb. Deze ging bij mij inderdaad ook omhoog bij het bergopwaarts rijden. Alleen bij het verminderen van het toerental en rustiger rijden ging deze naar beneden. Dit heb ik ook niet eerder ervaren. En zo hoog was de buitentemperatuur ook niet. Ook het langdurig nablazen na het afzetten van de motor had ik voorheen niet.
Hans:
Heb jij de temperatuur verhoging ook ervaren voordat je de flush hebt laten uitvoeren?
Hans:
Heb jij de temperatuur verhoging ook ervaren voordat je de flush hebt laten uitvoeren?
- Morgenstond
- 5th Gear member
De vijfbak in mijn S60 slipt na de flush zo nu en dan ook bij de overgang tussen 2 naar 3 en 3 naar 4. Nu had mijn bak al problemen, maar toch opmerkelijk, zeker als ik dit soort dingen lees.
2017 - heden: S40 phase II 1.8 AT (2004)
2011 - 2017: S60 2.4T AT (2001)
2010 - 2011: S80 2.9 AT (2000)
2008 - 2011: S40 1.8 AT (1996)
2011 - 2017: S60 2.4T AT (2001)
2010 - 2011: S80 2.9 AT (2000)
2008 - 2011: S40 1.8 AT (1996)