Lichtsensor inzetten voor automatisch dimlicht i.c.m. DRL ?

Techniek die meerdere modellen betreft. Alles wat niet persé modelgebonden is. Ga voor vragen over jouw model naar een van de modellenrubrieken!
Plaats reactie
R_Edition V70
1st Gear member

Lichtsensor inzetten voor automatisch dimlicht i.c.m. DRL ?
Is dit mogelijk, zo ja hoe ?

In mijn V70-III (MY 2011) zit een lichtschakelaar met drie standen en kennelijk ook ergens een lichtsensor die dashboard en audiodisplay verlichting dimt als het donker wordt/is.
De standenschakelaar is als volgt omgeprogrammeerd (low beam 2 software donwload).
Stand 0: Alles uit, DRLeds in mistlampen aan.
Stand 1: Stadslichten aan en DRLeds in mistlampen aan.
Stand 2. Dimlicht+Stadslicht aan, DRLeds in mistlampen uit en groot licht beschikbaar (ook mistlampen kunnen weer ingeschakeld worden via de gewone drukknop).
Voor het schakelen van de DRLeds in de mistlampen is een DRL-switch gemonteerd met een relais dat op accuspanning (boven 13.6 Volt) en dimlicht aan reageert.

Nu is mijn vraag:
Is het mogelijk dat op stand 0 (nul) de lichtsensor wordt gebruikt om te switchen naar "Dimlicht+Stadslicht aan" (groot licht beschikbaar of niet, maakt mij niet zoveel uit).
Ik bemerk namelijk regelmatig dat ik aan het rijden ben met alleen aan de voorzijde de DRLeds in mistlampen aan. Vroeger (V70-II) was dan het dashboard ook uit en merkte je dat wel, maar nu is dat overdag altijd aan en dimt het alleen bij donker en dat merk je niet zo goed, dus ...
Wie heeft hier een (DE) oplossing voor?
V70 2,0 T5 273 pK, Chipgetuned 410 Nm, Powershift 6-automaat, R-Edition Black Sapphire, 18-inch 245/40, DRL in mistlampen, sunblinds, etc., 10-2010 (MY 2011), 39.650 Km (op 16-07-2012).
Afbeelding
Msuidgeest
Geartronic member
Contacteer:

Aardige vraag maar ik lees tussen de regels wel iets waar misschien niet alle fabrikanten hebben over nagedacht: als het donker wordt moet je dus blijkbaar zelf schakelen naar groot- en gedimd groot licht (zo is de officiële benaming, dacht ik).

M@rcel hier is inmiddels goed op de hoogte met canbus besturingen. Misschien heeft hij een oplossing.
Mark

Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
R_Edition V70
1st Gear member

... ja, jij leest goed tussen de regels door, maar let wel, dit is een aftermarket DRLed oplossing, in de Volvo's met "af fabriek" installatie werkt het wel automatisch.
... dat is dan ook de reden van mijn vraag, alles zit namelijk in de auto hetgeen daarvoor nodig is.

Idd, M@rcel zou hier een goed oordeel over moeten kunnen geven en het kunnen realiseren hoop ik ???
V70 2,0 T5 273 pK, Chipgetuned 410 Nm, Powershift 6-automaat, R-Edition Black Sapphire, 18-inch 245/40, DRL in mistlampen, sunblinds, etc., 10-2010 (MY 2011), 39.650 Km (op 16-07-2012).
Afbeelding
M@rcel
6th Gear member

MY2011? Totaal geen verstand van. Sorry.

Ik weet wel waarom ik, op dit moment, in de VCE dezelfde methode hanteer voor de dagrijlichten:

Het is net als met een regensensor: meestal werkt het prima, soms word je er gek van. In het geval van onjuist schakelen tussen dagrijlichten en dimlichten brengt het onrust teweeg bij je medeweggebruikers. Dit maakt het tot een veiligheidsrisico.
R_Edition V70
1st Gear member

@ Marcel:
Met andere woorden, ik moet niet verder zoeken en het zo laten?
Ik ben het daarbij niet helemaal eens met het veiligheidsrisico, ik zie het een beetje andersom. Indien ik vergeet om de hoofdverlichting handmatig in te schakelen dan ben ik een groter risico dan wanneer de lichtsensor gaat flipperen. En bovendien zou ik dat laatste misschien wel opmerken, want dan gaat binnen ook de verlichting van de klokken en de audio desiplay hoog/laag acties uitvoeren (en die zie ik nu ook niet, er zit best een aardige vertraging op voor wisselingen in lichtintensiteit).
Kortom, indien jij een mogelijkheid zou zien om dit toch te realiseren dan zou ik dat zeer op prijs stellen al is het om te beginnen maar dat "Op verzoek kan de VCE de alarmled laten knipperen als de VCE vindt dat het eigenlijk te donker is voor dagrijlichten. Je zult dan zelf het dimlicht aan moeten doen", voor deze V70 MY2011 te ontwikkelen :D
Afbeelding
M@rcel
6th Gear member

R_Edition V70 schreef:@ Marcel:
Met andere woorden, ik moet niet verder zoeken en het zo laten?
Ik ben het daarbij niet helemaal eens met het veiligheidsrisico, ik zie het een beetje andersom. Indien ik vergeet om de hoofdverlichting handmatig in te schakelen dan ben ik een groter risico dan wanneer de lichtsensor gaat flipperen. En bovendien zou ik dat laatste misschien wel opmerken, want dan gaat binnen ook de verlichting van de klokken en de audio desiplay hoog/laag acties uitvoeren (en die zie ik nu ook niet, er zit best een aardige vertraging op voor wisselingen in lichtintensiteit).
Kortom, indien jij een mogelijkheid zou zien om dit toch te realiseren dan zou ik dat zeer op prijs stellen.
Dat is dan ook precies de reden dat de VCE de alarmLED midden op het dashboard onder de voorruit laat knipperen als hij vindt dat het te donker is/wordt voor dagrijlichten. Die LED zie je echt wel goed, dus dan schakel je vanzelf de dimlichten in (waarna de LED uiteraard stopt met knipperen).

Ik weet echt niets van MY2011 en heb mijn handen vol aan oudere modeljaren.
R_Edition V70
1st Gear member

... jammer, dan moet ik maar afwachten wanneer er iemand opstaat of jij toch tijd krijgt voor deze nieuwe modeljaren ?
Afbeelding
Msuidgeest
Geartronic member
Contacteer:

Wim, ik kan mij nog herinneren uit de tijd dat ik een rij-examen moest doen dat verlichting aan moet staan als de zon een half uur onder is en weer uit zou kunnen vlak voor zonsopgang.
Misschien goed om die stelregel maar tijdelijk te hanteren tot er een oplossing paraat is voor jouw auto?
Mark

Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
R_Edition V70
1st Gear member

Mark,
dat is nog uit de tijd dat de meesten van ons met paard en wagen onderweg waren. Van een lichtsensor hadden ze toen nog nooit gehoord.
NU heb ik zo'n ding wel in de auto, maar wordt hij niet (optimaal) gebruikt. Dat vind ik zonde en daarom de vraag naar deze toepassing, die ik hiermee herhaal :D
Afbeelding
Fredhead
Geartronic member

En toch zie ik regelmatig auto's waarvan de lichtsensor hopeloos faalt. Misschien toch handig om die tip als extra check te houden
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers

'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
R_Edition V70
1st Gear member

... ja, maar toch niet bij een Volvo, ...
... en dan kun je nog altijd op handbediening over gaan.
Nu moet ik dat doen omdat ik deze techniek die er wel in zit NIET kan benutten.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Techniek overig”