145 - 1970 voorruit vervangen

De auto's met kleurrijke bijnamen als the brick, de baksteen.
Gebruikersavatar
ovlov2
2nd Gear member
Berichten: 77
Lid geworden op: 16.03.2010 - 17:14

Hallo

Ik wens de gekleefde voorruit van mijn 145 uit 1970 te vervangen door een exemplaar in rubber (zoals in mijn 144 uit 1969). Ik heb al heel wat voor en achterruiten vervangen zowel gekleefd als in rubber , maar heb nog nooit een gekleefde vervangen door één in rubber.

Heeft iemand hier ervaring mee?

Bedankt op voorhand!
Gast

Heeft een 145 niet altijd een raam in rubber?
Volgens mij zijn er namelijk geen geplakte ruiten in een 145 geleverd, pas de latere 240's (eerste volgens mij ook met raam in rubber).
Daarnaast is het niet mogelijk om dit uit te wisselen/aan te passen. De hele constructie is namelijk totaal anders.
Gebruikersavatar
ovlov2
2nd Gear member
Berichten: 77
Lid geworden op: 16.03.2010 - 17:14

Hallo

Dacht ik ook eerst . Ik vermoed dat de ruit die er nu inzit achteraf ingezet is en toen gekleefd. Dit verklaart misschien ook waarom er zoveel kit rondzit om ze waterdicht te maken. Echt ettelijke kilo's.

Ik ga ze er gewoon uitsnijden en vervangen door een "rubber"-model .

Bedankt voor de reactie.
Gast

Ik weet niet hoe het bij de 145 zat, maar de 240's wilden nog wel eens last hebben van een lekkende raam - ook bij geplakte ramen.
Wellicht heeft die van jou ook gelekt, waarna ze de boel helemaal dicht hebben gekit.
Gebruikersavatar
admiral
5th Gear member
Berichten: 1545
Lid geworden op: 18.04.2007 - 21:49

dbosker schreef:Heeft een 145 niet altijd een raam in rubber?
Volgens mij zijn er namelijk geen geplakte ruiten in een 145 geleverd, pas de latere 240's (eerste volgens mij ook met raam in rubber).
Daarnaast is het niet mogelijk om dit uit te wisselen/aan te passen. De hele constructie is namelijk totaal anders.
de eerste serie heeft idd ramen in de rubbers maar later zijn ze overgestapt op lijmen.
Dirk86
1st Gear member
Berichten: 39
Lid geworden op: 18.12.2011 - 00:49

bij mijn 145 zit ie ook met rubbers vast, en hij lekt.

het lijkt me voor ovlov2 slim om eens wat foto's te posten zodat de heren expert kunnen zien hoe het nu precies zit. (en ik wil gewoon eens een andere 145 zien als de mijne)
Gebruikersavatar
ovlov2
2nd Gear member
Berichten: 77
Lid geworden op: 16.03.2010 - 17:14

Dirk86 schreef:bij mijn 145 zit ie ook met rubbers vast, en hij lekt.

het lijkt me voor ovlov2 slim om eens wat foto's te posten zodat de heren expert kunnen zien hoe het nu precies zit. (en ik wil gewoon eens een andere 145 zien als de mijne)
Dag Dirk

Ik zal één van de volgende dagen enkele foto's maken .

Bij mijn 144 en p1800 heb ik beide voorruiten perfect waterdicht gekregen met Rubson anti-lek voor dakgoten in het zwart. Een groot bijkomend voordeel van dit product is dat het snel droogt , elastisch blijft en eens uitgedroogd heel gemakkelijk te verwijderen zonder schade aan lak etc.

Groetjes
Gebruikersavatar
biadman
4th Gear member
Berichten: 862
Lid geworden op: 30.09.2007 - 23:09
Locatie: hilversum

mijn 145 feb. 74 had een gelijmde ruit (was al bijna 244)
Volvo 245 DL 1976
volvo v40 1998 1.8 g3
volvo 145 S 1974
volvo 144 1974
honda novio, pc50, ps50, c310

het forum voor honda 4 takt oldtimer brommers
Dirk86
1st Gear member
Berichten: 39
Lid geworden op: 18.12.2011 - 00:49

en dat rubson antilek spul werkt niet in een 145?

ben benieuwd naar de foto's!
laptoprob
2nd Gear member
Berichten: 60
Lid geworden op: 22.06.2008 - 08:48

vanaf modeljaar 1970 heeft de 140 serie gelijmde voorruiten. Als ze goed gelijmd zijn, is er geen probleem met lekkage. Ook goed zelf te doen. De schade door roestende lijst-klemmetjes moet je wel goed oplossen.
Gebruikersavatar
ovlov2
2nd Gear member
Berichten: 77
Lid geworden op: 16.03.2010 - 17:14

Hierbij enkele detailfoto's van de venster en de massa's plamuur ...
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
admiral
5th Gear member
Berichten: 1545
Lid geworden op: 18.04.2007 - 21:49

uhm dit wordt niet een simpel plak klusje, als je hier aan begint wordt het een volledige restauratie. suc6 met het raam
Gebruikersavatar
Arjan.
2nd Gear member
Berichten: 80
Lid geworden op: 06.11.2009 - 14:42
Locatie: Utrecht

Hmm, welkom bij de club.

Het zag er bij mij zo uit:

Afbeelding

Na verwijderen van de sierstrip zag het er zo uit...

Afbeelding

Op zich allemaal wel te doen maar wel laswerk en miss een nieuwe ruit.
volvo lover
2nd Gear member
Berichten: 85
Lid geworden op: 18.05.2009 - 21:47
Locatie: Soerendonk

Mijn voorruit zat ook gelijmd, het is een 144 uit '71.
Ik wilde een rubber kopen maar dat heeft dus geen zin omdat hij gelijmd zit?

Roest eronder viel dik mee, geen gaten!
laptoprob
2nd Gear member
Berichten: 60
Lid geworden op: 22.06.2008 - 08:48

Waarom wisselen voor rubber? Minder stijve constructie, meer kans op lekkage!
Gebruikersavatar
twaintje
2nd Gear member
Berichten: 52
Lid geworden op: 10.01.2005 - 14:01
Locatie: meerssen

De "geplakte" ruit van de 140-serie is NIET geplakt, maar zit in de Bostik-kit die eeuwig soepel blijft.
Roestprobleem zijn de krammen van de sierstrip (welke voor de daadwerkelijke vergrendeling van de ruit zorgt) die in de sleufjes in de carosserie gestoken worden en daardoor zelfs bij de hagelnieuwe auto reeds het lakwerk onder de strip en kit beschadigen en dus voor roest zorgen.
Als de roest zichtbaar wordt, is de ellende al héél ver gevorderd.
Nadat de sponning gerepareerd is, kun je de ruit (140 en 240 is identiek en gewoon bij carglas op te halen) er met de moderne PU-ruitenkit in (laten) plakken.
In mijn geval heb ik de RVS-sierstrip vervolgens (ZONDER KRAMMEN) op de ruit geplakt.
Werkt perfect en zit al 8 jaar!
keep them old tanks rolin'
Gebruikersavatar
retsok
2nd Gear member
Berichten: 72
Lid geworden op: 29.08.2010 - 19:38

De oorspronkelijke vraag was: KUN JE EEN GEPLAKTE RUIT VERVANGEN VOOR EEN RUIT IN RUBBER???
Moet je dan een andere ruit kopen? Is de sponning hetzelfde?
Dit soort vragen zou ik in dit topic graag beantwoord zien.
Er zijn meer 140 of 164 rijders die dit probleem hebben.
Een rubber is namelijk heel simpel lekvrij te krijgen door te monteren met glasheldere tectyl. Dan kun je eventueel altijd zelf je ruit eruit halen en terugplaatsen.
Prachtig hoor, al die reacties, maar de eerste vraag wordt niet beantwoord.
laptoprob
2nd Gear member
Berichten: 60
Lid geworden op: 22.06.2008 - 08:48

Goed dan, antwoord JA
En heel veel kitten en duimen. Maar waarom? Een goed gekitte ruit lekt niet.
laptoprob
2nd Gear member
Berichten: 60
Lid geworden op: 22.06.2008 - 08:48

En of de sponning en de ruit precies hetzelfde zijn weet ik niet. Zoek de onderdeelnummers van de ruiten van vóór en na modeljaar 1970 op. Als die niet hetzelfde zijn, zal de gelijmde ruit iets groter zijn. Die valt op de sponning, ruit in rubber wellicht iets anders.
Gebruikersavatar
retsok
2nd Gear member
Berichten: 72
Lid geworden op: 29.08.2010 - 19:38

laptoprob schreef:Goed dan, antwoord JA
En heel veel kitten en duimen. Maar waarom? Een goed gekitte ruit lekt niet.
Maar roesten doet het wel onder de kit. En daarna krijg je lekkage. Helaas merk je dit veel te laat. Ik heb een 144 met kit. Heel veel roest en lekkage. Ik heb een 164 met rubber. Beetje lekkage omdat het rubber oud is. Schoongemaakt, ingespoten met tectyl en het probleem is opgelost. Wij willen ook de 142 en de 144 van een ruit in rubber voorzien. Vandaar dat ik de vraag beantwoord wilde zien.
Wij willen ook de kitrotzooi eruit halen en dezelfde ruit met een "ouderwets" rubber terugplaatsen.
Plaats reactie

Terug naar “De 140 - 240 - 160 - 260 series”