Hallo allemaal. Mijn auto begint de kilometerstand te bereiken dat 'alles' aan de beurt lijkt te komen. Ik heb nu het volgende aan de hand; bij een koude start hapert de motor vaak bij het optrekken vanuit de stationairstand. Ook bij het overschakelen van 1 naar 2 zakt het toerental vrij snel, zodat die overgang wat ruw is, ook al bedien je het koppelingspedaal met voldoende gevoel.
Bij een warme motor ervaar ik af en toe een dip, met name bij versnellen.
Mijn etm heeft onlangs een softwareupdate gehad. De luchtspleet van de magneetkoppeling is afgesteld. Heeft iemand een idee wat het kan zijn?
Haperingetjes bij optrekken
- EVV
- 5th Gear member
- Berichten: 1451
- Lid geworden op: 20.08.2010 - 14:20
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
En wanneer is die ETM voor het laatst schoongemaakt?
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
-
- 6th Gear member
- Berichten: 4924
- Lid geworden op: 03.01.2010 - 14:38
- Locatie: Eindhoven
Er staat nu 253.500 km op de teller. En de ETMis bij ongeveer 186.000 nog weggeweest voor reparatie. Maar daar weet ik de details niet van. Dat is gebeurd bij aankoop van de auto. Ik heb echter nooit de details te horen gekregen. En ook niet om gevraagd, omdat de problemen mij toen niet bekend waren. Ik neem aan dat het de originele ETM is, maar ik zal er eens met een spiegeltje achter proberen te komen.
Maar jullie denken niet dt het de LMM of de lambdasondes zijn?
Maar jullie denken niet dt het de LMM of de lambdasondes zijn?
2005 V70 D5 GT, Magic Blue Pearl.
2001 V70 2.4T , The Swedish King.
2001 V70 2.4T , The Swedish King.
- EVV
- 5th Gear member
- Berichten: 1451
- Lid geworden op: 20.08.2010 - 14:20
Die is dan vast niet vervangen maar alleen schoon gemaakt, dat levert even verbetering op. Je kunt kijken of de kabel naar de ETM achter de startmotor langs loopt of los hangt. Origineel is namelijk achter de startmotor langs, betekend dat die los moet bij vervangen. Sneller is om bij vervangen de kabel los te knippen en van de nieuwe de kabel gewoon los te laten hangen.
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
LMM en lambda sonde geven in de meeste gevallen een melding in het dashboard. Een haperende ETM geeft juist geen meldingen.
Ik zal de anderen maar al vast voor zijn: uitlezen als je zekerheid wilt hebben.
Ik zal de anderen maar al vast voor zijn: uitlezen als je zekerheid wilt hebben.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
-
- 6th Gear member
- Berichten: 4924
- Lid geworden op: 03.01.2010 - 14:38
- Locatie: Eindhoven
Ik ben weer bij Sanders geweest. Er staan geen foutmeldingen in van een LMM, lambdasonde of ETM. wel heb ik duidelijk een sticker van ACTronics op mijn ETM zien zitten. Ik heb afgesproken dat ze de ETM gaan reinigen. Wel stond er een storing van het drukventiel van de turbo in. Zou kunnen duiden op een lekke slang. Ze hebben de storing gewist en gaan kijken of die volgende week weer is teruggekomen. We hebben gezien dat de aansluiting van de turboslang op de (ik dacht) intercooler (kan dat bij benzine? Of heb ik het verkeerde onderdeel onthouden?) wat nat is. Die buis moet er toch af. Dan kijken ze ook even wat dat is.
2005 V70 D5 GT, Magic Blue Pearl.
2001 V70 2.4T , The Swedish King.
2001 V70 2.4T , The Swedish King.
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Ik heb de dop en rubberen ring zojuist goed gereinigd en daarna de ring andersom gemonteerd. De ring was inderdaad vervormd door de vulopening. Ik had het idee trouwens dat ik de dop nu verder vast kon draaien. Voelde in elk geval anders als voorheen.
Morgen na aankomst op de camping eens zien hoe het er dan uit ziet.
Verkeerde topic :oops:
Morgen na aankomst op de camping eens zien hoe het er dan uit ziet.
Verkeerde topic :oops:
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Harrejasses! Ik ben er kennelijk met mijn hoofd niet helemaal bij.
Even knippen en plakken dan maar...

Even knippen en plakken dan maar...
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- modiniro
- 2nd Gear member
- Berichten: 146
- Lid geworden op: 01.06.2007 - 15:19
Mijn ETM (destijds vervangen bij km-stnd 13000 , met GELE sticker), is bij mij ook verdachte bij de huidige km-stand van 160000. Als ik start en rijdt weg dat heb ik , vooral bij koude motor, de eerst paar kilometer in het lage toerenbereik (ik rij netjes 30km/h door onze wijk) wat stottertjes, het voelt als even inhouden. Geef ik gas dan heb ik 100% vermogen zonder stotter.
Maar ja, de dealer vraag 415 Euro, all-in, voor een nieuwe ETM en ik weet niet of die haperingetjes bij het optrekken dan weg zijn. Voor het zelfde geld is de onderdruksensor niet helemaal goed of de nokkenassensor. Aangezien in dit jaar al giga-kosten heb gehad (recentelijk nog koppeling en 2-massa vliegwiel) sta ik niet te popelen om op basis van aannames kosten te maken.
Wat is dus wijsheid. Ik heb overigens een normale 170PK benzine versie.
Maar ja, de dealer vraag 415 Euro, all-in, voor een nieuwe ETM en ik weet niet of die haperingetjes bij het optrekken dan weg zijn. Voor het zelfde geld is de onderdruksensor niet helemaal goed of de nokkenassensor. Aangezien in dit jaar al giga-kosten heb gehad (recentelijk nog koppeling en 2-massa vliegwiel) sta ik niet te popelen om op basis van aannames kosten te maken.
Wat is dus wijsheid. Ik heb overigens een normale 170PK benzine versie.