Vreemd geluid v50

Dit is de rubriek voor de 30, 40 en 50 series vanaf bouwjaar 2004.
Plaats reactie
mistermister
1st Gear member
Berichten: 43
Lid geworden op: 10.12.2007 - 20:51

Volvoliefhebbers,

Sinds enkele dagen maakt mijn v50 2.0d van 2005 een raar geluid vanaf 2000rpm. Zodra ik de koppeling intrap is het geluid weg. Ik vrees zelf dat het de koppeling is, echter werkt die verder prima.
Het geluif is hoorbaar in iedere versnelling vanaf 2000rpm tot eindig.

Ben benieuwd naar jullie bevindingen.
fjrene
3rd Gear member
Berichten: 289
Lid geworden op: 20.11.2005 - 22:35
Locatie: houten

Druklager
mistermister
1st Gear member
Berichten: 43
Lid geworden op: 10.12.2007 - 20:51

Oke.. bedankt voor de snelle reactie.

Weet iemand een goede garage in de omgeving van Rotterdam om dit te repareren?
Gast

hoeveel km heeft hij gelopen?
Als het druklager vervangen moet worden zou ik gelijk de hele koppeling vervangen. Het werk is hetzelfde, kost alleen een paar centen meer aan onderdelen. Zou jammer zijn als je over een poosje weer de hele handel los moet hebben omdat de koppeling begint te slippen.
mistermister
1st Gear member
Berichten: 43
Lid geworden op: 10.12.2007 - 20:51

Hij loopt tegen de 250 dkm aan. Dus compleet vervangen is inderdaad wenselijk.
Wauter
2nd Gear member
Berichten: 173
Lid geworden op: 27.05.2012 - 23:32

Dat wordt een duur geintje, met die km stand zou ik het tweedelig vliegwiel ook vervangen.

Overigens kijk ik wel op van het druklager. Dit zijn hydraulische lagers, die gaan niet zo gauw stuk voor de koppeling versleten is.
Volvo V50 2.0D '04, 200k+
Gast

Wauter schreef: Overigens kijk ik wel op van het druklager. Dit zijn hydraulische lagers, die gaan niet zo gauw stuk voor de koppeling versleten is.
nog nooit van hydraulische lagers gehoord (en ik heb al heel wat lagers gezien). Je hebt heel veel verschillende soorten lagers, tonnenlager, naaldlager, kogellager etc. Je bedoelt waarschijnlijk dat de koppeling hydraulisch (met een cilindertje) bediend wordt. Maar dat staat los van het feit dat er nog steeds een druklager gemonteerd is, welke aan slijtage onderhevig is.
Wauter
2nd Gear member
Berichten: 173
Lid geworden op: 27.05.2012 - 23:32

Met een hydraulisch lager bedoel ik niet het lager wat met een cilinder bediend wordt. De 'cilinder' zit bij deze in het lager verwerkt.

Wat jij bedoeld is een normaal bedient lager (dmv gaffel) en zit er een cilinder bij pedaal en bak die de kabelbediening vervangen. Dit noemt men een hydraulisch bediend systeem.
Volvo V50 2.0D '04, 200k+
Gast

Jij hebt het over een hydraulisch lager, bij mijn weten zijn er geen hydraulische lagers.
Voor de bediening van de koppeling heb je 2 opties:
Mechanische (met kabel en gaffel)
Hydraulisch (met olieleiding en koppelingcilinder)
In beide gevallen is de uitvoering van de koppeling (dus platen en druklager) hetzelfde. In beide gevallen kan het druklager stuk zijn, ongeacht de bedieningsvorm.
Uiteraard kan ook de koppelingscilinder stuk zijn, maar dat merk je dan aan de bediening van de koppeling zelf.
Wauter
2nd Gear member
Berichten: 173
Lid geworden op: 27.05.2012 - 23:32

Er zijn 3 opties, de 2 die je noemt, en onderstaand zoals in de bewuste V50
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Volvo V50 2.0D '04, 200k+
Gast

maar dat is toch evengoed een hydraulisch bediend lager?
Wauter
2nd Gear member
Berichten: 173
Lid geworden op: 27.05.2012 - 23:32

Feitelijk wel uiteraard. Echter bij conventionele bediening, dus wanneer er een gever- en nemercilinder de kabel vervangen, heb je steeds een normaal los lager. Die willen nog wel eens voortijdig sneuvelen, maar bij hydraulische druklagers als boven afgebeeld ben je alle andere bewegende delen als gaffel kwijt. Voordeel is minder inbouwruimte, minder slijtage. Deze lagers zijn op levensduur koppeling geconstrueerd.

Een lager kan idd niet hydraulisch zijn, echter noemt men deze lagers zo. Resume, 3 soorten bediening:
- kabelbediening (gaffel)
- hydraulische bediening (gaffel)
- hydraulisch druklager
Volvo V50 2.0D '04, 200k+
Gast

Helemaal mee eens.
Ik ben het ook met je eens dat in principe het lager en de koppelingsplaten gelijk opgaan voor wat betreft de levensduur.
Hoewel ... sommige mensen maken wel eens de fout door de koppeling te vervangen en het oude druklager er weer in te zetten (want die was toch nog goed).
Het probleem van TS duidt wel heel erg op een defect druklager. Als je dan de boel los hebt, is het verstandig om de complete koppeling (en evt vliegwiel) mee te nemen.
Wauter
2nd Gear member
Berichten: 173
Lid geworden op: 27.05.2012 - 23:32

dbosker schreef: Het probleem van TS duidt wel heel erg op een defect druklager. Als je dan de boel los hebt, is het verstandig om de complete koppeling (en evt vliegwiel) mee te nemen.
Gezien de klacht verwacht ik ook een druklager, keek er alleen van op om eerder genoemde reden. Wellicht is de koppeling al eens vervangen en heeft men het druklager laten zitten.

Bak eraf is enige manier om erachter te komen, en dan alles maar vervangen om te voorkomen dat je over korte tijd weer de boel los kan halen.
Volvo V50 2.0D '04, 200k+
mistermister
1st Gear member
Berichten: 43
Lid geworden op: 10.12.2007 - 20:51

Inmiddels bij de garage geweest. Monteur heeft er een stukje mee gereden en geconcludeerd dat het een aandrijfaslager is. De auto op de brug gehad en inderdaad op het lager rechts zit veel speling.
Nou gaf zijn onderdelensite alleen aan dat je de draagarm inclusief lager als compleet onderdeel kunt vervangen. Is het niet mogelijk om alleen het lager te vervangen?
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Draagarmlager?
Of bedoel je het aandrijfaslager,de laatste is los te vervangen,draagarmen hebben geen lagers!
mistermister
1st Gear member
Berichten: 43
Lid geworden op: 10.12.2007 - 20:51

Ramon&Ramon schreef:Draagarmlager?
Of bedoel je het aandrijfaslager,de laatste is los te vervangen,draagarmen hebben geen lagers!
Bedoelde inderdaad het aandrijfaslager... zag door de bomen het bos niet meer. :-)
mistermister
1st Gear member
Berichten: 43
Lid geworden op: 10.12.2007 - 20:51

Ter afsluiting, probleem verholpen. Kosten 212 euro.

Goed te doen.
Plaats reactie

Terug naar “De 30- 40 en 50 series vanaf MY 2004”