spanningsregelaar
- Rob
- 2nd Gear member
- Berichten: 208
- Lid geworden op: 25.01.2005 - 09:47
- Locatie: Rotterdam
Mijn spanningsregelaar is slecht: alle verlichting schommelt in lichtsterkte en ook mijn toerental schommelt. Ik heb inmiddels een andere en dacht deze even snel te vervangen, maar helaas. De spanningregelaar lijkt vast te zitten met twee boutjes. Als deze verwijderd zijn, zit hij best wel los, maar hij komt er niet uit. Ik denk dat je hem een stukje naar voren moet trekken, maar iets houdt hem tegen. Er zal nog wel iets los moeten, maar wat. Ik had in het forum ooit wel eens gelezen dat er 4 boutjes los moeten, maar kan dit niet meer vinden. Wie helpt me even op weg?
Volvo 440 Sunray feb. 1991 2e eigenaar, 150.000 km, 2005 voorzien van een facelift !
Nu de trotse eigenaar van een S40 2005 2e eigenaar 49000 km
Nu de trotse eigenaar van een S40 2005 2e eigenaar 49000 km
- Rob
- 2nd Gear member
- Berichten: 208
- Lid geworden op: 25.01.2005 - 09:47
- Locatie: Rotterdam
ik heb een paar foto's gemaakt die ik op verzoek kan sturen
Volvo 440 Sunray feb. 1991 2e eigenaar, 150.000 km, 2005 voorzien van een facelift !
Nu de trotse eigenaar van een S40 2005 2e eigenaar 49000 km
Nu de trotse eigenaar van een S40 2005 2e eigenaar 49000 km
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 82
- Lid geworden op: 19.07.2006 - 16:05
- Locatie: Someren
Kun je dan een beschrijving van de dynamo geven, merk, type? Hoe ziet de regelaar er uit? Is het een zwart "blokje" op de achterzijde van de dynamo dat met 2 boutjes aan de dynamo vastzit en waarop een dekseltje zit dat met 4 schroefjes op dit zwarte "blokje" vastzit? Verder 1 aansluitklemmetje heeft en met een zichtbaar draadje aan de dynamo verbonden is?
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 244
- Lid geworden op: 11.08.2006 - 19:06
als het goed is en dynamo nog orgineel krijg de spanning regelaar er wel tussen uit beetje tobben maar mijn ervaring is dat de contactringen op de dynamo ook vaak zijn in gelopen
Dus als je vervangt is uit binnen kort weer stuk
mijn advies compleet vervangen
Dus als je vervangt is uit binnen kort weer stuk
mijn advies compleet vervangen
The Boz
- Rob
- 2nd Gear member
- Berichten: 208
- Lid geworden op: 25.01.2005 - 09:47
- Locatie: Rotterdam
ik heb daar ook al aan gedacht, maar de spanningsregelaar heb ik nu in huis en ik neem een weloverwogen gok. Ik zoek op mijn gemak naar een andere dynamo. Kun je me uitleggen hoe ik hem er uit krijg. durf er niet zomaar een schroevendraaier achter te zetten. Het lijkt me dat hij moet kantelen
Volvo 440 Sunray feb. 1991 2e eigenaar, 150.000 km, 2005 voorzien van een facelift !
Nu de trotse eigenaar van een S40 2005 2e eigenaar 49000 km
Nu de trotse eigenaar van een S40 2005 2e eigenaar 49000 km
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 82
- Lid geworden op: 19.07.2006 - 16:05
- Locatie: Someren
Rob schreef:precies zoals je hem beschreven hebt
Hoi Rob,
Dan is het duidelijk wat het probleem is. Niet de spanningsregelaar maar versleten koolborstels en sleepringen zijn de oorzaak van jouw laadprobleem. De spanningsregelaar laat zich niet gemakkelijk verwijderen omdat de koolborstels in de "karresporen" van de sleepringen blijven hangen. Je zult wat kantelbewegingen moeten maken om hem los te krijgen. Met een beetje geduld lukt dat wel. Een andere spanningsregelaar monteren op een dynamo met versleten sleepringen heeft weinig zin. Binnen de kortste keren zit je weer met hetzelfde probleem. De enige juiste oplossing is dan ook om de dynamo te laten reviseren. Hierbij worden de koolborstels, sleepringen en lagers vervangen. De dynamo is dan weer "als nieuw". Je moet hierbij wel op een kostenpost van ongeveer 100 euro rekenen. Succes.