[S80] DIY - Bougiewissel 5 Cylinder

Plaats reactie
Frank87
1st Gear member
Berichten: 46
Lid geworden op: 27.09.2011 - 17:30

Beste mede forummers,

Preventief vervang ik altijd de bougies van een benzineauto die ik aanschaf. In de volgende DIY leg ik zo makkelijk en nauwkeurig mogelijk uit hoe je de bougies moet vervangen.

Benodigd gereedschap:
- Bougiedop met rubber
- Ratel die op je bougiedop past
- Momentsleutel die op 30Nm moment is in te stellen
- Verlengstuk voor ratel en momentsleutel
- Torx sleutel 30
- Zeskant dop 10
(Het makkelijkst is beschikken over een kleine ratel naast je grote ratel waar je zeskant en torx doppen op kan monteren.)

Afbeelding

1: Open je motorkap en bekijk de kunstof afdekkingen die op het kleppendeksel liggen
Afbeelding


2: Verwijder het paneel LINKS dat over je distributie heen zit.
Schroef (tegen de klok in) de twee torx boutjes van dit paneel los en maak de clipjes aan de voor en achterkant van het paneel los


3: Verwijder het paneel dat over het kleppendeksel heen loopt.
Schroef (tegen de klok in) de 6 torx boutjes van dit kunstof paneel los en verwijder het paneel daarna.

Je ziet nu je vijf bobines liggen en heel wat kabels. Schrik niet van de bekabeling, het wijst zich vanzelf.

Afbeelding


4: Verwijderen van bobines
Op de volgende foto is te zien dat de bobines een stekker hebben en met een bout vast zitten. Dit is zeskant maat 10. Je zou de stekker los kunnen trekken om de bobine helemaal te verwijderen maar alleen de bout loshalen en de bobine aan de kant leggen is al voldoende!

Afbeelding

Voor de zekerheid, markeer je eerst de bobines van links naar rechts met 1,2,3,4,5 zodat je zeker weet dat de bobines weer boven de juiste cylinder gemonteerd worden.

Verwijder nu de meest linkse bobine door eerst de zeskant bout los te schroeven en de bobine daarna naar boven toe er uit te trekken.

Afbeelding

Afbeelding

Kijk je nu in het gat, zie je je te vervangen bougie zitten.
Afbeelding

Je kunt nu op twee manieren werken:
- Alle bobines loshalen en aan de kant leggen, dan alle bougies in een keer er uit draaien en vervangen waarna je ze allemaal op moment aandraait.
- Een voor een de bobines loshalen, dan per bobine de bougie vervangen en op moment aandraaien.


5: Verwijderen van Bougie
Zet je ratel met verlengstuk en bougiedop op de bougie en draai deze los (tegen de klok in). Blijf even ratelen en na een tijdje kan je de bougie er voorzichtig uit trekken. In je bougiedop zit een stuk rubber dat om de bougie heen zit waardoor je de bougie er uit kan halen.

Afbeelding


6: Plaatsen van nieuwe Bougie
Neem de bougie in de hand bij het karton dat ze om het vonkgedeelte plaatsen. Plaats de bougie nu in de bougiedop zodat het rubber van de bougiedop de bougie vastheeft. Verwijder nu het karton van het vonkgedeelte en plaats de bougie zo recht mogelijk in het gat. Draai deze nu met een gewone ratel aan totdat hij handvast zit.

Afbeelding

Pak nu je momentsleutel op 30Nm en draai de bougie aan totdat de momentsleutel klikt.

Het is belangrijk dat je 30Nm aanhoudt volgens Volvo specificatie OF dat wat de fabrikant van je bougies voorschrijft. Deze blokken zijn gemaakt van aluminium en dit aluminium tapwerk draai je in no-time kapot.


7: Terugplaatsen van bobine
Het rubber van de bobine maak je even schoon met een DROGE doek en daarna plaats je de bobine over de nieuwe bougie heen. Daarna schroef je de bobine vast met het zeskant 10 boutje. De bobines kunnen maar op een manier geplaatst worden vanwege het schroefgat en de wijze waarop de bedrading loopt! Draai ook hier niet met te veel kracht. Ook deze schroefgaten draai je zo kapot! Handvast en een bobine die niet meer kan bewegen is voldoende!

Wanneer alle 5 bougies vervangen zijn en de bobines zijn teruggemonteerd, monteer je EERST de lange kunstof afdekking die over de bobines loopt. Dan pas monteer je de tweede bolle afdekkap die over de distributie heen loopt.

Vergeet niet deze tweede kap naast zijn twee boutjes ook nog vast te klikken aan voor en achterzijde met de clipjes!

Vergeet niet je momentsleutel te ontspannen na deze klus. Als een momentsleutel altijd op bepaalde spanning staat, rek je de veer onnodig uit.

Ook al probeer ik zo nauwkeurig en eenvoudig mogelijk een handleiding te maken, kan je me niet aansprakelijk houden voor schade die jij veroorzaakt terwijl je sleutelt aan je eigen auto.
Plaats reactie

Terug naar “S80”