[S80] DIY - Airco en ventilatie systeem reinigen

Plaats reactie
Frank87
1st Gear member

Beste medeforummers,

In deze DIY beschrijf ik hoe je het meest effectieve resultaat behaald als je van plan bent je ventilatiesysteem en airco te reinigen.

Bacterien en schimmels kunnen zich na verloop van tijd gaan verzamelen op bepaalde plekken in het systeem. Er zijn genoeg luchtjes te koop voor op je blazers maar het meest effectieve is een echte reinigingsfles kopen die je auto blank zet met reinigingsdamp.

Deze klus combineer je het beste met het vervangen van het interieurfilter. Zo sla je twee vliegen in een klap.

Deze klus voer je het beste uit met een warme motor omdat de auto stationair moet gaan lopen.

Het gereedschap dat je nodig hebt:
- Platte schroevendraaier
- Torx 25 sleuteltje of bitje
- Een bus met speciale bacterien\schimmel doder voor in de auto. Het type dat je moet open klikken en zichzelf zal leegspuiten.

Afbeelding

1: Verwijderen zijpaneel:
In het interieur bij de bijrijderszijde zit aan de zijkant van de middenconsole een langwerpig paneel. Aan het einde van dit paneel (Dit is achter de bijrijdersstoel) zit een plastic schroef waar een platte schroevendraaier in zit. Draai deze plastic schroef een kwartslag om het paneel los te schroeven. Beweeg het hele paneel nu voorzichtig naar de achterkant van de auto toe totdat het paneel loslaat en verwijderd kan worden.

Afbeelding

2: Verwijderen paneel achter dashboardkastje:
Achter het dashboardkastje zit een plastic paneel dat met 2 Torx schroefjes op zijn plaats wordt gehouden. Gebruik je Torx sleutel om deze twee schroefjes er uit te schroeven (Dus van onder af gezien tegen de klok in) en verwijder zo voorzichtig het hele paneel.

Je legt beide panelen nu ergens weg.

Afbeelding

3: Verwijderen bodem van filterbehuizing:
Na het verwijderen van het paneel achter het dashboardkastje, zie je een soort plastic doos hangen met onderop een bodem. Deze bodem schroef je er onder uit door met je Torx sleutel alle 4 de boutjes er uit te draaien. Voor vlot werken heb je voor de achterste twee een klein rateltje nodig omdat het moeilijk is lange slagen te maken met een sleutel i.v.m. de vloer van de auto.
Na het losdraaien leg je de bodem aan de kant. Het is niet nodig deze van het slangetje af te demonteren.

Foto bodem:
Afbeelding

Foto losse bodem:
Afbeelding

Nu voel je met je hand in de doos tot je het filter te pakken hebt en schuif je deze langzaam daar onderen uit de behuizing. Kijk goed hoe het filter er uit kwam, zo gaat het nieuwe filter er namelijk in.

Na het verwijderen van het oude filter pak je even een vochtige doek en maak je de behuizing van buiten en van binnen zo goed mogelijk schoon. Na verloop van tijd gaat hier allerlei vuil van buiten zitten.

Het is belangrijk het filter te verwijderen tijdens de operatie omdat het filter anders verstopt raakt met de damp van de reiniger die je toepast.

4: Verwijderen dashboardkastje
We verwijderen het dashboardkastje omdat achter het dashboardkastje het recirculatiesysteem is geplaatst. Het dashboardkastje verwijder je door eerst het gasveertje dat rechts is geplaatst naar je toe te trekken bovenaan bij de knop. Dan door alle torx schroefjes los te draaien en dan voorzichtig het kastje omlaag te manouvreren.

NA DIT MANOUVEREN MOET JE TWEE CONNECTORS LOSKOPPELEN:
- Verlichting van het kastje
- Verlichting onder het kastje

De volgende foto's tonen alle torx gaatjes van het dashboardkastje:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

5: Testen recirculatie en reinigen
Kijk achter in het gat dat is ontstaan bij de bijrijder, als het goed is zie je onder een dikke zwarte bus wat tralies lopen. Achter deze tralies zit een klep die open gaat en de lucht uit het interieur recirculeert. Bij het opengaan van deze klep sluit de klep juist de toevoer van buitenlucht.

Op de volgende foto zijn de tralies te zien. Tevens zie je rechts nog het gasveertje dat je lostrekt bij het verwijderen van het dashboardkastje.

Afbeelding

Test de werking van deze klep door de auto op contact te zetten en de recirculatieknop in te duwen. Je ziet de klep dan opengaan en voelt dat in dat gebied lucht wordt weggetrokken.

6: Reinigen van het systeem
Sluit nu alle ramen, zet alle blazers in het interieur open (dus ook blazers achter bij passagiers).

Plaats de fles bij het voetencompartiment van de bijrijder waarbij de spuitkant van de fles zo goed mogelijk op de tralies van de recirculatie is gericht. Je voorziet het recirculatiesysteem zo van een optimale toevoer van reiniger.

- Start de auto
- Schakel de airconditioning in op de koudst mogelijke stand
- Zet de blazers op maximale stand aan
- Druk de recirculatie knop in zodat de klep wordt geopend
- Open nu je fles reiniger. De meeste reinigers spuiten zichzelf in 5 minuten leeg.
- Stap uit de auto en sluit de deur.

Belangrijk is dat alle deuren en ramen gesloten zijn zodat de auto van binnen een gesloten systeem wordt en de reiniger dus maximaal hergebruikt wordt.

7: Reinigingsproces en afloop
Bij de meeste reinigers ontstaat er nu een soort damp die je hele auto blank kan zetten. Het is zo mogelijk dat je gedurende 10 minuten niks in je interieur kan zien.

- Na 10 tot 15 minuten kan je de deur even openen om te kijken of de fles nog spuit. Zolang de fles nog spuit, wordt er nog nieuwe reiniger toegevoegd en loont het de auto nog door te laten reinigen.

- Controleer iedere 10 minuten snel of de recirculatie nog aan staat. Deze schakelt zich op sommige auto's automatisch uit om bestuurder en bijrijder niet in gevaar te brengen met oude lucht.

Nadat je er van overtuigd bent dat de zaak is gereinigd. Open je de alle deuren en ramen, verwijder je de reinigingsfles en laat je de auto luchten.

8: Alles terug monteren
- Plaats het interieurfilter terug (Het beste vervang je deze meteen!) en schroef de bodem met de 4 Torx-25 er tegenaan.
- Monteer het dashboardkastje terug door de twee connectors terug te verbinden, het kastje te monteren met de Torx schroefjes en de gasveer terug te plaatsen. Deze zal je met de hand moeten uittrekken en dat mag wat kracht kosten.
Vergeet niet het ijzertje met het rechthoekige sluit stuk achter het dashboardkastje te monteren, dit zit los en kan er uit vallen. Je ziet het op de tweede foto van het dashboardkastje liggen.
- Monteer het paneel dat achter het dashboardkastje zat met de twee torx schroefjes. Dit paneel schuift in de twee clipjes die onderop de bodem van de interieurfilterbehuizing zitten.
- Monteer het zijpaneel dat aan de zijkant van de middenconsole zit door dit van achter naar voren er op te schuiven en bevestig het door de plastic schroef een kwartslag te draaien.

Je bent nu klaar.

Ook al probeer ik zo nauwkeurig en eenvoudig mogelijk een handleiding te maken, kan je me niet aansprakelijk houden voor schade die jij veroorzaakt terwijl je sleutelt aan je eigen auto.
JeroenSpock
7th Gear member
Contacteer:

Deze is goed. Na het lezen van je andere DIY's, heb ik hier wel wat aan. Mijn airco stinkt ook, ou na het vervangen van het interieurfilter wel over zijn werd gezegd bij de garage.
Ik wist niet dat er spuitbussen zijn voor de airco. Vervengen van het filter is een simpel klusje, dus dit ga ik een keer proberen.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
Frank87
1st Gear member

Als de andere DIY\s niet duidelijk genoeg zijn of fouten bevatten, moet je dat zeggen.. Dan kijk ik er nogmaals overheen.

Deze gebruik ik in al mijn auto;s. Ik ben er echt tevreden over:
http://www.forte-nwe.com/NL/Forte-Produ ... ginal.html
JeroenSpock
7th Gear member
Contacteer:

De andere zijn wel duidelijk, maar niet van toepassing voor mijn auto :P
Deze wel.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
t5power
5th Gear member

Misschien zou het handig (en overzichtelijk) zijn als er een subforum zou komen voor DIY handleidingen?
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
Ben
Executive Member
Contacteer:

t5power schreef:Misschien zou het handig (en overzichtelijk) zijn als er een subforum zou komen voor DIY handleidingen?
Dat is er: http://www.volvo-forum.nl/viewforum.php?f=48
Immers ... VOLVO4LIFE
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Plaats reactie

Terug naar “S80”