redelijk slappe vering S90

De laatste serie achterwielaangedreven Volvo's
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 21391
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Peter, wat beveel jij in dit geval aan? Nieuwe nivomats zoals Broker aangeeft of toch de veer vervangen?
Mark


Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Ik kan niet in je portemonnee kijken, Mark! Maar als je regelmatig met de caravan erachter rijdt en/of met veel belading zijn nivomats ideaal, helaas wel prijzig. Hoe veel je kwijt bent voor een nwe set bladveren zou ik niet weten. Wil je het goed doen dan zou ik er ook een set nwe schokbrekers bij zetten. Bij deze km stand en door het doorhangen hebben die er nu onderzitten echt wel hun beste tijd gehad. Je zal verbaast staan hoeveel beter die dan zal sturen!
Gebruikersavatar
wim de jong
5th Gear member
Berichten: 2199
Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
Locatie: Leusden
Contacteer:

De bladveer 6819301 kost iets van € 200 bij de dealer.

Het is wel een K*-klus om het er zelf onder te zetten, zeker zonder brug oid.
De dealer rekent er al een 3/4 dag voor.
Maar als je het doet, neem ook de rubbers mee, da's in vergelijking met de veer, niets, maar dan is alles wel lekker fris.....de rubbers hebben ook al de beste tijd gehad.


nivo mats zijn aan te raden als je veel met zware belasting rijdt, of met LPG....maar die kosten wel wat, iets van € 800 per paar...
http://www.volvo-parts.nl/index.php?mai ... ts_id=4270
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20


C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 21391
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

De grap is dat monteren van nivomats 10 minuten werk is ...

Voorlopig heb ik de caravan niet meer nodig maar ik heb wel een kennis met een brug. Een inspectie kan geen kwaad en dan is er wel een conclusie te trekken over de veer en zeker ook de rubbers. Bij mijn vorige auto leek het wel of ergens een rubber was uit gevallen.
Mark


Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 21391
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Inmiddels weet ik dat ik bladveer 301 heb onder de auto, de dikkere versie. Vadis had het er al over en ook hier werd het geschreven maar nu toch zelf gezien ook. De stabilisatorstang is 18 mm dik.
Tevens maar eens de remmerij een beetje gecontroleerd en schoongemaakt: er kwam een emmer zand uit de achterwielophanging en wielkuipen ...
Mark


Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
broker
3rd Gear member
Berichten: 269
Lid geworden op: 17.01.2005 - 21:29

Mark,

met die bladveer is bij een sedan meestal niets mis. Gewoon 2 nivomats en je kent je auto niet weer terug qua rijden en gedrag bij zware belading. Een sedan heeft standaard de dikke veer omdat ie af fabriek geen nivomats heeft. De estates daarentegen hebben vaak een zwaar en arbeidzaam leven qua belading achter de rug en dan kan de veer moe worden. Overigens worden de estates standaard uitgevoerd met nivomats en hebben dan weer standaard een dunnere bladveer.

@ Jan Weemering: het klopt dat de 100 liter tank niet past icm de achterspeakers. Ik heb ze eruit gehaald. Ik vond de 4 luidsprekers in de deuren voldoende en de extra speakers in de hoedenplank niet opwegen tegen de luxe om maar eens in de 600 km aan de gaspomp te hoeven staan.


Groeten, Jan
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 21391
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Ik ben inmiddels op de hoogte Jan. Dank je. Die nivomats gaan een keer komen maar niet vandaag.
Mark


Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Gebruikersavatar
jan weemering
4th Gear member
Berichten: 990
Lid geworden op: 13.12.2006 - 09:30
Locatie: Rotterdam

Hoi Broker,

ik snap em.
Tja de Exe heeft staandaard 10 speakers en ik wilde daar juist niet te veel aan inboeten, maar ik begrijp je wel, bij mij is het om de 350 naar de pomp.
ik heb ook niet meer zakgeld dan dat per week, dus dat komt goed uit :-)
Volvo 740
Volvo 960 2.5
Volvo V70 TDI
Volvo S80 D5
Volvo 780
Volvo 760 GLE
Volvo C70 Cabrio
Volvo 960 Executive Level 1
Volvo S90 Executive Level 2 RHD
Volvo V70 R
Volvo S90 EXECUTIVE LEVEL 1
Volvo C70 Cabrio AUT
Sorry AUDI A6 Allroad
Gebruikersavatar
wim de jong
5th Gear member
Berichten: 2199
Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
Locatie: Leusden
Contacteer:

ik heb ook niet meer zakgeld dan dat per week, dus dat komt goed uit
whahahaaa......en een kratje bier dan? Daar wil ik ook wat voor overhouden, hoor! De auto is dorstig, maar ikke ook, zeker met dit weer! :)
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20


C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
Gast

Ik zit zo tussen de 1 op 9,5 en 1 op 10 met de S90 op benzine, vind dat best netjes eigenlijk!
Gebruikersavatar
wim de jong
5th Gear member
Berichten: 2199
Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
Locatie: Leusden
Contacteer:

Voor mijn 965 is het realistischer om te zeggen dat ik net onder de 1:9,5 zit.....1 keer 1:9,7 gehaald (wind mee, zon in de rug en heuvel af, en op snelweg rond de 110 km/h gereden een lange tijd) , maar verder altijd slechter dan 1:9,5.
Rijdt wel op LPG-G3 natuurlijk.
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20


C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
Gebruikersavatar
jan weemering
4th Gear member
Berichten: 990
Lid geworden op: 13.12.2006 - 09:30
Locatie: Rotterdam

op lpg 1:8 als ik rustig rijdt
de mijne is wel 100 kg zwaarder natuurlijk
Volvo 740
Volvo 960 2.5
Volvo V70 TDI
Volvo S80 D5
Volvo 780
Volvo 760 GLE
Volvo C70 Cabrio
Volvo 960 Executive Level 1
Volvo S90 Executive Level 2 RHD
Volvo V70 R
Volvo S90 EXECUTIVE LEVEL 1
Volvo C70 Cabrio AUT
Sorry AUDI A6 Allroad
Gebruikersavatar
arjan_de_jong
4th Gear member
Berichten: 902
Lid geworden op: 30.10.2009 - 21:19
Locatie: Mastenbroek (zwolle)

Hier ook ongeveer 1 op 8 op lpg en ik doe niet echt de moeite om zuinig te rijden. Dan kan ie nog wel heel wat zuiniger zijn denk ik.
Volvo 855 2.5 10V G1 1994 490.000km
Volvo 964 3.0 24V 1992 280.000km
Volvo 855 2.5 10V G3 1995 510.000km
Volvo 965 2.5 24V Ambasador G3 1995 660.000km
Volvo V70 D5 2004 503,000km

Volvo 945 2.3 LPT 1998 560.000km
Peugeot 205 1.3 rallye 1990
Suzuki Fronte LC10 360 cc 1970
Suzuki SC100 1.0 1980
Suzuki cappuccino 0.6 Turbo 1991
Suzuki Alto 0.8 1984
Land rover 109"; series III 1973 met 2.4D
RVL
4th Gear member
Berichten: 575
Lid geworden op: 31.03.2009 - 15:14
Locatie: Prinsenbeek

Even back to topic: verzwaarde achterveren leveren een hoogteverschil op van ca. 3 a 4 cm! Althans bij mijn 945 was het geval. Kosten niet de hoofdprijs en de auto ligt ook nog eens beter op de weg.
Ries van Lomwel
945 LPT estate MY1998 olive green metallic
945 LPT estate MY1998 silver metallic
broker
3rd Gear member
Berichten: 269
Lid geworden op: 17.01.2005 - 21:29

De constructie van de achteras van de 960 is totaal anders dan bij de 940. Die heeft schroefveren terwijl de 960 een overdwars liggende kunststof bladveer heeft. Of je een dikke of dunne bladveer hebt heeft in principe geen invloed op de wagenhoogte. De dikkere veer icm nivomats zorgt ervoor dat de 960 netjes horizontaal blijft bij zware belading en dat de vering minder slap is.

Groeten, Jan.
Gast

Hier zie je dat mijn S90 best hoog staat met nivomats.


Afbeelding
Gebruikersavatar
arjan_de_jong
4th Gear member
Berichten: 902
Lid geworden op: 30.10.2009 - 21:19
Locatie: Mastenbroek (zwolle)

Die staat hoog ja. Het valt me altijd wem op dat een sedan altijd een stuk hoger staat dan een estate trouwens. Heb nog nooit een estate zo hoog zien staan.
Volvo 855 2.5 10V G1 1994 490.000km
Volvo 964 3.0 24V 1992 280.000km
Volvo 855 2.5 10V G3 1995 510.000km
Volvo 965 2.5 24V Ambasador G3 1995 660.000km
Volvo V70 D5 2004 503,000km

Volvo 945 2.3 LPT 1998 560.000km
Peugeot 205 1.3 rallye 1990
Suzuki Fronte LC10 360 cc 1970
Suzuki SC100 1.0 1980
Suzuki cappuccino 0.6 Turbo 1991
Suzuki Alto 0.8 1984
Land rover 109"; series III 1973 met 2.4D
Gast

Is het eigenlijk normaal dat hij zo hoog staat van achteren?
Gebruikersavatar
arjan_de_jong
4th Gear member
Berichten: 902
Lid geworden op: 30.10.2009 - 21:19
Locatie: Mastenbroek (zwolle)

Geen idee wat standaard is. Dan zou het op te meten zijn. (bijvoorbeeld hoe hoog krikpunt is)

Msuidgeest, hoe hoog staat die van jou achter als hij niet vol zit? Dus met lege auto?
Volvo 855 2.5 10V G1 1994 490.000km
Volvo 964 3.0 24V 1992 280.000km
Volvo 855 2.5 10V G3 1995 510.000km
Volvo 965 2.5 24V Ambasador G3 1995 660.000km
Volvo V70 D5 2004 503,000km

Volvo 945 2.3 LPT 1998 560.000km
Peugeot 205 1.3 rallye 1990
Suzuki Fronte LC10 360 cc 1970
Suzuki SC100 1.0 1980
Suzuki cappuccino 0.6 Turbo 1991
Suzuki Alto 0.8 1984
Land rover 109"; series III 1973 met 2.4D
Gebruikersavatar
wim de jong
5th Gear member
Berichten: 2199
Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
Locatie: Leusden
Contacteer:

Die sedan staat wel errug hoog op z'n achterwieltjes, hoor!
Of zitten de voorwielen ook zo hoog?
Je kan ook zien dat de dorpel iets omhoog loopt.

een fotootje van mijn 965, met nivomats en de 301 veer......en de auto staat nog iets omhoog het parkeervak op, deze loopt iets omhoog.
Normaal loopt de dorpel van voor naar achteren tussen de wielen evenwijdig aan de straat. Ik denk dat het ook zo ongeveer juist is.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20


C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
Plaats reactie

Terug naar “De 740 - 760 - 780 / 940-960 en S/V90”