redelijk slappe vering S90

De laatste serie achterwielaangedreven Volvo's
Gebruikersavatar
arjan_de_jong
4th Gear member
Berichten: 902
Lid geworden op: 30.10.2009 - 21:19
Locatie: Mastenbroek (zwolle)

Daar mist een dop.... Ow nee die heb ik hier Ghehe (LPG heb ik het dan over... diet die naaf dop, die heb ik als het goed is ook nog liggen...)
Volvo 855 2.5 10V G1 1994 490.000km
Volvo 964 3.0 24V 1992 280.000km
Volvo 855 2.5 10V G3 1995 510.000km
Volvo 965 2.5 24V Ambasador G3 1995 660.000km
Volvo V70 D5 2004 503,000km

Volvo 945 2.3 LPT 1998 560.000km
Peugeot 205 1.3 rallye 1990
Suzuki Fronte LC10 360 cc 1970
Suzuki SC100 1.0 1980
Suzuki cappuccino 0.6 Turbo 1991
Suzuki Alto 0.8 1984
Land rover 109"; series III 1973 met 2.4D
Gebruikersavatar
arjan_de_jong
4th Gear member
Berichten: 902
Lid geworden op: 30.10.2009 - 21:19
Locatie: Mastenbroek (zwolle)

Zo staat hij bij mij ook ongeveer:
Ja ik weet het hij moet gewassen worden!! Maar ik vind het veel te warm op het moment om alleen daar maar aan te denken...

Afbeelding

Afbeelding
Volvo 855 2.5 10V G1 1994 490.000km
Volvo 964 3.0 24V 1992 280.000km
Volvo 855 2.5 10V G3 1995 510.000km
Volvo 965 2.5 24V Ambasador G3 1995 660.000km
Volvo V70 D5 2004 503,000km

Volvo 945 2.3 LPT 1998 560.000km
Peugeot 205 1.3 rallye 1990
Suzuki Fronte LC10 360 cc 1970
Suzuki SC100 1.0 1980
Suzuki cappuccino 0.6 Turbo 1991
Suzuki Alto 0.8 1984
Land rover 109"; series III 1973 met 2.4D
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 21392
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Ik vind mijn achterwielen heel mooi in lijn staan met de voorwielen. Maar zodra er 2 mensen op de achterbank zitten kan ik met moeite twee vingers tussen het wiel en het spatbord krijgen.
Mark


Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Gebruikersavatar
jan weemering
4th Gear member
Berichten: 990
Lid geworden op: 13.12.2006 - 09:30
Locatie: Rotterdam

Msuidgeest schreef:Ik vind mijn achterwielen heel mooi in lijn staan met de voorwielen. Maar zodra er 2 mensen op de achterbank zitten kan ik met moeite twee vingers tussen het wiel en het spatbord krijgen.
Als er 2 mensen op de achterbank zitten, moet jij gewoon achter het stuur zitten Mark
Volvo 740
Volvo 960 2.5
Volvo V70 TDI
Volvo S80 D5
Volvo 780
Volvo 760 GLE
Volvo C70 Cabrio
Volvo 960 Executive Level 1
Volvo S90 Executive Level 2 RHD
Volvo V70 R
Volvo S90 EXECUTIVE LEVEL 1
Volvo C70 Cabrio AUT
Sorry AUDI A6 Allroad
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 21392
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Mijn vrouw rijdt ook wel eens ...
Mark


Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Gebruikersavatar
arjan_de_jong
4th Gear member
Berichten: 902
Lid geworden op: 30.10.2009 - 21:19
Locatie: Mastenbroek (zwolle)

Msuidgeest schreef:Ik vind mijn achterwielen heel mooi in lijn staan met de voorwielen. Maar zodra er 2 mensen op de achterbank zitten kan ik met moeite twee vingers tussen het wiel en het spatbord krijgen.
Maar dat is redelijk normaal lijkt mij als je geen nivomats hebt. Dat doet elke auto. Zodra je hem belaad dan zakt hij naar beneden.
Volvo 855 2.5 10V G1 1994 490.000km
Volvo 964 3.0 24V 1992 280.000km
Volvo 855 2.5 10V G3 1995 510.000km
Volvo 965 2.5 24V Ambasador G3 1995 660.000km
Volvo V70 D5 2004 503,000km

Volvo 945 2.3 LPT 1998 560.000km
Peugeot 205 1.3 rallye 1990
Suzuki Fronte LC10 360 cc 1970
Suzuki SC100 1.0 1980
Suzuki cappuccino 0.6 Turbo 1991
Suzuki Alto 0.8 1984
Land rover 109"; series III 1973 met 2.4D
Gebruikersavatar
leidsekade
2nd Gear member
Berichten: 125
Lid geworden op: 27.10.2006 - 21:43
Locatie: Utrecht

Hier een foto van die van mij met versterkte bladveer achter, maar zonder de gastank (die de vorige eigenaar nog wilde inbouwen).
Beetje hoog achter dus, maar ach om die er weer onderuit te laten halen

Afbeelding
Jerry

Volvo 940 2.3 LPT Estate 1998 Midnight Blue 307 K
Volvo 940 2.3 LPT Estate 1997 Nautic Blue 527k
Renault Laguna 2.0 DCI 130 FAP estate (Lease)
Gast

Net zo hoog als die van mij zie ik wel. Ik vind het ook prima, hij rijd geweldig dus ik houd het lekker zo!
Gebruikersavatar
jan weemering
4th Gear member
Berichten: 990
Lid geworden op: 13.12.2006 - 09:30
Locatie: Rotterdam

de mijne met lpg tank achterin
ik zie er niets bijzonders aan hoor
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Volvo 740
Volvo 960 2.5
Volvo V70 TDI
Volvo S80 D5
Volvo 780
Volvo 760 GLE
Volvo C70 Cabrio
Volvo 960 Executive Level 1
Volvo S90 Executive Level 2 RHD
Volvo V70 R
Volvo S90 EXECUTIVE LEVEL 1
Volvo C70 Cabrio AUT
Sorry AUDI A6 Allroad
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 21392
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Even inhakend op wat Broker geschreven heeft op 14 augustus:

Die set met 2 nivomats en dikke stabilisatorstang heb ik vandaag besteld. Zo heb ik weer wat te doen in het weekend ...
Mark


Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Gebruikersavatar
arjan_de_jong
4th Gear member
Berichten: 902
Lid geworden op: 30.10.2009 - 21:19
Locatie: Mastenbroek (zwolle)

Ik hoorde dat die dikke veer niet meer te bestellen was maar als set is hij dus nog te bestellen?

Mag ik vragen wat deze kost?
Vanavond gekeken en er achter gekomen dat bij mij de dunne exemplaar gemonteerd zit.
Volvo 855 2.5 10V G1 1994 490.000km
Volvo 964 3.0 24V 1992 280.000km
Volvo 855 2.5 10V G3 1995 510.000km
Volvo 965 2.5 24V Ambasador G3 1995 660.000km
Volvo V70 D5 2004 503,000km

Volvo 945 2.3 LPT 1998 560.000km
Peugeot 205 1.3 rallye 1990
Suzuki Fronte LC10 360 cc 1970
Suzuki SC100 1.0 1980
Suzuki cappuccino 0.6 Turbo 1991
Suzuki Alto 0.8 1984
Land rover 109"; series III 1973 met 2.4D
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 21392
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Ik heb niets geschreven of geciteerd over een dikke veer Arjan.

In VADIS staat iest geschreven over de dikte van de stabilisatorstang:
21 mm en nivomats bij alle auto's
18 mm zonder nivomats bij de sedan
16 mm zonder nivomats bij de estate

Over de dikte van die veer kan je vader misschien iets vertellen. Bij mij zit er een dikke veer onder, eindigend op 301. Maar ik verwacht dat er een verband is tussen dikte van de veer en wel of geen nivomats.

Een prijs van een veer heb ik niet maar via de 700-vereniging gehoord kost die blijkbaar 200 euro.
Mark


Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Gebruikersavatar
arjan_de_jong
4th Gear member
Berichten: 902
Lid geworden op: 30.10.2009 - 21:19
Locatie: Mastenbroek (zwolle)

Sorry dacht te lezen dat je nivomats en een veer gekocht had... Verkeerd gelezen.

Dikte van de veer zou bij een estate met nivomats te maken hebben met LPG in bouw of niet.

Mijne is niet door volvo afgeleverd met LPG en heeft de veer eindigend op 300. Mijn vader zijn 965 is wel geleverd met LPG door volvo en heeft de veer eindigend op 301

Beide auto's hebben nivomats (volgens mij standaard bij 960 estate)
Volvo 855 2.5 10V G1 1994 490.000km
Volvo 964 3.0 24V 1992 280.000km
Volvo 855 2.5 10V G3 1995 510.000km
Volvo 965 2.5 24V Ambasador G3 1995 660.000km
Volvo V70 D5 2004 503,000km

Volvo 945 2.3 LPT 1998 560.000km
Peugeot 205 1.3 rallye 1990
Suzuki Fronte LC10 360 cc 1970
Suzuki SC100 1.0 1980
Suzuki cappuccino 0.6 Turbo 1991
Suzuki Alto 0.8 1984
Land rover 109"; series III 1973 met 2.4D
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 21392
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Ik heb de spullen in huis. Vanmorgen opgehaald bij onze dealer in Dronten.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Mark


Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Ziet er fraai uit! Morgen er onder?
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 21392
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Helaas Erwin, ik heb nog geen nieuwe bouten. Die moet ik blijkbaar apart bestellen. For some reason kun je niet de oude bouten gebruiken maar waarom kan ik alleen naar raden. Metaalmoeheid of zo iets.
Mark


Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Ah, da's jammer...
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
arjan_de_jong
4th Gear member
Berichten: 902
Lid geworden op: 30.10.2009 - 21:19
Locatie: Mastenbroek (zwolle)

Zolang je oude bouten nog goed zijn zie ik de reden niet om ze te vervangen.

Naar mijn weten zijn het geen trekbouten toch?
Volvo 855 2.5 10V G1 1994 490.000km
Volvo 964 3.0 24V 1992 280.000km
Volvo 855 2.5 10V G3 1995 510.000km
Volvo 965 2.5 24V Ambasador G3 1995 660.000km
Volvo V70 D5 2004 503,000km

Volvo 945 2.3 LPT 1998 560.000km
Peugeot 205 1.3 rallye 1990
Suzuki Fronte LC10 360 cc 1970
Suzuki SC100 1.0 1980
Suzuki cappuccino 0.6 Turbo 1991
Suzuki Alto 0.8 1984
Land rover 109"; series III 1973 met 2.4D
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 21392
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Ik heb nog niet precies uitgezochd waarom die bouten nieuw moeten zijn. Vanavond ga ik, als ik nog tijd heb, op zoek.
Mark


Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Gebruikersavatar
wim de jong
5th Gear member
Berichten: 2199
Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
Locatie: Leusden
Contacteer:

Er zijn 2 duidelijke type nivomats volgens VIDA:
272208-0 (4-door)
272209-8 (5-door)
Wat het verschil is, kom ik zo gauw niet achter, en zie ik niet zo gauw in de VIDA tekeningen.


Voor de stabilisator stang heb je geen nieuwe moeren nodig:
voor bevestiging tegen de achter as steun: 20 Nm.
Voor de bevestiging tegen de draagarm zelf: 80 Nm.

In VIDA staat wel dat alleen de bovenste rubbers weer her te gebruiken zijn, maar ik zou ze allemaal vernieuwen, die paar centen meer.

houd er rekening mee dat waarschijnlijk de uitlijning van de achterwielen naar de eeuwige jachtvelden zijn......mn de camber hoek.

Voor de montage van de nivo mats lijkt mij ook geen nieuw bouten nodig:
Let op de markering voor binnenkant en buitenkant bij de nivomats
(de rubberhoes moet boven, en bij die bovenste bevestiging zit de markering.) Daar is het moment: 100 Nm.
Bij de onderste: 80 Nm +/- 20 Nm.

Een spanner ís aan te bevelen..........succes!!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20


C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
Plaats reactie

Terug naar “De 740 - 760 - 780 / 940-960 en S/V90”