versleten lagers van de dynamo

Plaats reactie
Sir Volvalot
2nd Gear member
Berichten: 78
Lid geworden op: 01.11.2008 - 22:56

Beste forummers, mijn XC70 D5 MY2003 maakt sinds een maand een soort jankend geluid bij stationair draaien en dat geluid wordt heftiger met gas geven en neemt weer af bij gas los. Volgens de dealer zijn de lagers van de dynamo versleten, en een nieuwe dynamo zou 700 euro ex btw en arbeidsloon gaan kosten.

Dat is een bedrag dat nu niet goed uitkomt dus ik zoek naar een goedkoper alternatief. Is de dynamo van een XC70 prima te vervangen door een niet-volvo specifieke garage, en zijn er wellicht ook nog software-updates nodig? En wat voor dynamo moet er dan in, een 14a of een 16a? Ik kwam beiden nl. tegen bij een zoektocht naar een XC dynamo via Google.
XC70 D5 MY2003, standkachel, schuifdak, premium soud & subwoofer, xenon, VCE, iMiv, Garmin 3590 LMT, Bury CC9060
Skoda Yeti 1.2 Elegance
Gebruikersavatar
sbv
6th Gear member
Berichten: 4319
Lid geworden op: 30.11.2004 - 20:47
Locatie: Nieuwerbrug a.d Rijn

Even heel snel zoeken kom ik deze tegen
http://www.skandix.de/en/spare-parts/el ... a/1022852/
het is dan wel de zwaarste 160A
Overigens is het meestal een ruil deel

Volvonummers staan erachter
160A 36050268
140A 36050262

Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue
Sir Volvalot
2nd Gear member
Berichten: 78
Lid geworden op: 01.11.2008 - 22:56

Dank voor het opzoeken, 160A kan dus. Maar de originele Volvo dynamo is op dit moment geen optie voor mij gelet op de kosten.
XC70 D5 MY2003, standkachel, schuifdak, premium soud & subwoofer, xenon, VCE, iMiv, Garmin 3590 LMT, Bury CC9060
Skoda Yeti 1.2 Elegance
Gebruikersavatar
sbv
6th Gear member
Berichten: 4319
Lid geworden op: 30.11.2004 - 20:47
Locatie: Nieuwerbrug a.d Rijn

Dit beter ?
http://www.winparts.nl/835

Ik heb overigens geen ervaring hiermee, kwam het enkel tegen

Anders ergens laten reviseren of zelf reviseren

Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

http://www.startersendynamos.nl/dynamos.htm

255 euro..ex de en monteren..
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8632
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Nieuw lagertjes erin? Ben je voor 2 tientjes klaar. Eventueel een nieuwe spanningsregelaar met koolborstels (zitten op de spanningsregelaar) en je bent helemaal het mannetje. Wel even goed kijken hoe het met de sleepringen gesteld is. Als deze te ver zijn ingesleten kun je beter een nieuwe kopen.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
wim de jong
5th Gear member
Berichten: 2199
Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
Locatie: Leusden
Contacteer:

Tsja, ik zit nu een beetje overal te snuffelen op het forum, en kom dit topic tegen. normaal ben ik zelden in dit gedeelte......al opgelost, neem ik aan? Je hoort niets meer van de TS.

Een aantal maanden geleden was mijn dynamo van de 965 ook niet meer fris, laadde de accu slecht bij.
Ik heb toen zelf mijn dynamo gereviseerd door een nieuwe set lagers, koolborstels (waar de gelijkrichter en regelaar in zit) en sleepringente kopen. De oude eruit, en nieuwe erin (sleepringen ff solderen)
Voor een paar tientjes klaar! Heel dankbaar w, want een revisiebedrijf vraagt toch gauw meer dan € 100!

dit is de link (wel voor de dynamo van een 965, zelf ff zoeken welke Bosch het is voor jouw specifieke Volvo.)

http://www.lima-shop.de/site/product_in ... -1115.html
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20


C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
Sir Volvalot
2nd Gear member
Berichten: 78
Lid geworden op: 01.11.2008 - 22:56

Dank iedereen voor de reacties, ik heb vandaag de dynamo laten reviseren bij een garage gespecialiseerd in dynamorevisies. De kosten waren 400 euro inclusief montage. De dealer zei dat het minstens 700 euro ex btw ging kosten dus ik ben uiteindelijk goedkoper uit.

Helaas is het 'jankgeluid' dat hoorbaar is bij het gasgeven, niet verdwenen, dus uiteindelijk lag het niet aan de dynamo. Met dank aan de dealer die een verkeerde diagnose stelde. Ik ga vandaag of morgen bij gebrek aan een Volvo-specialist in Amsterdam maar weer bij de dealer langs voor een nieuwe diagnose :-k
XC70 D5 MY2003, standkachel, schuifdak, premium soud & subwoofer, xenon, VCE, iMiv, Garmin 3590 LMT, Bury CC9060
Skoda Yeti 1.2 Elegance
Gebruikersavatar
sbv
6th Gear member
Berichten: 4319
Lid geworden op: 30.11.2004 - 20:47
Locatie: Nieuwerbrug a.d Rijn

Hoezo geen Volvo specialist in Amsterdam ?
Garage Roest
Berle
volgens mij nog 1

Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue
Gebruikersavatar
sbv
6th Gear member
Berichten: 4319
Lid geworden op: 30.11.2004 - 20:47
Locatie: Nieuwerbrug a.d Rijn

meelooprol kan ook piepen. Zelf al aan het luisteren geweest ?
Stuurpomp ?

Heeft het revisie bedrijf niet verder gekeken of eea versleten was. Mag aannemen dat men eerst geluisterd heeft of heb je zelf gelijk gezegd, dan maar reviseren ?

Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue
Sir Volvalot
2nd Gear member
Berichten: 78
Lid geworden op: 01.11.2008 - 22:56

Dank voor de suggesties sbv. Gek genoek kon ik geen Volvo specialist vinden in A'dam e.o. via Google en een ander forumlid ook niet, maar uiteindelijk zojuist bij garage Roest geweest. Prima geholpen met een diagnose en gelijk een afspraak voor reparatie gemaakt. Het blijkt een spanrol te zijn die het geluid veroorzaakt.

Overigens vond het bedrijf dat de dynamo heeft vervangen dat de lagers ook niet (erg) versleten waren, maar ik heb de dynamo toch maar uit voorzorg laten vervangen.
XC70 D5 MY2003, standkachel, schuifdak, premium soud & subwoofer, xenon, VCE, iMiv, Garmin 3590 LMT, Bury CC9060
Skoda Yeti 1.2 Elegance
Gebruikersavatar
sbv
6th Gear member
Berichten: 4319
Lid geworden op: 30.11.2004 - 20:47
Locatie: Nieuwerbrug a.d Rijn

Succes, hopelijk ben je van de problemen af

Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue
Boris XC70
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 19.08.2012 - 15:23
Locatie: Bentveld

Hallo, ik heb mijn Volvo XC 70 2,5 T in juli 2012 gekocht bij de BANgarage in Amsterdam Z-O. Volgens de documenten een officiele Volvo garage. Voor de liefhebbers is het adres Kollenbergweg 15 (pstcd 1101AR) te Amsterdam. Tel nr 020-4522020. Is een onderdeel van Furness Car Amsterdam-Amstelland bv.
Sir Volvalot
2nd Gear member
Berichten: 78
Lid geworden op: 01.11.2008 - 22:56

Dank voor de suggestie maar dat is precies de dealer waar ik regelmatig kom. Ik was echter op zoek naar een Volvo-specialist, een garage met minstens de kennis van een Volvo-dealer, minder 'dat kan niet gerepareerd worden maar uitsluitend in zijn geheel vervangen' :D en een vriendelijker uurtarief. Vandaag wordt de XC70 gerepareerd bij Garage Roest (nieuwe spanrollen en multiriem).
XC70 D5 MY2003, standkachel, schuifdak, premium soud & subwoofer, xenon, VCE, iMiv, Garmin 3590 LMT, Bury CC9060
Skoda Yeti 1.2 Elegance
Gebruikersavatar
Steven-P
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 27.07.2017 - 10:30

Dag Allemaal,

Ik heb een probleem met mijn V70-2008.
Tijdens het rijden en bij het stationair draaien maakt hoor ik een zoemend / jankend geluid. Dit geluid wordt erger met het gas geven.
Ik ben met de auto bij de garage geweest – deze zei dat het de lager van de dynamo was (accu had wel voldoende spanning).
De lager en de poelie van de dynamo heb ik laten vervangen, maar het zoemende/ jankende geluid bleef. Met als gevolg dat ik een week later stil stond langs de weg met een geknapte Multi-riem. Maar het jankend geluid was weg!
Volgens de ANWB die me kwam helpen was de riem geknapt doordat de lager van de aircopomp was geblokkeerd. Nadat de riem er af was kon je het wiel van de aircopomp niet met de hand draaien.
Na even googelen heb ik een aircopomp revisiebedrijf gevonden in Enschede die voor 300eur (incl. 2 jaar garantie) een nieuwe airco pomp en spanrol heeft geïnstalleerd.
Echter is het jankend/zoemend geluid nog te horen – weten jullie misschien wat het kan zijn?
Overige info:
V70 heeft 218dkm gelopen – distributie riem en waterpomp zijn bij 180dkm vervangen

Alvast bedankt
Mvg
Steven
Gebruikersavatar
Johan s60
6th Gear member
Berichten: 2806
Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36

Uit jouw verhaal maak ik op, dat het iets is wat door de Multi rien wordt aangedreven, wat dan nog overblijft is de spanner en de stuurpomp.

Blijkbaar heeft de garage niet verder gekeken dan hun neus lang is.
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8632
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

De stuurpompen gaan wel eens stuk itt het voorgaande model.
Er zit een filtertje in het reservoir, die gaan ook wel eens dicht zitten. `even het vaatje schoonmaken voor de zekerheod, en anders is de stuurpomp waarschijnlijk de boosdoener. Neem aan dat ze de rolletjes wel hebben gecontroleerd!
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
Steven-P
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 27.07.2017 - 10:30

Bedankt allemaal voor jullie reacties.
Johan s60 - nogmaals bedankt inderdaad was zeker iets met de multi riem, aangezien deze was geknapt en het geluid meteen was verdwenen na dat dit gebeurde. Spanner was al vervangen dus de stuurpomp was nu de ‘’hoofdverdachte’’.

edraket, bedankt voor je reactie! Het was inderdaad de stuurpomp.

Gisteren kon ik mijn V70 bij de garage ophalen want het probleem was verholpen. Het lag aan de stuurpomp. De garage zei dat als je het reservoir van de stuurpomp opende je de olie kon zien borrelen wat zou suggereren dat er ergens een verstopping was / ergens lucht doorheen kwam. Nieuwe stuurpomp (servo pomp) kost EUR 332 ex en met montage + olie kwam ik ok EUR 475 uit.
Het jankend/ zoemend geluid is nu helemaal weg en de V70 rijdt weer als vanouds.

Gr. Steven
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8632
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Top, weer lekker km's maken in stilte, daar zijn de Volvo's voor bedoeld!
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Plaats reactie

Terug naar “XC70 t/m MY2007”