Vanmiddag op de snelweg ineens het vermogen weg en twee meldingen in display "minder vermorgen" inderdaad met een R ertussen en iets van "motormanagement storing". Ook ging het motorlampje branden.
Ben op de vluchtstrook gaan staan en heb een paar keer de motor afgezet en weer gestart en na 4 keer waren de meldingen weer weg. Even langs de dealer geweest en daar kwam als melding dat de software voor het gasklephuis verouderd en ge-update moet worden.
Ik heb een gasklephuis met gele sticker.
Volgens de onderhoudshistorie is er in maart 2005 een nieuw gasklephuis en software gasklephuis ingekomen.
Monteur raadde aan om software te laden, maar gaf ook gelijk aan het ook het gasklephuis zelf zou kunnen zijn omdat ie alweer 7 jaar oud is.
Storing is er gratis uitgehaald en ik kon weer gaan zonder te betalen (goede service!).
Net weer een stukje gereden en weer in de noodloop met de melding "minder vermorgen", maar geen lampje of motormanagement melding.
Motor één keer afgezet en weer gestart en loopt weer normaal en melding weer weg??
Wat is nu wijsheid??
Software à € 120? Gereviseerd gasklephuis € 450? (dealer gaf aan dat er geen nieuwe inkomen, maar gereviseerde die vanbinnen helemaal vernieuwd zijn??)
Zelf reinigen? Is dat moeilijk bij een turboblok?
Of kan het wat anders zijn? Ik dacht dat het nieuwe gasklephuis met gele sticker nu wel een autoleven mee moest gaan?
gr. Edwin.
Gasklephuis met gele sticker weer kapot?
- Edwin
- 5th Gear member
- Berichten: 1940
- Lid geworden op: 09.02.2005 - 08:16
- Locatie: Gelderland
V70 T6 AWD Summum Polestar+
C70 T5 Summum
Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 AWD Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
C70 T5 Summum
Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 AWD Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
Ik meende dat ze tegenwoordig maar € 250,- kosten. Ik zou eens rond bellen.
Ik denk wel dat de monteur gelijk heeft. Toch al weer 7 jaar geleden en het is natuurlijk inherent aan de km-stand.
Ik denk wel dat de monteur gelijk heeft. Toch al weer 7 jaar geleden en het is natuurlijk inherent aan de km-stand.
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Destijds werden defecte ETM's door splinternieuwe ETM's vervangen. Deze waren echter van dezelfde "kwaliteit" als de eerste die je in je auto had. Dus ook die met de gele stikker gaan op den duur weer defect.
Nu worden ze gereviseerd. Het huis, klep, motor e.d. worden hergebruikt, sleepcontacten worden vervangen. Maar het idee is/blijft hetzelfde dus ook deze gaan weer kapot.
Die prijs is inderdaad € 250,00. Dit is echter excl. BTW en montage. Bij een turbo-motor kun je er slecht bij, wat het reinigen/monteren bemoeilijkt.
Nu worden ze gereviseerd. Het huis, klep, motor e.d. worden hergebruikt, sleepcontacten worden vervangen. Maar het idee is/blijft hetzelfde dus ook deze gaan weer kapot.
Die prijs is inderdaad € 250,00. Dit is echter excl. BTW en montage. Bij een turbo-motor kun je er slecht bij, wat het reinigen/monteren bemoeilijkt.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- Edwin
- 5th Gear member
- Berichten: 1940
- Lid geworden op: 09.02.2005 - 08:16
- Locatie: Gelderland
Prijs klopt inderdaad. Die € 450. is all in, dus incl. montage, software ed.AlexV70 schreef:Ik meende dat ze tegenwoordig maar € 250,- kosten. Ik zou eens rond bellen.
Ik denk wel dat de monteur gelijk heeft. Toch al weer 7 jaar geleden en het is natuurlijk inherent aan de km-stand.
Gasklephuis is vervangen in 2005 bij 109.000 km. Nu staat er 159.000 op de teller. Zou dus maar 50.000 meegaan dan? Of is tijd ook een degenererende factor?
Ja dat dacht ik ook al hè? Dus reinigen is èn moeilijk èn wrs. uitstel van executie?Oceanracer schreef:Destijds werden defecte ETM's door splinternieuwe ETM's vervangen. Deze waren echter van dezelfde "kwaliteit" als de eerste die je in je auto had. Dus ook die met de gele stikker gaan op den duur weer defect.
Nu worden ze gereviseerd. Het huis, klep, motor e.d. worden hergebruikt, sleepcontacten worden vervangen. Maar het idee is/blijft hetzelfde dus ook deze gaan weer kapot.
Die prijs is inderdaad € 250,00. Dit is echter excl. BTW en montage. Bij een turbo-motor kun je er slecht bij, wat het reinigen/monteren bemoeilijkt.
Enige optie die ik nog overweeg is om eerst software te doen en indien nodig alsnog hele gasklephuis onder aftrek van software kosten? Vermits dealer daarin mee wil gaan. Ik zag tijdens het uitlezen van de storing dat er een grote rode stip bij de ETM melding op het scherm stond met daarbij de tekst "software is verouderd en moet ge-update worden" iets van die strekking???
Maar misschien dat ik er ook wel gelijk een nieuwe in laat zetten. Ben ik er gelijk vanaf.
Wat adviseren jullie? Zijn er al meerdere forummers die de ETM voor de 2e keer (lees: met gele sticker) stuk hebben?
gr. Edwin.
V70 T6 AWD Summum Polestar+
C70 T5 Summum
Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 AWD Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
C70 T5 Summum
Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 AWD Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Ik heb mijn ETM in 2006 of 2007 laten vervangen bij 2 ton en de teller staat nu op 325.000 km. De laatste tijd heb ik wat hikjes bij koude motor. Al eerder een vertraagde reactie op het gaspedaal bemerkt en daarom zelf de ETM gereinigd. Wellicht dat ik dat eerdaags weer eens moet doen. Bij het uitlezen door Turbodesk geen foutmeldingen gevonden.
De software van je huidige ETM komt niet overeen met die van een eventuele nieuwe ETM, dus of de dealer zich in jouw voorstel kan vinden, weet ik niet.
Tja, wat is wijsheid? Is hij in al die jaren nog niet gereinigd? Dan zou ik zelf voor reinigen én software gaan.
De software van je huidige ETM komt niet overeen met die van een eventuele nieuwe ETM, dus of de dealer zich in jouw voorstel kan vinden, weet ik niet.
Tja, wat is wijsheid? Is hij in al die jaren nog niet gereinigd? Dan zou ik zelf voor reinigen én software gaan.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
50.000 km is idd een beetje weinig, dus een keer (zelf?) schoonmaken zou ik zeker proberen.
Software downloaden begrijp ik niet helemaal.
Volgens mij was de aangepaste software er al in 2005 (ruimere instelling van waarden voor fout melding).
Wat is er zo bijzonder aan de nieuwe software en waarom moet dat € 120,- kosten.
Software downloaden begrijp ik niet helemaal.
Volgens mij was de aangepaste software er al in 2005 (ruimere instelling van waarden voor fout melding).
Wat is er zo bijzonder aan de nieuwe software en waarom moet dat € 120,- kosten.
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Die was er toen ook wel, maar zit nu natuurlijk niet op Edwin zijn auto.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- ovlov058
- 4th Gear member
- Berichten: 934
- Lid geworden op: 26.07.2009 - 15:37
Als de software vernieuwd word, gaan ze zeggen dat de auto verouderd is
Neen is eigenlijk niet voor te lachen, zoiets :oops:
Updates zouden gratis moeten zijn. Heb juist m'n windows geupdate, en gratis.

Neen is eigenlijk niet voor te lachen, zoiets :oops:
Updates zouden gratis moeten zijn. Heb juist m'n windows geupdate, en gratis.
S80 25D 1999 Chrysler Stratus Cabrio 2.0 16v lpg 1999
855 2.0 20V 93

855 2.0 20V 93

- Edwin
- 5th Gear member
- Berichten: 1940
- Lid geworden op: 09.02.2005 - 08:16
- Locatie: Gelderland
Ik snap dat verouderde software verhaal ook niet.
Op de onderhoudspapieren van 2005 staat naast het gasklephuis ook duidelijk de software vermeld.
Enige wat ik dan kan bedenken is dat er inmiddels (sinds 2005) nieuwere software is ontwikkeld voor het gasklephuis, maar waarom dat dan ineens storing gaat geven na 7 jaar is dan vreemd. Er zal dan toch een andere factor zijn die dit veroorzaakt, wellicht vervuiling.
Nog vreemder is het dat hier € 120 voor afgetikt dient te worden. Zou gratis moeten zijn, tenzij de software louter en alleen dient om een technisch gebrek te verdoezelen om zodoende een (uiteindelijk onvermijdelijke) hardware reparatie uit te stellen. Maar dan moeten ze er meteen bijzeggen dat het geen update is maar een soort van "softwarematige hardware levensverlening" o.i.d. :twisted:
@ Oceanracer & alex: is dat reinigen bij een turboblok goed zelf te doen en hoe kan ik zien of het ding aan gort is? Ik bedoel, ik geef liever geen onnodig geld uit maar om een hoop moeite uit te gaan halen om vervolgens nog geen zeker resultaat te hebben.... Voor mij moet de auto wel betrouwbaar zijn en moeten we niet telkens rond hoeven rijden met de vraag of niet stil zal vallen, want ik kan je wel vertellen dat dat voor mij de eerste keer was dat ik op de snelweg geheel stil kwam te staan en wil dat liever niet nog eens meemaken!
Ben dan wel weer blij dat het niet twee weken geleden is gebeurd op de Route Napoleon!
gr. Edwin.
Op de onderhoudspapieren van 2005 staat naast het gasklephuis ook duidelijk de software vermeld.
Enige wat ik dan kan bedenken is dat er inmiddels (sinds 2005) nieuwere software is ontwikkeld voor het gasklephuis, maar waarom dat dan ineens storing gaat geven na 7 jaar is dan vreemd. Er zal dan toch een andere factor zijn die dit veroorzaakt, wellicht vervuiling.
Nog vreemder is het dat hier € 120 voor afgetikt dient te worden. Zou gratis moeten zijn, tenzij de software louter en alleen dient om een technisch gebrek te verdoezelen om zodoende een (uiteindelijk onvermijdelijke) hardware reparatie uit te stellen. Maar dan moeten ze er meteen bijzeggen dat het geen update is maar een soort van "softwarematige hardware levensverlening" o.i.d. :twisted:
@ Oceanracer & alex: is dat reinigen bij een turboblok goed zelf te doen en hoe kan ik zien of het ding aan gort is? Ik bedoel, ik geef liever geen onnodig geld uit maar om een hoop moeite uit te gaan halen om vervolgens nog geen zeker resultaat te hebben.... Voor mij moet de auto wel betrouwbaar zijn en moeten we niet telkens rond hoeven rijden met de vraag of niet stil zal vallen, want ik kan je wel vertellen dat dat voor mij de eerste keer was dat ik op de snelweg geheel stil kwam te staan en wil dat liever niet nog eens meemaken!
Ben dan wel weer blij dat het niet twee weken geleden is gebeurd op de Route Napoleon!
gr. Edwin.
V70 T6 AWD Summum Polestar+
C70 T5 Summum
Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 AWD Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
C70 T5 Summum
Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 AWD Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Die softwareupdate is inderdaad nodig om de slechtere werking van je huidige ETM te compenseren. Het spreekt voor zich dat die software nu niet op je auto zit, omdat deze destijds niet nodig was. Er is dus software voor bij een nieuwe ETM en een corrigerende software voor een slechter wordende ETM.
Het reinigen zelf is eenvoudig te doen. Wel even een nieuwe pakking monteren, kost iets van twee euro. Ik heb geen ervaring met een turbomotor, dus ik kan je voor het demonteren van jouw ETM dan ook geen tips geven, maar er zal hier vast wel iets over op het forum staan.
Het reinigen zelf is eenvoudig te doen. Wel even een nieuwe pakking monteren, kost iets van twee euro. Ik heb geen ervaring met een turbomotor, dus ik kan je voor het demonteren van jouw ETM dan ook geen tips geven, maar er zal hier vast wel iets over op het forum staan.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- Edwin
- 5th Gear member
- Berichten: 1940
- Lid geworden op: 09.02.2005 - 08:16
- Locatie: Gelderland
Ben er inmiddels wel achter dat de storing er alleen inkomt in de hoge toeren. Als ik gewoon rijdt gebeurt er niets, maar als ik op de snelweg invoeg met behoorlijke gasstand of van de kickdown gebruik maak en veelvuldig van het toerengebied boven de 5.000 rpm gebruik maak komt de storing er ineens in. Had er net 3, 2 van het motormanagement en 1 verminderd vermogen.
Het gasklephuis zit redelijk verstopt onder het spruitstuk, dus verwijderen en reinigen is ook niet echt zo gepiept.
Maandag maar afspraak maken bij de dealer. Om nou altijd maar met weinig gasgeven rond te blijven rijden wordt hem ook niet.
Gr. Edwin.
Het gasklephuis zit redelijk verstopt onder het spruitstuk, dus verwijderen en reinigen is ook niet echt zo gepiept.
Maandag maar afspraak maken bij de dealer. Om nou altijd maar met weinig gasgeven rond te blijven rijden wordt hem ook niet.
Gr. Edwin.
V70 T6 AWD Summum Polestar+
C70 T5 Summum
Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 AWD Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
C70 T5 Summum
Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 AWD Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Met weinig gas? Whahaha, ik kom echt nóóit in dat toerenbereik, zelfs niet met de caravan! Bij mij ligt de grens bij 4000 rpm.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- Edwin
- 5th Gear member
- Berichten: 1940
- Lid geworden op: 09.02.2005 - 08:16
- Locatie: Gelderland
Haha LOL.Oceanracer schreef:Met weinig gas? Whahaha, ik kom echt nóóit in dat toerenbereik, zelfs niet met de caravan! Bij mij ligt de grens bij 4000 rpm.
Tja de turbo komt er vanaf 3.000 pas ècht goed in en die zijdezachte zoem van de motor icm met de soepel schakelende automaat werkt zeer verslavend, voor je het weet zit je in het rode gebied!

gr. Edwin.
V70 T6 AWD Summum Polestar+
C70 T5 Summum
Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 AWD Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
C70 T5 Summum
Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 AWD Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
- Edwin
- 5th Gear member
- Berichten: 1940
- Lid geworden op: 09.02.2005 - 08:16
- Locatie: Gelderland
Even voor mijn duidelijkheid; ook een ETM met gele sticker, die dus al eens ter vervanging van een origineel ETM is geplaatst, kan weer dezelfde kuren gaan vertonen als de oorspronkelijke?
Gr. Edwin.
Gr. Edwin.
V70 T6 AWD Summum Polestar+
C70 T5 Summum
Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 AWD Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
C70 T5 Summum
Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 AWD Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
-
- 6th Gear member
- Berichten: 4924
- Lid geworden op: 03.01.2010 - 14:38
- Locatie: Eindhoven
Had ik ook. Bij vraag naar veel vermogen. Er bleek ergens een foutmelding te ontstaan in het turbodrukregelverntiel geloof ik. Laat maar eens uitlezen. Bij mij leidde het tot noodloop.Edwin schreef:Ben er inmiddels wel achter dat de storing er alleen inkomt in de hoge toeren. Als ik gewoon rijdt gebeurt er niets, maar als ik op de snelweg invoeg met behoorlijke gasstand of van de kickdown gebruik maak en veelvuldig van het toerengebied boven de 5.000 rpm gebruik maak komt de storing er ineens in. Had er net 3, 2 van het motormanagement en 1 verminderd vermogen.
Het gasklephuis zit redelijk verstopt onder het spruitstuk, dus verwijderen en reinigen is ook niet echt zo gepiept.
Maandag maar afspraak maken bij de dealer. Om nou altijd maar met weinig gasgeven rond te blijven rijden wordt hem ook niet.
Gr. Edwin.
2005 V70 D5 GT, Magic Blue Pearl.
2001 V70 2.4T , The Swedish King.
2001 V70 2.4T , The Swedish King.
- Edwin
- 5th Gear member
- Berichten: 1940
- Lid geworden op: 09.02.2005 - 08:16
- Locatie: Gelderland
Kan het dan dus ook geen ETM probleem zijn?jpwg001 schreef:Had ik ook. Bij vraag naar veel vermogen. Er bleek ergens een foutmelding te ontstaan in het turbodrukregelverntiel geloof ik. Laat maar eens uitlezen. Bij mij leidde het tot noodloop.Edwin schreef:Ben er inmiddels wel achter dat de storing er alleen inkomt in de hoge toeren. Als ik gewoon rijdt gebeurt er niets, maar als ik op de snelweg invoeg met behoorlijke gasstand of van de kickdown gebruik maak en veelvuldig van het toerengebied boven de 5.000 rpm gebruik maak komt de storing er ineens in. Had er net 3, 2 van het motormanagement en 1 verminderd vermogen.
Het gasklephuis zit redelijk verstopt onder het spruitstuk, dus verwijderen en reinigen is ook niet echt zo gepiept.
Maandag maar afspraak maken bij de dealer. Om nou altijd maar met weinig gasgeven rond te blijven rijden wordt hem ook niet.
Gr. Edwin.
Uitlezen bij dealer gaf melding van "ETM software verouderd" met een rode stip erbij?
Gr. Edwin.
V70 T6 AWD Summum Polestar+
C70 T5 Summum
Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 AWD Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
C70 T5 Summum
Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 AWD Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
Nogmaals vanwaar die prijs van € 120,- voor de software.Edwin schreef:Uitlezen bij dealer gaf melding van "ETM software verouderd" met een rode stip erbij?
Ik heb het nog even voor je nagekeken, de nieuwe software (9494714) voor de ETM koste mijn in 2007 € 33,- ex. de BTW.
Het mag allemaal iets duurder zijn geworden, maar niet zoveel.
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Ja, maar was dat de software bij/voor je nieuwe ETM of vóórdat je deze verving?
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Nieuwe ETM, was de aangepaste al.Oceanracer schreef:Ja, maar was dat de software bij/voor je nieuwe ETM of vóórdat je deze verving?
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Dan zit daar dus het verschil in.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race