De vorderingen van Volvo in het streven de veiligste auto's ter wereld te bouwen, zijn het afgelopen jaar in diverse onafhankelijk uitgevoerde crashtests bevestigd. Een resultaat dat voor de experts van Volvo niet echt als een verrassing kwam.
‘Uit onze eigen uitgebreide database blijkt al dat het risico op gewond raken in een van onze laatste modellen met ongeveer 50 procent is afgenomen sinds het jaar 2000. Daarnaast werken we aan nieuwe technologieën die dit percentage nog verder zullen verlagen', aldus Thomas Broberg, Senior Safety Advisor van de Volvo Car Corporation.
Volvo's wetenschappelijke aanpak van voertuigveiligheid is gebaseerd op gegevens uit het werkelijke, dagelijkse verkeer en op gegevens die zijn verzameld door Volvo's Traffic Accident Research-team, dat al meer dan 40 jaar actief is.
‘Voor onze ontwikkelingen op het gebied van veiligheid gaan we altijd uit van een holistische benadering en van werkelijke verkeersomstandigheden. We beschikken over een zeer grote database met praktijkgegevens van verkeersongevallen. Daardoor kunnen we ons richten op die gebieden waar nieuwe technologieën de veiligheid van het verkeer flink kunnen verbeteren', aldus Thomas Broberg.
Auto Brake zorgt voor minder ongelukken
De efficiëntie van de benadering van Volvo Car Corporation is recentelijk meerdere malen duidelijk geworden:
• Eerder dit jaar werden de voordelen van City Safety weergegeven in een rapport van de IIHS (Insurance Institute for Highway Safety), dat vaststelde dat het aantal aanrijdingen dankzij dit systeem met 22 procent werd verminderd.
• Een vergelijkbare studie van de Zweedse verzekeringsmaatschappij Volvia toont aan dat er 22 procent minder kop-staartbotsingen plaatsvinden met Volvo's die zijn voorzien van Collision Warning met Auto Brake dan met auto's die een dergelijk systeem niet hebben.
• Het eindrapport van het EuroFOT Research-project concludeert dat het risico op een aanrijding met een ander voertuig op de autoweg bij auto's die zijn uitgerust met Adaptive Cruise Control en Collision Warning maar liefst 42 procent lager ligt.
Diverse topresultaten
Het effect van Volvo's holistische benadering van botsveiligheid is eveneens in diverse onafhankelijke tests bewezen:
• In het meest recente rapport van het Institute for Highway Safety (IIHS) behaalt de Volvo S60 de hoogste score in de nieuwe frontale botsproef.
• Vorig jaar behaalden niet minder dan vijf Volvo-modellen - de C30, de S60, de XC60 en de XC90 - de topscore in de IIHS-beoordeling.
Focus op ondersteuning van rijder
In de toekomst zullen bestaande veiligheidssystemen nog verder worden verbeterd, terwijl er ook nieuwe oplossingen worden ontwikkeld. De huidige research van Volvo Car Corporation richt zich op drie hoofdgebieden:
• Autonomous Driving Support: dit systeem gebruikt data van een camera en van radarsensoren om te zorgen dat de auto voorliggers automatisch volgt in een langzaam rijdende file.
• Intersection Support: dit systeem waarschuwt voor kruisend verkeer en remt automatisch als dat nodig is.
• Animal Detection: een systeem dat is bedoeld om automatisch grote dieren, zoals elanden en herten, te herkennen en daar zo nodig voor te remmen.
Grensverleggende veiligheid in gloednieuwe V40
De gloednieuwe Volvo V40 is een toonbeeld van de competentie van Volvo Car Corporation om zijn kennis van het werkelijke verkeer om te zetten in grensverleggende technologie.
De auto is voorzien van Pedestrian Detection met Full Auto Brake alsmede het verbeterde City Safety, dat nu functioneert bij snelheden tot 50 km/uur. Onder de nieuwe features zijn onder meer 's werelds eerste voetgangersairbag, een Lane Keeping Aid met haptische auto-steering, een Active High Beam en een Cross Traffic Alert Radar aan de achterzijde.
‘De kans om met een Volvo bij een ongeval betrokken te raken of gewond te raken, wordt voortdurend kleiner. We komen dus steeds dichter bij onze doelstelling: dat in het jaar 2020 niemand meer hoeft om te komen of gewond te raken in een Volvo', aldus Thomas Broberg.
Kans op ongeval sinds het jaar 2000 met 50 % verlaagd
- Ben
- Executive Member
- Berichten: 41422
- Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
- Locatie: Even ten noorden van de Paltz
- Contacteer:
Immers ... VOLVO4LIFE
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Berichten: 21749
- Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
- Locatie: Flevoland
- Contacteer:
Ik voel de behoefte om te reageren op wat Thomas aan het eind opmerkt met zijn doelastelling: volgens mij zijn bijna alle veiligheidsmiddelen in de auto uit te schakelen en dus is de bestuurder weer de zwakke schakel in deze.
En zwakke schakels zorgen er voor dat kettingen toch kapot gaan met mogelijk tochdodelijke gevolgen.
Verder filosoferend heb ik toch een beetje moeite met het feit dat de auto moet/gaat/wil bepalen hoe ik als bestuurder de auto wens te gebruiken en bedienen. Ik heb het eerder geschreven maar zoiets heet gewoon "trein" en daar heb ik nou net geen aardigheid van.
Ik sta overigens wel achter dit soort uitvindingen als het gaat om het aantal gewonden (en erger) terug te dringen. Maar volgens mij moet er ook een mentaliteitsomslag komen om netter en anticiperender auto te gaan rijden. Daar is volgens mij zeker een hoop te halen als het aankomt op verbeteringen.
En zwakke schakels zorgen er voor dat kettingen toch kapot gaan met mogelijk tochdodelijke gevolgen.
Verder filosoferend heb ik toch een beetje moeite met het feit dat de auto moet/gaat/wil bepalen hoe ik als bestuurder de auto wens te gebruiken en bedienen. Ik heb het eerder geschreven maar zoiets heet gewoon "trein" en daar heb ik nou net geen aardigheid van.
Ik sta overigens wel achter dit soort uitvindingen als het gaat om het aantal gewonden (en erger) terug te dringen. Maar volgens mij moet er ook een mentaliteitsomslag komen om netter en anticiperender auto te gaan rijden. Daar is volgens mij zeker een hoop te halen als het aankomt op verbeteringen.
Mark
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
-
- 6th Gear member
- Berichten: 4924
- Lid geworden op: 03.01.2010 - 14:38
- Locatie: Eindhoven
+1.Msuidgeest schreef:Ik voel de behoefte om te reageren op wat Thomas aan het eind opmerkt met zijn doelastelling: volgens mij zijn bijna alle veiligheidsmiddelen in de auto uit te schakelen en dus is de bestuurder weer de zwakke schakel in deze.
En zwakke schakels zorgen er voor dat kettingen toch kapot gaan met mogelijk tochdodelijke gevolgen.
Verder filosoferend heb ik toch een beetje moeite met het feit dat de auto moet/gaat/wil bepalen hoe ik als bestuurder de auto wens te gebruiken en bedienen. Ik heb het eerder geschreven maar zoiets heet gewoon "trein" en daar heb ik nou net geen aardigheid van.
Ik sta overigens wel achter dit soort uitvindingen als het gaat om het aantal gewonden (en erger) terug te dringen. Maar volgens mij moet er ook een mentaliteitsomslag komen om netter en anticiperender auto te gaan rijden. Daar is volgens mij zeker een hoop te halen als het aankomt op verbeteringen.
Maar als zo'n hufter jouw auto ramt, is het wel fijn als de meeste uitvindingen van de laatste 20 jaar aan boord zijn.
2005 V70 D5 GT, Magic Blue Pearl.
2001 V70 2.4T , The Swedish King.
2001 V70 2.4T , The Swedish King.