Ik ben al een tijd bezig met het volgende probleem:
De geintegreerde telefoon in mijn V50 (bouwjaar 2005) heeft altijd correct gewerkt, hoewel ik het speaker volume altijd al aan de lage kant heb gevonden. Na een bezoek aan de garage (ivm beurt vorig jaar) deed de telefoon het nog wel, maar zit het volume zelfs op de hoogste stand op fluisterniveau. Ik kan de telefoon alleen maar horen als de auto stil staat met de motor uit.
Diverse bezoeken aan de dealer hebben niets uitgehaald, ze konden niets vinden, en gaven deze week aan dat de telefoonmodule waarschijnlijk kapot was. Ik denk zelf eigenlijk dat het niet zo is, want alles werkt en volgens mij kregen ze geen foutcode bij het uitlezen. Het enige probleem is het speaker volume. Deze is zelfs nog gewoon regelbaar, alleen het maximum is veel te laag.
De garage stelde voor om niet een nieuwe module te plaatsen (want kosten 1100 euro), maar een parrot in de auto te zetten. Helaas heb ik high performance in de auto, dus moet er een kabel naar achteren gelegd worden, waardoor deze optie alsnog richting de 700 euro gaat. Los van het feit dat ik dit nog steeds een hoog bedrag vind, vind ik het een beetje een trial and error oplossing, omdat er geen duidelijke fout gevonden is.
Wat zouden jullie doen in dit geval?
Mijn eerste ingeving was het proberen te vinden van een teleoonmodule uit een sloopauto, maar ik heb begrepen (van de garage, maar ook hier op het forum) dat hier ook de nodige haken en ogen aan zitten. Ik snap ook niet dat er geen mogelijkheid is om simpelweg het volume weer op acceptabel niveau te krijgen. Toen ik de auto net had is er ook een software update uitgevoerd, waarmee het volume marginaal omhoog ging…
Kortom: ik zou erg vrolijk worden van een advies van de deskundigen die hier op dit forum actief zijn.
Alvast bedankt voor de moeite!
Geert-Jan
V50 geintegreerde telefoon
- VolvoTech
- 7th Gear member
- Contacteer:
Hi,
Je probleem komt met niet bekend voor. Als je nu geen BT telefoon hebt maar een DUO card systeem, is het wellicht verstandig nu de "upgrade" naar bluetooth te doen.
Een parrot inclusief installatie kost bij HP audio max Euro 350,= en geen 700...
Als je een AUX ingang in de auto hebt ben je voor bijna datzelfde geld gelijk een fatsoenlijke iPod/Usb ingang rijker...
Je probleem komt met niet bekend voor. Als je nu geen BT telefoon hebt maar een DUO card systeem, is het wellicht verstandig nu de "upgrade" naar bluetooth te doen.
Een parrot inclusief installatie kost bij HP audio max Euro 350,= en geen 700...
Als je een AUX ingang in de auto hebt ben je voor bijna datzelfde geld gelijk een fatsoenlijke iPod/Usb ingang rijker...
Creating Solutions for Volvo's!
www.volvotech.eu
www.facebook.com/volvotech
Commerciele/Technische vragen uiteluitend naar [mail=info@volvotech.eu]info@volvotech.eu[/mail] aub!
Prive zaken mogen natuurlijk per PM.
www.volvotech.eu
Commerciele/Technische vragen uiteluitend naar [mail=info@volvotech.eu]info@volvotech.eu[/mail] aub!
-
- Starter
Dat is snel!
Allereerst dank daarvoor. Uiteraard roepen antwoorden weer vragen op...
De telefoon waar het om gaat is de standaard ingebouwde telefoon met sim kaart in handschoenenkastje. Is dat wat jij DUO card noemt? En een upgrade naar bluetooth is dan mogelijk?
Ik zal eens kijken of ik daar informatie over kan vinden en wat de kosten hiervoor zijn. In ieder geval bedankt voor het aangeven van een eventuele oplossingsrichting.
Allereerst dank daarvoor. Uiteraard roepen antwoorden weer vragen op...
De telefoon waar het om gaat is de standaard ingebouwde telefoon met sim kaart in handschoenenkastje. Is dat wat jij DUO card noemt? En een upgrade naar bluetooth is dan mogelijk?
Ik zal eens kijken of ik daar informatie over kan vinden en wat de kosten hiervoor zijn. In ieder geval bedankt voor het aangeven van een eventuele oplossingsrichting.
VolvoTech schreef:Hi,
- VolvoTech
- 7th Gear member
- Contacteer:
Hi,
Hoeft geen duocard te zijn, maar dat was wel de basis gedachte ooit, 2 kaarten 1 nummer. Mobiel uit, auto aan en v.v.
Groet!
Hoeft geen duocard te zijn, maar dat was wel de basis gedachte ooit, 2 kaarten 1 nummer. Mobiel uit, auto aan en v.v.
Groet!
www.volvotech.eu
www.volvotech.eu
-
- Starter
Zou het misschien nog een idee zijn om nog ergens een 'second opinion' te vragen, want ik ben er nog steeds niet van overtuigd dat de telefoonmodule echt kapot is...
Verder heb ik gezocht naar de bluetooth upgrade op het forum en internet, maar geen bruikbare info gevonden. Iemand een link?
Verder heb ik gezocht naar de bluetooth upgrade op het forum en internet, maar geen bruikbare info gevonden. Iemand een link?
- VolvoTech
- 7th Gear member
- Contacteer:
Je kunt niet upgraden naar Bluetooth zonder nieuwe apparatuur van derden te installeren...
Second opinion kan geen kwaad natuurlijk....
Second opinion kan geen kwaad natuurlijk....
www.volvotech.eu
www.volvotech.eu
- VolvoTech
- 7th Gear member
- Contacteer:
S40/V50 platform had/heeft geen hoorntje...
Is lastig, VIDA zel waarschijnlijk niet eens een foutmelding geven...
Anyways; GJR, was er al een x uitgelezen met officiele Volvo diagnose tool VIDA ?
Is lastig, VIDA zel waarschijnlijk niet eens een foutmelding geven...
Anyways; GJR, was er al een x uitgelezen met officiele Volvo diagnose tool VIDA ?
www.volvotech.eu
www.volvotech.eu
-
- Starter
Klopt inderdaad dat er geen hoorn in de V50 zit.
Dealer heeft uitgelezen met VIDA en zei dat er geen foutmelding was. Ze hebben ook nog reset uitgevoerd en software update doorgevoerd.
Dit is ook de reden dat ik denk dat de module niet echt kapot is, want in principe werkt alles. Ik kan bellen, gebeld worden, telefoon aan en uit zetten en de menu opties instellen. Zelfs de volume regelaar op het stuur werkt gewoon, alleen kan het volume alleen maar van stil tot heel erg zacht geregeld worden...
En ik zou het enorm jammer vinden als ik onnodig de set als definitief kapot moet beschouwen en een lelijke parrot in moet laten bouwen terwijl het misschien voor een acceptabel bedrag te fixen is. Jammer dat ze bij de dealer niet gewoon een vervangende telefoonmodule hebben liggen waarmee ze kunnen testen of die wel werkt. Dan zou snel duidelijk zijn of de mijne echt kapot is.
Dealer heeft uitgelezen met VIDA en zei dat er geen foutmelding was. Ze hebben ook nog reset uitgevoerd en software update doorgevoerd.
Dit is ook de reden dat ik denk dat de module niet echt kapot is, want in principe werkt alles. Ik kan bellen, gebeld worden, telefoon aan en uit zetten en de menu opties instellen. Zelfs de volume regelaar op het stuur werkt gewoon, alleen kan het volume alleen maar van stil tot heel erg zacht geregeld worden...
En ik zou het enorm jammer vinden als ik onnodig de set als definitief kapot moet beschouwen en een lelijke parrot in moet laten bouwen terwijl het misschien voor een acceptabel bedrag te fixen is. Jammer dat ze bij de dealer niet gewoon een vervangende telefoonmodule hebben liggen waarmee ze kunnen testen of die wel werkt. Dan zou snel duidelijk zijn of de mijne echt kapot is.
- VolvoTech
- 7th Gear member
- Contacteer:
Al hadden ze die liggen... Die moet "geladen" en "gekoppeld" worden aan je auto... Kost ook geld.
www.volvotech.eu
www.volvotech.eu