Trekhaak-verlichting aanhanger (opgelost)

Alles over de 440 / 460
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Schilder
3rd Gear member
Berichten: 404
Lid geworden op: 14.09.2008 - 01:38
Locatie: Omg. Arnhem

Hallo,

Ik heb een trekhaak achter de Volvo, en als ik m`n aanhanger aansluit, werkt de verlichting perfect zoals het hoort, nu heb ik een aantal leners in de fam/kenniskring zitten, die weleens de aanhanger nodig hebben, maar dan werkt de verlichting niet goed, zodra zij het licht/dim of stads aanzetten , dan brandt de gehele duolamp, gevolg is elke keer kapotte verlichting aanhanger..wat is hier verkeerd?

Schilder
Liever niet dan wel sleutelen

Opel Kadett B
Volkswagen Kever 6 volt 1969
Opel Kadett D 1980
Mitsubishi Galant 1980
Opel Kadett E 1986 1,6 special
Volkswagen transporter 1980
Fiat Regata weekend
Ford Escort bestel 1989 1.6
Mazda 323F
Renault 460 B18U 1993
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Mijn eerste idee is dat het duolampje (stadslicht/remlicht) verkeerd om in het armatuur is geplaatst.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
wpee
5th Gear member
Berichten: 1369
Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
Locatie: Kessel lb

Je moet zowieso altijd standaard de aansluitingen aansluiten via het standaard.
http://www.ypenburgcaravans.nl/pdf/aans ... -polig.pdf hier staat een goed voorbeeld.

1) Kijk of je het zelf goed hebt, volgens de testen die jij gedaan hebt gaat het alleen bij jou goed, het kan zijn dat jij de uitzondering bent ;)

2) Check de massa aansluiting van de aanhanger (dat deze ook aan frame vast zit en niet alleen aan een draadje!). Want sommige autos hebben enkel een frame aansluiting, daarom gaan meer lampen mee knipperen of branden, want de stroom loopt niet via massa terug maar via een draadje wat we normaal gloeidraad noemen en loop zo terug naar de bron/auto. Komt vaak voor!!

3) is het enkel bij jouw aanhanger, anders aanhanger of fietsdrager achter jouw auto is OKE? Normaal is de 5W gloeidraad voor verlichting en de 21W gloeidraad voor de REM. IS dit bij jouw auto zo en bij de andere auto's zo?
21W continu aan zal heter worden dus eerder stuk rammelen.
Wim

Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Gebruikersavatar
Schilder
3rd Gear member
Berichten: 404
Lid geworden op: 14.09.2008 - 01:38
Locatie: Omg. Arnhem

Oceanracer schreef:Mijn eerste idee is dat het duolampje (stadslicht/remlicht) verkeerd om in het armatuur is geplaatst.
Nee knul,

De aanhanger bij mezelf aangesloten, klopt alle verlichting?.

Schilder
Liever niet dan wel sleutelen

Opel Kadett B
Volkswagen Kever 6 volt 1969
Opel Kadett D 1980
Mitsubishi Galant 1980
Opel Kadett E 1986 1,6 special
Volkswagen transporter 1980
Fiat Regata weekend
Ford Escort bestel 1989 1.6
Mazda 323F
Renault 460 B18U 1993
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Leen dan gewoon die kar niet uit, knul!
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
Schilder
3rd Gear member
Berichten: 404
Lid geworden op: 14.09.2008 - 01:38
Locatie: Omg. Arnhem

wpee schreef:Je moet zowieso altijd standaard de aansluitingen aansluiten via het standaard.

1) Kijk of je het zelf goed hebt, volgens de testen die jij gedaan hebt gaat het alleen bij jou goed, het kan zijn dat jij de uitzondering bent ;)

2) Check de massa aansluiting van de aanhanger.

3) is het enkel bij jouw aanhanger, anders aanhanger of fietsdrager achter jouw auto is OKE? Normaal is de 5W gloeidraad voor verlichting en de 21W gloeidraad voor de REM. IS dit bij jouw auto zo en bij de andere auto's zo?
21W continu aan zal heter worden dus eerder stuk rammelen.
1) Dat moet bij mij goed zijn want mijn vorige wrakken zat ook een trekkende haak achter, ik heb de aanhanger al een eeuw.

2) Massa verlichting zit op het onderstel apart aangesloten (2x).

3) Andere aanhanger of iets dergelijks heb ik nog niet achter de Volvo gehad, dat kan ik nog proberen, maar iets zegt me van europese aansluiting..en nog iets anders? weet niet meer wat, tussen de leners is er een (m`n neef) daar brandt de verlichting van mijn aanhanger ook goed, maar bij de andere gegarandeerd 21WATT en 5WATT=doorbranden.
Ik heb je link even bekeken, zou dat niet met mist-achterlicht, of continu-stroom voor koelkast-caravan te maken kunnen hebben, zij rijden immers een veel nieuwere model auto?.

Mijn aanhanger heeft geen mistlamp alhoewel het verplicht is.

Schilder
Liever niet dan wel sleutelen

Opel Kadett B
Volkswagen Kever 6 volt 1969
Opel Kadett D 1980
Mitsubishi Galant 1980
Opel Kadett E 1986 1,6 special
Volkswagen transporter 1980
Fiat Regata weekend
Ford Escort bestel 1989 1.6
Mazda 323F
Renault 460 B18U 1993
wpee
5th Gear member
Berichten: 1369
Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
Locatie: Kessel lb

Als je meer auto's hebt gehad die het wel goed deden, dan verdenk ik de laatste van je neef.
In principe zou een nieuwere auto niet uit moeten maken, de pin is gereserveerd voor een doel, en dat moet dan ook zo worden aangesloten als in de beschrijving.
Alles wat je zelf verzint kan sluiting veroorzaken.

Dat de lamp kapot gaat kan ik niet zo goed rijmen, 12V is max spanning en daar zijn de lampen voor gemaakt. Je kan er niet meer op zetten, alleen langer, dus een remlamp gebruiken voor verlichting. Maar volgens mij moeten die lampen daar op zich tegen kunnen.
Wim

Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Gebruikersavatar
Schilder
3rd Gear member
Berichten: 404
Lid geworden op: 14.09.2008 - 01:38
Locatie: Omg. Arnhem

De verlichting werkt goed bij mij en m`n neef, hoe kun je dan mijn neef verdenken!!.
De beschrijving zal best wel kloppen, maar ik ga er van uit dat ik een oude aansluiting heb, der is hier geen geval van sluiting aan mijn zijde en die van m`n neef, alleen bij die andere leners brandt het duolamp vol op, als zij een uur rijden bijvoorbeeld is deze doorgebrand vanwege teveel hitte. Er zitten ook smeltpunten op kenteken-glaasje.

Ik probeer eerst de verlichting van een andere aanhanger deze week, om een debat te voorkomen.

::wink:

Schilder
Liever niet dan wel sleutelen

Opel Kadett B
Volkswagen Kever 6 volt 1969
Opel Kadett D 1980
Mitsubishi Galant 1980
Opel Kadett E 1986 1,6 special
Volkswagen transporter 1980
Fiat Regata weekend
Ford Escort bestel 1989 1.6
Mazda 323F
Renault 460 B18U 1993
wpee
5th Gear member
Berichten: 1369
Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
Locatie: Kessel lb

OEPS verkeerd gelezen Schilder, het was andersom. Bij je neef ging het wel goed.
Sorry.

Ik weet van vroeger uit dat men de linker verlichting en rechter verlichting wel eens op 1 pin deed aansluiten, die van R of die van L. Dat scheelde je 1 ader in de kabel.
Tip om naar te kijken bij de foute auto's??
Nog iets, trijd men altijd met verlichting aan of uit, en ALS deze uit staat zijn de lampen dan ook uit. Als de lampen aan staan staat er dus altijd spanning op. Als dit het remlichtdraadje is wordt het allemaal iets warmer
Wim

Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
ruuds70
5th Gear member
Berichten: 1600
Lid geworden op: 10.09.2005 - 12:07

Oceanracer schreef:Leen dan gewoon die kar niet uit, knul!
+1
ruuds70
5th Gear member
Berichten: 1600
Lid geworden op: 10.09.2005 - 12:07

Oceanracer schreef:Leen dan gewoon die kar niet uit, knul!
+1
Gebruikersavatar
Schilder
3rd Gear member
Berichten: 404
Lid geworden op: 14.09.2008 - 01:38
Locatie: Omg. Arnhem

wpee schreef:OEPS verkeerd gelezen Schilder, het was andersom. Bij je neef ging het wel goed.
Sorry.

Ik weet van vroeger uit dat men de linker verlichting en rechter verlichting wel eens op 1 pin deed aansluiten, die van R of die van L. Dat scheelde je 1 ader in de kabel.
Tip om naar te kijken bij de foute auto's??
Nog iets, rijd men altijd met verlichting aan of uit, en ALS deze uit staat zijn de lampen dan ook uit. Als de lampen aan staan staat er dus altijd spanning op. Als dit het remlichtdraadje is wordt het allemaal iets warmer
Ha Wim,

Dat geeft niet, dat verkeerd lezen doe ik zelf ook vaak genoeg, eerder lees je te snel.

Morgen komt de oplossing, rijd even naar m`n Oom, die heeft een orginele nieuwe Saris-aanhanger, en dan komt vanzelf goed of fout naar boven.

Als zij de verlichting uitzetten, dan gaan ze op de aanhanger ook uit, maar ik heb niet goed op het remlicht gelet, heb/had het idee dat de duo-lamp dan ook alles gebruikt zowel 5Watt en 21Watt ( met de stads/dim verlichting uit ).

Schilder
Liever niet dan wel sleutelen

Opel Kadett B
Volkswagen Kever 6 volt 1969
Opel Kadett D 1980
Mitsubishi Galant 1980
Opel Kadett E 1986 1,6 special
Volkswagen transporter 1980
Fiat Regata weekend
Ford Escort bestel 1989 1.6
Mazda 323F
Renault 460 B18U 1993
Gebruikersavatar
Schilder
3rd Gear member
Berichten: 404
Lid geworden op: 14.09.2008 - 01:38
Locatie: Omg. Arnhem

ruuds70 schreef:
Oceanracer schreef:Leen dan gewoon die kar niet uit, knul!
+1
Ruuds70,

Wat is dit?? +1

Schilder
Liever niet dan wel sleutelen

Opel Kadett B
Volkswagen Kever 6 volt 1969
Opel Kadett D 1980
Mitsubishi Galant 1980
Opel Kadett E 1986 1,6 special
Volkswagen transporter 1980
Fiat Regata weekend
Ford Escort bestel 1989 1.6
Mazda 323F
Renault 460 B18U 1993
Gebruikersavatar
Schilder
3rd Gear member
Berichten: 404
Lid geworden op: 14.09.2008 - 01:38
Locatie: Omg. Arnhem

Opgelost,

Ik bezit een 7 polige aansluiting(13 past niet), latere modellen als de mijne maakten gebruik van een constante stroom richting koelkast/binnenverlichting in een caravan, deze aansluiting veroorzaakt een storing in een nog oudere aansluiting als mijn aanhanger...vandaar dat de duolamp in het geheel ging branden.
De nieuwe Saris-aanhanger van m`n oom werkte perfect op mijn aansluiting.

Schilder
Liever niet dan wel sleutelen

Opel Kadett B
Volkswagen Kever 6 volt 1969
Opel Kadett D 1980
Mitsubishi Galant 1980
Opel Kadett E 1986 1,6 special
Volkswagen transporter 1980
Fiat Regata weekend
Ford Escort bestel 1989 1.6
Mazda 323F
Renault 460 B18U 1993
Gebruikersavatar
Blade
5th Gear member
Berichten: 2265
Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
Locatie: Haarlemmermeer
Contacteer:

Waarom zou je geen 13 polige stekkerdoos kunnen monteren dan ?

Wel fijn dat het opgelost is nu !
Gebruikersavatar
Schilder
3rd Gear member
Berichten: 404
Lid geworden op: 14.09.2008 - 01:38
Locatie: Omg. Arnhem

Poika schreef:Waarom zou je geen 13 polige stekkerdoos kunnen monteren dan ?
Ik heb geen caravan (sleurhut haha), dus waarom zou ik me aanpassen, een nieuwe leen-regel, bij lenen 2 duolampjes als betaling.

De 13 polige zou wel kunnen"citeer mezelf op past niet", ga daar geen moeite voor doen, zolang het bij mij werkt!.

Schilder
Liever niet dan wel sleutelen

Opel Kadett B
Volkswagen Kever 6 volt 1969
Opel Kadett D 1980
Mitsubishi Galant 1980
Opel Kadett E 1986 1,6 special
Volkswagen transporter 1980
Fiat Regata weekend
Ford Escort bestel 1989 1.6
Mazda 323F
Renault 460 B18U 1993
Plaats reactie

Terug naar “De Volvo 440 - 460 series algemeen”