onrond stationair draaien met diverse foutcodes

Alle technische onderwerpen die betrekking hebben over de Volvo 440 / 460
Plaats reactie
midwestern
1st Gear member

Hallo,
mijn 440 2.0i heeft de laatste tijd problemen met het stationair draaien op benzine, op zich geen drama maar de keuring nadert en dan moet dit gewoon goed zijn. Probleem is dat je bij starten steeds iets gas moet geven zodat de motor blijft draaien, als motor koud is draait deze erg onrond en dit word beter als motor warmer word. Je ruikt ook dat de motor veel te rijk draait. Het vreemde is dat de motor, als deze op LPG draait, perfect stationair draait (voorzover een Renault motor perfect kan draaien). Ik had een hele tijd foutcode 3-1-3 waarvan omschrijving is "geen duidelijke afwijking", bedrading/aansturing naar actief koolfilter defect. Koolfilter afgekoppeld, na lezen forumbijdragen, geen verbetering. Nu code 2-3-2 erbij, mengsel te rijk/arm, dat is te ruiken. verder alle verbindingen al eens los gehad, schoongemaakt en in gespoten, geen verbetering. Heeft iemand een idee waar te beginnen ?
EVV
5th Gear member

Heb je de stationair regelaar al eens schoon gemaakt?
2024 V90 B4 Plus Bright
Afbeelding
Iroll
6th Gear member

Lambda sonde is denk ik de oorzaak als je code 232 hebt. Je kan hem doormeten met een multimeter, hier kan je een howto vinden. Mocht je hem moeten vervangen doe dat dan alleen met een originele Bosch, andere merken geven meestal problemen.
midwestern
1st Gear member

stationar regelaar en gasklepsensor heb ik al schoongemaakt, had daar al eerder problemen mee. gisteren ivm tijdgebrek alleen even fouten gewist en harde reset van ECU gedaan. Alle fouten weg en nog iets onrond lopen, maar al niet meer afslaan. Spannend weer....
Ga vanavond even de diverse sensoren doormeten/schoonmaken ed. dan kijken wat er gebeurt.
midwestern
1st Gear member

alles doorgemeten, geen rare waarden tegengekomen. uiteraard alles weer schoongemaakt en ingevet. loopt nu naar tevredenheid, nog niet 100 punten maar 80. tevens verdamper gasinstallatie vervangen. Even bij de vrinden van de TUV geweest, paar kleine dingen herstellen maar wel weer voor 2 jaar goedgekeurd. Dat zijn dus wel goede berichten. Maar een exacte ooorzaak zal ik voor deze problematiek wel nooit vinden.
Bedankt voor de moeite en het meedenken
Plaats reactie

Terug naar “Volvo 400 techniek”