Hi,
Wie heeft er met zijn C30/S40/V50 weleens meegemaakt dat de motor op hol sloeg? Mijne is vanavond helemaal over de zeik gegaan en heeft zichzelf kapotgedraaid.
Bij het nemen van de afslag om Nijmegen in te rijden vanaf de snelweg trok de V50 op vol vermogen door tot de 6000(!) toeren en was ie er niet meer vanaf te krijgen. Uiteindelijk de auto weten te stoppen op een veilige plek; sleutels eruit gehaald en zo snel mogelijk de auto verlaten zonder zelf platgereden te worden.
De V50 hulde zichzelf in een dikke witte mist en het deed gewoon pijn om te horen hoe die motor zichzelf kapot aan het maken was. Mijn grootste angst was dat de auto in de fik zou vliegen.
Moet eerlijk zeggen dat ik vanavond een geluid heb gehoord dat door merg en been is gegaan bij me en ik hoop dat ik het nooit meer hoef te horen. Het geluid van een Volvo-motor die sterft.
Omdat ik weleens gehoord had van een op hol geslagen V50, maar dit nog nooit had gezien heb ik toch nog een deel van het op hol slaan kunnen filmen. Dit was puur geluk en ik hoop dat iemand mij aan kan geven hoe Volvo hiermee omgaat.
Mijn V50 vanavond:
en zo zag het er van buiten uit (vergelijkbare hoeveelheid rook):
Op hol geslagen V50. Wie heeft het dat ook gehad?
- wim de jong
- 5th Gear member
- Berichten: 2199
- Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
- Locatie: Leusden
- Contacteer:
da's niet fijn.
was het niet mogelijk om de motor te stoppen door in een versnelling en stevig te remmen zonder koppeling in te trappen?
roetfilter gemonteerd soms?
was het niet mogelijk om de motor te stoppen door in een versnelling en stevig te remmen zonder koppeling in te trappen?
roetfilter gemonteerd soms?
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
-
- 1st Gear member
- Berichten: 22
- Lid geworden op: 06.08.2009 - 10:41
heb er helemaal niet aan gedacht om zo de motor proberen te stoppen. De situatie was redelijk chaotisch en als je het overkomt gaan er zoveel dingen tegelijkertijd door je hoofd wat je allemaal kan doen op dat moment dat je dan dergelijke dingen vergeet.
Dit is inderdaad een V50 met roetfilter. Deze is bij 130.000 gereinigd en teruggeplaatst; had ook verder geen problemen met trekkracht dus had niet echt een indicatie dat er iets goed mis zou zijn.
Dit is inderdaad een V50 met roetfilter. Deze is bij 130.000 gereinigd en teruggeplaatst; had ook verder geen problemen met trekkracht dus had niet echt een indicatie dat er iets goed mis zou zijn.
Volvo C70 2.0D wit
Volvo V50 2.0D Momentum - 2007 - Barentz Blau - 17'' zaurak
Volvo V50 2.0D Momentum - 2007 - Barentz Blau - 17'' zaurak
- Paul
- Geartronic member
- Berichten: 33108
- Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38
WOW wat een verhaal zeg!
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
- EVV
- 5th Gear member
- Berichten: 1395
- Lid geworden op: 20.08.2010 - 14:20
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
- Berichten: 16549
- Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
- Locatie: Noord-Groningen
Daar ben je mooi lekker mee.....not!
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
bij mijn weten slaat hij niet spontaan op hol
Volvo for life
-
- 1st Gear member
- Berichten: 22
- Lid geworden op: 06.08.2009 - 10:41
oliepeil was goed; was nog geen 4 weken geleden ververst; auto is daarna nog naar Zuid-Frankrijk geweest en heeft ook geen enkele indicatie gegeven dat die een dergelijke storing zou gaan krijgen.EVV schreef:Dat heeft wordt ook niet door het roetfilter veroorzaakt maar door het feit dat je motor motorolie is gaan aanzuigen, daar loopt die helaas voor jouw prima op, komt wel vaker voor. Hoe was je normaal je oliepeil?
Volvo C70 2.0D wit
Volvo V50 2.0D Momentum - 2007 - Barentz Blau - 17'' zaurak
Volvo V50 2.0D Momentum - 2007 - Barentz Blau - 17'' zaurak
-
- 1st Gear member
- Berichten: 22
- Lid geworden op: 06.08.2009 - 10:41
geloof me, als je opeens een auto hebt die er vandoor schiet in maximaal aantal toeren terwijl je geen gas geeft valt het bij mij onder de categorie "op hol slaan". Ik ben als een kind zo blij dat het niet gebeurde in een gebied waar veel mensen kunnen lopen.bart simpson schreef:bij mijn weten slaat hij niet spontaan op hol
Volvo C70 2.0D wit
Volvo V50 2.0D Momentum - 2007 - Barentz Blau - 17'' zaurak
Volvo V50 2.0D Momentum - 2007 - Barentz Blau - 17'' zaurak
- sbv
- 6th Gear member
- Berichten: 4320
- Lid geworden op: 30.11.2004 - 20:47
- Locatie: Nieuwerbrug a.d Rijn
Misschien denk ik te simpel, maar als je koppeling in trapt zal de auto niet meer versnellen. Op het moment dat het gebeurt is het altijd even anders en achteraf praten is wel makkelijk
Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue
- EVV
- 5th Gear member
- Berichten: 1395
- Lid geworden op: 20.08.2010 - 14:20
Dat klopt, de auto zal niet meer versnellen aangezien de aandrijving weg valt. Blijft alleen het punt nog over hoe de motor te stoppen. Zoals je in het filmpje ziet blijft de motor gewoon doordraaien na het contact afzetten. Beste optie was geweest de luchtinlaat af te dekken met een vast voorwerp. Maar goed, denk dat als je zoiets mee maakt je daar niet echt aan denkt.sbv schreef:Misschien denk ik te simpel, maar als je koppeling in trapt zal de auto niet meer versnellen. Op het moment dat het gebeurt is het altijd even anders en achteraf praten is wel makkelijk
- Ben
- Executive Member
- Berichten: 40709
- Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
- Locatie: Even ten noorden van de Paltz
- Contacteer:
Bijzonder dat je de camera bij de hand had.
Heb je het vervolg ook op video, ik denk dat de exeperts daar wel belangstelling voor hebben.
Ik kan me niet herinneren er de afgelopen 7 jaar iets over op het forum gelezen te hebben.
Wellicht kan de dealer de computer uitlezen en zo ontdekken wat er gebeurd is.
Heb je het vervolg ook op video, ik denk dat de exeperts daar wel belangstelling voor hebben.
Ik kan me niet herinneren er de afgelopen 7 jaar iets over op het forum gelezen te hebben.
Wellicht kan de dealer de computer uitlezen en zo ontdekken wat er gebeurd is.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
- BillyBob
- 5th Gear member
- Berichten: 1060
- Lid geworden op: 11.09.2008 - 12:42
Wow, heftig! Dit hoop ik nooit mee te maken. Gelukkig ben je veilig kunnen stoppen. En nu? Is de motor volledig kapot? Ruilmotor erin?
V40 Phase3 (2003) / 1.9d 115 pk / Business Line
V50 MY2009 / Black Sapphire / Off-black leder / Momentum Top Line
V60 MY2013 D2 Momentum / Caspian Blue / 17" Njord / Family Pack
V60 MY2017 D2 Momentum / Magic Blue / Winter Pack
V60 MY2022 T6 Recharge Inscription / Pine Grey
V50 MY2009 / Black Sapphire / Off-black leder / Momentum Top Line
V60 MY2013 D2 Momentum / Caspian Blue / 17" Njord / Family Pack
V60 MY2017 D2 Momentum / Magic Blue / Winter Pack
V60 MY2022 T6 Recharge Inscription / Pine Grey
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
ik heb het ueberhaupt nog nooit gezien bij Volvo
Volvo for life
- Ben
- Executive Member
- Berichten: 40709
- Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
- Locatie: Even ten noorden van de Paltz
- Contacteer:
Mijn telefoon schijnt dat ook te kunnen maar ik denk niet dat ik daar aan gedacht zou hebben op dat moment, als ik überhaupt al op de juiste knopjes zou hebben gedrukt.EVV schreef:Zo'n beetje iedere smartphone kan filmpjes opnemen, en aangezien veel mensen zo'n telefoon hebben is een filmpje snel gemaakt.Ben schreef:Bijzonder dat je de camera bij de hand had.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
-
- 1st Gear member
- Berichten: 22
- Lid geworden op: 06.08.2009 - 10:41
de mogelijkheid om de luchtinlaat af te dekken had ik niet eens; ik stond in een grote mistwolk en wilde zo snel mogelijk van die auto vandaan. Eigen veiligheid eerst; en daarbij, ik ga geen motorkap open maken van een auto waarvan ik de bloklagers kapot hoor draaien.EVV schreef:Dat klopt, de auto zal niet meer versnellen aangezien de aandrijving weg valt. Blijft alleen het punt nog over hoe de motor te stoppen. Zoals je in het filmpje ziet blijft de motor gewoon doordraaien na het contact afzetten. Beste optie was geweest de luchtinlaat af te dekken met een vast voorwerp. Maar goed, denk dat als je zoiets mee maakt je daar niet echt aan denkt.sbv schreef:Misschien denk ik te simpel, maar als je koppeling in trapt zal de auto niet meer versnellen. Op het moment dat het gebeurt is het altijd even anders en achteraf praten is wel makkelijk
Volvo C70 2.0D wit
Volvo V50 2.0D Momentum - 2007 - Barentz Blau - 17'' zaurak
Volvo V50 2.0D Momentum - 2007 - Barentz Blau - 17'' zaurak
-
- 1st Gear member
- Berichten: 22
- Lid geworden op: 06.08.2009 - 10:41
motor is afgeschreven; dealer heeft al aangegeven dat er niets anders op zit dan een ander blok te monteren. De Nederlandse importeur gaf vanmorgen al aan dat ze hier niets mee gaan doen, terwijl de Duitse importeur wel geïnteresseerd was in de toedracht en de afloop. (auto is Duits)BillyBob schreef:Wow, heftig! Dit hoop ik nooit mee te maken. Gelukkig ben je veilig kunnen stoppen. En nu? Is de motor volledig kapot? Ruilmotor erin?
Maar nu de grote vraag; ga ik de V50 laten maken of niet... Als ik eerlijk ben en de restwaarde zie van mijn auto t.o.v de kosten van het laten maken (min € 4000) dan moet ik toch wel heel erg lang en diep gaan nadenken.
Volvo C70 2.0D wit
Volvo V50 2.0D Momentum - 2007 - Barentz Blau - 17'' zaurak
Volvo V50 2.0D Momentum - 2007 - Barentz Blau - 17'' zaurak