Zoals de titel al zegt, heb ik last van een onregelmatig toerental. Dit begon voor het eerst in zuid frankrijk. Sindsdien liep de auto stationair een stuk hoger, soms rond de 1800 toeren, maar soms ook rond de 2500 toeren.
Nu heb ik getest hoe de auto zonder de stappenmotor liep, door beide aansluitingen af te tapen, en de auto te starten. Hierna had de auto geen problemen, alleen sloeg deze af als ik geen gas meer bleef geven.
Ik ben vandaag naar de sloop gefietst, en daar heb ik een gebruikte stappenmotor gehaald en deze gemonteerd. Nu loopt de motor wel weer redelijk normaal stationair, maar bij het ontkoppelen voor een stoplicht/kruising gaan de toeren nu wel een stuk naar beneden.
De auto blijft wel lopen, maar af en toe gaan de toeren richting de 300, ipv de normale 900.
Ik heb alles gedemonteerd, en geinspecteerd op scheurtjes, maar niets gevonden.
Kan dit te maken hebben met de tps of de gaskabel? De gaskabel loopt gewoon vrij, en de stekkers heb ik allemaal schoongemaakt. Ook heb ik nog geen kabelbreuken kunnen ontdekken in de bedrading etc.
Heeft iemand een idee wat het zou kunnen zijn? Er is nu wel mee te rijden, maar bij elke keer ontkoppelen heb ik het idee dat de motor afslaat.
Groeten!
Onregelmatig toerental
- Auk
- 6th Gear member
- Berichten: 3524
- Lid geworden op: 02.03.2007 - 12:34
- Locatie: Randstad
Heb je de zoekfunctie van het forum al geraadpleegd en even wat serieus zoekwerk verricht?
Auke
MY95 Volvo 480 GT-Line USA-Spec MT
MY96 Volvo 850 R MT
MY98 Volvo S70 R AT
MY04 Volvo S60 R MT
MY06 Volvo XC90 V8 Executive AT

MY95 Volvo 480 GT-Line USA-Spec MT
MY96 Volvo 850 R MT
MY98 Volvo S70 R AT
MY04 Volvo S60 R MT
MY06 Volvo XC90 V8 Executive AT

-
- 2nd Gear member
- Berichten: 50
- Lid geworden op: 01.07.2012 - 21:34
Ik heb inderdaad al flink gezocht op het forum, en de enige dingen die ik dan te pakken krijg zijn de stappenmotor en de bedrading en vacuumlekken etc. Ik heb het net weer even helemaal nagekeken, alles nog een keer los gehad, schoongemaakt en weer goed in elkaar gezet.
Toch blijft het probleem zich voordoen..
Groeten
Toch blijft het probleem zich voordoen..
Groeten
- Auk
- 6th Gear member
- Berichten: 3524
- Lid geworden op: 02.03.2007 - 12:34
- Locatie: Randstad
Weet je überhaupt waarvoor de stappenmotor is? Je hebt zelf het probleem al aangegeven in TS tekst.
Trek de stekker maar eens los van de stappenmotor als de motor stationair loopt.
Trek de stekker maar eens los van de stappenmotor als de motor stationair loopt.
Auke
MY95 Volvo 480 GT-Line USA-Spec MT
MY96 Volvo 850 R MT
MY98 Volvo S70 R AT
MY04 Volvo S60 R MT
MY06 Volvo XC90 V8 Executive AT

MY95 Volvo 480 GT-Line USA-Spec MT
MY96 Volvo 850 R MT
MY98 Volvo S70 R AT
MY04 Volvo S60 R MT
MY06 Volvo XC90 V8 Executive AT

- Blade
- 5th Gear member
- Berichten: 2265
- Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
- Locatie: Haarlemmermeer
- Contacteer:
Heb je die gebruikte stappenmotor wel even gereinigd?
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 50
- Lid geworden op: 01.07.2012 - 21:34
De stappenmotor regelt stationair toerental dacht ik?
De gebruikte stappenmotor heb ik gereinigd en daarna heb ik een beetje wd40 erin gespoten zodat deze wat smering kreeg.
Toch gaat de motor bij het ontkoppelen laag in de toeren lopen voor een moment, net alsof de stationair regeling niet "op tijd" is met het " opvangen" van het toerental.
De gebruikte stappenmotor heb ik gereinigd en daarna heb ik een beetje wd40 erin gespoten zodat deze wat smering kreeg.
Toch gaat de motor bij het ontkoppelen laag in de toeren lopen voor een moment, net alsof de stationair regeling niet "op tijd" is met het " opvangen" van het toerental.
- Auk
- 6th Gear member
- Berichten: 3524
- Lid geworden op: 02.03.2007 - 12:34
- Locatie: Randstad
Heb je de stekker nou al losgetrokken van het apparaat als hij stationair loopt?
Auke
MY95 Volvo 480 GT-Line USA-Spec MT
MY96 Volvo 850 R MT
MY98 Volvo S70 R AT
MY04 Volvo S60 R MT
MY06 Volvo XC90 V8 Executive AT

MY95 Volvo 480 GT-Line USA-Spec MT
MY96 Volvo 850 R MT
MY98 Volvo S70 R AT
MY04 Volvo S60 R MT
MY06 Volvo XC90 V8 Executive AT

-
- 2nd Gear member
- Berichten: 50
- Lid geworden op: 01.07.2012 - 21:34
Goed, na enige tijd toch maar even weer met de auto bezig geweest. De auto gestart van koud, stappenmotor los getrokken, en er veranderde niets.
Toen ik de stappenmotor er weer in plugde, begon het toerental wel iets te schommelen, maar dit was na 1 a 2 seconden ook weer weg, en toen liep de auto goed stationair.
En nog steeds blijft de auto laag in de toeren "dippen" na het ontkoppelen voor bijvoorbeeld een stoplicht of kruising.
Iemand enig idee? Rotor, kap, kabels en bougies zijn allemaal relatief nieuw (3000 km) en voor de rest zijn alleen de distributieriem en allebei de multiriemen vervangen door de volvo garage.
Toen ik de stappenmotor er weer in plugde, begon het toerental wel iets te schommelen, maar dit was na 1 a 2 seconden ook weer weg, en toen liep de auto goed stationair.
En nog steeds blijft de auto laag in de toeren "dippen" na het ontkoppelen voor bijvoorbeeld een stoplicht of kruising.
Iemand enig idee? Rotor, kap, kabels en bougies zijn allemaal relatief nieuw (3000 km) en voor de rest zijn alleen de distributieriem en allebei de multiriemen vervangen door de volvo garage.
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1369
- Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
- Locatie: Kessel lb
welk type motor?
Heb je map sensor al goed bekeken, lostrekken, vastmaken, doormeten?
Heb je map sensor al goed bekeken, lostrekken, vastmaken, doormeten?
Wim
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
- Iroll
- 6th Gear member
- Berichten: 4440
- Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
- Locatie: Zeist
Mapsensor zit op de rand van de paravan, de bak onder de voorruit om het water optevangen. Is een rechthoekig zwart kastje waar GM opstaat. Er loopt een vacuumslangetje naartoe vanaf het inlaatspruitstuk en er zit een stekker op. Even checken of het slangetje niet gescheurd is, vooral de bocht door de paravan heen kan uitdrogen. Dus even het kastje eraf schroeven (2 parkertjes) om het slangetje goed te kunnen bekijken. Weerstand moet 1,3kΩ zijn. Voltage afhankelijk van onderdruk tussen 1,6v-5v.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 50
- Lid geworden op: 01.07.2012 - 21:34
Zal ik vanmiddag even gaan checken. 1.3k ohm weerstand dus.
Kan de tps hier ook mee te maken hebben? Ik heb namelijk last van een schokkerige auto onder weinig last, dus gaspedaal licht ingedrukt.
Valt de tps ook af te stellen oid? Ik heb wel gezien dat de spanning van de gaskabel valt af te stellen door een clipje.
Dankje voor de reactie!
Groeten
Kan de tps hier ook mee te maken hebben? Ik heb namelijk last van een schokkerige auto onder weinig last, dus gaspedaal licht ingedrukt.
Valt de tps ook af te stellen oid? Ik heb wel gezien dat de spanning van de gaskabel valt af te stellen door een clipje.
Dankje voor de reactie!
Groeten
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1369
- Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
- Locatie: Kessel lb
Je probleem lijkt op een arm mengsel. Maar het kan ook nog een slechte connector zijn of een lage accu spanning.
Wim
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 50
- Lid geworden op: 01.07.2012 - 21:34
Goed, toch even bezig geweest net. Mapsensor nagemeten, zitten 3 polen op. de 2 uiterste polen hebben een weerstand van 1300. Niet precies natuurlijk, maar boven de 1300
Accu spanning was boven de 12 volt, motor aan heb ik niet getest.
Als het een arm mengsel is, waar moet ik dan gaan kijken? Lambda sensor, gat in de uitlaat?
Weet iemand hoe de tps afgesteld moet worden?
Alvast bedankt voor jullie hulp
Groeten
Accu spanning was boven de 12 volt, motor aan heb ik niet getest.
Als het een arm mengsel is, waar moet ik dan gaan kijken? Lambda sensor, gat in de uitlaat?
Weet iemand hoe de tps afgesteld moet worden?
Alvast bedankt voor jullie hulp
Groeten
- Iroll
- 6th Gear member
- Berichten: 4440
- Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
- Locatie: Zeist
Kijk even het vacuumslangetje achter de map na op lekken.
Tps kan je niet afstellen.
Probeer ook eens of hij goed blijft lopen met de stekker v.d. luchttemp.sensor los. Die zit in de slang van luchtfilter naar gasklephuis.
Tps kan je niet afstellen.
Probeer ook eens of hij goed blijft lopen met de stekker v.d. luchttemp.sensor los. Die zit in de slang van luchtfilter naar gasklephuis.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 147
- Lid geworden op: 17.09.2011 - 13:12
- Locatie: Tilburg
- Contacteer:
Zit je injectorrail wel goed? daar wil de 2.0 ook wel eens valse lucht pakken, waardoor je een slechte verhouding krijgt tussen lucht en brandstof
Volvo XC40 T3 Automaat R-Design 2021 - zakelijk
Volvo S60 T6 Recharge R-Design 2021 - zakelijk
Volvo V40 D3 Polar+ Sport 2020 - zakelijk
Volvo V40 D2 Nordic+ 2017 - Bedrijf
Volvo V70 2.5T AWD 1999 - 293.500 - Hobby
Volvo V40 T4 Intro 1998 - 241000KM
BMW 530iA Special Executive 2002 - 214500KM
Porsche 944 S Targa 1987 - 253500KM
Volvo 480 2.0i ES GT 1995 - 272000KM
Volvo 460 2.0i GLE 1993 - 211500KM
Honda Civic III 1.3 Luxe 1987-122500KM
Volvo S60 T6 Recharge R-Design 2021 - zakelijk
Volvo V40 D3 Polar+ Sport 2020 - zakelijk
Volvo V40 D2 Nordic+ 2017 - Bedrijf
Volvo V70 2.5T AWD 1999 - 293.500 - Hobby
Volvo V40 T4 Intro 1998 - 241000KM
BMW 530iA Special Executive 2002 - 214500KM
Porsche 944 S Targa 1987 - 253500KM
Volvo 480 2.0i ES GT 1995 - 272000KM
Volvo 460 2.0i GLE 1993 - 211500KM
Honda Civic III 1.3 Luxe 1987-122500KM
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 50
- Lid geworden op: 01.07.2012 - 21:34
Injector rail? Neem aan dat daar de injectoren hun brandstof van krijgen...
Hoe zou dit niet goed kunnen gaan zitten? In de zin van, waar moet ik naar kijken mocht dit het zijn? Of de rail nog op de juiste plek zit? Lekken gebeurt niet.
Zit hier ook een vacuumslang aan oid?
Groeten
Hoe zou dit niet goed kunnen gaan zitten? In de zin van, waar moet ik naar kijken mocht dit het zijn? Of de rail nog op de juiste plek zit? Lekken gebeurt niet.
Zit hier ook een vacuumslang aan oid?
Groeten