Op hol geslagen V50. Wie heeft het dat ook gehad?
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
Het gaat hier nog steeds om regulier onderhoud en dan ook nog op de juiste wijze, dat gaat Volvo wel drooghouden hoor...Janhertogh schreef:Kan, Maar toch een beetje dubieus. Bij 10000k over de onderhoudsinterval ontploft je motor en mag je blij zijn dat de er geen letselschade is, en dat terwijl je voornamelijk snelweg km rijdt. Dat geeft te denken als je alleen maar stadskilometers maakt. Juridisch gezien zou ik me als Volvo toch zorgen maken vooral ook omdat Volvo zich op onderhoud opstelt als ware monopolist. (alleen garantie gegarandeerd indien door Volvo onderhouden). Ik vraag me af of Volvo dat juridisch drooghoudt, nog los van de reputatieschade die ermee gemoeid is.
Dat bij 10.000km zonder of met te weinig olie vrij zeker een motor stuk gaat draaien is (ook) geen ontwerpfout...Iroll schreef:Het gaat erom dat of het nou met of zonder garantie is het gewoonweg niet mag gebeuren. Is toch te gek voor woorden dat in deze tijd een diesel op hol slaat, het is geen back to the seventies. Hoe je ook wend of keert het is en blijft een ontwerp fout.
Het is zuur, laat daar geen twijfel over zijn, maar we gaan hier nu ineens de juiste vorm van onderhoud en het tijdstip waarop ter discussie stellen?
Ga bij brokken steeds bij diegene die het verantwoord vond om af te wijken van het reguliere onderhoudsschema te rade en niet bij Volvo..
Volvo for life
- wim de jong
- 5th Gear member
- Berichten: 2199
- Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
- Locatie: Leusden
- Contacteer:
Dat lijkt me nogal logisch, zeg.........omdat Volvo zich op onderhoud opstelt als ware monopolist. (alleen garantie gegarandeerd indien door Volvo onderhouden). ....
Hoe kan je als VOLVO zijnde nu garantie geven, en verantwoordelijk gehouden worden als een ander (lees: niet VOLVO opgeleide) aan de auto gezeten hebt, en dingen veranderd heeft? Dat is toch onmogelijk?
Ik denk dat je dit soort dingen altijd in elke garante voorwaarden leest....een door die en die door de fabrikant erkende instelling mag onderhoud plegen.
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Kom op zeg! Een Volvomotor die volledig in de stront draait omdat een roetfilter 10000 km te laat is vervangen moet iedereen maar normaal vinden? Echt de omgekeerde wereld! Ik ben in elk geval bijzonder blij dat ik in 2010 niet gekozen heb voor een S40 als lesauto. Die was nooit door het regenereerproces heen gekomen en was de motor nu ook vast van opgeblazen. Volvo moet zich schamen door zich er zo gemakkelijk vanaf te maken!
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
Iedere motor kan aan stront draaien als je het voorgeschreven onderhoud naar eigen inzicht uit meent te kunnen voeren...
Maar Volvo DE zou zich toch aangesproken voelen?
Maar Volvo DE zou zich toch aangesproken voelen?
Volvo for life
- BlackSapphire
- 6th Gear member
- Berichten: 4157
- Lid geworden op: 31.01.2007 - 15:30
- Locatie: Keistad
Even over die roetfilters: toen ik mijn V70 kocht stond er ongeveer 80k op de teller. Indertijd had Volvo die actie waarbij je gratis een roetfilter kon krijgen. Dat heb ik gedaan. Wanneer moet dat ding nu vervangen worden? En let mijn dealer daar zelf op? Ter info: de auto is gekocht bij een andere dealer dan waar hij nu in onderhoud is. Inmiddels staat er 205k op.
Roel
2/2007 - 8/2016 - Volvo V70 D5 Edition II - BlackSapphire - MY 2004
8/2016 - Volvo V60 T4 Momentum - Savile Grey - MY 2011
- De vreugde van een lage prijs, duurt korter dan de ergenis van een slechte kwaliteit -
2/2007 - 8/2016 - Volvo V70 D5 Edition II - BlackSapphire - MY 2004
8/2016 - Volvo V60 T4 Momentum - Savile Grey - MY 2011
- De vreugde van een lage prijs, duurt korter dan de ergenis van een slechte kwaliteit -
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
alleen op de 1.6D en de 2.0D met 6 bak op de C30, S40, V50 en C70 moet het RPF vervangen woprden om de 120.000km, bij de V70 is het RPF "for life"
Volvo for life
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Jij hoeft je ook geen zorgen te maken, want jouw filter regenereert niet. Er is gewoon een andere demper geplaatst welke nu ook dienst doet als roetfilter. Je loopt dus niet de kans dat jouw motor ook doldraait.BlackSapphire schreef:Even over die roetfilters: toen ik mijn V70 kocht stond er ongeveer 80k op de teller. Indertijd had Volvo die actie waarbij je gratis een roetfilter kon krijgen. Dat heb ik gedaan. Wanneer moet dat ding nu vervangen worden? En let mijn dealer daar zelf op? Ter info: de auto is gekocht bij een andere dealer dan waar hij nu in onderhoud is. Inmiddels staat er 205k op.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- BlackSapphire
- 6th Gear member
- Berichten: 4157
- Lid geworden op: 31.01.2007 - 15:30
- Locatie: Keistad
Ah, gelukkig. Dank Erwin en Bart
Roel
2/2007 - 8/2016 - Volvo V70 D5 Edition II - BlackSapphire - MY 2004
8/2016 - Volvo V60 T4 Momentum - Savile Grey - MY 2011
- De vreugde van een lage prijs, duurt korter dan de ergenis van een slechte kwaliteit -
2/2007 - 8/2016 - Volvo V70 D5 Edition II - BlackSapphire - MY 2004
8/2016 - Volvo V60 T4 Momentum - Savile Grey - MY 2011
- De vreugde van een lage prijs, duurt korter dan de ergenis van een slechte kwaliteit -
- Jers3n
- 5th Gear member
- Berichten: 2357
- Lid geworden op: 28.12.2008 - 23:16
Gezien het feit dat er dus verschillende soorten roetfilters bestaan en worden/werden gemonteerd. Is het natuurlijk goed/handig te weten welke erop je auto zit, en daarbij is het m.i. zo dat bij een normaal gebruik en regulier voorgeschreven onderhoud de motor niet net zo kapot draait als die van de TS.
Maar voorafgaand aan deze hele discussie met alle schijnbare vastgestelde conclusies over hoe slecht zo'n roetfilter wel niet is, staat de vraag, zeker mbt dit topic, wat de gediagnostiseerde oorzaak is van het kapot draaien van deze motor.
Vandaar ook al mijn eerdere vraag hoe het roerfilter van de 2.0D regenereert. Indien dit namelijk enkel met een additief gebeurt vind er, naar ik weet, geen diesel na-inspuiting plaats en zal logischerwijs ook geen verdunning/peil-toename van de motorolie zijn. De voorgeschreven vervanging van het filter en bijvulling van vloeistof wijst op een additief, dan is diesel na-inspuiting niet waarschijnlijk, beiden werken nl. via een ander principe (Additief = verlaging verbrandingstemperatuur roet, diesel na-inspuiting = verhoging uitlaatgastemperatuur tot normale verbrandingstemperatuur roet).
Maar voorafgaand aan deze hele discussie met alle schijnbare vastgestelde conclusies over hoe slecht zo'n roetfilter wel niet is, staat de vraag, zeker mbt dit topic, wat de gediagnostiseerde oorzaak is van het kapot draaien van deze motor.
Vandaar ook al mijn eerdere vraag hoe het roerfilter van de 2.0D regenereert. Indien dit namelijk enkel met een additief gebeurt vind er, naar ik weet, geen diesel na-inspuiting plaats en zal logischerwijs ook geen verdunning/peil-toename van de motorolie zijn. De voorgeschreven vervanging van het filter en bijvulling van vloeistof wijst op een additief, dan is diesel na-inspuiting niet waarschijnlijk, beiden werken nl. via een ander principe (Additief = verlaging verbrandingstemperatuur roet, diesel na-inspuiting = verhoging uitlaatgastemperatuur tot normale verbrandingstemperatuur roet).
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
Zijn ze dan ook nog zonder geleverd?toppertje schreef:blij dat ik een 2.0d 6bak heb ZONDER dat onding!
- dutchlimits
- 5th Gear member
- Berichten: 1827
- Lid geworden op: 20.05.2011 - 22:33
- Locatie: Audi A4 Avant B6 3.0 30v Quattro Zwart
ja, de eerste seriesAlexV70 schreef:Zijn ze dan ook nog zonder geleverd?toppertje schreef:blij dat ik een 2.0d 6bak heb ZONDER dat onding!
RIDES:
Dodge Magnum
VW Corrado G60
EXIT:
Audi A4 B6 3.0 V6 30V QUATTRO
Volvo S40 2001
Polo G40 Genesis
Dodge Magnum
VW Corrado G60
EXIT:
Audi A4 B6 3.0 V6 30V QUATTRO
Volvo S40 2001
Polo G40 Genesis
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
het op hol slaan van een diesel kwam ruim voor de komst van het rpf al voor, er is dus geen oorzakelijk verband mee
Volvo for life
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Als het dan zo exemplarisch is, lijkt het me juíst voor Volvo interessant om te weten hoe dit is gebeurd...
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
ja en nee, is er onderhoud volgens een boekje gedaan heb je gelijk, anders is alles toch echt een stuk lastiger (en veel minder interessant)
Volvo for life
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 59
- Lid geworden op: 13.02.2012 - 21:25
Dit zal vast nog wel een staartje krijgen. Zeker als er duizenden potentiële bommetjes op de snelweg rijden gecombimneerd met de trend dat onderhoud wordt uitgesteld.
VOLVO V50 Edition II
- gnd
- 3rd Gear member
- Berichten: 346
- Lid geworden op: 04.04.2005 - 10:36
- Locatie: Vijfherenlanden
Er is al heel veel vetrteld, maar toch mijn 2 cent.
Ik heb vroeger (1983) bij een Bosch dienst gewerkt.
Daar kwamen wel eens de verhalen van diesel blokken die op hol sloegen.
Ze gingen dan lopen op de carterolie die via versleten zuigerveren in de verbrandingsruimte terecht kwam.
Daarom teste de dieselmonteur ook altijd het drukverlies per cilinder.
HIj vertelde me in die tijd "Koppeling in, auto tot stilstand brengen, rem ingedrukt houden en in de versnelling de koppeling in 1 klap op laten komen." Maar ja, 1983, toen je blij was met een 54pk diesel....
Ik heb het zelf 1 maal gezien dat bij een Golf-2 voor me op de A20 de motor op hol sloeg, je schrik jezelf de vinkeschuur, want de hele snelweg was in een witte stankmist gehuld.
Dit op hol slaan gun je niemand.
Cheers,
GND
Ik heb vroeger (1983) bij een Bosch dienst gewerkt.
Daar kwamen wel eens de verhalen van diesel blokken die op hol sloegen.
Ze gingen dan lopen op de carterolie die via versleten zuigerveren in de verbrandingsruimte terecht kwam.
Daarom teste de dieselmonteur ook altijd het drukverlies per cilinder.
HIj vertelde me in die tijd "Koppeling in, auto tot stilstand brengen, rem ingedrukt houden en in de versnelling de koppeling in 1 klap op laten komen." Maar ja, 1983, toen je blij was met een 54pk diesel....
Ik heb het zelf 1 maal gezien dat bij een Golf-2 voor me op de A20 de motor op hol sloeg, je schrik jezelf de vinkeschuur, want de hele snelweg was in een witte stankmist gehuld.
Dit op hol slaan gun je niemand.
Cheers,
GND
Zakelijk V50 2.0d en 1.8, V70 2.4i Geartronic, S60 2.4 D, een S60 2.0T PWS, een S60 T4 en V60 T3 PWS.
Privé Volvo 440 1.8i Fleet (2001-2009), Volvo S40 1.8i Nordic (2009-2015) Volvo S40 2.0 (2015-heden)
Privé Volvo 440 1.8i Fleet (2001-2009), Volvo S40 1.8i Nordic (2009-2015) Volvo S40 2.0 (2015-heden)
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
het uitstellen (of verkeerd uit laten voeren) van onderhoud is een eigen keuze, de gevolgen daarvan dus ookJanhertogh schreef:Dit zal vast nog wel een staartje krijgen. Zeker als er duizenden potentiële bommetjes op de snelweg rijden gecombimneerd met de trend dat onderhoud wordt uitgesteld.
Volvo for life