Na een tydje gewoon met de grijze 360sedan te hebben rondgetoerd ben ik begin dit jaar begonnen aan de ombouw naar B21ET met intercooler.
Nou liep ik al langer met het idee van n turboombouw maar toen ik tegen deze donor aanliep
![Afbeelding](http://i187.photobucket.com/albums/x151/BartManders/Turbo%20project/22102011028.jpg)
kwam dat ook binnen de mogelijkheden.De auto was in een slechte staat maar de motor had weinig gelopen,voor redblock begrippen.Vereder zat het complete (belgische)kenteken er nog bij.Omdat ik de ombouw wel officieel wilde hebben was dat wel zo makkelijk.
Dus zo gezegd,zo gedaan.Donor gesloopt en het restant is naar de eeuwige roestvelden gebracht.
![Afbeelding](http://i187.photobucket.com/albums/x151/BartManders/Turbo%20project/24102011044.jpg)
Tydens de wintermaanden heb ik op mn gemak het blok uit elkaar gedraaid en alles gechecked.Alle pakkingen en keerringen zijn vervangen.
In eerste instantie was ik van plan om de motor ongewijzigd in te bouwen maar dat plan heb ik laten varen.Eerste ingrijpende verandering....weg met de K-jet injectie.Uiteindelijk heb ik de de kop en injectie en managment van de 360 gebruikt.Aangezien ik de originele motorsteunen van de 360 wilde gebruiken en omdat ik een andere dan de standaard turbo ga gebruiken moest er een aanpassing komen voor het uitlaatspruitstuk.Dus heb ik 2 flensen laten maken en een lasbocht gehaald.na een uurtje of wat slijpen,lassen en passen lag dit op de werkbank.
![Afbeelding](http://i187.photobucket.com/albums/x151/BartManders/Turbo%20project/31032012209.jpg)
in de auto ziet dat er zo uit
![Afbeelding](http://i187.photobucket.com/albums/x151/BartManders/Turbo%20project/31032012210.jpg)
De turbo is trouwens een cosworthachtige T3 met waterkoeling!
Eind maart ben ik aan de definiteve ombouw begonnen
![Afbeelding](http://i187.photobucket.com/albums/x151/BartManders/Turbo%20project/29032012202.jpg)
Toen was het 2,5 week lang passen en meten en vaak opnieuw beginnen.Het sprookje dat zoietsPlug and play is ..........vergeet dat maar heel snel.Eigenlijk past nix als alleen de aansluiting van de motor op de aandrijflijn en daar is ook alles mee gezegd.De drukgroep komt van een B204 en die is verrassenderwijs 1,5 kilo lichter dan een 360 drukgroep!
De intercooler komt van een Renault Master 2,8DTI.
![Afbeelding](http://i187.photobucket.com/albums/x151/BartManders/Turbo%20project/06042012238.jpg)
Om die passend in de auto te krijgen zijn de koplamp huizen veranderd.
![Afbeelding](http://i187.photobucket.com/albums/x151/BartManders/Turbo%20project/07042012245.jpg)
![Afbeelding](http://i187.photobucket.com/albums/x151/BartManders/Turbo%20project/07042012247.jpg)
![Afbeelding](http://i187.photobucket.com/albums/x151/BartManders/Turbo%20project/08042012252-1.jpg)
Meer vermogen is leuk maar op tyd stop komen is nog belangrijker.De originel voorremmen zijn vervangen door klauwen en schijven van een Nissan Sunny GTI-R.En niet omdat dit zou passen(wat het dus niet doet) maar omdat ik die had liggen.Maar wat niet past wordt passend gemaakt.Ik heb 2 Alumininium adapters laten maken
![Afbeelding](http://i187.photobucket.com/albums/x151/BartManders/360%20sedan%20Diamond%20Jubilee/09032012164.jpg)
en dan past 't net wel.
![Afbeelding](http://i187.photobucket.com/albums/x151/BartManders/360%20sedan%20Diamond%20Jubilee/09032012166.jpg)
![Afbeelding](http://i187.photobucket.com/albums/x151/BartManders/360%20sedan%20Diamond%20Jubilee/09032012167.jpg)
Van die zelfde Nissan heb ik ook de remmerij voor de achteras liggen......dus dat wordt dan een ombouw van trommels naar schijven maar dat is een mooie klus voor de wintermaanden!
Aan de auto zijn ondertussen nog een heleboel dingen veranderd of op maat gemaakt wat er toe leidde dat ik 8 juni bij de RDW in Elsloo een afspraak had om de hele ombouw legaal te maken.
![Afbeelding](http://i187.photobucket.com/albums/x151/BartManders/Turbo%20project/08062012312.jpg)
Dat was eigenlijk een fluitje van een cent of liever van van €53,00 want dat kost die keuring namelijk.Het is nu dus officieel een 360Turbo op kenteken!
![Afbeelding](http://i187.photobucket.com/albums/x151/BartManders/Turbo%20project/01052012287.jpg)