roetfilter: zin of onzin?

Techniek die meerdere modellen betreft. Alles wat niet persé modelgebonden is. Ga voor vragen over jouw model naar een van de modellenrubrieken!
Gebruikersavatar
Jers3n
5th Gear member
Berichten: 2439
Lid geworden op: 28.12.2008 - 23:16

De termen, omschrijving en uitleg valt inderdaad niet onder het kopje duidelijke taal, en ik ben het geheel met je eens voor wat betreft het niet goed onderzochte deel.
Ik dacht echter dat de subsidie voor vrachtwagens gestopt was doordat er te weinig geplaatst werden, dus dat het lage aantal subsidie aanvragen de tegenvallende resultaten waren.
Met gas bedoel je dan aardgas? Dat zou een goed alternatief kunnen zijn, hebben/hadden we in NL genoeg van. LPG is feitelijk een restproduct dat ontstaat/overblijft bij de productie van overige brandstoffen (diesel, benzine), dus omdat op grote schaal te gaan gebruiken houdt niet direct in dat er minder andere fossiele brandstoffen gebruik worden elders. Daarnaast levert een liter diesel weer meer energie dan een liter benzine of gas dus uit dat oogpunt lijkt diesel weer de logischere keus.
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Aardgas is natuurlijk ook niet oneindig aanwezig, maar LPG heb je inderdaad alleen maar genoeg als er voldoende brandstof wordt geproduceerd, dus dat is inderdaad ook lastig.

Diesel levert per liter brandstof inderdaad de meeste energie, maar is ook gelijk het meest vervuilend. Dit wordt dan weer in toom gehouden door een EGR en roetfilter. Liever zou ik zien dat er naar mogelijkheden wordt gekeken om efficiënter met gasverbranding om te gaan bijvoorbeeld door het gebruik van kleine turbomotoren. Dan heb je een laag verbruik op vaste snelheden, voldoende koppel om vlot op te trekken en onder alle omstandigheden minder vervuiling t.o.v. een kleine dieselmotor. Dus een TSI voor aardgas zeg maar...

En die subsidie werd in 2009 gestopt ivm "teleurstellende resultaten". Hoewel dit niet voor niks tussen haakjes staat, kan een ieder daar zelf natuurlijk zijn conclusies uit trekken. En ja, daar kun je inderdaad meerdere kanten mee op. :D
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

Volvo heeft jarenlang CNG uitvoeringen gehad en een NL overheid die het verrekte actief mee te werken aan een adekwate CNG infrastructuur, pas sinds een jaar of 2 gebeurd er wat op dat vlak.
Maar CNG is nu alweer een jaar of 7 uit het programma bij Volvo
Volvo for life
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Daarom vind ik het ook zo hypocriet van "Den Haag" dat ze een subsidie van € 500,00 beschikbaar stelden voor het monteren van een retro-fit roetfilter. Dat geld had veel beter gebruikt kunt worden!
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

kan de vrijstelling van BPM op hybrids die in de praktijk ook 150gr CO2 uitstoten ook niet beter wel geheven worden?

Zo kunnen we nog wel even doorgaan. op het automotive vlak is het hele belastingheffingssysteem domme symboolpolitiek gemaakt door debielen, hou mn hart ook vast a.s. woensdag welk konijn men nu weer uit de hoge hoed gaat trekken
Volvo for life
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21288
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Ik denk dat wij een huis kopen naast Bosker na as woensdag.
Greenpeace zit gebeiteld... :wink:
Plaats reactie

Terug naar “Techniek overig”