Wat is zuiniger?

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Beers!
2nd Gear member
Berichten: 198
Lid geworden op: 29.07.2007 - 17:50
Locatie: Leeuwarden

Ik ben bezig om een V70 diesel aan te schaffen. Nog niet specifiek één op het oog, maar de wens is een handgeschakelde V70 sportedition uit 2007.

De vraag is of een 163/185 pk met 6-bak zuiniger is dan een 126 pk (met chip naar 185 pk), maar met een 5-bak.

Iemand enig idee of zelfs ervaring? Ik heb nu een GT en kan door handschakelen tot 80 euri per maand minder kosten hebben. Vandaar de zoektocht naar een handbak.
Volvo 460 1.8i DL LPG 1993
Mitsubishi Carisma Royal Class 1.9TD (Help me!) 1998
Volvo 460 TD airco 1996
Volvo V40 1.9D PhaseII 2000
Volvo V70 2.5D Aut. bomvol 1999
Volvo S60 2.4 Intro Edition LPi 2001
VW Touran 1.9 TDI Athene 7-persoons 2004
VW Passat Variant 1.9 TDI Sportline 2004
Volvo V70 2.4D EditionII geartronic MY 2005
VW Passat Variant Sportline 1.6 TDI 2012 (leasebak)
Volvo V60 Ocean Race D3 2012
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16549
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Dat gaat geen fluit uitmaken. Verbruik zal liggen tussen de 1:12 en 1:16 of zoiets. Komt bij dat de 126 PK wel te tunen is maar dat de rest van de auto daar niet tegen kan, met name de remmerij. Gewoon de auto nemen die je graag wil.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
4wielen
5th Gear member
Berichten: 1084
Lid geworden op: 10.10.2011 - 13:06

E 80,-- per maand lagere kosten? Ik ben benieuwd hoe je dat dan voor elkaar bokst. Moet je GT gereviseerd worden ofzo?

Ik heb een GT in mijn S60 en erg veel meerverbruik heb ik er volgens mij niet van [ik rijd +/- 1:18].
V60 2013 (MY14) D6 PIH summum
V70 2005 (MY06) D5 185 pk Momentum220 pk powered by Volvotune
S60 2011 D3 Geartronic Momentum
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24664
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

misschien komt de auto doordat de GT zwaarder is precies in een hogere klasse? Mijn 2.4 met AT weegt 1558 kg. Die 9 kg lager had flink gescheeld in de belasting...
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Precies, de AT's vallen net in een hogere belastingscategorie en daarnaast is een AT dorstiger.
Zelf heb ik de ervaring dat de nieuwere types ietsje zuiniger zijn, maar deze ervaring hebben maar weinig mensen. Zowel mijn vorige V70 (MY2006) als de huidige (2008), allebei met hand 6 bak doen ongeveer 1:16, of als ik erg zuinig rijd 1:18. De 2002 S60 die ik had haalde dat niet.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Beers!
2nd Gear member
Berichten: 198
Lid geworden op: 29.07.2007 - 17:50
Locatie: Leeuwarden

Mijn huidige GT zit precies goed: 1549kg. De MY2007 zit er net boven, dus dat is een tientje duurder per maand (plusminus).

Ik rijd nu 1:13 en verwacht met een handbak 1:15,5. Dat is zo'n 20% goedkoper. En als je 4x per maand €100 tankt is dat dus €80 per maand voordeliger.

En volgens mij is 1:13 niet heel ongebruikelijk voor een GT met 5 versnellingen, toch?

Andere ervaringen hoor ik graag, want rijden met een GT vind ik wel erg prettig.
Volvo 460 1.8i DL LPG 1993
Mitsubishi Carisma Royal Class 1.9TD (Help me!) 1998
Volvo 460 TD airco 1996
Volvo V40 1.9D PhaseII 2000
Volvo V70 2.5D Aut. bomvol 1999
Volvo S60 2.4 Intro Edition LPi 2001
VW Touran 1.9 TDI Athene 7-persoons 2004
VW Passat Variant 1.9 TDI Sportline 2004
Volvo V70 2.4D EditionII geartronic MY 2005
VW Passat Variant Sportline 1.6 TDI 2012 (leasebak)
Volvo V60 Ocean Race D3 2012
Gebruikersavatar
wtr_s60
4th Gear member
Berichten: 579
Lid geworden op: 13.05.2010 - 18:58

Een 126pk zijn eindverhouding (dus 5de) draait best wat meer toeren dan een 6-bak 163/185PK. Tenzij je overal 90 rijdt zal 't niet veel uitmaken maar doe je veel snelweg en trap je graag eens door zal je met de 5-bak m.i. toch wel wat meer verbruiken, los van 't feit of de wagen getuned is of niet.

Ik zou sowieso voor een 6-bak manueel gaan, altijd, super soepele versnellingsbak, zuiniger dan de GT en je verliest er geen vermogen mee.
Gebruikersavatar
Bakboord1
4th Gear member
Berichten: 962
Lid geworden op: 05.12.2006 - 13:08
Locatie: Eindhoven

biedt spritmonitor.de geen antwoord?

En misschien is het wel verstandiger naar een zuinigere auto te kijken dan een volvo als verbruik er echt toe doet.
Opel Zafira 1.6cdti Business+

Volkswagen Tiguan 1.4tsi Comfortline Business panoramadak
Renault Espace 2.0t aut. dynamique panoramadak
Volvo V70 2.4 140pk
Opel Insginia 1.6t 180pk
Volvo V50 2.4 140 pk
Volvo V40 1.9d 115pk
Skoda Octavia 1.9tdii 110pk
VW Vento 1.9tdi 90pk
Beers!
2nd Gear member
Berichten: 198
Lid geworden op: 29.07.2007 - 17:50
Locatie: Leeuwarden

wtr_s60 schreef:Een 126pk zijn eindverhouding (dus 5de) draait best wat meer toeren dan een 6-bak 163/185PK. Tenzij je overal 90 rijdt zal 't niet veel uitmaken maar doe je veel snelweg en trap je graag eens door zal je met de 5-bak m.i. toch wel wat meer verbruiken, los van 't feit of de wagen getuned is of niet.

Ik zou sowieso voor een 6-bak manueel gaan, altijd, super soepele versnellingsbak, zuiniger dan de GT en je verliest er geen vermogen mee.
Ik wil ook sowieso een 163/185 pk, dus dan kom ik automatisch uit op een 6-bak. Ik heb nu een 130 pk en dat gaat prima, maar meer Nm lijkt me erg leuk.
Volvo 460 1.8i DL LPG 1993
Mitsubishi Carisma Royal Class 1.9TD (Help me!) 1998
Volvo 460 TD airco 1996
Volvo V40 1.9D PhaseII 2000
Volvo V70 2.5D Aut. bomvol 1999
Volvo S60 2.4 Intro Edition LPi 2001
VW Touran 1.9 TDI Athene 7-persoons 2004
VW Passat Variant 1.9 TDI Sportline 2004
Volvo V70 2.4D EditionII geartronic MY 2005
VW Passat Variant Sportline 1.6 TDI 2012 (leasebak)
Volvo V60 Ocean Race D3 2012
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21203
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Het heeft alles met de rechtervoet te maken..
Ik heb een sport editie V70 185pk uit 2007 met GT en die doet volgens de BC 8l/100km en de ervaring leert dat de BC aan de positieve kant zit.
Mijn automaat is net geflusht en daar wordt hij zuiniger van maar hij hangt nu lekker aan de automaat en dus aan het gas dat ik soms wat enthausiast ben.
Ik ga binnenkort een beetje op het verbruik letten en dan denk ik dat ik de BC met een liter naar beneden kan krijgen
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16549
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

diesel01, +1
Maar onder de streep kost het een paar centen, maar dan heb je ook wat. Wees verstandig, neem een originele 163 PK of 185 PK en je hebt meer dan voldoende Nm-ers tot je beschikking. Nu ook trouwens, maar dat is persoonlijk (zie onderschrift)
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Gebruikersavatar
mga1600
6th Gear member
Berichten: 3189
Lid geworden op: 01.12.2007 - 09:22
Locatie: nhn

Ik had een geturnde 163 pk en reed gemiddeld volgens de bc minder dan 6 l/100 km met automaat ( gesrtronic) met 5 versnellingen Niet wild rijden maar wel vlot en anticiperend en weinig file verkeer.
XC60 T6 Ultimate Dark my24
Gebruikersavatar
Gerardf
6th Gear member
Berichten: 2532
Lid geworden op: 30.12.2010 - 21:40
Locatie: Gooi

Ik rij ook met een 130PK met GT maar zit gemiddeld tussen de 1:15 en 1:16 (aan de pomp gemeten), ik rij wel veel snelweg kilometers.
Als je hem rustig berijddan valt he verbruik reuze mee.
Als het bedrag afzet wat je nu extra gaat inversteren t.o.v. de besparing per maand dan denk ik dat je toch nog wel een tijdje bezeg bent voor dat de inverstering er uit hebt.
Volvo V60 D6 PHEV 2013
Volvo V70 2.4 D Edition II 2005
Fore
2nd Gear member
Berichten: 186
Lid geworden op: 17.03.2012 - 20:05

Het maakt veel uit of je veel snelweg rijdt of niet. Ik zit met mijn 163 6H op gemiddeld 1 op 15. Zit veel stadsverkeer bij op dit moment. Veel snelweg rijd ik 1 op 16 a 1 op 17.

GT is relaxter rijden want niet zelf schakelen etc. Handbak moet ik zeggen, is ook niet verkeerd. Diesel kun je bijna schakellui rijden.
245 Estate MY 89 (Verkocht, nog spijt van)
S40 1.9TD MY98
S40 1.8I (LPG G3) MY 99
V40 1.8I (LPG G3) MY97
V70 2.4 Automaat Benzine MY02
V70 2.4D Edition I MY07

V70NN 2.4D Momentum MY 08
C30 1.6D Drive Sport / Businessline MY09 (voor de Mrs)
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Beers! schreef:Mijn huidige GT zit precies goed: 1549kg. De MY2007 zit er net boven, dus dat is een tientje duurder per maand (plusminus).

Ik rijd nu 1:13 en verwacht met een handbak 1:15,5. Dat is zo'n 20% goedkoper. En als je 4x per maand €100 tankt is dat dus €80 per maand voordeliger.

En volgens mij is 1:13 niet heel ongebruikelijk voor een GT met 5 versnellingen, toch?

Andere ervaringen hoor ik graag, want rijden met een GT vind ik wel erg prettig.
Klopt inderdaad. Enige correctie is dat de GT vanaf MY2006 er net boven zit (ipv 2007).
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
sbv
6th Gear member
Berichten: 4321
Lid geworden op: 30.11.2004 - 20:47
Locatie: Nieuwerbrug a.d Rijn

De afgelopen 20000 km de BC niet gereset en deze staat op 7,4 nu bij mij. Praktijk zal het rond de 1:11,5 a 1:12 zijn
Letwel van mij is een 185 pk D5 AWD GT wel getuned. Bij heel stevig doorrijden haal ik ook wel 1:10 en bij heel kalm aan doen in Noorwegen 1:14 ruim

Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue
Gebruikersavatar
Jers3n
5th Gear member
Berichten: 2405
Lid geworden op: 28.12.2008 - 23:16

Praktijk bij mij is 1:13 gemiddeld over 42.000 km (nagerekend). Laatste tankbeurt na 820 stevige snelweg KM's 1:14 (95% snelweg). Beste gehaalde verbruik 1:15 (niet m'n best voor gedaan) en slechtste 1:9 (vriendin in ZH in eigen stad). Mijn ervaring is dat rustig rijden op de snelweg en weinig stads km's 'wonderen' doet voor het verbruik. En met een D5 185pk H6 AWD XC70 is het denk ik redelijk te vergelijken met sbv, waarbij de GT en de grotere luchtweerstand tov een V70 AWD elkaar m.i. redelijk op heffen. BC staat bij mij nu op 7,3 na een paar duizend km.
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
Gebruikersavatar
wtr_s60
4th Gear member
Berichten: 579
Lid geworden op: 13.05.2010 - 18:58

Damn jullie Nederlanders, kunnen jullie niet gewoon praten over aantal liters verbruik / 100km ? :P
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27459
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

1 liter op xx kilometer vind ik persoonlijk zelfs makkelijker rekenen
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
wtr_s60
4th Gear member
Berichten: 579
Lid geworden op: 13.05.2010 - 18:58

België en Nederland twee zo'n kleine landjes en toch onze koppige eigen gewoontes ;)
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”