Ik heb dit weekend de automaat zelf weer geflushed. Voor de vakantie vlak na aankoop al eens gedaan met 16 liter ATF en net dus weer. De ATF was weer chocolademelk geworden.
Maar ik merk dat de versnellingen nu nog minder hard inkomen, of liever: je voelt ergens iets maar de toerenteller laat het pas duidelijk zien.
Kosten dezes: totaal 28 liter ATF en 2 maal een middagje werk. Leuk werk, zeg maar.
Flushen met minerale of synthetische ATF?
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Berichten: 20910
- Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
- Locatie: Flevoland
- Contacteer:
Mark
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
- Voorn
- 4th Gear member
- Berichten: 608
- Lid geworden op: 06.06.2009 - 00:22
OHJA. het belangrijkste vergat ik nog te melden. Ik trek hierbij een Hobby Caravan van 6,25 m en 1350 kg..............en wat zeggen jullie nu?Voorn schreef:Ja en ik zit weer in Zuid-Frankrijk. Met mijn net geflushte D5 Geartronic uit 2005 163PK en 315.000 km op de teller.
4% en 5% hellingen in zijn 5 (handgeschakeld) met 2000 toeren en met 100 km/h naar boven. Geen gesodemieter. Buitentemperatuur 25 C. Temperatuurmeter blijft op dezelfde plaats. Voor het flushen moest ik in zijn 4.
6 % hellingen in zijn 5 2000 toeren en met 100 km/h naar boven. Geen gesodemieter. Temperatuurmeter komt iets van zijn plaats maar geen probleem. Voor het flushen moest ik in zijn 4.
Heerlijk die trekkracht in de automaat zonder terugschakelen van de bak.
Jippie, bedankt Gery voor het flushen van mijn Geartronic. Ik ben meer dan hartstikke tevreden.............!!!!!!!!!!!!
Geen geslip. Pakken en wegrijden. Geen getril. Ik denk dat het bij de paar anderen die wel last hebben toch iets anders is ?????
Groeten van Eddy
________________
Huidig:
Volvo XC70 2.4 D4 AWD Summum Polar+ bj 2016 345.000 km
Pan European ST1100 bj 1993 135.000 km
Ex volvo:
Volvo 245 GL bj 1991 625.000 km
Volvo V70 D5 Geartronic bj 2005 527.000 km
________________
Huidig:
Volvo XC70 2.4 D4 AWD Summum Polar+ bj 2016 345.000 km
Pan European ST1100 bj 1993 135.000 km
Ex volvo:
Volvo 245 GL bj 1991 625.000 km
Volvo V70 D5 Geartronic bj 2005 527.000 km
- diesel01
- Geartronic member
- Berichten: 21034
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
Ik zeg dat jij gelijk hebt, mijn klachten zijn niet opgelost doordat er andere olie op is gekomen.Voorn schreef:OHJA. het belangrijkste vergat ik nog te melden. Ik trek hierbij een Hobby Caravan van 6,25 m en 1350 kg..............en wat zeggen jullie nu?Voorn schreef:Ja en ik zit weer in Zuid-Frankrijk. Met mijn net geflushte D5 Geartronic uit 2005 163PK en 315.000 km op de teller.
4% en 5% hellingen in zijn 5 (handgeschakeld) met 2000 toeren en met 100 km/h naar boven. Geen gesodemieter. Buitentemperatuur 25 C. Temperatuurmeter blijft op dezelfde plaats. Voor het flushen moest ik in zijn 4.
6 % hellingen in zijn 5 2000 toeren en met 100 km/h naar boven. Geen gesodemieter. Temperatuurmeter komt iets van zijn plaats maar geen probleem. Voor het flushen moest ik in zijn 4.
Heerlijk die trekkracht in de automaat zonder terugschakelen van de bak.
Jippie, bedankt Gery voor het flushen van mijn Geartronic. Ik ben meer dan hartstikke tevreden.............!!!!!!!!!!!!
Geen geslip. Pakken en wegrijden. Geen getril. Ik denk dat het bij de paar anderen die wel last hebben toch iets anders is ?????
De krantenjongen vertelde mij vanmorgen dat hij kabouters had gezien die bij ons de straat uitliepen met een gebruikte automaat op de nek, dat was onze automaat die ze even hebben vervangen

Prettige vakantie.
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
- Berichten: 16549
- Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
- Locatie: Noord-Groningen
diesel01, BRILJANT !
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
- VolvoFaBulous
- 4th Gear member
- Berichten: 579
- Lid geworden op: 13.03.2009 - 22:51
- Locatie: Zuid-Holland
Iemand van ons zit zich behoorlijk te vervelen in zijn vakantie....
Zeker uitgepraat met zijn vrouw/partner. Of andersom. Kan me er iets bij voorstellen.

Zeker uitgepraat met zijn vrouw/partner. Of andersom. Kan me er iets bij voorstellen.
XC60 T8 Twin Engine Inscription MY2019 Electric Silver, 20”velgen, Luchtvering, Business Pack, Inscription Plus Line met Maroon Brown nappa-bekleding, massagestoelen, Audio L met B&W, Intellisafe Pro L, Luxury L met Visual Park Ass. en 360 view, Park Assist Pilot, Versatility L, Full-led AHB koplampen, extra getint glas, gelam. ruiten, zitverhogers achter, elektr. kindersloten, geperf. leren sportstuur, inklapb. trekhaak
XC60 T5 PS MY2014
V70 2.5T AWD MY2004
C70 2.4i MY2007
XC60 T5 PS MY2014
V70 2.5T AWD MY2004
C70 2.4i MY2007
- Turbodesk
- 5th Gear member
- Berichten: 1288
- Lid geworden op: 13.07.2005 - 19:52
- Locatie: Groningen
Gewoon niet op reageren, het is alleen maar topic vervuiling.
Brambo:
Ik heb nog niet met de caravan gereden na de oliewissel.
Het voelt zo goed aan op dit moment dat ik het niet nodig vind.
Met de (oude) olie er nog in slipte de bak met flink optrekken ook door rond de 1900 toeren in de derde versnelling.
Dat ben ik helemaal kwijt.
De bak lockt al veel eerder, dus heb geen slip meer.
Mijn ervaring is dat met de Bg olie de bak wel iets soepeler schakelt maar daardoor ook veel meer slip gegenereert wordt en het langer duurd voordat de lockup erin komt.
In de koppelomvormer zit maar een heel dun laagje met voering, net zoals in een handbak. Als de bak teveel in de slip-lockup draait dan kan je heel snel je koppelomvormer laten reviseren.
Brambo:
Ik heb nog niet met de caravan gereden na de oliewissel.
Het voelt zo goed aan op dit moment dat ik het niet nodig vind.
Met de (oude) olie er nog in slipte de bak met flink optrekken ook door rond de 1900 toeren in de derde versnelling.
Dat ben ik helemaal kwijt.
De bak lockt al veel eerder, dus heb geen slip meer.
Mijn ervaring is dat met de Bg olie de bak wel iets soepeler schakelt maar daardoor ook veel meer slip gegenereert wordt en het langer duurd voordat de lockup erin komt.
In de koppelomvormer zit maar een heel dun laagje met voering, net zoals in een handbak. Als de bak teveel in de slip-lockup draait dan kan je heel snel je koppelomvormer laten reviseren.
- diesel01
- Geartronic member
- Berichten: 21034
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
Exact dat ervaar ik dus ook.
Ik heb gisteren de cruise op 60km/h gehad het toerental blijft in de 5 volledig gelijk naar verloop van tijd schakelt de bak toch terug naar 4 waardoor het lijkt alsof hij zichzelf beschermt tegen verhitting.
Voor de olie wissel reageerde de bak met een slip/schommelend toerental.
Inderdaad ervaar ik ook een iets minder vloeiend schakelende automaat maar dat geeft mij meer vertrouwen dan een slippende automaat bij 2700rpm en 400nm koppel.
Ik heb gisteren de cruise op 60km/h gehad het toerental blijft in de 5 volledig gelijk naar verloop van tijd schakelt de bak toch terug naar 4 waardoor het lijkt alsof hij zichzelf beschermt tegen verhitting.
Voor de olie wissel reageerde de bak met een slip/schommelend toerental.
Inderdaad ervaar ik ook een iets minder vloeiend schakelende automaat maar dat geeft mij meer vertrouwen dan een slippende automaat bij 2700rpm en 400nm koppel.
- Turbodesk
- 5th Gear member
- Berichten: 1288
- Lid geworden op: 13.07.2005 - 19:52
- Locatie: Groningen
Wat een heleboel mensen hier vergeten is dat wij geen nieuw ontwikkelde automatische versnellingsbak hebben.
Het is een voortborduursel op de vijf bak. Hij gaat dus al een hele tijd mee.
Je kan dus ook niet verwachten dat je automaat net zo soepel schakelt als de huidige generatie. Dat wordt dus wel verwacht na een flush, en daar wordt aan voldaan door er andere olie in te gooien, waardoor hij inderdaad soepeler gaat schakelen, maar daardoor wordt er wel voorbij gegaan aan de eigenschappen van de bak.
Het revisiebedrijf heeft zelfs nog gezegd dat het beter is dat de bak wat sneller overschakeld naar de volgende versnelling, ondanks dat het wat minder soepeler aanvoeld. Dan wordt de koppelomvormer minder belast met slip op de voering.
Het is een voortborduursel op de vijf bak. Hij gaat dus al een hele tijd mee.
Je kan dus ook niet verwachten dat je automaat net zo soepel schakelt als de huidige generatie. Dat wordt dus wel verwacht na een flush, en daar wordt aan voldaan door er andere olie in te gooien, waardoor hij inderdaad soepeler gaat schakelen, maar daardoor wordt er wel voorbij gegaan aan de eigenschappen van de bak.
Het revisiebedrijf heeft zelfs nog gezegd dat het beter is dat de bak wat sneller overschakeld naar de volgende versnelling, ondanks dat het wat minder soepeler aanvoeld. Dan wordt de koppelomvormer minder belast met slip op de voering.
-
- 6th Gear member
- Berichten: 4457
- Lid geworden op: 19.03.2009 - 13:07
De dealer kan de bak de bak met Dice/Vida in een testmodus zetten. Dan kun je het schakel- en slipgedrag precies zien op het dashboard.
De ingeschakelde versnelling wordt weergegeven waar normaal P/R/D/N/4/3/L weergegeven wordt. De MIL (gele driehoekje) wordt dan gebruikt als lockup-indicator (aan/uit/knipperen).
Nadat het contact is uitgezet, wordt deze testmodus uitgeschakeld.
De ingeschakelde versnelling wordt weergegeven waar normaal P/R/D/N/4/3/L weergegeven wordt. De MIL (gele driehoekje) wordt dan gebruikt als lockup-indicator (aan/uit/knipperen).
Nadat het contact is uitgezet, wordt deze testmodus uitgeschakeld.
- Turbodesk
- 5th Gear member
- Berichten: 1288
- Lid geworden op: 13.07.2005 - 19:52
- Locatie: Groningen
-
- 1st Gear member
- Berichten: 32
- Lid geworden op: 27.12.2005 - 10:06
- Locatie: Friesland
Even een vraag aan @diesel 01.
Hoe zijn je bevindingen op dit moment? Ik heb namelijk dezelfde ervaring met mijn automaatbak. Krijg ook het sterke vermoeden dat hij veel meer slipt en dat de lock up later is dan voor het flushen.
Hoe zijn je bevindingen op dit moment? Ik heb namelijk dezelfde ervaring met mijn automaatbak. Krijg ook het sterke vermoeden dat hij veel meer slipt en dat de lock up later is dan voor het flushen.
Volvo V 70 D5 2002
- diesel01
- Geartronic member
- Berichten: 21034
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
Ik blijf bij mijn eerder beschreven ervaring.Jand schreef:Even een vraag aan @diesel 01.
Hoe zijn je bevindingen op dit moment? Ik heb namelijk dezelfde ervaring met mijn automaatbak. Krijg ook het sterke vermoeden dat hij veel meer slipt en dat de lock up later is dan voor het flushen.
Een verschil van dag en nacht, wanneer ik nu vermogen vraag staat de automaat direct in lockup tenzij je bij 2000rpm echt snelheid wilt maken dan schakelt de bak terug en begint zonder slip erg hard aan de auto te trekken.
Meer rust wanneer ik gewoon met het verkeer meerijdt en bij gas los houdt de bak gewoon aandrijving en dus remmend vermogen.
Mijn slip is nagenoeg verdwenen en ik geloof direct dat de slip die er nog is een producteigenschap van de bak is zoals Volvo dat bedoelt heeft.
De 2e flush heeft gewoon geld gekost maar gezien de komende winter meer dan waard geweest.
Indien jij nog slip hebt zou ik gewoon nogmaals met originele Volvo olie flushen, overigens heb ik gewoon de BG olie eraf laten halen en weer laten vullen met het origineel en dus geen flush.
De chef monteur heeft overigens ook zijn eigen bak weer gewisseld met originele olie en heeft dezelfde ervaringen.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 32
- Lid geworden op: 27.12.2005 - 10:06
- Locatie: Friesland
Mijn vraag heb ik gesteld omdat ik ook al telefonisch contact heb gehad met dezelfde chefmonteur en die hetzelfde vertelde. Ik ga ook een afspraak maken met hem voor een gewonw oliewissel.
Bedankt voor de positieve informatie.
Groeten van Jan
Bedankt voor de positieve informatie.
Groeten van Jan
Volvo V 70 D5 2002
- Turbodesk
- 5th Gear member
- Berichten: 1288
- Lid geworden op: 13.07.2005 - 19:52
- Locatie: Groningen
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Komende woensdagavond moet de caravan naar de stalling, dus mócht iemand nog graag even met caravan testen...
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- piotrV70
- 5th Gear member
- Berichten: 1662
- Lid geworden op: 21.11.2008 - 13:54
Welke dealers/specialisten doen zo'n flush bij jou in de buurt ? (dat is nl ook bij mij in de buurt)Oceanracer schreef:Er zijn anders steeds meer garagebedrijven die over een flushmachine beschikken. En nu moet je er voor naar Bussum. Ik denk dat ik wel 10 dealers kan vinden die voor mij dichter in de buurt zitten. En waarom zou het bij de dealer minder goed worden uitgevoerd? Zo'n apparaat aansluiten kunnen jij en ik ook heel goed hoor! Bovendien gebruikt de dealer wél de juiste olie voor jouw automaat.
Wie of wat is BG trouwens ?
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 159
- Lid geworden op: 06.03.2009 - 20:05
- Locatie: het oost'n
die minerale olie is die nu alleen voor de "oude" vijfbak of ook voor de "jongere" 6 bak?
Volvo V40 CC T3 2019,Crystal White met en een Afneembare trekhaak Volvo V60 Business Edition D4 2018, Scandinavian line, Onyx Black en Afneembare trekhaak,Volvo V70 D5 Geartronic M'08 Momentum, Silver Metallic en Trekhaak
- Turbodesk
- 5th Gear member
- Berichten: 1288
- Lid geworden op: 13.07.2005 - 19:52
- Locatie: Groningen
Ik heb een 6-bak en daar moet een JWS-3309 olie in van Volvo.
Dit is altijd een minerale olie.
Er is geen enkele andere (semi of full syntheet) atf olie die deze specificatie heeft.
Fabrikanten zeggen wel dat hun product ook toegepast kan worden, maar dat is wat anders dan er daadwerkelijk een certificaat voor te hebben.
Dit is altijd een minerale olie.
Er is geen enkele andere (semi of full syntheet) atf olie die deze specificatie heeft.
Fabrikanten zeggen wel dat hun product ook toegepast kan worden, maar dat is wat anders dan er daadwerkelijk een certificaat voor te hebben.