Nav herhaling van het probleem met de wervelklep van de D5 op dit forum terecht gekomen.
Wat een schat aan informatie is hier te vinden!
Zo ook over de genoemde wervelklep, met behulp van de hier gevonden info en geplaatste foto's zojuist de zaak (voorlopig) in een paar minuten gefixed.
Nu nog even met de garage in de slag voor het modificatiesetje, wat een Volvo onwaardige flutconstructie.
Hulde !
- Thijs
- 7th Gear member
- Berichten: 5492
- Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
- Locatie: Lelystad
Welkom! Leuk dat er eens iemand eerst leest en dan pas reageert!! Voor wat betreft de modificatie, die kan bij mijn weten alleen gemonteerd worden als de kop er af gaat, en das een dure klus. Of heb jij iets anders gevonden? Of wellicht dat je het onder garantie wil laten doen??
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
-
- Starter
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 05.08.2012 - 18:22
Setje schijnt een paar tientjes te kosten, waar jij over spreekt is het vervangen van de hele klep. Zie het nut daarvan niet in.
Als het te veel gaat kosten, verzin ik zelf wel wat.
Kwestie van gaatje boren en een schroefje met een ringetje er op.
Is alleen lastig bij te komen, maar met de flexas van de Proxon (ik heb veel modelbouwgereedschap) moet dat wel lukken.
Als het te veel gaat kosten, verzin ik zelf wel wat.
Kwestie van gaatje boren en een schroefje met een ringetje er op.
Is alleen lastig bij te komen, maar met de flexas van de Proxon (ik heb veel modelbouwgereedschap) moet dat wel lukken.
-
- 4th Gear member
- Berichten: 508
- Lid geworden op: 09.10.2011 - 11:12
- Locatie: West-Friesland
Heel goed dat je die info weer met ons wil delen...
Dat is de kracht van dit forum!
De zoek machine werkt naar mijn idee niet helemaal perfect maar als je een goede topic naam hebt dan gaat dat meestal wel.
[Hulde zal dus niet gevonden worden in de zoekmachine, wel wervelklep]
Dat is de kracht van dit forum!
De zoek machine werkt naar mijn idee niet helemaal perfect maar als je een goede topic naam hebt dan gaat dat meestal wel.
[Hulde zal dus niet gevonden worden in de zoekmachine, wel wervelklep]
Nissan QQ 1.6 black FWD 2008
BMW 520i lci e60 RWD black 2009
VOLVO V70 D5 FWD AUTOMAAT VENETIAN RED PEARL 2002 verkocht
VOLVO V70 D5 AWD GEARTRONIC MISTRAL GREEN METALLIC 2002 verkocht
AUDI 80 CS 1.6 FWD AUTOMAAT KALAHARI BEIGE 1985
BMW 520i lci e60 RWD black 2009
VOLVO V70 D5 FWD AUTOMAAT VENETIAN RED PEARL 2002 verkocht
VOLVO V70 D5 AWD GEARTRONIC MISTRAL GREEN METALLIC 2002 verkocht
AUDI 80 CS 1.6 FWD AUTOMAAT KALAHARI BEIGE 1985
- Rutger
- 4th Gear member
- Berichten: 928
- Lid geworden op: 10.01.2010 - 13:12
- Locatie: Het mooie Limburg
- Contacteer:
Welkom en idd hulde. Het forum mag idd wel eens een make-over krijgen. Maar het draait allemaal op vrijwillgers werk en er gaat een hoop tijd en effort inzitten. Voorlopig werkt het.
Volvo V50 |Business Pack| S&S | 2010
|Volvo C30 NL & Be op Facebook |
|Volvo C30 NL & Be op Facebook |
Misschien heb je het gemerkt, we zijn gek op foto's. Dus ook van jouw modificatiesetje en montage. 

-
- Starter
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 05.08.2012 - 18:22
Het heeft even geduurd, maar hierbij een statusupdate:
Modificatieset bleek niet besteld te zijn, wel prijsopgaaf:
- Setje iets van € 22.50
- Inbouwkosten iets van € 125.=, want de halve kop moet eraf.
Dit excl. BTW, al met vond ik het nogal wat, temeer daar hier in mijn optiek sprake is van ontwerpfout.
Maar goed, de zaak nog eens goed bekeken en geconcludeerd dat er een goedkopere mogelijkheid moet zijn.
Dus mijn modelbouw hersens maar eens laten kraken en kwam tot de volgende oplossing:
Benodigd:
- 1 Kunststof boutje M4x20 of langer
- 1 Borgring M4
- 1 Moer M4
- Secondenlijm, GEL variant
- Een klein vijltje, bv van zakmes of nagelvijl
- Een Stanleymes oid
- Een pincet, bij voorkeur één die je moet samenknijpen om te lossen
- Een beetje geduld
- Een paar niet te dikke vingers
- Een koud motorblok
- Siliconenkit
De aanpak:
- Vijl de kop van het boutje vlak
- Snij met het Stanleymes een stukje van ca 4-5 mm af, DIT stukje heb je nodig!
- Vijl de kop van het bolletje op nok van de klep ook vlak (niet afvijlen, alleen vlakken) en schoon
- Neem het stukje draadeind in de pincet en doe er een druppel lijm op
- Lijm dit vervolgens op het bolletje op de nok van de klep en druk dit goed aan
- Laat de lijm voldoende uitharden, een paar uur
Je hebt de nok nu als het ware verlengd
- Zet het stangetje op de nok
- Doe het ringetje erop
- Draai het moertje erop
- Doe een druppel siliconekit op het overblijvende stuk draadeind, dit om te voorkomen dat het moertje eraf trilt.
- Zet het stangetje op de servo
Bij mij zit het inmiddels 2 dagen en ca 400km, met dien verstande dat het moertje er in de 1e instantie af was getrild, vandaar het leermoment met de siliconekit (morgen bij koud blok).
Mechanisch lijkt dit een afdoende en bijna niets kostende oplossing te zijn.
Echter vandaag werd ik ineens weer geconfronteerd met vermogensverlies. Toeren maken doet hij wel, maar trekken ... ho maar. 120 was met moeite haalbaar ..... en dan moest ik nog op de hand schakelen ook.
Enig idee waar dit aan ligt?
Zou dat die nood-loop van de software kunnen zijn en moet de hele zaak gewoon even gereset worden?
Het zou mooi zijn, als dit probleem op deze manier opgelost zou kunnen zijn.
Modificatieset bleek niet besteld te zijn, wel prijsopgaaf:
- Setje iets van € 22.50
- Inbouwkosten iets van € 125.=, want de halve kop moet eraf.
Dit excl. BTW, al met vond ik het nogal wat, temeer daar hier in mijn optiek sprake is van ontwerpfout.
Maar goed, de zaak nog eens goed bekeken en geconcludeerd dat er een goedkopere mogelijkheid moet zijn.
Dus mijn modelbouw hersens maar eens laten kraken en kwam tot de volgende oplossing:
Benodigd:
- 1 Kunststof boutje M4x20 of langer
- 1 Borgring M4
- 1 Moer M4
- Secondenlijm, GEL variant
- Een klein vijltje, bv van zakmes of nagelvijl
- Een Stanleymes oid
- Een pincet, bij voorkeur één die je moet samenknijpen om te lossen
- Een beetje geduld
- Een paar niet te dikke vingers
- Een koud motorblok
- Siliconenkit
De aanpak:
- Vijl de kop van het boutje vlak
- Snij met het Stanleymes een stukje van ca 4-5 mm af, DIT stukje heb je nodig!
- Vijl de kop van het bolletje op nok van de klep ook vlak (niet afvijlen, alleen vlakken) en schoon
- Neem het stukje draadeind in de pincet en doe er een druppel lijm op
- Lijm dit vervolgens op het bolletje op de nok van de klep en druk dit goed aan
- Laat de lijm voldoende uitharden, een paar uur
Je hebt de nok nu als het ware verlengd
- Zet het stangetje op de nok
- Doe het ringetje erop
- Draai het moertje erop
- Doe een druppel siliconekit op het overblijvende stuk draadeind, dit om te voorkomen dat het moertje eraf trilt.
- Zet het stangetje op de servo
Bij mij zit het inmiddels 2 dagen en ca 400km, met dien verstande dat het moertje er in de 1e instantie af was getrild, vandaar het leermoment met de siliconekit (morgen bij koud blok).
Mechanisch lijkt dit een afdoende en bijna niets kostende oplossing te zijn.
Echter vandaag werd ik ineens weer geconfronteerd met vermogensverlies. Toeren maken doet hij wel, maar trekken ... ho maar. 120 was met moeite haalbaar ..... en dan moest ik nog op de hand schakelen ook.
Enig idee waar dit aan ligt?
Zou dat die nood-loop van de software kunnen zijn en moet de hele zaak gewoon even gereset worden?
Het zou mooi zijn, als dit probleem op deze manier opgelost zou kunnen zijn.
V70 D5 Automatic
-
- 4th Gear member
- Berichten: 927
- Lid geworden op: 15.03.2008 - 19:49
- Locatie: Eindhoven
Dit soort geknutsel/gepruts moet je toch niet willen bij je auto?
- Hans oet Twent
- 8th Gear member
- Berichten: 10692
- Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
- Locatie: Twente
+1HansEindhovenV70 schreef:Dit soort geknutsel/gepruts moet je toch niet willen bij je auto?
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’ 20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
Vanaf eind Aug.: C70 T5 Tourer My' 12 een onbegrensd 2e HANSje een zgn. "Empty Nest Volvo" op het Landgoed
MGB GT British Racing Green Classic Rally Car 1969 > SOLD!!!!!
Exit: '05 V70 D5 / '15 V70 D4 / '99 V70 2.5 / '17 V90 D4 / '19 V90 D4 / '15 V70 D4 / '21 V60 T6 recharge
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’ 20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
Vanaf eind Aug.: C70 T5 Tourer My' 12 een onbegrensd 2e HANSje een zgn. "Empty Nest Volvo" op het Landgoed
MGB GT British Racing Green Classic Rally Car 1969 > SOLD!!!!!
Exit: '05 V70 D5 / '15 V70 D4 / '99 V70 2.5 / '17 V90 D4 / '19 V90 D4 / '15 V70 D4 / '21 V60 T6 recharge
-
- Starter
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 05.08.2012 - 18:22
Tja, hier verschillen we dus duidelijk van mening en dat mag uiteraard.
Als jullie liever € 200 naar de Volvo garage brengen is dat je eigen keuze.
Als ik dat eenvoudig kan voorkomen, zal ik dat niet nalaten, voor dat geld kun je veel leukere dingen doen.
Voor het vervangen van een afgebroken kunststof borgnokje moet de halve kop eraf en dienen de brandstofleidingen ook vervangen te worden a raison van ca 200. Over broddelwerk gesproken ...
Ontwerpblunder zou beter passen.....
En dat zou nog niet zo'n probleem zijn, als V. zijn verantwoordelijkheid zou nemen en de hieruit voortvloeiende kosten niet bij de klant neer zou leggen.
Vandaag is de hele zaak gereset en de klep opnieuw gekalibreerd en geeft nu geen storing meer af. Helaas zit er wel een storing in de EGR Valve en daar valt weinig zelf aan te doen.
Al met al heb ik met mijn broddelwerk wel € 200 bespaard plus de logistiek van auto dag weg etc.
Als jullie liever € 200 naar de Volvo garage brengen is dat je eigen keuze.
Als ik dat eenvoudig kan voorkomen, zal ik dat niet nalaten, voor dat geld kun je veel leukere dingen doen.
Voor het vervangen van een afgebroken kunststof borgnokje moet de halve kop eraf en dienen de brandstofleidingen ook vervangen te worden a raison van ca 200. Over broddelwerk gesproken ...
Ontwerpblunder zou beter passen.....
En dat zou nog niet zo'n probleem zijn, als V. zijn verantwoordelijkheid zou nemen en de hieruit voortvloeiende kosten niet bij de klant neer zou leggen.
Vandaag is de hele zaak gereset en de klep opnieuw gekalibreerd en geeft nu geen storing meer af. Helaas zit er wel een storing in de EGR Valve en daar valt weinig zelf aan te doen.
Al met al heb ik met mijn broddelwerk wel € 200 bespaard plus de logistiek van auto dag weg etc.
V70 D5 Automatic
- Thijs
- 7th Gear member
- Berichten: 5492
- Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
- Locatie: Lelystad
Bij mij is er gewoon een hat dwars door de kogel heen geboord wat de mogelijkheid schept om het stangetje op de kogel te borgen met een splitpennetje.
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
- bernhard2
- 3rd Gear member
- Berichten: 282
- Lid geworden op: 24.01.2007 - 18:04
- Locatie: Hardenberg
Ik vind ik dit nou typisch iets voor op het forum. Het is ook nog is duidelijk uitgelegd zodat andere mensen dit ook kunnen proberen als ze het willen.
Waarom van die nutteloze opmerkingen over dealer en tanken? Wat is het nut van het forum?
Mensen verder helpen, geld besparen, meer te weten komen over je auto en je interesses delen met een ander.
Je DIM repareren met een fohn of je gasklephuis reinigen is toch zeker ook gepruts? Of is dat nou juist slim geld verdienen?
Waarom van die nutteloze opmerkingen over dealer en tanken? Wat is het nut van het forum?
Mensen verder helpen, geld besparen, meer te weten komen over je auto en je interesses delen met een ander.
Je DIM repareren met een fohn of je gasklephuis reinigen is toch zeker ook gepruts? Of is dat nou juist slim geld verdienen?
Volvo 850 R aut 1996 groen 417.000 km
Volvo V70 classic 2.5t 1997 blauw 309.000 km
Opel Senator B 3.0i 1987 grijs 127.000 km
Volvo V70 classic 2.5t 1997 blauw 309.000 km
Opel Senator B 3.0i 1987 grijs 127.000 km