Ik heb een vraag over de boardcomputer van mijn S60 D5 die ik nog niet heb kunnen terugvinden op het forum. Er is natuurlijk al erg veel geschreven dat het ding veel afwijkt enzo, maar de reden waarom deze afwijking er is lees ik nergens.
Ik heb een behoorlijk grote afwijking van de BC. Bij normaal woonwerk verkeer (120 met soms files) staat de BC op 6.0 (1:16,7) terwijl ik er dan niet meer dan 1:13 mee haal in werkelijkheid. Dat is een afwijking van bijna 30%.
Laatst had ik toevallig noodgedwongen een heel stuk rustig gereden. De BC stond op 4.1. Ik dacht eens proberen hoe zuinig de auto echt kan lopen. Ik moest toevallig veel lange stukken rijden, dus de cc op 100 en cruisen maar. Na een dikke 600 km stond de BC nog op 4.1 (ik had hem van tevoren wel gereset bij tanken). Toen ik ging tanken kwam ik uit op 1:18, terwijl ik volgens de BC 1:24,4 had gereden. Dat is een afwijking van 35%!
Ik vind mijn auto onbehoorlijk veel drinken. 1:13 met een heel rustige rijstijl is denk ik wel erg veel voor deze motor/auto. Het is een handgeschakelde versie, en ik heb het idee dat ik met een wat aggressievere rijstijl de 1:10 best haalbaar is.
Nu mijn eigenlijke vraag: Waardoor wordt die afwijking veroorzaakt. Ik vermoed dat de luchtmassameter de boardcomputer laat "tellen". Deze meet immers de hoeveelheid aangezogen lucht, en daarmee ook de hoeveelheid ingespoten brandstof. Als de LMM vervuild raakt kan deze te weinig lucht meten, en wordt er teveel aan brandstof ingespoten. Klopt dit of zit het anders in elkaar?
Boardcomputer (toch maar weer eens)
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 118
- Lid geworden op: 30.12.2005 - 18:16
- Locatie: omgeving Utrecht
Een verbruik van 1 op 13 met een rustige rijstijl is wat aan de hoge kant.
Ikzelf heb een S60 D5 automaat.
Ondanks dat ik soms in de file sta en veel binnendoor rij geeft mijn BC meestal tussen de 5,8 en 6,0 aan.
Ik rij de tank nooit helemaal leeg maar als ik ongeveer 65 liter tank kan ik 1000 Km rijden(ongeveer 1:15).
Voor een D5 automaat vind ik dat erg netjes.
Wat ik ook vind is dat de BC het aantal nog te rijden kilometers op een tank wel erg snel laat dalen naarmate te tank leger begint te worden.
Er zit duidelijk geen rechte lijn in.
Om deze redenen het ik het display dus ook maar uit staan.
Scheelt een hoop irritatie.
Ikzelf heb een S60 D5 automaat.
Ondanks dat ik soms in de file sta en veel binnendoor rij geeft mijn BC meestal tussen de 5,8 en 6,0 aan.
Ik rij de tank nooit helemaal leeg maar als ik ongeveer 65 liter tank kan ik 1000 Km rijden(ongeveer 1:15).
Voor een D5 automaat vind ik dat erg netjes.
Wat ik ook vind is dat de BC het aantal nog te rijden kilometers op een tank wel erg snel laat dalen naarmate te tank leger begint te worden.
Er zit duidelijk geen rechte lijn in.
Om deze redenen het ik het display dus ook maar uit staan.
Scheelt een hoop irritatie.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 37
- Lid geworden op: 28.07.2006 - 17:53
edraket, ik heb ongeveer dezelfde cijfers als jij. Ik heb mijn D5 (eentje van 3 jaar oud) nu net 14 dagen en was dus reuze benieuwd of de verbruikswaarden van de BC overeen kwamen met de werkelijkheid. Nee dus. Mijn eerste tankbeurt leverde een verbruik van 7.2 liter\100 km op terwijl de BC van mening was dat het 5.3 liter\100 Km.
Ik heb hierover contact gehad met de dealer maar iets anders dan het vol onbegrip ophalen van de schouders was er helaas niet bij. Er is, ook op buitenlandse Volvo fora, al veel over geschreven. Misschien wordt het een keer tijd voor een update van de software, want een BC die qua verbruikscijfers klinkklare onzin zit uit te kramen.....
Ik ben nog nieuw op Volvo fora, misschien is er ook al het e.e.a. geschreven over acties richting Volvo....dat hoor ik dan graag.
Ik heb hierover contact gehad met de dealer maar iets anders dan het vol onbegrip ophalen van de schouders was er helaas niet bij. Er is, ook op buitenlandse Volvo fora, al veel over geschreven. Misschien wordt het een keer tijd voor een update van de software, want een BC die qua verbruikscijfers klinkklare onzin zit uit te kramen.....
Ik ben nog nieuw op Volvo fora, misschien is er ook al het e.e.a. geschreven over acties richting Volvo....dat hoor ik dan graag.
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8632
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Maar niemand die weet waardoor die afwijking nu werkelijk veroorzaakt wordt? Ik heb zaken gelezen als grotere banden enz., maar dat veroorzaakt natuurlijk geen afwijking van 35%. Ik ga toch maar eens proberen de LMM schoon te maken.
Gaan die overigens wel eens stuk bij de D5 motoren (ik dacht de benzineversies bij bosjes)?
Gaan die overigens wel eens stuk bij de D5 motoren (ik dacht de benzineversies bij bosjes)?
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- fluz
- 3rd Gear member
- Berichten: 340
- Lid geworden op: 05.11.2004 - 10:58
- Locatie: Utrecht
Bij mij week de boord computer evenals de kilometerteller bijzonder veel af. Soms gaf dit humorisische waardes op zoals nog te rijden km's 1800, terwijl ik er al 100 op die tank op had zitten.
Enfin, met dit probleem naar de dealer geweest en die heeft alles bij kunnen stellen. Km teller wijkt nu een acceptabele 3% af en de verbruiksmeting is een stuk realistischer geworden.
Enfin, met dit probleem naar de dealer geweest en die heeft alles bij kunnen stellen. Km teller wijkt nu een acceptabele 3% af en de verbruiksmeting is een stuk realistischer geworden.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 56
- Lid geworden op: 15.04.2006 - 17:33
- Locatie: Voorschoten
Bij mijn 2.4 merk ik ongeveer het zelfde. Ik rij op LPG, ca 1 op 10 werkelijk verbruik. Mijn BC zegt 8.3/100 = 1 op 12. Nu weet ik ook door mijn navigatiesysteem dat ik 110 op de teller moet rijden om een werkelijke 100 te halen. Zie hier een deel van het probleem. Als de BC namelijk de kilometers anders telt (en ik heb hier een keer gelezen dat dat zo is) dan is je verbruik nooit in overeenstemming met hetgeen op de teller verschijnt.
Baal zelf enorm van die enorme afwijking, bij hogere snelheden wordt die namelijk nog groter.
Baal zelf enorm van die enorme afwijking, bij hogere snelheden wordt die namelijk nog groter.
S60 2.4 190pk LPi Polartic Blue Pearl (2001)
V70 2.5T LPi Black Edition (2008)
V70 2.5T LPi Black Edition (2008)
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8632
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
LPG heeft altijd een afwijking in de verbruiksmeter van zo'n 15-20%. Klopt dus wel. De boardcomputer berekent de waardes adhv de hoeveelheid gemeten lucht die de motor in gaat, en de hoeveelheid ingespoten gas is nu eenmaal meer dan bij benzine.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- fluz
- 3rd Gear member
- Berichten: 340
- Lid geworden op: 05.11.2004 - 10:58
- Locatie: Utrecht
Gewoon bij de dealer laten bijstellen. Met een beetje geluk win je ook nog wat extra "features".Baal zelf enorm van die enorme afwijking, bij hogere snelheden wordt die namelijk nog groter
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... highlight=
De kosten hiervoor waren €0,- en een

Service bestaat echt nog wel.
- VolvoZoeker
- 3rd Gear member
- Berichten: 306
- Lid geworden op: 23.10.2005 - 21:25
- Locatie: Amersfoort
Mag ik vragen van welke garage de chef werkplaats met een smile stond 

Gr
Menno
Zoekend naar een C70 2006-2009
Menno
Zoekend naar een C70 2006-2009