Polestar mag niet

Alles over motortuning van je Volvo. Houd er rekening mee dat door tuning van je Volvo elke aanspraak op garantie van de dealer of Volvo AB vervalt. Richtlijnen van Volvo zijn hier zeer strikt over.
Gebruikersavatar
VolvoTech
7th Gear member
Berichten: 7671
Lid geworden op: 13.07.2007 - 00:24
Locatie: Schiedam
Contacteer:

Ja... wat wil je, max tunen of wettelijk max?
ECU upgrade is binnen marge.
Stage 2 niet meer.
Creating Solutions for Volvo's!
www.volvotech.eu
www.facebook.com/volvotech



Commerciele/Technische vragen uiteluitend naar [mail=info@volvotech.eu]info@volvotech.eu[/mail] aub!
Prive zaken mogen natuurlijk per PM.
Gebruikersavatar
volvov70r
3rd Gear member
Berichten: 421
Lid geworden op: 22.02.2006 - 17:38
Locatie: Tussen Leiden en Haarlem

NielsV70 schreef:zoals ik het lees kost de herkeuring max 80 euro en lijkt me in deze casus succes nagenoeg zeker
Als ik de info uit het linkje goed lees zal je wel naar Lelystad moeten, immers je gooit er een motor in die niet overeenkomt met een van een model met typegoedkeuring, misschien dat ff googlen een indicatie kan geven van de kosten.

Die 80 euro gaat voor auto's van na 1998 alleen op als je bijv. een V70 pakt, de 1.6 diesel eruit gooit en er een 2.0 ingooit uit bijv. een donorauto.
Lijkt mij trouwens dat je in dat soort gevallen bij grote wijzigingen vaak wel meer zal moeten overzetten om de boel veilig te houden en conform typegoedkeuring, bijv. grotere remmen.
V70 R 2003 GT Zilver --- jan 2009 tot nu Afbeelding
765 GLE 1985 2.8 V6 Autom Blauw Met - airco - 3e bankje --- juli 2011 tot heden Afbeelding
PV 544 1962 B18 --- sept 2012 tot heden Afbeelding
V40 2.0t Sports Edition 2004 Black Sap + leer + nav --- maart 2004 tot dec 2008 7,8 l /100 km
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8465
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

En wat met bvb mijn XC60 D3 AWD die blijkbaar exact dezelfde motor heeft als een D5 AWD.

Polestar in Zweden geeft daarvoor een vermogenstoename op van 163PK naar 225pk !

In NL wordt de D3 AWD niet ingevoerd en in Belgie bestaat Polestar niet omdat tunen in Belgie bij mijn weten verboden is.
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
Gebruikersavatar
volvov70r
3rd Gear member
Berichten: 421
Lid geworden op: 22.02.2006 - 17:38
Locatie: Tussen Leiden en Haarlem

Heb nog ff verder ge-google-d

Als ik

http://www.rdw.nl/nl/particulier/auto/i ... nvoer.aspx

goed begrijp moet je voor de "uitgebreide" keuring dus rekenen op zo'n 1000 euro. (t is een ander onderwerp dus het kan wat verschillen maar dit zal de orde van grootte wel zijn).
V70 R 2003 GT Zilver --- jan 2009 tot nu Afbeelding
765 GLE 1985 2.8 V6 Autom Blauw Met - airco - 3e bankje --- juli 2011 tot heden Afbeelding
PV 544 1962 B18 --- sept 2012 tot heden Afbeelding
V40 2.0t Sports Edition 2004 Black Sap + leer + nav --- maart 2004 tot dec 2008 7,8 l /100 km
Gebruikersavatar
Bakboord1
4th Gear member
Berichten: 962
Lid geworden op: 05.12.2006 - 13:08
Locatie: Eindhoven

Volgens mij tuned heinz toch heel wat auto's in Belgie. Ook cth zit in Belgie.
Wel is belgie veel strikter in heel veel zaken dan bij ons in Nederland.
Opel Zafira 1.6cdti Business+

Volkswagen Tiguan 1.4tsi Comfortline Business panoramadak
Renault Espace 2.0t aut. dynamique panoramadak
Volvo V70 2.4 140pk
Opel Insginia 1.6t 180pk
Volvo V50 2.4 140 pk
Volvo V40 1.9d 115pk
Skoda Octavia 1.9tdii 110pk
VW Vento 1.9tdi 90pk
Gebruikersavatar
jimrask
2nd Gear member
Berichten: 114
Lid geworden op: 11.03.2012 - 01:35
Locatie: Tervuren

Als (chip)tuning illegaal was, zouden er denk ik niet zoveel succesvolle tuners zijn in België, niet? Althans toch niet open en bloot, ze maken zelfs reclame in magazines en dergelijke...
Ze zijn idd strikter hier dan in NL, maar sinds enkele jaren mag het wel degelijk, net als dat je sinds de invoering van die wetswijziging nu ook door de technische controle kan met een verlaagd (aftermarket) onderstel, getinte ruiten, sportstuur,... Voordien was dit allemaal verboden. Het leuke aan chiptuning is dat ze op de technische controle geen enkele manier hebben om dat te controleren.
De exacte regels verbieden motortuning in die zin dat hardwarematige wijzigingen verboden zijn, zoals het achteraf plaatsen van een turbo, compressor, grotere intercooler (en dat merken ze vaak zelfs niet eens),... Er zijn veel politiekers die er regelmatig eens tegen uitrazen, maar voor zover ik de wet ken is er geen enkel wetsartikel dat specifiek verbiedt om een auto te chiptunen. Wat wel wettelijk in orde moet gebracht worden (en dat doen er velen niet), is de verzekering op de hoogte brengen van een eventuele chiptuning aangezien het vermogen een van de dingen is waar de kostprijs van een autoverzekering op wordt berekend.
2002 - 2004: Volvo 740 Turbo 16 Valve Estate (1990)
2004 - 2008: Audi A6 Avant TDI (2000)
2008 - 2012: Alfa Romeo 147 JTD Distinctive (2004)
2013 - 2016: Volvo V40 D2 Momentum + Launch Pack + Motion Pack + Winter Plus Pack + Offblack lederen interieur (2013)
2016: Volvo S60 2.5T Geartronic Summum Inscription (MY2007)
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 40710
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

Zijn er in België wetten die wél gehandhaafd worden?
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
chris2
3rd Gear member
Berichten: 475
Lid geworden op: 17.09.2010 - 17:35

Bij mijn weten betalen de belgen belasting naar gelang het vermogen van de auto, en niet naar gewicht zoals in NL.

Vandaar die !@#$%^wegen in Belgie met als die zware wagens met weinig vermogen en die dus bijna geen euro's in de belastingkas brengen om de wegen fatsoenlijk te onderhouden. :lol:

De slimme belgen kopen bijv. een 130pk auto, chippen hem vervolgens naar 150pk maar geven dit niet door aan de betreffende instanties, en blijven vervolgens belasting betalen voor de 130pk.

En dan ben je een belastingontduikende belg met een snelle wagen welke op veelal slechte wegen rijd maar wel weinig belasting betaald
hahahahhaha :D
Volvo XC90 D5 2017 inscription
Gebruikersavatar
Bakboord1
4th Gear member
Berichten: 962
Lid geworden op: 05.12.2006 - 13:08
Locatie: Eindhoven

Heel veel 2.4d's in belgie zijn gewoon een d5 maar "verkeerd" op papier gezet.
Opel Zafira 1.6cdti Business+

Volkswagen Tiguan 1.4tsi Comfortline Business panoramadak
Renault Espace 2.0t aut. dynamique panoramadak
Volvo V70 2.4 140pk
Opel Insginia 1.6t 180pk
Volvo V50 2.4 140 pk
Volvo V40 1.9d 115pk
Skoda Octavia 1.9tdii 110pk
VW Vento 1.9tdi 90pk
Gebruikersavatar
jimrask
2nd Gear member
Berichten: 114
Lid geworden op: 11.03.2012 - 01:35
Locatie: Tervuren

Ben schreef:Zijn er in België wetten die wél gehandhaafd worden?
ja hoor, sommige wel :-) Zo houd ik me onder andere steeds aan de minimumsnelheid van 70 km/u op de snelweg (behalve tijdens files uiteraard)
Bij mijn weten betalen de belgen belasting naar gelang het vermogen van de auto, en niet naar gewicht zoals in NL.

Vandaar die !@#$%^wegen in Belgie met als die zware wagens met weinig vermogen en die dus bijna geen euro's in de belastingkas brengen om de wegen fatsoenlijk te onderhouden. Laughing

De slimme belgen kopen bijv. een 130pk auto, chippen hem vervolgens naar 150pk maar geven dit niet door aan de betreffende instanties, en blijven vervolgens belasting betalen voor de 130pk.

En dan ben je een belastingontduikende belg met een snelle wagen welke op veelal slechte wegen rijd maar wel weinig belasting betaald
hahahahhaha Very Happy
Daar komt het idd heel vaak op neer :-) Sommige verschillen kunnen trouwens gigantische verschillen in verzekeringspremie opleveren. Zo zal een verschil 115pk of 145pk veel uitmaken als je bijvoorbeeld zelf een wagen verzekert als je nog maar 23 jaar bent. :-)
2002 - 2004: Volvo 740 Turbo 16 Valve Estate (1990)
2004 - 2008: Audi A6 Avant TDI (2000)
2008 - 2012: Alfa Romeo 147 JTD Distinctive (2004)
2013 - 2016: Volvo V40 D2 Momentum + Launch Pack + Motion Pack + Winter Plus Pack + Offblack lederen interieur (2013)
2016: Volvo S60 2.5T Geartronic Summum Inscription (MY2007)
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

lijkt me terecht.....
Volvo for life
chris2
3rd Gear member
Berichten: 475
Lid geworden op: 17.09.2010 - 17:35

Hadden wij in NL maar de regel belasting betalen naar gelang vermogen i.p.v.gewicht, met gewicht kan je niet sjoemelen, vermogen wel :)
Volvo XC90 D5 2017 inscription
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20646
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Sorry maar daar kan ik het niet mee eens zijn.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
jimrask
2nd Gear member
Berichten: 114
Lid geworden op: 11.03.2012 - 01:35
Locatie: Tervuren

V480-S60 schreef:Sorry maar daar kan ik het niet mee eens zijn.
Dat respecteer ik, maar soms worden mensen die het hier wel mee eens zijn nogal terecht gewezen op vrij kordate manier.

Er zullen altijd argumenten voor en tegen zijn; de typische kenmerken van een letterlijk eindeloze discussie.
Trouwens is niet alle chiptuning uitsluitend ontworpen om meer vermogen te hebben. Meer en meer chiptuners richten zich op "ecotuning": het verhogen van het koppel en een soepelere loop van de motor bij lage toeren, zonder daarbij veel aan het vermogen te prutsen. Dit leidt effectief tot een lager verbruik bij vele wagens zonder ze minder betrouwbaar of veilig te maken.
Een ander voorbeeld is chiptuning bij mobile homes: vaak trekken die een aanhangwagen mee en velen dat dit doen weten dat wat extra vermogen deze voertuigen niet minder veilig, maar net veiliger maken.
2002 - 2004: Volvo 740 Turbo 16 Valve Estate (1990)
2004 - 2008: Audi A6 Avant TDI (2000)
2008 - 2012: Alfa Romeo 147 JTD Distinctive (2004)
2013 - 2016: Volvo V40 D2 Momentum + Launch Pack + Motion Pack + Winter Plus Pack + Offblack lederen interieur (2013)
2016: Volvo S60 2.5T Geartronic Summum Inscription (MY2007)
Plaats reactie

Terug naar “Tuning (niet optisch)”