S80 1999 trekt bij remmen naar links = eindelijk gevonden

VolvoS801999
2nd Gear member
Berichten: 131
Lid geworden op: 17.04.2012 - 19:59
Locatie: Tilburg

Hoi,

De auto is al eens goed uitgelijnd, bij Dassen in Eindhoven wel te verstaan. Hij spoort verder mooi rechtuit.
Dat van de remslangen/remleidingen kan ik wel eens proberen. Heeft het misschien nog nut om de remblokken rechts op te schuren of iets dergelijks?

Gr, Rens
Gebruikersavatar
jan weemering
4th Gear member
Berichten: 990
Lid geworden op: 13.12.2006 - 09:30
Locatie: Rotterdam

Naar links trekken tijdens remmen betekent dat het linkerwiel sneller vertraagt dan het rechter wiel.
je zou kunnen denken dat je rechter remklauw veel zwaarder gaat, waardoor hij links harder aangrijpt.

Het niet lekker terugdraaien van het stuur na een scherpe bocht heet te maken met de fuseekogels volgens mij.
Tijdens het indraaien van het stuur wordt de auto iets opgelicht door de schuine werking van de fuseekogels welke er dus ook voor zorgen dat de auto in een centralestand wat zakt en dus de auto in het spoor houdt.
Als die kogels wat zwaar gaan zal je stuur niet soepel terugdraaien naar de centrale stand
Volvo 740
Volvo 960 2.5
Volvo V70 TDI
Volvo S80 D5
Volvo 780
Volvo 760 GLE
Volvo C70 Cabrio
Volvo 960 Executive Level 1
Volvo S90 Executive Level 2 RHD
Volvo V70 R
Volvo S90 EXECUTIVE LEVEL 1
Volvo C70 Cabrio AUT
Sorry AUDI A6 Allroad
VolvoS801999
2nd Gear member
Berichten: 131
Lid geworden op: 17.04.2012 - 19:59
Locatie: Tilburg

Hee, weer even een update:

Ik heb net de remblokjes rechtsvoor opgeschuurd, deze voelden eerlijk gezegd nogal glad aan (verglazing)? Nu remt hij recht! Kan dat normaal zijn of zijn de remmen in het verleden een keer oververhit geweest o.i.d.?

Rens
Gebruikersavatar
jan weemering
4th Gear member
Berichten: 990
Lid geworden op: 13.12.2006 - 09:30
Locatie: Rotterdam

Normaal is het niet natuurlijk, maar wat je zelf aangeeft zou zo maar kunnen.

Goed om te horen dat dit is opgelost dan
Volvo 740
Volvo 960 2.5
Volvo V70 TDI
Volvo S80 D5
Volvo 780
Volvo 760 GLE
Volvo C70 Cabrio
Volvo 960 Executive Level 1
Volvo S90 Executive Level 2 RHD
Volvo V70 R
Volvo S90 EXECUTIVE LEVEL 1
Volvo C70 Cabrio AUT
Sorry AUDI A6 Allroad
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Maar hoe kan het dan dat de remtest op de bank wel goed is en er geen verschil tussen links/rechts zou zijn??? Het lijkt erop dat de diagnose niet al te secuur is gedaan.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
ovlov058
4th Gear member
Berichten: 934
Lid geworden op: 26.07.2009 - 15:37

Een remtest tegen 5km/uur, of remmen op de baan, er is wel een verschil.

En het mag wel een paar procenten verschillen voor de APK.
S80 25D 1999 Chrysler Stratus Cabrio 2.0 16v lpg 1999
855 2.0 20V 93
Afbeelding
VolvoS801999
2nd Gear member
Berichten: 131
Lid geworden op: 17.04.2012 - 19:59
Locatie: Tilburg

Hee,

Ja inderdaad, maar ik heb de remmentest bij twee bedrijven laten doen. Ik vertrouwde de eerste niet dus daarom heb ik de tweede bij een onafhankelijk apk-keuringsstation laten doen. Ik mag er dan vanuit gaan dat die testbanken deugen en dat de uitslagen kloppen. Er zal vast wel wat verschil tussen gezeten hebben, maar voor de keuring was het goed.

En serieus, het rijdt nu heel anders, wat lekker dat hij nu gewoon recht blijft bij het remmen! Ik weet niet waarom en wat er met die remblokjes aan de hand was, maar sinds die wat opgeschuurd zijn en de klauw opnieuw is ingevet met kopervet of de geleidebanen van de remblokjes, trekt hij niet meer. Ik hoop dat het zo blijft maar in ieder geval is nu duidelijk dat het geen draagarmkwestie of iets anders van de ophanging betreft. Is het trouwens normaal dat remblokken zo glad aanvoelen? Ze voelden echt spiegelglad, nu voelen ze weer ruw. Het oppervlak leek eerst sprekend op asfalt, en nu zijn ze lichter en zie je de metaaldeeltjes die erin zitten weer, dat was eerst ook niet zo.

Rens
Gebruikersavatar
ovlov058
4th Gear member
Berichten: 934
Lid geworden op: 26.07.2009 - 15:37

Kan natuurlijk zijn dat er de vorige keer wat kopervet op de remblokken terechtgekomen was, wat de spiegelgladde remblokken kan verklaren.

Wel goed dat het zonder teveel kosten opgelost is, het mag al eens meevallen :wink:
S80 25D 1999 Chrysler Stratus Cabrio 2.0 16v lpg 1999
855 2.0 20V 93
Afbeelding
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Blokken kunnen verglazen als er vaak heel zachtjes mee geremd wordt. Dat kan ook allerlei klachten geven. Je kunt dat eraf schuren, maar vaak is het beter nieuwe blokken te monteren is mijn ervaring. Op een of andere manier verglazen ze daarna weer snel.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
VolvoS801999
2nd Gear member
Berichten: 131
Lid geworden op: 17.04.2012 - 19:59
Locatie: Tilburg

Helaas jongens, te vroeg gejuicht....het is weer terug. Het leek eerst zo goed als weg te zijn, maar gisteren op de snelweg vloog ik weer naar links bij remmen. Ik weet het niet meer, het is nog gevaarlijk ook....iemand nog suggesties? Ik verdenk de rechter klauw nog, en misschien de blokken/schijven. Ik breng hem maandag WEER weg maar ga morgen eerst zelf nog kijken of ik misschien iets bijzonders zie aan het systeem. Suggesties zijn meer dan welkom!!!

Gr, Rens
Gebruikersavatar
jaapburg
4th Gear member
Berichten: 565
Lid geworden op: 05.08.2012 - 12:35
Locatie: Alkmaar

Zit er niet een zuiger vast van je remmen aan 1 kant? Zodat 1 kant minder remt?
Volvo V50 2.5 T5 Awd MY2006, Black Sapphire
Volvo XC90 D5 Awd Exclusive MY2004
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Remslang niet dicht,die lossen wel is op aan de binnenkant!
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Die suggestie had ik ook al gegeven.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
VolvoS801999
2nd Gear member
Berichten: 131
Lid geworden op: 17.04.2012 - 19:59
Locatie: Tilburg

Hey allemaal,

In ieder geval bedankt voor de suggesties, de remslangen blijven wel een punt om naar te laten kijken. Net de remklauwen voor allebei goed schoongemaakt, maar heeft niet mogen baten. Wel merk ik, heel sterk, dat de auto de richting blijft volgen van de laatste bocht. Als ik bijvoorbeeld naar links ga keren, en stuur helemaal in, dan komt het stuur heel moeilijk/niet terug. Ik kan dan gewoon rondjes blijven rijden. Als ik hem dan help en wil weer rechtuit rijden. dan blijft de auto heel sterk naar de richting van die laatste bocht (links) trekken. Dit doet ie overigens bij beide richtingen.
Net toen ik terug kwam, hoorde ik gekraak bij sturen bovenin de linker veerpoot. Nu zijn mijn veerpootlagers al 2x achter elkaar vervangen, wegens garantie, alle niet-origineel.
Het enige wat nog niet vervangen is zijn de fuseekogels. Zou het trekken met remmen iets te maken kunnen hebben met het zwaar terugkomen van het stuur misschien?

Rens
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Lijkt me wel. Is heel lastig om zo een diagnose te stellen. Zou toch even naar de ophanging kijken, en de stuurstangen loshalen. Kijk dan of de beide veerponten soepel draaien. Is dat het geval dan moet het in het stuurhuis zitten. Vervangen is dan de oplossing.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
VolvoS801999
2nd Gear member
Berichten: 131
Lid geworden op: 17.04.2012 - 19:59
Locatie: Tilburg

Zo, weer even een update: het is nog steeds niet over en weer is er voor 500 euro ingepompt. Ik som even het lijstje op wat er in de afgelopen tijd gedaan is:

- Schokbrekers voor, origineel sachs
- Veerpootlagers, origineel Volvo
- Veerzittingen, IPD
- Draagarmen voor, met Poly-rubbers voorin (fusees niet)
- Subframerubbers opgevuld met inserts, zit mooi strak
- Remvloeistof
- Remwerking gecontroleerd op testbank (geen verschil)

Even nogmaals het probleem: bij remmen, trekt de auto naar links als ik het stuur in dezelfde stand hou als bij rechtuit rijden. Als ik het stuur los laat bij remmen, draait het iets naar rechts, waarna de auto recht remt. Waarom draait dat stuur iets naar rechts? Toch de uitlijning die behoorlijk verkeerd staat, alleen bij remmen???
Uitlijning is na vervanging van de rubbers voor polyurethaan en de veerpootlagers nog niet gedaan. Het is dus bijna zeker dat nu zoiezo het camber van de voorwielen (wielvlucht) niet goed staat. Er is absoluut nergens speling op de voorwielophanging, achter is ook niks te ontdekken.

Kan die uitlijning ervoor zorgen dat hij alleen bij remmen naar links trekt?Remslangen moet nog, maar wat kan er verder nog voor zorgen? Anders denk ik er toch over de auto een keer naar de dealer toe te brengen. Ik hoor het graag, het moet nu een keer ophouden...

Rens
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Er is al een keer aangeboden om is te kijken naar je probleem dacht ik?
Gebruikersavatar
toppertje
6th Gear member
Berichten: 3800
Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
Locatie: drente

wissel je banden eens.
kleine moeite,en wie weet...
geen glans zonder wrijving
VolvoS801999
2nd Gear member
Berichten: 131
Lid geworden op: 17.04.2012 - 19:59
Locatie: Tilburg

@Ramon&Ramon: Ja klopt :oops: , Tilburg - Utrecht is nog wel te doen....als daarmee dat gezeik met die remmen opgelost wordt heb ik dat er wel voor over.

Rens
M@rcel
6th Gear member
Berichten: 4457
Lid geworden op: 19.03.2009 - 13:07

VolvoS801999 schreef:@Ramon&Ramon: Ja klopt :oops: , Tilburg - Utrecht is nog wel te doen....als daarmee dat gezeik met die remmen opgelost wordt heb ik dat er wel voor over.

Rens
Ik ben een beetje moe na meer dan 2.000km in twee dagen, maar hier moet ik toch even reageren.

Ik denk dat ik zou staan te juichen bij zo'n aanbod en er gretig op in zou gaan.

Ik zou als ik Ramon&Ramon was volledig afknappen op een reaktie als "als daarmee dat gezeik met die remmen opgelost wordt heb ik dat er wel voor over".

Sorry, maar ik kon het niet laten...
Gesloten

Terug naar “S80”