Problemen koppeling s40

Techniek die meerdere modellen betreft. Alles wat niet persé modelgebonden is. Ga voor vragen over jouw model naar een van de modellenrubrieken!
Plaats reactie
Steigerend Eland
2nd Gear member

Ik rijd met een nieuwe s40 (bj2011) en vorige maand toen ik naar het werk vertrok had ik al de indruk dat ik moeilijk kon schakelen. Na een paar kilometer verslechterde dit nog. Kom ik op een weg zonder pechstrook en moet ik terug schakelen, geraak ik in geen enkele versnelling meer. Met veel tandengeknars (van mij en de gangwissel) lukt dit dan toch. Aan de verkeerslichten vlak bij het werk blijft de wagen vooruit bollen ook al staat hij in neutraal (viel vervolgens stil en met stop start starte hij direct opnieuw zo een hele tijd, heb contact dan maar afgelegd). Uiteindelijk toch mijn bestemming bereikt. Wat ik vermoedde bleek ook waarheid, de koppelingsplaat bleef hangen. Volgens de dealer een productiefout :(
Nu is hij (binnende garantie en dus kostenloos :) hersteld maar ik heb de indruk dat hij in stilstand soms moeilijk naar eerste schakelt. Moet soms eerst naar tweede (zonder gas te geven) en daarna lukt hij wel in eerste. Als test probeerde ik hem bij langzaam rijden terug te schakelen naar eerste wat veel lawaai van de tandwielen teweegbracht. Is er geen synchromesch voor eerste of zou die beschadigd kunnen zijn door dat koppelingsplaat avontuur?
Gast

Volgens mij mogen ze dit ook oplossen.
Ik denk dat je door het proberen te schakelen, de synchromesh-ringen hebt beschadigd.
Wauter
2nd Gear member

Synchromesh beschadigd zou kunnen, maar het lijkt mij erop dat de oorspronkelijke oorzaak niet is opgelost. Waarom bleef die plaat hangen en wat was de productiefout?
Volvo V50 2.0D '04, 200k+
Steigerend Eland
2nd Gear member

AlexV70 schreef:Volgens mij mogen ze dit ook oplossen.
Ik denk dat je door het proberen te schakelen, de synchromesh-ringen hebt beschadigd.
Zal nog eens bij de garage langsgaan, het probleem is zich pas beginnen voordoen achter het blijven plakken van de koppelingsplaat er lijkt me dus ook iets geraakt te zijn geweest door het technisch probleem of misschien wel tijdens de herstelling hiervan.
Steigerend Eland
2nd Gear member

Wauter schreef:Synchromesh beschadigd zou kunnen, maar het lijkt mij erop dat de oorspronkelijke oorzaak niet is opgelost. Waarom bleef die plaat hangen en wat was de productiefout?
Hebben ze niet gezegd, enkel dat de oorzaak een productiefout was en dat de koppelingsplaat vervangen was.
edraket
7th Gear member

Wauter schreef:Synchromesh beschadigd zou kunnen, maar het lijkt mij erop dat de oorspronkelijke oorzaak niet is opgelost. Waarom bleef die plaat hangen en wat was de productiefout?
Mee eens. Denk dat er met de montage iets niet goed is gegaan, of dat ze niet alle onderdelen hebben vervangen. Nog een keer terug dus.

Een synchromesh is niet zomaar beschadigd, daarvoor moet je heel wat km's maken. Die gaat niet stuk van een keer ruw schakelen.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Plaats reactie

Terug naar “Techniek overig”