Hallo,
Zijn de kop bouten van de Volvo B20 blokken rek bouten of niet?
Ik moet mijn koppakking vervangen moet dus weten of ze vervangen moeten worden of niet.
B.V.D
Lars
Kop bouten Volvo 144 vervangen ja of nee?
-
- 2nd Gear member
- retsok
- 2nd Gear member
De kopbouten hoeven niet te worden vervangen. Wel moet je ze goed nakijken op beschadigingen van het schroefdraad en vooral de lengte.
Nameten met een schuifmaat en bij twijfel weggooien. Nieuwe zijn niet makkelijk te krijgen. Dit komt omdat ze niet perse vervangen hoeven worden. Daarom heeft de garage ze niet in ruime mate op voorraad.
Nameten met een schuifmaat en bij twijfel weggooien. Nieuwe zijn niet makkelijk te krijgen. Dit komt omdat ze niet perse vervangen hoeven worden. Daarom heeft de garage ze niet in ruime mate op voorraad.
-
- 2nd Gear member
Zijn die bouten verschillend tov een B19 of B21 motor? Die zijn bij iedere grossier te koop namelijk (moet zeggen dat ik in bv Tecdoc ook geen bouten kan vinden voor een B20 motor, wel voor B19, B21 en nieuwere motoren)
@Retsok, die regel onder de streep is mooie!
Volvo V50 2.0D '04, 200k+
-
- 4th Gear member
Verkrijgbaarheid is het probleem niet: http://volvoonderdelen.com/PV444/Motor/ ... 20B30-473/
In de handeidingen van volvo wordt beschreven dat de bouten vervangen moeten worden. De ervaring leert dat dit niet altijd nodig is.
De keus is dus aan de gebruiker. Ik heb de bouten niet vervangen toen ik alleen een koppakking wisselde, toen mijn nieuw gereviseerde kop monteerde heb ik wel nieuwe bouten gebruikt.
In de handeidingen van volvo wordt beschreven dat de bouten vervangen moeten worden. De ervaring leert dat dit niet altijd nodig is.
De keus is dus aan de gebruiker. Ik heb de bouten niet vervangen toen ik alleen een koppakking wisselde, toen mijn nieuw gereviseerde kop monteerde heb ik wel nieuwe bouten gebruikt.
- retsok
- 2nd Gear member
Ik weet niet zeker, maar volgens mij zijn de "nieuwere" motoren voorzien van metrische draad en bouten. De "oude" B16, 18, 20 en 30 hebben Engelse draad.Wauter schreef:Zijn die bouten verschillend tov een B19 of B21 motor? Die zijn bij iedere grossier te koop namelijk (moet zeggen dat ik in bv Tecdoc ook geen bouten kan vinden voor een B20 motor, wel voor B19, B21 en nieuwere motoren)
- Iroll
- 6th Gear member
Klopt, met ingang van bouwjaar '75 is Volvo overgestapt op het metrische systeem.Ik weet niet zeker, maar volgens mij zijn de "nieuwere" motoren voorzien van metrische draad en bouten. De "oude" B16, 18, 20 en 30 hebben Engelse draad.
-
- 2nd Gear member
Klopt, daarom mijn vraag, zijn het rekbouten of niet?
- admiral
- 5th Gear member
Bij mij weten zijn het geen rekbouten anders worden ze niet meerdere keren gebruikt. Maar oneindig gebruiken kun je ze niet, mijn advies vertrouw je het niet koop dan nieuwe. Mijn schoonvader kon opnieuw zijn koppakking vervangen want die was doorgeslagen door een kopbout die simpelweg zijn rek kwijt was omdat hij al een paar keer de kop heeft gelicht waardoor hij de kopbout niet meer volgens de wphb op het juiste moment vast kon draaien. Toch het risico genomen en de motor liep warm omdat alle koelvloeistof via de cillinder de uitlaat in ging tijdens het rijden.volvo lover schreef:Klopt, daarom mijn vraag, zijn het rekbouten of niet?
Dit is nog goed gegaan maar het kan ook anders aflopen en ligt je motor in de soep.
- Iroll
- 6th Gear member
Als het schroefdraad van de bouten er gezond uitziet gewoon hergebruiken. Maak het schroefdraad van de bouten en het blok goed schoon en zorg dat er absoluut geen water in het gat staat, dat is erg belangrijk! Olie vervolgens het schroefdraad van de bouten licht in en haal aan met het juiste moment. Wat handig is om de kop in 1x goed te laten vallen zodat de koppakking op zijn plek blijft is links onder en rechts boven in de gaten van de kop alvast de kopbouten te plaatsen tijdens het laten zakken. Zorg dat de 2 bouten precies in de gaten van de koppakking en van het onderblok vallen. Handigste is om dit met zijn 2en te doen. Na 750 a 1000km de bouten nog een keer natrekken, in de juiste volgorde uiteraard
-
- 2nd Gear member
Dankjewel voor de antwoorden allemaal!
Ik heb al meerdere koppakkingen vervangen, dus dat komt wel goed !
Deze kan op slot
Ik heb al meerdere koppakkingen vervangen, dus dat komt wel goed !
Deze kan op slot

-
- 2nd Gear member
Als jullie zeggen dat het geen rek bouten zijn, hoef ik ze niet te vervangen. Mits ze Niet beschadigt zijn ..
- admiral
- 5th Gear member
Ik heb niet gezegd dat ze oneindig gebruikt kunnen worden. Het zijn idd geen rekbouten maar persoonlijk zou ik kiezen voor nieuwe.volvo lover schreef:Als jullie zeggen dat het geen rek bouten zijn, hoef ik ze niet te vervangen. Mits ze Niet beschadigt zijn ..
- Iroll
- 6th Gear member
Voor een B20/B18 kan je ze bijna wel oneindig gebruiken. Die bouten zijn over-enginered en praktisch bomproef. Net als de rest van die blokken, Zweeds staal nietwaar? Zolang ze niet ergens roest hebben liggen verzamelen kan er weinig fout mee gaan. Maar goed, dat is dan weer mijn mening en ervaring.
- ferdy
- 4th Gear member
Ik heb een keer gehad dat ik merkte dat tijdens het nadraaien met mn momentsleutel de spanning afnam. De kopbout begon op te rekken en stond op punt om te knappen. Gelukkig op tijd gestopt en ik kon hem er nog uithalen. Voor de rest altijd hergebruikt :!: