Goeiedag ik zal me even voorstellen ik ben brendon, 23 jaar oud.
Ik was aan het rondkijken voor een volvo v50 2.0D(tweedehands), maar ik lees allemaal tegenstrijdige verhalen over het 2 liter psa blok. Volgens de één is het een geweldig blok en volgens de ander is het onbetrouwbaar en zit het vol met problemen. Nou vroeg ik mij af wat is het voor een blok in het algemeen? En raden jullie mij aan om er 1 aan te schaffen? Zou het uitmaken of ik het eerste model(2004-2006) of de facelift 2007-2009 neem.
Graag hoor ik suggesties van jullie.
Bvb dank
Volvo V50 aanschaffen help!!!
- Frederik Welvaert
- 5th Gear member
- Berichten: 1900
- Lid geworden op: 10.10.2007 - 19:57
- Locatie: Maldegem
2.0D is zeker een betrouwbaar blok. Ik had een V50 2.0D uit 2004 (MY05) en heb, behalve EGR klep vast op 140.000km, nieuwe servopomp bij 180.000km en nieuwe dynamo bij 200.000km nooit kosten gehad aan de wagen. Met 5.7l/100km (volgens boordcomputer, in realiteit eerder 6 liter) was de wagen ook redelijk zuinig te noemen.
Heb de wagen begin dit jaar met 212.000km verkocht en de nieuwe eigenaar heeft ook nog geen problemen gehad.
Motor is ook ideaal voor de V50, maakt er echt een zeer vlotte wagen van die méér dan gewoon mee kan in het dagelijkse verkeer. Eigenlijk is de 1.6D voldoende, maar de 2.0D geeft je net dat meer punch
Mijn vader heeft een V50 2.0D gehad uit 2007 (MY2007, dus ook nog pre-facelift) en die had motorisch enkele updates gehad vergeleken met de mijne, en had bovendien roetfilter. Zijn verbruik daarmee was 6.2l/100km. Ook nooit problemen gehad en 180.000km gereden op 3 jaar tijd (bedrijfswagen) daarna ingeruild voor een V70 1.6D.
Zus rijdt met een V50 1.6D uit 2008, ook nog geen problemen mee gehad.
Die PSA blokken zijn dus echt wel betrouwbaar hoor
(liggen trouwens in veel andere wagens ook (Ford, Citroën, Peugeot, Mini en vast nog wel andere)
Heb de wagen begin dit jaar met 212.000km verkocht en de nieuwe eigenaar heeft ook nog geen problemen gehad.
Motor is ook ideaal voor de V50, maakt er echt een zeer vlotte wagen van die méér dan gewoon mee kan in het dagelijkse verkeer. Eigenlijk is de 1.6D voldoende, maar de 2.0D geeft je net dat meer punch

Mijn vader heeft een V50 2.0D gehad uit 2007 (MY2007, dus ook nog pre-facelift) en die had motorisch enkele updates gehad vergeleken met de mijne, en had bovendien roetfilter. Zijn verbruik daarmee was 6.2l/100km. Ook nooit problemen gehad en 180.000km gereden op 3 jaar tijd (bedrijfswagen) daarna ingeruild voor een V70 1.6D.
Zus rijdt met een V50 1.6D uit 2008, ook nog geen problemen mee gehad.
Die PSA blokken zijn dus echt wel betrouwbaar hoor

1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27337
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
2.0D is inderdaad qua prestaties een prima blok voor in de V50.
Heb mijn '04 V50 2.0D 2,5 jaar gehad en uiteindelijk wel om zijn problemen verkocht.
Laatste jaar heb ik inclusief normaal onderhoud ruim 8000 euro aan de auto betaald.
Korte opsomming met wat er bij mij stuk is gegaan/vervangen in de 2,5 jaar
- Kort na aanschaf hield de airco ermee op, pomp, etc allemaal vervangen
- Dynamo stuk
- Koeling van de motor hield er ineens midden in de zomer in de file mee op
- Meest rare problemen gehad met de bedrading
- Beruchte kabelboom vervangen
- Rondom alle schokdempers vervangen nadat er een is gaan lekken
- In Duitsland hield de turbo er met 247.000 km mee op, turbo vervangen en uiteindelijk is bijna de hele uitlaat vervangen omdat die vol zat met olie
- Na het vervangen van de turbo nog wat kleine storingen gehad
- Ruitenwisser mechanisme stuk (zelf gerepareerd)
Bijna alles heb ik binnen de laatste 1,5 - 1 jaar gehad en was voor mij de reden om de auto de deur uit te doen.
Prachtige wagen die heerlijk reed, maar hij stond maandelijks bij de dealer omdat er weer wat mis was. Voor mijn werk zit ik op de meest onregelmatige en vroege tijden in de auto en dan moet ik er wel vanuit kunnen gaan dat deze het doet en dat kon ik dus niet meer.
Ik houd het op domme pech, maar het heeft er wel voor gezorgd dat ik geen V50 meer wil, want buiten de technische gebreken waren er ook af en toe de meest rare geluiden in het interieur te vinden.
Van een krakende bestuurdersstoel tot een raar kloppend geluid en een andere rare kraak die vanuit de achterkant kwam.
Mijn V50 staat momenteel (nog) te koop nadat de eigenaar na mij hem in heeft geruild.
Mocht je de lichtblauwe 2004 2.0D met kenteken 95-PD-RJ wat vinden, raad ik aan om hem te laten staan
Heb mijn '04 V50 2.0D 2,5 jaar gehad en uiteindelijk wel om zijn problemen verkocht.
Laatste jaar heb ik inclusief normaal onderhoud ruim 8000 euro aan de auto betaald.
Korte opsomming met wat er bij mij stuk is gegaan/vervangen in de 2,5 jaar
- Kort na aanschaf hield de airco ermee op, pomp, etc allemaal vervangen
- Dynamo stuk
- Koeling van de motor hield er ineens midden in de zomer in de file mee op
- Meest rare problemen gehad met de bedrading
- Beruchte kabelboom vervangen
- Rondom alle schokdempers vervangen nadat er een is gaan lekken
- In Duitsland hield de turbo er met 247.000 km mee op, turbo vervangen en uiteindelijk is bijna de hele uitlaat vervangen omdat die vol zat met olie
- Na het vervangen van de turbo nog wat kleine storingen gehad
- Ruitenwisser mechanisme stuk (zelf gerepareerd)
Bijna alles heb ik binnen de laatste 1,5 - 1 jaar gehad en was voor mij de reden om de auto de deur uit te doen.
Prachtige wagen die heerlijk reed, maar hij stond maandelijks bij de dealer omdat er weer wat mis was. Voor mijn werk zit ik op de meest onregelmatige en vroege tijden in de auto en dan moet ik er wel vanuit kunnen gaan dat deze het doet en dat kon ik dus niet meer.
Ik houd het op domme pech, maar het heeft er wel voor gezorgd dat ik geen V50 meer wil, want buiten de technische gebreken waren er ook af en toe de meest rare geluiden in het interieur te vinden.
Van een krakende bestuurdersstoel tot een raar kloppend geluid en een andere rare kraak die vanuit de achterkant kwam.
Mijn V50 staat momenteel (nog) te koop nadat de eigenaar na mij hem in heeft geruild.
Mocht je de lichtblauwe 2004 2.0D met kenteken 95-PD-RJ wat vinden, raad ik aan om hem te laten staan
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
-
- 1st Gear member
- Berichten: 19
- Lid geworden op: 17.07.2012 - 14:22
dankjullie wel, dus ik kan aannemen dat de v50 betrouwbaar is, maar mocht je pech hebben, het een blok is wat problemen zou kunnen geven.
Mag ik vragen welk toerental de motor draait bij een snelheid van 120 en 130 km/h
bvb dank
Mag ik vragen welk toerental de motor draait bij een snelheid van 120 en 130 km/h
bvb dank
- Frederik Welvaert
- 5th Gear member
- Berichten: 1900
- Lid geworden op: 10.10.2007 - 19:57
- Locatie: Maldegem
Als ik het me goed herinner was 120 in 6e iets rond de 2200rpm.
1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27337
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Klopt, al is het geloof ik bij de latere modeljaren iets hoger (andere bakverhouding)
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- V50-Mart
- 4th Gear member
- Berichten: 601
- Lid geworden op: 02.06.2010 - 21:42
ik denk dat je dan al snel in een 2006 diesel terechtkomt, misschien met 170- 200k op de teller? beetje afhankelijk van het aanbod op dat moment, en afhankelijk van je inruil natuurlijk.
Ik kocht mijn 1.6D bj 2006 in 2010 bij een occasion dealer voor net geen 9000,00 euro. en dat was nog zonder inruil . onderhoudsboekjes erbij, nap, altijd volvo onderhoud geweest. 188k op de teller.
Kijk gewoon even goed rond op internet, en schroom niet om de gewenste volvo bij volvo te laten keuren/nakijken.. kost geloof ik 99 euro, maar dan weet je wel of je een verstandige koop doet.
http://www.autotrack.nl/tweedehands/volvo/v50/9112119
Ik kocht mijn 1.6D bj 2006 in 2010 bij een occasion dealer voor net geen 9000,00 euro. en dat was nog zonder inruil . onderhoudsboekjes erbij, nap, altijd volvo onderhoud geweest. 188k op de teller.
Kijk gewoon even goed rond op internet, en schroom niet om de gewenste volvo bij volvo te laten keuren/nakijken.. kost geloof ik 99 euro, maar dan weet je wel of je een verstandige koop doet.
http://www.autotrack.nl/tweedehands/volvo/v50/9112119
Volvo V50 1.6D Kinetic 2006. Xenon 6000k/LED stadslicht, Privacy Shades, 17 inch RRE Easyrun matzwarte velgen-225/45/17
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 173
- Lid geworden op: 27.05.2012 - 23:32
Met dat budget kan je gerust gaan zoeken naar '07 met een mooie km stand. Sterker, met dat budget ging ik op zoek naar een D5.
Heb zelf een 2.0D, rijdt werkelijk top. Blok is sterk, meeste problemen die je op het forum leest zijn de componenten er omheen. Airco, berucht, maar die problemen kennen alle merken. Wat betreft de turbo, dit hangt samen met onderhoud. Vooral de 1.6D is daar gevoelig voor. Zolang er op tijd, en met de juiste olie, de boel ververst wordt is er weinig loos. Het zijn de 'doorrijders' waar het fout gaat. En zo extreem als fredhead aangeeft heb ik nog niet eerder gelezen, gewoon pech denk ik.
Heb zelf een 2.0D, rijdt werkelijk top. Blok is sterk, meeste problemen die je op het forum leest zijn de componenten er omheen. Airco, berucht, maar die problemen kennen alle merken. Wat betreft de turbo, dit hangt samen met onderhoud. Vooral de 1.6D is daar gevoelig voor. Zolang er op tijd, en met de juiste olie, de boel ververst wordt is er weinig loos. Het zijn de 'doorrijders' waar het fout gaat. En zo extreem als fredhead aangeeft heb ik nog niet eerder gelezen, gewoon pech denk ik.
Volvo V50 2.0D '04, 200k+
- NielsPHEV
- 7th Gear member
- Berichten: 5300
- Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13
Je zou ook kunnen zeggen juist kopen want er is een heleboel vernieuwd !fredhead schreef:2.0D is inderdaad qua prestaties een prima blok voor in de V50.
Heb mijn '04 V50 2.0D 2,5 jaar gehad en uiteindelijk wel om zijn problemen verkocht.
Laatste jaar heb ik inclusief normaal onderhoud ruim 8000 euro aan de auto betaald.
Korte opsomming met wat er bij mij stuk is gegaan/vervangen in de 2,5 jaar
- Kort na aanschaf hield de airco ermee op, pomp, etc allemaal vervangen
- Dynamo stuk
- Koeling van de motor hield er ineens midden in de zomer in de file mee op
- Meest rare problemen gehad met de bedrading
- Beruchte kabelboom vervangen
- Rondom alle schokdempers vervangen nadat er een is gaan lekken
- In Duitsland hield de turbo er met 247.000 km mee op, turbo vervangen en uiteindelijk is bijna de hele uitlaat vervangen omdat die vol zat met olie
- Na het vervangen van de turbo nog wat kleine storingen gehad
- Ruitenwisser mechanisme stuk (zelf gerepareerd)
Bijna alles heb ik binnen de laatste 1,5 - 1 jaar gehad en was voor mij de reden om de auto de deur uit te doen.
Prachtige wagen die heerlijk reed, maar hij stond maandelijks bij de dealer omdat er weer wat mis was. Voor mijn werk zit ik op de meest onregelmatige en vroege tijden in de auto en dan moet ik er wel vanuit kunnen gaan dat deze het doet en dat kon ik dus niet meer.
Ik houd het op domme pech, maar het heeft er wel voor gezorgd dat ik geen V50 meer wil, want buiten de technische gebreken waren er ook af en toe de meest rare geluiden in het interieur te vinden.
Van een krakende bestuurdersstoel tot een raar kloppend geluid en een andere rare kraak die vanuit de achterkant kwam.
Mijn V50 staat momenteel (nog) te koop nadat de eigenaar na mij hem in heeft geruild.
Mocht je de lichtblauwe 2004 2.0D met kenteken 95-PD-RJ wat vinden, raad ik aan om hem te laten staan
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
NielsV70 schreef:Je zou ook kunnen zeggen juist kopen want er is een heleboel vernieuwd !fredhead schreef:2.0D is inderdaad qua prestaties een prima blok voor in de V50.
Heb mijn '04 V50 2.0D 2,5 jaar gehad en uiteindelijk wel om zijn problemen verkocht.
Laatste jaar heb ik inclusief normaal onderhoud ruim 8000 euro aan de auto betaald.
Korte opsomming met wat er bij mij stuk is gegaan/vervangen in de 2,5 jaar
- Kort na aanschaf hield de airco ermee op, pomp, etc allemaal vervangen
- Dynamo stuk
- Koeling van de motor hield er ineens midden in de zomer in de file mee op
- Meest rare problemen gehad met de bedrading
- Beruchte kabelboom vervangen
- Rondom alle schokdempers vervangen nadat er een is gaan lekken
- In Duitsland hield de turbo er met 247.000 km mee op, turbo vervangen en uiteindelijk is bijna de hele uitlaat vervangen omdat die vol zat met olie
- Na het vervangen van de turbo nog wat kleine storingen gehad
- Ruitenwisser mechanisme stuk (zelf gerepareerd)
Bijna alles heb ik binnen de laatste 1,5 - 1 jaar gehad en was voor mij de reden om de auto de deur uit te doen.
Prachtige wagen die heerlijk reed, maar hij stond maandelijks bij de dealer omdat er weer wat mis was. Voor mijn werk zit ik op de meest onregelmatige en vroege tijden in de auto en dan moet ik er wel vanuit kunnen gaan dat deze het doet en dat kon ik dus niet meer.
Ik houd het op domme pech, maar het heeft er wel voor gezorgd dat ik geen V50 meer wil, want buiten de technische gebreken waren er ook af en toe de meest rare geluiden in het interieur te vinden.
Van een krakende bestuurdersstoel tot een raar kloppend geluid en een andere rare kraak die vanuit de achterkant kwam.
Mijn V50 staat momenteel (nog) te koop nadat de eigenaar na mij hem in heeft geruild.
Mocht je de lichtblauwe 2004 2.0D met kenteken 95-PD-RJ wat vinden, raad ik aan om hem te laten staan
Dit zijn dus inderdaad de meest voorkomende kwalen van een Diesel V50..
Ze zijn leuk voor de werkplaats omzet..