koelventilator blijft draaien; accu leeg

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
Plaats reactie
advolvos
1st Gear member

Beste medeforumleden,
de accu van mijn s60 is helemaal leeg gelopen omdat de koelventilator blijft draaien.
De wegenwachter heeft de stekker boven op de fan losgehaald en heeft geholpen met starten. Omdat ik nog geen tijd had/heb om onmiddellijk naar de garage te gaan rijd ik nu al enkele dagen rond met een losse verbinding naar de fan. Ik merk geen enkel verschil op de temperatuurmeter; altijd strak op 12 uur.
Mijn vragen: kan het kwaad met de caravan op pad te gaan? Heb zelf bedacht dat als de temperatuur gaat oplopen ik de stekkerverbinding weer tijdelijk in orde maak zodat de fan blijft draaien.
Wat is de waarschijnlijke oorzaak van het niet afslaan van de koelventilator? De wegenwachter zocht een relais maar kon dit niet vinden.
Al vast bedankt voor jullie antwoorden.
rvo033467
4th Gear member

Ik zou niet met een caravan gaan rijden. Kans op overhitting is dan natuurlijk wel groter. Misschien toch even na laten kijken?
Rolf
Volvo 440 1.8
Volvo S80 2.4 1999
Iroll
6th Gear member

Sensor in de radiateur is stuk of idd het relais. Je fan kan gewoon blijven draaien als de motor loopt, de dynamo laad dan genoeg bij om te voorkomen dat de accu leeg raakt. Maar met een caravan erachter zou ik toch zorgen dat je fan goed werkt, blijft toch een noodoplossing. Elke keer die stekker loshalen als je 'm stilzet,pas na een paar minuten stationair lopen om oververhitting te voorkomen, is niet bepaalt relaxed op vakantie.
Andrew82
3rd Gear member

Een relais, sensor of complete fan (kortsluiting) zullen vast de kosten niet zijn om te vervangen. Is toch lastig als je elke keer de stekker er in moet doen en je zal net zien, op het moment dat je de stekker een keer vergeet en de temperatuur oploopt rij je net met je caravan 15% omhoog..
440 1995 1.6 Deluxe
| S60 2001 2.4 Automaat 170PK | 446 Ash Gold Pearl | Afbeelding
advolvos
1st Gear member

Dank voor de antwoorden.
Hoef niet ver op pad met de caravan en zal de stekker inschakelen bij vertrek en nog even laten nalopen bij aankomst.
Volgende week ga ik naar de garage.
@Iroll: bedoel je met de sensor de temperatuursensor bij de thermostaat? In een ander draadje las ik dat deze ook voor de problemen kan zorgen. En waar zit dat relais? De wegenwachter kon het niet vinden.
Iroll
6th Gear member

De sensor zit in de zijkant van de radiateur. Kan lastig zijn om bij te komen als de airco condensator (en eventuele intercooler) in de weg zitten. Eventueel de bedrading volgen van de koelfan dan kom je vanzelf bij de sensor uit.
Het relais weet ik helaas niet te zitten.
advolvos
1st Gear member

Even een update. Met de caravan op pad geweest, stekker los. Alles ging goed tot een file opdook. Toen ging de temperatuur omhoog (wist ik ook gelijk dat dit goed werkt) en heb ik de stekker weer vastgeklikt. Binnen 200m stond de wijzer weer op 12.00u.
Verder geen problemen. Stekker is tijdens normaal gebruik los.
Afspraak met de garage is gemaakt. Zal berichten wat er uit gekomen is.
advolvos
1st Gear member

Opgelost.
Sensor blijkt een geïntegreerd onderdeel van de koelventilator te zijn. Niet in garage gevraagd maar misschien vanwege de nadraaifunctie om de airco droog te blazen?
Daarom is er een (gebruikte) complete koelventilator geplaatst. Alles funtioneert nu weer.
Ramon&Ramon
7th Gear member

advolvos schreef:Opgelost.
Sensor blijkt een geïntegreerd onderdeel van de koelventilator te zijn. Niet in garage gevraagd maar misschien vanwege de nadraaifunctie om de airco droog te blazen?
Daarom is er een (gebruikte) complete koelventilator geplaatst. Alles funtioneert nu weer.

Dat is een bekend probleem,is zelfs een modificatie voor geweest in het verleden..
advolvos
1st Gear member

Opgelost.
MarioC70
6th Gear member

twee keer opgelost zie ik. :)
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”