Dak fietsendrager V50

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
Peter
7th Gear member
Contacteer:

Graag willen wij de fietsen meenemen op vakantie. Trekhaak is geen optie, want er hangt een caravan achter. Bevestiging op caravan is noch achter noch op de dissel aan te bevelen, vanwege stabiliteit. Een andere mogelijkheid is de montage van een fietsendrager op het dak van de auto.
Heeft iemand hier ervaring mee?
Zweuds. V50 2.4i, my 2006, estate-line, spijltjesgrill, sagitta's, sunblinds, dakspoiler, high performance audio
 Mijn Flickr foto's
Ben
Executive Member
Contacteer:

Ja hoor, geen enkel probleem.
Volvo heeft er zelfs speciale dragers voor, met een liftje :-)

Je moet alleen even rekening houden met lage doorgangen en zo.
ik plak dan een briefje met de gemeten hoogte aan de binnenkant van de zonneklep.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Peter
7th Gear member
Contacteer:

Dat Volvo ze heeft weet ik. Wanneer de caravan erachter hangt (2 meter 62 hoog) moet ik sowieso rekening houden met de hoogte. Het verbruik is dan ook al hoger, dus dat maakt niet meer zoveel uit.
Ik vraag me alleen af hoe stabiel is een en ander. Is het plaatsen (zonder lift) erg bewerkelijk? Gevaar voor beschadigingen?
Zweuds. V50 2.4i, my 2006, estate-line, spijltjesgrill, sagitta's, sunblinds, dakspoiler, high performance audio
 Mijn Flickr foto's
Ben
Executive Member
Contacteer:

Als die dragers er eenmaal opzitten is er weinig gevaar meer. Het is meer een handigheid en je moet natuurlijk wel spierballen hebben en een fiets boven je hoofd kunnen tillen. Voor de zekerheid heb ik altijd een plaid of zo over de rand gehangen.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Dutchie
2nd Gear member

Ik heb zelf de Thule Proride dragers op m'n dak zitten als we de fietsen mee willen nemen. Geweldig goeie drager en zeer stabiel! Omdat het frame van de fietsen erg dik is heb ik voor deze drager gekozen omdat die framebuizen tot een diameter van 10 cm aankan!
Het rijden ermee gaat uitstekend en zeker als je met de caravan rijdt is het geen enkel probleem, omdat de snelheden dan toch beperkt blijven (neem ik aan :D) Ik heb zelf zonder problemen met 130 km/u gereden.
Het erop en eraf halen van de fietsen is inderdaad een handigheidje. De eerste keer misschien even met iemand erbij proberen. Bij mij is het tot nu toe nooit fout gegaan (behalve die keer dat ik bij het eraftillen van een fiets flink door m'n rug ging :shock: )
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Volvo V50 2.4 Black Sapphire metallic - Bodal Dark Beige Quartz , 16"; Clava :D en BMW R1150RS - ABS 2002 Titansilver.
Peter
7th Gear member
Contacteer:

Bedankt voor de reacties. Fietsen kunnen dus het dak op. Zal eens gaan "winkelen".
 Mijn Flickr foto's
Douglas
1st Gear member

zweuds schreef:Bedankt voor de reacties. Fietsen kunnen dus het dak op. Zal eens gaan "winkelen".
Ik heb recent ook 'spul' gekocht om mijn fietsen op het dak te zetten. Als je het netjes (en zonder al te veel bijgeluiden) wilt doen is het niet eenvoudig.

Mijn traject:
- Thule dragers gekocht (Thule 530, 2 stuks), dit is het eenvoudige type, maar voldoet prima. Te bevestigen aan dakdragers met beugels. Erg stevig.
- Ik heb de dragers eerst op Volvo dakdragers gemonteerd met die vierkante buizen (de alu dingen waren bij aflevering nog niet aanwezig). Dat ging wat betreft fietsen prima, maar het geluid was best aanwezig en de dakdragers met links en rechts uitstekende buizen zien er niet zo mooi uit. Wel functioneel allemaal.
- Toen de alu-style dragers eindelijk gearriveerd waren heb ik dat proberen te monteren, maar de beugels van de dragers passen niet om de bredere dragers (druppelvorm) van Volvo. Thule heeft ook van die alu-style dragers, die zijn slanker, maar die stekken ook links en rechts uit.
- Om de dragers toch op de alu-style dragers te monteren heb ik bij thule voor 7,50 euro zes boutjes met plaatjes op de kop (in plaats van boutkopjes) die in de T-sleuf van de alu-style passen. Op deze manier prima te monteren op de dragers.
- Maar als de rubbers uit de T-sleuf zijn maakt dat vanaf 40 km/h (en zeker tot 160 km/h) een harde fluittoon.
- Ik persoonlijk heb de fietsen vrij vaak op het dak, dus om steeds de dwarsdragers te verwijderen of de rubbers te verwijderen (en weer terug te plaatsen) is eigenlijk te veel werk.

Mijn advies: als je voor functioneel gaat en niet voor mooi zou ik volvo dragers met vierkante buizen nemen en een thule fietsendrager voor op het dak naar keuze.
Als je het mooier/stiller wilt misschien toch de alu-style dakdragers en daar de fietsendrager(s) op. Wel iets meer werk steeds (óf de dragers er steeds afhalen, óf de rubbers er steeds weer in, óf gewoon lekker herrie).

Ik hoop dat je er iets aan hebt.
Peter
7th Gear member
Contacteer:

Ikhoef ze niet zo vaak mee te nemen. Gaat vooral om de grote en wat kleinere vakanties.
Douglas, bedankt voor dit uitgebreide bericht. Ik zal er mijn voordeel mee doen.
 Mijn Flickr foto's
Vvijftig
2nd Gear member

Of je huurt gewoon fietsen ter plekke, ben je van alle geneuzel af.
"Spee rijdt altijd mee"
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”