Mijn S80 uit 2004, met 190.000 km rijdt als een zonnetje. Net op vakantie geweest naar Rome, geen olie verbruik en gemiddeld 1 op 16 met zo'n 130-140 kmh op de cruise-control.
Waarom dan toch een 'topic' ?
Als ik na, vooral een tijdje rustig een constante snelheid heb gereden (130-140kmh) en ik geef dan even gas dan zie ik een kortstondige maar behoorlijke rookpluim achter me. Volgens mij wanneer de turbo zijn werk gaat doen. Dat roken duurt echter niet lang. Het lijkt alsof alle 'stof' en roet in een keer de uitlaat wordt uitgeblazen. Wanneer ik even goed doortrap dan is er ook geen 'rook' meer te zien.
Snelle inhaalacties, even extra gas bij geven helling op .... het wordt wat genant voor de auto achter me. Maar dus alleen na een tijd een constante snelheid te hebben gereden.
Wat zou de oorzaak hiervan kunnen zijn en heeft iemand een idee wat ik er aan zou kunnen doen ?
alvast dank....
Begin te roken
- Musicus
- 4th Gear member
- Berichten: 787
- Lid geworden op: 06.01.2008 - 15:47
- Locatie: Ulvenhout
Ik herken dit wel, heb het zelf bij mijn S60 (2002 366.000km). Volgens mij is het niets meer dan opgehoopte roet in het uitlaattraject wat je eruit blaast door flink gas te geven.
Doe je dit 3 keer achter elkaar dan komt er bij mij niets meer uit. Volgens mij zie je dit bij bijna alle diesels, zeker bij de VAG groep.
Ik gebruik het wel eens als iemand bij mij ontzettend aan het kleven is...
Doe je dit 3 keer achter elkaar dan komt er bij mij niets meer uit. Volgens mij zie je dit bij bijna alle diesels, zeker bij de VAG groep.
Ik gebruik het wel eens als iemand bij mij ontzettend aan het kleven is...
S60 D5 2002, 850.000km
S60 2.4 2009, 282.000km
V40 2.0 2004, 264.000km
S60 2.4 2009, 282.000km
V40 2.0 2004, 264.000km
- S80-D5a04
- 2nd Gear member
- Berichten: 78
- Lid geworden op: 14.06.2010 - 23:43
Ja, die neiging heb ik dan ook...... hoop dan overigens altijd dat er ook wat olie bij komt voor een mooie vette voorruit ::?
Heeft dit verschijnsel overigens nog iets met het wel- of niet aanwezig zijn van een roetfilter te maken ??
. Ik weet niet eens of de D5 uit 2004 dat heeft.....
Heeft dit verschijnsel overigens nog iets met het wel- of niet aanwezig zijn van een roetfilter te maken ??
. Ik weet niet eens of de D5 uit 2004 dat heeft.....
ex S80 - D5a04, nu een S80 - D5a07 (185pk) -->
---> ± 205 pk / 480 Nm

- Musicus
- 4th Gear member
- Berichten: 787
- Lid geworden op: 06.01.2008 - 15:47
- Locatie: Ulvenhout
Ik heb er een roetfilter onder laten zetten, was destijds een actie van Volvo. Maar dat maakt niet uit qua roetuitstoot bij gas geven.
S60 D5 2002, 850.000km
S60 2.4 2009, 282.000km
V40 2.0 2004, 264.000km
S60 2.4 2009, 282.000km
V40 2.0 2004, 264.000km
- S80-D5a04
- 2nd Gear member
- Berichten: 78
- Lid geworden op: 14.06.2010 - 23:43
Dank voor de reacties. De volvo dealer keek me wat lachend en minzaam aan op deze vraag..... kortom ze doen het blijkbaar allemaal.
Laten we het 'stof' noemen in de uitlaat en door het vol gas wordt de pijp gereinigd...
dat klinkt prettiger dan roetpluim :blah5:
aan een stoffilter begin ik niet....een bron van storing hoor ik her en der
Laten we het 'stof' noemen in de uitlaat en door het vol gas wordt de pijp gereinigd...
dat klinkt prettiger dan roetpluim :blah5:
aan een stoffilter begin ik niet....een bron van storing hoor ik her en der
- Gouwe
- 7th Gear member
- Berichten: 6579
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
[quote="ovlov058"]Waar dient die roetfilter dan voor :-k[/quote]
Je hebt roetfilters in twee smaken; gesloten en half open. De eerste versie vangt bijna 100% van het roet op, de laatste 30-70% afhankelijk van de rijomstandigheden.
Bij volgas, met een half open (retrofit filter) heb je dus altijd een roetpluim, maar da's nog altijd minder dan 100% roet doorlaten bij geen filter
Je hebt roetfilters in twee smaken; gesloten en half open. De eerste versie vangt bijna 100% van het roet op, de laatste 30-70% afhankelijk van de rijomstandigheden.
Bij volgas, met een half open (retrofit filter) heb je dus altijd een roetpluim, maar da's nog altijd minder dan 100% roet doorlaten bij geen filter

- sbv
- 6th Gear member
- Berichten: 4320
- Lid geworden op: 30.11.2004 - 20:47
- Locatie: Nieuwerbrug a.d Rijn
enkel de euro 4 D5 jes roken niet is mijn ervaring.
De xc70 van mijn vader heeft een retrofit filter, maar wil nog best wel roken na een tijd kalm aan gereden te hebben.
Mijn eigen D5 met roetfilter(euro 4) rookt echt niet, wat ik ook doe
De xc70 van mijn vader heeft een retrofit filter, maar wil nog best wel roken na een tijd kalm aan gereden te hebben.
Mijn eigen D5 met roetfilter(euro 4) rookt echt niet, wat ik ook doe
Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue
-
- 1st Gear member
- Berichten: 18
- Lid geworden op: 01.10.2012 - 19:31
- Locatie: Drenthe
- Contacteer:
Mijn S60 D5 deed precies hetzelfde, maar het werd steeds erger. Uiteindelijk bleek een kapotte intercooler de boosdoener (die smeerde ook olie). Deze heb ik vervangen en nu rookt hij nauwelijks meer. Ik heb trouwens ook een halfopen roetfilter.
-
- 6th Gear member
- Berichten: 4809
- Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
- Locatie: Utrecht
Zoek een D5 die niet rookt!
Die vindt je dus niet!
Meestal inlaattraject lekkage,slang gescheurd of intercooler,ook al is er verder niets mis,dan roken ze altijd bij zware belasting.
Die vindt je dus niet!
Meestal inlaattraject lekkage,slang gescheurd of intercooler,ook al is er verder niets mis,dan roken ze altijd bij zware belasting.
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
- VolvoS60D5Black
- 2nd Gear member
- Berichten: 93
- Lid geworden op: 13.05.2012 - 13:29
- Contacteer:
Een D5 moet roken
:D:D:D:D:D:D:D:D:D
Hoe was dat nummer ook alweer??
Met de vlam in de pijp ofzo
Maar als er vooraan onder de radiateur geen oliesporen hangen (lekkende intercooler)
Gewoon lekker laten roken........
Oh en een roetfilter voorkomt geen roken hoor. Vangt alleen de roetdeeltjes op..... althans..... dat probeerd hij
.......
Alles wat je achteraf in je uitlaat traject monteerd beperkt je vermogen

Hoe was dat nummer ook alweer??
Met de vlam in de pijp ofzo

Maar als er vooraan onder de radiateur geen oliesporen hangen (lekkende intercooler)
Gewoon lekker laten roken........
Oh en een roetfilter voorkomt geen roken hoor. Vangt alleen de roetdeeltjes op..... althans..... dat probeerd hij

Alles wat je achteraf in je uitlaat traject monteerd beperkt je vermogen

Volvo @ VAG monteur


