Stotteren/inhouden bij constante snelheid

De laatste serie achterwielaangedreven Volvo's
Plaats reactie
Toysoldier
2nd Gear member
Berichten: 110
Lid geworden op: 24.07.2007 - 18:53
Locatie: Heerlen, Zuid Limburg

Als ik zoek op inhouden en stotteren en dergelijke kom ik een aantal kleine topics tegen, type-gericht, en toch allemaal net niet wat ik zoek..

Mijn probleem met mijn 960 is dat als ik het gaspedaal op standje cruise-control houd, de auto heel lichtjes begint in te houden.
Zijn er geen kleine dingen die ik kan uitproberen, en zo kan fout-zoeken?
Zelf had ik al eens gedacht aan een speling op de aandrijflijn, maar geen idee hoe ik dat kan controleren.

Ik merk aan mezelf dat ik een rustigere rijder begin te worden, en rijd nu regelmatiger op constante snelheden op de snelweg bijvoorbeeld.
Eerder was ik altijd aan het optrekken, remmen, gas los, zulke dingen.
Dus misschien heb ik het probleem al veel langer, zonder dat ik het weet.

Bedoeling is om er achter te komen waarin het zit, zonder al te veel kosten te maken meteen.
Het probleem stoort me niet heel erg, maar toch iets waar ik naar wil kijken.
Investering komt dan op termijn wel, heb eerst nog andere prio's aan de auto.

Volvo 960 2.5 24v 1995 338.000.
Koppeling is in orde (compleet vervangen 20.000km geleden)
Recent beurtje gehad (filters, vloeistoffen, bougies)
Tank bij Shell (mocht iemand de benzine aanhalen)

Bedrading richting de bobines deels vernieuwen staat op de planning voor dit jaar
Weet niet hoe mijn handremschoenen eruit zien, die heb ik hier nieuw liggen, moeten er nog onder, dit vanwege een moeilijk loskomende handrem na aangetrokken te zijn geweest.
Volvo 340
Volvo 960 2.5 24v 1995 LP-NX-77 289.000 - 336.000 RIP
Volvo 960 2.5 24v 1994 JP-RV-09 286.000 - 293.000 RIP
Volvo S60 2.4 D5 2002 30-JF-VL 287.000 - 291.000 SOLD
Volvo V40 1.9 T4 1999 08-HH-TJ 328.000 - 329.000 SOLD
Volvo S70 2.5T 1997 RD-TX-74 187.000 - 189.000 SOLD
Volvo V70 2.5 TDI 1998 TN-TZ-21 529.000 - 575.000 RIP
Volvo 940 2.3 IC 1997 RH-TX-11 531423 -
octavodia
1st Gear member
Berichten: 39
Lid geworden op: 23.11.2010 - 15:49

Hoi kijk eens op het Volvo 700 forum, www.volvo700vereniging.nl daar kun je een schat aan informatie vinden over de 7 en 9 serie.
Gebruikersavatar
wim de jong
5th Gear member
Berichten: 2199
Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
Locatie: Leusden
Contacteer:

Mijn probleem met mijn 960 is dat als ik het gaspedaal op standje cruise-control houd, de auto heel lichtjes begint in te houden.
wat bedoel je precies? zodanig inhouden dat je langzaam maar zeker stilstaat, of herstelt hij zich weeer op een gegeven moment?

het is een soort vacuum systeem......heb je geen vacuumlek ergens bij die balgjes of poreuze slangetjes?
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20


C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
Gebruikersavatar
arjan_de_jong
4th Gear member
Berichten: 902
Lid geworden op: 30.10.2009 - 21:19
Locatie: Mastenbroek (zwolle)

Toysoldier schreef:Mijn probleem met mijn 960 is dat als ik het gaspedaal op standje cruise-control houd, de auto heel lichtjes begint in te houden.
Zijn er geen kleine dingen die ik kan uitproberen, en zo kan fout-zoeken?
Zelf had ik al eens gedacht aan een speling op de aandrijflijn, maar geen idee hoe ik dat kan controleren.
Is het echt in houden of zijn het trillingen?
Trillingen kunnen ook in je wielen zitten. Onbelans in je wielen. Gecupte banden.
Inhouden kan goed aan ontsteking liggen of verstopt benzine filter.

Heb je hem al (laten) uitlezen? soms kom je daar verder mee. Mocht je nog het uitlees kastje hebben bij je linker veerpoot dan kan je hem zelf uitlezen. Zie:
http://www.volvoclub.org.uk/faq/EngineOBDCodes.html
Toysoldier schreef:Bedrading richting de bobines deels vernieuwen staat op de planning voor dit jaar
Weet niet hoe mijn handremschoenen eruit zien, die heb ik hier nieuw liggen, moeten er nog onder, dit vanwege een moeilijk loskomende handrem na aangetrokken te zijn geweest.
Ik had ook last van stotteren van de motor. Bij mij de complet bedrading vervangen naar de bobines!
Volvo 855 2.5 10V G1 1994 490.000km
Volvo 964 3.0 24V 1992 280.000km
Volvo 855 2.5 10V G3 1995 510.000km
Volvo 965 2.5 24V Ambasador G3 1995 660.000km
Volvo V70 D5 2004 503,000km

Volvo 945 2.3 LPT 1998 560.000km
Peugeot 205 1.3 rallye 1990
Suzuki Fronte LC10 360 cc 1970
Suzuki SC100 1.0 1980
Suzuki cappuccino 0.6 Turbo 1991
Suzuki Alto 0.8 1984
Land rover 109"; series III 1973 met 2.4D
Toysoldier
2nd Gear member
Berichten: 110
Lid geworden op: 24.07.2007 - 18:53
Locatie: Heerlen, Zuid Limburg

Het inhouden is echt maar minimaal, maar het is er wel..
Snelheid veranderd niet, maar toch zit er gewoon een klein ge-hik in..
Mijn gedachte was dat, de auto zó'n constante snelheid heeft, dat hij net niet meer word aangedreven door de motor, en dan ff "uitrolt" op zijn eigen gewicht, en dan weer "opgevangen" word door het aandrijven van de motor...
Kun je misschien vergelijken met schommelen.. als je eenmaal bovenin komt, en niet meer vooruit zwaait, maar ook nog niet naar achteren zwaait..
Denk dat ik zo het beste kan omschrijven wat ik voel..
Maar uiteraard kan het iets motorisch zijn..

Vacuumslangetjes zou ik eens allemaal kunnen nalopen..
Iemand met een schema daarvan? Of een punt waar ik kan beginnen, en zo zo allemaal tegen kom? Want volgens mij zijn er dat nogal een paar..

Ik heb inderdaad dat kastje, "helaas" geen foutcodes..

En dat vervangen van de bedrading richting bobines wil ik inderdaad naar aanleiding van jouw topic.
Mocht jij dat stotteren van jou nou hetzelfde kunnen omschrijven, zal ik daar meer vaart achter zetten.
Gebeuren zal het sowieso, maar heb op het moment nog andere dingetjes met prio aan de auto..
Volvo 340
Volvo 960 2.5 24v 1995 LP-NX-77 289.000 - 336.000 RIP
Volvo 960 2.5 24v 1994 JP-RV-09 286.000 - 293.000 RIP
Volvo S60 2.4 D5 2002 30-JF-VL 287.000 - 291.000 SOLD
Volvo V40 1.9 T4 1999 08-HH-TJ 328.000 - 329.000 SOLD
Volvo S70 2.5T 1997 RD-TX-74 187.000 - 189.000 SOLD
Volvo V70 2.5 TDI 1998 TN-TZ-21 529.000 - 575.000 RIP
Volvo 940 2.3 IC 1997 RH-TX-11 531423 -
Gebruikersavatar
arjan_de_jong
4th Gear member
Berichten: 902
Lid geworden op: 30.10.2009 - 21:19
Locatie: Mastenbroek (zwolle)

Bij mij begon hij behoorlijk te stoten bij constante snelheid. Schakelen van de automaat ging minder soepen dan hoort en stationair schommelde hij behoorlijk.

Na het vervangen van de kabelboom was dit allemaal weer opgelost.

Anders moet je stationair eens om en om een stekker van de bobine los halen. Mocht je bij 1 niet echt verschil merken dan heeft die waarschijnlijk slecht contact. al wil het nog niet alles zeggen als hij goed blijft lopen. Slecht contact kan ook gaan werken enkel bij het rijden.
Volvo 855 2.5 10V G1 1994 490.000km
Volvo 964 3.0 24V 1992 280.000km
Volvo 855 2.5 10V G3 1995 510.000km
Volvo 965 2.5 24V Ambasador G3 1995 660.000km
Volvo V70 D5 2004 503,000km

Volvo 945 2.3 LPT 1998 560.000km
Peugeot 205 1.3 rallye 1990
Suzuki Fronte LC10 360 cc 1970
Suzuki SC100 1.0 1980
Suzuki cappuccino 0.6 Turbo 1991
Suzuki Alto 0.8 1984
Land rover 109"; series III 1973 met 2.4D
Toysoldier
2nd Gear member
Berichten: 110
Lid geworden op: 24.07.2007 - 18:53
Locatie: Heerlen, Zuid Limburg

Misschien moet ik inderdaad iets meer vaart zetten achter dat soldeer-werk..
Ik merk tijdens optrekken en doortrekken, dat hij bij +/-4000rpm effe "hikt" en dan pas verder trekt.. Lijkt me niet normaal.
Verder loopt ie stationair niet zo lekker, en begin langzaam het idee te krijgen dat hij ook gewoon tijdens het rijden niet helemaal lekker wil, maar dat dat alleen echt opvalt bij constante snelheid.
Ik probeer volgende week bij de dealer die nieuwe stekkertjes te bestellen.
Die plastic stekkers heb ik nodig, en de verbinders die in die stekkers zitten he? of is dat 1 geheel?
Kan namelijk niet echt afbeeldingen vinden bij de onderdeelnummers die je me toen gaf.
Volvo 340
Volvo 960 2.5 24v 1995 LP-NX-77 289.000 - 336.000 RIP
Volvo 960 2.5 24v 1994 JP-RV-09 286.000 - 293.000 RIP
Volvo S60 2.4 D5 2002 30-JF-VL 287.000 - 291.000 SOLD
Volvo V40 1.9 T4 1999 08-HH-TJ 328.000 - 329.000 SOLD
Volvo S70 2.5T 1997 RD-TX-74 187.000 - 189.000 SOLD
Volvo V70 2.5 TDI 1998 TN-TZ-21 529.000 - 575.000 RIP
Volvo 940 2.3 IC 1997 RH-TX-11 531423 -
Gebruikersavatar
arjan_de_jong
4th Gear member
Berichten: 902
Lid geworden op: 30.10.2009 - 21:19
Locatie: Mastenbroek (zwolle)

Klopt. Is nogal lastig....

Je hebt uit de koperen pinnetjes nodig. 12 stuks. Die kunstig stekkers zitten er omheen. Maar door hoort eigenlijk nog een rubber in te zitten die het 1 geheel maken en ook het geheel waterdicht maken maar die kan je dus niet bestellen... Schijnen enkel bij een nieuwe bobine te zitten
Volvo 855 2.5 10V G1 1994 490.000km
Volvo 964 3.0 24V 1992 280.000km
Volvo 855 2.5 10V G3 1995 510.000km
Volvo 965 2.5 24V Ambasador G3 1995 660.000km
Volvo V70 D5 2004 503,000km

Volvo 945 2.3 LPT 1998 560.000km
Peugeot 205 1.3 rallye 1990
Suzuki Fronte LC10 360 cc 1970
Suzuki SC100 1.0 1980
Suzuki cappuccino 0.6 Turbo 1991
Suzuki Alto 0.8 1984
Land rover 109"; series III 1973 met 2.4D
piet22
2nd Gear member
Berichten: 225
Lid geworden op: 01.11.2005 - 17:01

Je kunt ook gewoon die plastic stekkers met het vergane isolatiemateriaal weghalen en de metalen busjes van de draadboom rechtstreeks op de bobine aansluiten. Als je de busjes iets aanknijpt zodat ze met moeite op de pinnen van de bobine schuiven dan zit het betrouwbaar genoeg.

Heb ik bij mijn V90 ook gedaan, was eerst als snelle tijdelijke oplossing bedoeld, maar het werkt prima dus ik laat het maar zo.

Piet
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

arjan_de_jong schreef:Klopt. Is nogal lastig....

Je hebt uit de koperen pinnetjes nodig. 12 stuks. Die kunstig stekkers zitten er omheen. Maar door hoort eigenlijk nog een rubber in te zitten die het 1 geheel maken en ook het geheel waterdicht maken maar die kan je dus niet bestellen... Schijnen enkel bij een nieuwe bobine te zitten

Alle volvo stekkers kun je los bestellen....
Gebruikersavatar
arjan_de_jong
4th Gear member
Berichten: 902
Lid geworden op: 30.10.2009 - 21:19
Locatie: Mastenbroek (zwolle)

Jij heb het meen ik zelfs nog uitgezocht. Als jij voor mij een nummer heb dan bestel ik het alsnog.

Idd piet zo heb ik het nu ook maar dan wel nieuwe koperen busjes. Die zitten gelijk al strak genoeg. Heb de plastic omhulsel er wel op gedaan maar echt veel nut hebben ze nu niet zonder die rubberen hulsjes.
Volvo 855 2.5 10V G1 1994 490.000km
Volvo 964 3.0 24V 1992 280.000km
Volvo 855 2.5 10V G3 1995 510.000km
Volvo 965 2.5 24V Ambasador G3 1995 660.000km
Volvo V70 D5 2004 503,000km

Volvo 945 2.3 LPT 1998 560.000km
Peugeot 205 1.3 rallye 1990
Suzuki Fronte LC10 360 cc 1970
Suzuki SC100 1.0 1980
Suzuki cappuccino 0.6 Turbo 1991
Suzuki Alto 0.8 1984
Land rover 109"; series III 1973 met 2.4D
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

9456341 is het onderdeelnummer..
Toysoldier
2nd Gear member
Berichten: 110
Lid geworden op: 24.07.2007 - 18:53
Locatie: Heerlen, Zuid Limburg

Inderdaad, die stekkers verwijderen, en dan misschien die koperen verbinders wat beter solderen, en er los opdrukken, is zeker iets om ff mee te beginnen.
Mooi klusje voor een zaterdagmiddag.

Nu moet ik wel zeggen, tijdens het vervangen van de bougies een tijdje terug, wou ik de stekkers op de bobines lostrekken maar gezien ik er 1 al niet los kreeg, heb ik ze laten zitten.
Kan ik niks kapottrekken in de bobine? Ik gok namelijk dat ze er gewoon al 338.000 km inzitten en dus zeker niet nieuw zijn.

Ik twijfel dus niet meer aan dit klusje, het zal er zeker beter op worden, maar dan toch nog een vraag..
Als dat ding nou af en toe op 5 cilinders loopt ipv 6, loopt dat dan niet beroerd?
Of beperkt zich dat inderdaad gewoon tot een iets minder soepele loop?
Het is namelijk mijn eerste 6-cilinder.
Bij een 4-cilinder merk je het wel als er een cilindertje niet meedoet..
Volvo 340
Volvo 960 2.5 24v 1995 LP-NX-77 289.000 - 336.000 RIP
Volvo 960 2.5 24v 1994 JP-RV-09 286.000 - 293.000 RIP
Volvo S60 2.4 D5 2002 30-JF-VL 287.000 - 291.000 SOLD
Volvo V40 1.9 T4 1999 08-HH-TJ 328.000 - 329.000 SOLD
Volvo S70 2.5T 1997 RD-TX-74 187.000 - 189.000 SOLD
Volvo V70 2.5 TDI 1998 TN-TZ-21 529.000 - 575.000 RIP
Volvo 940 2.3 IC 1997 RH-TX-11 531423 -
piet22
2nd Gear member
Berichten: 225
Lid geworden op: 01.11.2005 - 17:01

Als een cylinder helemaal uitvalt merk je dat direct doordat de motor begint te schudden. Maar in dit geval lijkt er eerder sprake te zijn van een kort uitvallende/te laat vonkende /te zwak vonkende cylinder.

Als dit klusje het probleem niet oplost dan zou het ook nog aan de onstekingsversterkers kunnen liggen. Die versterken het signaal van de ECU tbv de bobines. Je hebt er twee, één per drie bobines. Ze zitten op het inlaatspruitstuk gemonteerd. Omdat ze zo vlak naast de motor nogal aan temperatuurwisselingen onderhevig zijn kunnen die naar 15 jaar ook wat last van slechte soldeerverbindingen krijgen. Bekend probleem.

Piet

Die bobines krijg je niet zo eenvoudig kapot hoor. Je kunt behoorlijk hard aan de stekker trekken.
Gebruikersavatar
arjan_de_jong
4th Gear member
Berichten: 902
Lid geworden op: 30.10.2009 - 21:19
Locatie: Mastenbroek (zwolle)

Ramon&Ramon, Op dat artikkel kom ik dit tegen:
Receptacle housing
black 7/156 pressure and temperature sensor fuel 4-POLE
Nr 31 op deze afbeelding:
Afbeelding
Bedoelen ze daar 4 polig mee? Want dat is dan niet goed?

Toysoldier, Ik zou iig gaan voor nieuwe koperen stekkertjes. (onderdeel nummer: 949002 )
en waarschijnlijk de draden inkorten (als dat nog wil) of een stuk vervangen (wel netjes solderen met krimpkous..)
Bij mij vielen sommige koperen stekkertjes er al af zodra ik er enkel maar naar keek. Ook de draden waren erg slecht. Op sommige stukken de kern hellemaal zwart van de oxidatie.
Volvo 855 2.5 10V G1 1994 490.000km
Volvo 964 3.0 24V 1992 280.000km
Volvo 855 2.5 10V G3 1995 510.000km
Volvo 965 2.5 24V Ambasador G3 1995 660.000km
Volvo V70 D5 2004 503,000km

Volvo 945 2.3 LPT 1998 560.000km
Peugeot 205 1.3 rallye 1990
Suzuki Fronte LC10 360 cc 1970
Suzuki SC100 1.0 1980
Suzuki cappuccino 0.6 Turbo 1991
Suzuki Alto 0.8 1984
Land rover 109"; series III 1973 met 2.4D
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Dat is niet de goeie zo te zien,die is van de tempsensor,het onderdeelnummer staat in het topic,dat is de goeie.
Toysoldier
2nd Gear member
Berichten: 110
Lid geworden op: 24.07.2007 - 18:53
Locatie: Heerlen, Zuid Limburg

Top info dit.. Deze week heb ik rotte diensten, maar volgende week, of dit weekend zal ik hier zeker werk van maken.
Heeft de dealer zoiets op voorraad, of kan ik beter ff bellen, zodat ie het binnen heeft als ik er aan wil beginnen?
Ik heb het dan alleen over de koperen connectors.
Krimpkous en dergelijke is aanwezig.
Volvo 340
Volvo 960 2.5 24v 1995 LP-NX-77 289.000 - 336.000 RIP
Volvo 960 2.5 24v 1994 JP-RV-09 286.000 - 293.000 RIP
Volvo S60 2.4 D5 2002 30-JF-VL 287.000 - 291.000 SOLD
Volvo V40 1.9 T4 1999 08-HH-TJ 328.000 - 329.000 SOLD
Volvo S70 2.5T 1997 RD-TX-74 187.000 - 189.000 SOLD
Volvo V70 2.5 TDI 1998 TN-TZ-21 529.000 - 575.000 RIP
Volvo 940 2.3 IC 1997 RH-TX-11 531423 -
Gebruikersavatar
arjan_de_jong
4th Gear member
Berichten: 902
Lid geworden op: 30.10.2009 - 21:19
Locatie: Mastenbroek (zwolle)

Ga er maar rustig van uit dat ze het niet hebben liggen maar moeten bestellen.
Volvo 855 2.5 10V G1 1994 490.000km
Volvo 964 3.0 24V 1992 280.000km
Volvo 855 2.5 10V G3 1995 510.000km
Volvo 965 2.5 24V Ambasador G3 1995 660.000km
Volvo V70 D5 2004 503,000km

Volvo 945 2.3 LPT 1998 560.000km
Peugeot 205 1.3 rallye 1990
Suzuki Fronte LC10 360 cc 1970
Suzuki SC100 1.0 1980
Suzuki cappuccino 0.6 Turbo 1991
Suzuki Alto 0.8 1984
Land rover 109"; series III 1973 met 2.4D
Plaats reactie

Terug naar “De 740 - 760 - 780 / 940-960 en S/V90”