Dagrijverlichting

Geleverd vanaf bouwjaar 2012, in de basisversie V40, de stoere V40 CrossCountry en de sportieve V40 R-design
Ramon&Ramon
7th Gear member

clubbtraxx schreef:
MarioC70 schreef:Als je het beter wilt weten dan de importeur in Beesd,het is niet mogelijk dagrijlichten gelijktijdig met achterlichten te voeren.
Die foto van de beursvloer zegt me dus weinig.
Er is een verschil tussen zeggen dat het niet kan (om welke reden dan ook) en dat het daadwerkelijk niet kan. Voorbeeldje?

Destijds op mijn peugeot via connecties Video signaal op altijd aan laten zetten op het kleurenscherm ook als er harder dan 5km per uur gereden werd. Volgens de importeur was dit dus niet mogelijk... Er rijd nu iemand rond in NL met mijn oude auto die onderweg wel een muziek DVDtje aan heeft staan :P

Dat is inderdaad simpel te ondervangen doormiddel van het snelheids signaal te manipuleren!
Plus dat het navigatiescherm plus audio een toeleveringsproduct is,waar vaak wel wat mee te rommelen valt.
Ewin
1st Gear member

Als ik naar de foto van de R-design kijk, lijkt er ook led-verlichting te branden aan de bovenkant van de koplamp-units. Dit ziet er wel mooi uit. Maar, is dit een feature voor het R-design pakket of heeft elke V40 dit?
Volvo V40 D2 Business Ocean Race (Onix Black Metallic) + Business Pack Connect (Premium Audio) + 62 liter brandstoftank + V40 Styling Kit Carroseriekleur + 18" Midir
Volvo V40 D2 Summum (Black Sapphire Metallic) + Intro Line + V40 Styling Kit Carroseriekleur
Mir
3rd Gear member

R-design. Mijn v40 heeft niet zulke mooie led verlichting in de koplampen. Vind ik 1 van de weinige design missers. Het spreekt niet, zoals een s60 bijv. die schuine led partijen heeft.. stuk mooier!
Ewin
1st Gear member

Ok, vind het wel jammer dat dit alleen in het R-design pakket zit. Vind het wel wat hebben als in de koplamp-units ook led-strips branden naast de led strips onderin de bumper als je alleen DRL aan hebt.
Volvo V40 D2 Business Ocean Race (Onix Black Metallic) + Business Pack Connect (Premium Audio) + 62 liter brandstoftank + V40 Styling Kit Carroseriekleur + 18" Midir
Volvo V40 D2 Summum (Black Sapphire Metallic) + Intro Line + V40 Styling Kit Carroseriekleur
ruuds70
5th Gear member

Na het lezen van dit onderwerp viel het me op dat gisteravond een Porsche Cayenne achter me aan reed met uiteraard zijn dimlichten aan én de dagrijled's! Wanneer deze Porsche de richtingaanwijzer gebruikte kleurden de dagrijledstrips knipperend oranje.
Het betrof een 'Belgische' Porsche, hoe de regelgeving hier is mbt de dagrijleds weet ik niet.
In nature there are neither rewards nor punishments; there are consequences. (R.G. Ingersoll)
Vossie
2nd Gear member

Zijn dat niet gewoon de stadslichten? De stadslichten van de normale V40 zitten namelijk ook op die plek. Die hadden bij de demo waar ik in heb gereden ook een wat blauwe gloed, waardoor het haast led verlichting lijkt.
clubbtraxx schreef:Och gezien het aantal kop-staart botsingen kan je geen licht genoeg aanhebben.
Jij hebt het niet nodig, maar er zijn kennelijk hele volksstammen die de achterkant van een auto niet als zodanig herkennen...
Dat klopt, alleen vraag ik me af of bij dat volk de achterlampen wel helpen. Meestal heb je bij zo'n kop-staart botsing de remlichten ook wel branden, dus als ze die al niet zien...

Maar ik snap je punt ;)
Ewin
1st Gear member

Ik denk ook niet dat het voor de veiligheid veel uitmaakt of de achterlichten wel of niet branden bij het inschakelen van de dagrijverlichting.
Persoonlijk vind ik het wel mooi/fijn dat ook de achterlichten dan mee doen, dus ik zal het balletje ook eens opgooien bij de dealer waar mijn V40 in onderhoud gaat.
clubbtraxx
2nd Gear member

Ramon&Ramon schreef:
clubbtraxx schreef:
MarioC70 schreef:Als je het beter wilt weten dan de importeur in Beesd,het is niet mogelijk dagrijlichten gelijktijdig met achterlichten te voeren.
Die foto van de beursvloer zegt me dus weinig.
Er is een verschil tussen zeggen dat het niet kan (om welke reden dan ook) en dat het daadwerkelijk niet kan. Voorbeeldje?

Destijds op mijn peugeot via connecties Video signaal op altijd aan laten zetten op het kleurenscherm ook als er harder dan 5km per uur gereden werd. Volgens de importeur was dit dus niet mogelijk... Er rijd nu iemand rond in NL met mijn oude auto die onderweg wel een muziek DVDtje aan heeft staan :P

Dat is inderdaad simpel te ondervangen doormiddel van het snelheids signaal te manipuleren!
Plus dat het navigatiescherm plus audio een toeleveringsproduct is,waar vaak wel wat mee te rommelen valt.
Niks manipuleren v/h snelheidssignaal, gewoon uitvinken in speciale PSA software op een portable device.
Was ook geen toeleveringsproduct als zijnde een 3rd party maar geintegreerd systeem inclusief canbus besturing van vanalles en nog wat op de auto. Zelfde idee als bij de Volvo dus.
Ik heb destijds ook xenon verlichting permanent aan laten zetten zodra motor loopt en nog een paar opties die niet in de handleiding staan.
clubbtraxx
2nd Gear member

Mir schreef:R-design. Mijn v40 heeft niet zulke mooie led verlichting in de koplampen. Vind ik 1 van de weinige design missers. Het spreekt niet, zoals een s60 bijv. die schuine led partijen heeft.. stuk mooier!
Dat zijn toch gewoon de (led) stadslichten die je daar ziet? Misschien hebben alleen de uitvoering met xenon verlichting het zo. In elk geval niet specifiek voor de r-design volgens mij.

Afbeelding
Schorpioen
5th Gear member

BlackcurrantV70 schreef:Maareuh bij de XC60 branden de dagrijlampen (naast radiator) toch samen met de achterlichten en koplampen ?

Hierdoor is een XC60 zo makkelijk te herkennen, LEDS naast radiator en koplampen combinatie.
Is hetzelfde als bij Audi en Mercedes.
De DRL gaat bij het aanzetten van de dimlichten dan wel zwakker branden als normaal bij alleen DRL.
";Hakuna matata: Geen zorgen, zorg dat je geniet";.
Het leven is al kort genoeg.

Volkswagen T-Cross (MY2019) (08-2020 - Heden)
V40 (MY2017) T2 Nordic+ Full led Electric Silver Inscription metallic. (09-2018 - 08-2020)
Afbeelding
V50 (MY2012) DRIVe Start/stop Limited Edition Electric Silver Inscription metallic. (10-2011 - 09-2018)
Afbeelding
PhallyNL
1st Gear member

Er zitten in de koplampen inderdaad LEDS die schuin naar binnen wijzen.
Ik heb dit vanmiddag met mijn auto getest (Xenon) waarbij deze te zien is bij:

- Approach functie (Leds gaan branden)
- Xenon verlichting aan staat (Leds branden mee)

Ik zal proberen morgen avond een foto te schieten
Giesti
2nd Gear member

PhallyNL schreef:Er zitten in de koplampen inderdaad LEDS die schuin naar binnen wijzen.
Ik heb dit vanmiddag met mijn auto getest (Xenon) waarbij deze te zien is bij:

- Approach functie (Leds gaan branden)
- Xenon verlichting aan staat (Leds branden mee)

Ik zal proberen morgen avond een foto te schieten
Als je geen xenon hebt, zitten hier gewone halogeen lampjes in
remmm
5th Gear member

Schorpioen schreef:
BlackcurrantV70 schreef:Maareuh bij de XC60 branden de dagrijlampen (naast radiator) toch samen met de achterlichten en koplampen ?

Hierdoor is een XC60 zo makkelijk te herkennen, LEDS naast radiator en koplampen combinatie.
Is hetzelfde als bij Audi en Mercedes.
De DRL gaat bij het aanzetten van de dimlichten dan wel zwakker branden als normaal bij alleen DRL.
Verschil is, is dat het bij de v/s/xc60 geen DRL is maar stadslicht en dat is inderdaad gewoon incl. Achterlichten
Fmol11
1st Gear member

Toevallig al iemand die inmiddels in het bezit is van zijn of haar V40 die dit aan de dealer gevraagd heeft?
HakanC
3rd Gear member

http://ww2.autoscout24.nl/woordenboek/d ... ng/181115/

"De dagrijverlichting is alleen naar voren gericht, de achterlichten en de dashboardverlichting zijn niet aan. Zo wordt het energieverbruik beperkt."

Buiten dat snap ik niet waarom overdag je achterlichten wel moeten branden? Is echt niet nodig (is mijn mening) en zelfs onveiliger omdat je remlichten dan minder snel kunnen opvallen. (omdat al rood achterlicht brandt op het moment van remmen + daglicht)

Als het echt donkerder wordt of mist enz zet je gewoon je verlichting aan en klaar. (tenzij je een auto functie hebt, maar dan nog steeds bij mist zelf inschakelen)
rsnhakan
8th Gear member
Contacteer:

Volvo staat voor veiligheid en wat jammer dat de mogelijkheid om alle (of iig een deel van de) lichten uit te zetten is toegevoegd.
V40-D2
2nd Gear member

klopt, en ook de combinatie van dimlicht + DRL wordt door diverse merken anders gevoerd.

ik zie de laatste tijd regelmatig auto's met dimlicht + DRL in het donker rijden, ook bij modellen waarbij ze net als Volvo onder in de bumper zitten.

nu weet ik ook dat de wetgeving zegt dat DRL gedimd moet zijn bij het voeren van dimlicht maar dat lijkt mij technisch geen probleem.
-= V40 D2 Momentum | Driver Support Line | Electric Silver =-
HakanC
3rd Gear member

Indien de beide branden (dimlicht + DRL) bij ingeschakeld dimlicht, dan hoort je DRL af te zwakken bij inschakelen van je dimlicht. Je DRL neemt dan je stadslicht functie over.

Bij de V40 hebben ze zowel bij halogeen als Xenon aparte stadslichten in je koplampen (bij Xenon in de vorm van LED, wat qua vorm lijkt op de DRL's).

Had zelf ook liever gezien dat de DRL's in afgezwakte sterkte mee gingen branden bij ingeschakelde dimlicht.. Maar ja zo'n ramp is het niet..

The point blijft: Waarom je zou willen dat je achterlichten zouden mee branden met DRL?
diesel01
Geartronic member

HakanC schreef: Buiten dat snap ik niet waarom overdag je achterlichten wel moeten branden? Is echt niet nodig (is mijn mening) en zelfs onveiliger omdat je remlichten dan minder snel kunnen opvallen. (omdat al rood achterlicht brandt op het moment van remmen + daglicht)
Indien je het verschil niet ziet tussen gewone verlichting en remlichten heb je naar mijn mening niets in een auto als bestuurder te zoeken...
En dagrijverlichting is een hype.
Ik zie vanmorgen Mondeo's rijden die dimlicht, breedstralers(want 800meter zicht) en dagrijverlichting aan hebben...
Wat is overigens het nut van dagrijverlicht die een paar graden dimt indien dimlicht word onstoken, met dimlicht heb je helegaar geen dagrijverlichting meer nodig.
HakanC
3rd Gear member

Verschil zie je wel uiteraard.. Maar bij niet brandend achterlicht zul je sneller de remlichten opmerken denk ik.. ook al scheelt het heel weinig.

Maar de vraag was niet of je DRL's leuk vindt of niet (in geval van v40 vind ik ze mooi mar zoals sommige Renault Megane's weer erg lelijk), maar waarom wel je achterlichten overdag wel mee moeten branden in combinatie met je DRL. Ik kan zo geen redenen bedenken..
Plaats reactie

Terug naar “V40”