Al een aantal jaar rij ik regelmatig in de auto van mij vader (volvo 940) wat best bevalt, maar nu wil ik zo onderhand een eigen auto.
Met wat rond zoeken kwam ik uit op een volvo 850 sedan, ze zien er wel aardig uit (wat moderner dan de 940) en zijn redelijk betaalbaar.
Nu heb ik totaal geen verstand van auto's, dus heb ik een paar vraagjes. Op marktplaats staan honderden 850's te koop (Nu wil ik er eentje op lpg, dus dan vallen er ook al meteen een hele hoop af).
Is het verstandig om een 850 bij een particulier te kopen? of ben je beter af bij een handelaar?
Wat zijn dingen die specifiek zijn voor de 850 om op te letten?
en aan wat voor prijs moet ik ongeveer denken? (ik zat zef tussen de 3000 en 4000 te denken)
Ik heb trouwens ook al een wensenlijstje, waardoor ik niet op de goedkoopste modellen uit kom:
- Airco
- centrale deurvergrendeling
- stuurbekrachtiging (al zulle zo ongeveel alle modellen dat wel hebben)
- ruitenwissers voor de lampen (niet nuttig, maar het ziet er zo leuk uit

- LPG
- trekhaak
Nou hou ik er ook wel van als een auto een beetje snel is. als ik zoek op volvo 850's met turbo dan vind ik er al niet zo veel, zoek ik op turbo en lpg, dan kom ik al helemaal op 0 uit

Turbo zal dus wel niet lukken, maar wat kan je aan een 850 laten doen zodat hij wel wat sneller wordt? heeft het zin om hem te laten chippen? of kan ik beter meteen voor een van de modellen met wat grotere moterinhoud gaan? (2.5 is geloof ik het maximum? en dat heeft m'n vaders 940 ook, en die is niet erg snel)
Hebben de t-5 modellen trousens nog veel voordelen boven de "normale" 850's?