Flikkerend dashboard bij koude start
-
- 2nd Gear member
Allen, hier een aardige brainer aangezien mijn Volvo dealer er geen raad mee weet. Bij een koude start en de kachel op standje 19 presenteert mijn V50 1.6d uit 2008 een vervelend kwaaltje. Zowel de dashboardverlichting als de buitenverlichting flikkert op de resonantie van de motor. Bij extra gas neemt de flikkersnelheid toe. Het meest merkbaar is het bij stationair draaien. Dit houdt zo'n vijf minuten aan, daarna als de motor warm wordt is het over. Het lijkt of er te weinig stroom beschikbaar is. Vreemd want zowel de accu als de dynamo zijn gecheckt en gaven goede waarden. Het is te vergelijken met het oude Peugeot 205 gevoel maar die had het continu. De dealer zegt dat er niets aan te doen is, er is ook mee te leven maar het is een beetje een treurig spectakel. Verder is het een prima auto. Waar zou ik de zoektocht moeten beginnen?
VOLVO V50 Edition II
-
- 2nd Gear member
Dank voor je reactie. Al wist ik niet dat de condensatoren van het afvlakfilter bestonden. Maar goed idee daar te beginnen. Verder dacht ik dat misschien nog een breukje in de kabelboom de boosdoener kan zijn. Maar dat verklaart niet waarom het opeens weg is. Typisch is wel dat als de verwarming bij een koude start uitstaat er geen flikkering waarneembaar is.
VOLVO V50 Edition II
-
- 6th Gear member
Dat euvel zit in de dynamo,komt vaker voor bij een 1.6 D
Controleer de aansluiting van de plusdraad op de dynamo goed en de massa verbindingen en tevens goed kijken of de accupolen goed vast zitten.
Controleer de aansluiting van de plusdraad op de dynamo goed en de massa verbindingen en tevens goed kijken of de accupolen goed vast zitten.
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
-
- 2nd Gear member
Met het koude weer is het weer terug. De volvodealer heb ik de accupolen en aansluiting van de dynamo laten controleren maar ook nu weer zonder resultaat. Omdat het alleen bij een koude start voorkomt is het ook lastig om aan de dealer te demonstreren. Ik denk dat de oplossing dan ook gevonden moet worden in een nieuwe dynamo.
VOLVO V50 Edition II