Mensen, ik denk dat ik iets lomp heb gedaan.
Ik heb een Volvo V50, met ingebouwd navigatiesysteem: HDD RTI My08. Vorig jaar kreeg ik m'n laatste update van de mappen die in de aankoopprijs inbegrepen waren. En dit jaar kreeg ik enkel een uitnodiging om voor 200 euro een update aan te kopen. Maar persoonlijk was ik niet zo tevreden van de RTI GPS, en 200 euro vond ik helemaal te duur.
Maar jammergenoeg wil Frankrijk dat alle flitspaal locaties weg zijn.
Op eBay vond ik een upgrade met enkel BeNeLux en Frankrijk (artikel nr 11003606) voor 50 euro. Meer heb ik toch niet nodig, dus heb ik deze DVD besteld (zonder na te denken of verder te kijken).
Dus: na een paar dagen de DVD aangekregen, in de auto gestopt, upgrade startte en... na een minuutje kwam een foutmelding: "Kan DVD niet lezen".
Dan ben ik pas wat dieper gaan kijken, en kwam ik er achter dat er een verschil is tussen MMM en MMM+.
Ik heb dan de originele DVD terug in de DVD speler gestopt. Maar die RTI komt dan met een melding dat de geplaatste DVD niet de upgrade is die 'm wil zien.
Het enige wat ik nog kan doen is de verkeerde DVD in de speler laten zitten. En telkens ik de auto start, wil de upgrade starten. Maar dan kan je met de <back> toets de upgrade onderbreken om de navigatie te kunnen gebruiken (of om de GPS uit te zetten).
Ik heb al in de diagnostics gezocht:
3: Vehicle Information -> 7: HDD information:
B: Map detail: MAP
Size: 20,967,642,899 bytes
Number of files: 171
Map status: AEU_06_201101B
Folder name: Update
Onder C staat er nog iets van "map update: Not yet". De knop "Reset" die daarachter staat, doet schijnbaar niets.
Bij D staat er "HDD update". De knop "Execute" die daarachter staat doet schijnbaar niets.
Heeft er iemand een idee wat ik nog kan doen?
Verkeerde RTI DVD
- VolvoTech
- 7th Gear member
- Contacteer:
Heb je originele DVD 1 er al eens in terug gehad?
(je zult er 2 hebben gok ik?)
(je zult er 2 hebben gok ik?)
Creating Solutions for Volvo's!
www.volvotech.eu
www.facebook.com/volvotech
Commerciele/Technische vragen uiteluitend naar [mail=info@volvotech.eu]info@volvotech.eu[/mail] aub!
Prive zaken mogen natuurlijk per PM.
www.volvotech.eu
Commerciele/Technische vragen uiteluitend naar [mail=info@volvotech.eu]info@volvotech.eu[/mail] aub!
- VolvoTech
- 7th Gear member
- Contacteer:
Accu 10 minuten van auto loskoppelen.
(massa alleen).
Sleutel in contact laten op standje II (2).
Check?
(massa alleen).
Sleutel in contact laten op standje II (2).
Check?
www.volvotech.eu
www.volvotech.eu
-
- Starter
Helaas...
'k had eerst de DVD eruit gehaald voordat 'k begon te sleutelen. (Ook rekening gehouden met de 5 minuten wachttijd die ze in de handleiding vroegen.) De zwarte kabel losgedraaid. Contact in stand II, en kwartiertje gewacht en terug vastgedraaid. (Zelfs "onbelast" gaf het in- en uitdraaien van die bout meer vonkjes dan me lief was. Vooral bij het terug vastvijzen.)
Daarna direct geprobeerd met de DVD van vorig jaar (die tot voor kort correct werkte). Dezelfde foutmelding: de RTI wil met de update verder gaan. (Eigenlijk klinkt dit niet onlogisch, aangezien een harde schijf z'n data hoort te behouden bij spanningsuitval.)
Wel genoeg andere systemen gereset. Zo vergat de auto dat ik bij het parkeren vooraf de spiegels had ingeklapt. (Toen ik de deur open deed, klapten de spiegels automatisch open.) Ook heb ik geen gemiddelde verbruiken meer per 100 km. (In de dashboard menu krijg ik enkel nog maar "geen meldingen" en "-- liter/km" te zien.)
Het ziet er naar uit dat 'k beter contact kan opnemen met de garage...
'k had eerst de DVD eruit gehaald voordat 'k begon te sleutelen. (Ook rekening gehouden met de 5 minuten wachttijd die ze in de handleiding vroegen.) De zwarte kabel losgedraaid. Contact in stand II, en kwartiertje gewacht en terug vastgedraaid. (Zelfs "onbelast" gaf het in- en uitdraaien van die bout meer vonkjes dan me lief was. Vooral bij het terug vastvijzen.)
Daarna direct geprobeerd met de DVD van vorig jaar (die tot voor kort correct werkte). Dezelfde foutmelding: de RTI wil met de update verder gaan. (Eigenlijk klinkt dit niet onlogisch, aangezien een harde schijf z'n data hoort te behouden bij spanningsuitval.)
Wel genoeg andere systemen gereset. Zo vergat de auto dat ik bij het parkeren vooraf de spiegels had ingeklapt. (Toen ik de deur open deed, klapten de spiegels automatisch open.) Ook heb ik geen gemiddelde verbruiken meer per 100 km. (In de dashboard menu krijg ik enkel nog maar "geen meldingen" en "-- liter/km" te zien.)
Het ziet er naar uit dat 'k beter contact kan opnemen met de garage...
- VolvoTech
- 7th Gear member
- Contacteer:
Yup, op naar de dealer. Genoeg geprobeerd...
Ik gok er op dat een geheel frissen nieuwe set het wel oplost.
Dealer kan dit op zich proberen, werkt het dan neem je de dvd set af.
(je MOET 'm dan wel afnemen, want zonder DVD1 er in met de nieuwe sets doetututniet meer!)
Ik gok er op dat een geheel frissen nieuwe set het wel oplost.
Dealer kan dit op zich proberen, werkt het dan neem je de dvd set af.
(je MOET 'm dan wel afnemen, want zonder DVD1 er in met de nieuwe sets doetututniet meer!)
www.volvotech.eu
www.volvotech.eu
-
- Starter
'k geef toe: ondertussen heb ik ook de minder legale oplossing geprobeerd. (Als je gewoon in Google zoekt naar Volvo RTI, is het verbazend hoeveel Torrent sites in de zoekresultaten opduiken.)
En ook nu: Een andere update wordt niet geaccepteerd.
(Als ik de verschillende schijfjes op de PC bekijk, lijkt de illegale update sterk op de vorige DVD. Bijna dezelfde bestanden, dezelfde mapstructuur. De "verkeerde" DVD is redelijk afwijkend...
Voor de duidelijkheid: ik werk zelf in de IT sector. En als ik software gebruik, dan wil ik daar best voor betalen. (Moet 't wel werken natuurlijk.))
Ik kan me iets herinneren dat, als je in een werkende "nieuwe" RTI een oude DVD stak, dat je de mogelijkheid kreeg om te downgraden.
En ook nu: Een andere update wordt niet geaccepteerd.
(Als ik de verschillende schijfjes op de PC bekijk, lijkt de illegale update sterk op de vorige DVD. Bijna dezelfde bestanden, dezelfde mapstructuur. De "verkeerde" DVD is redelijk afwijkend...
Voor de duidelijkheid: ik werk zelf in de IT sector. En als ik software gebruik, dan wil ik daar best voor betalen. (Moet 't wel werken natuurlijk.))
Ik kan me iets herinneren dat, als je in een werkende "nieuwe" RTI een oude DVD stak, dat je de mogelijkheid kreeg om te downgraden.