controle lampjes blijven branden

De auto's met kleurrijke bijnamen als the brick, de baksteen.
Plaats reactie
yvonnedv
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 07.10.2012 - 10:23

Wij hebben sinds gisteren een 245 uit 79.

de controlelampjes op het dashboard (oa park brake en amp) blijven branden. Bij 120 km gaan ze uit.

Hij laadt wel bij 13,7 v

Ik heb het idee dat het een aarde kwestie is, iemand enig idee waar ik dat moet zoeken?
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Het parkbrakelampje zit waarschijnlijk in de handremschakelaar en het dynamolampje in de koolborstelbrug van de dynamo zelf denk ik.
yvonnedv
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 07.10.2012 - 10:23

Ik heb niet de indruk dat dit allemaal afzonderlijke problemen zijn. Het andere rem lampje (weet ff niet zo gauw wat daar op staat) en lampje dat aangeeft dat er een lamp stuk is branden ook. zo gauw ik ca 120 rij gaan ze allemaal tegelijk uit.
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Meten is weten dan,ik heb er ook weinig verstand van verder!
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Waarom geef je dan een antwoord? :)
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
yvonnedv
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 07.10.2012 - 10:23

Er valt in mijn ogen weinig te meten. De lampjes krijgen stroom anders zouden ze niet branden.

Mijn hoop is dat iemand hier het probleem herkent en zegt daar moet je het zoeken.

Maar ik heb de stille hoop dat het vocht is want toen ik hem net startte brandde ze nog maar heel flauwtjes
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Dus toch ergens een massaprobleempje....
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Het feit dat de lampjes stroom krijgen,zegt natuurlijk niets,
Het kan inderdaad een massaprobleem zijn van het dashboard,massa punten en bedrading controleren,dus meten is de enige optie,het kan ook een massa probleem zijn in de bedrading.
Dashboard demonteren en kijken of alle bedrading er goed opzit en eventueel de massapunten goed bekijken.
Gebruikersavatar
Voorheen VW
1st Gear member
Berichten: 16
Lid geworden op: 22.06.2012 - 15:02

Ik had laatst ongeveer hetzelfde na het schoonspuiten vd motorruimte.
Het was weg na twee dagen drogen in de zomerzon met de motorkap open.
Heb er geen verstand van maar het zou idd vocht kunnen zijn.
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Even goed meten die electra en het probleem is zo opgelost,er zit geen ingewikkelde electronica in zo,n auto,dus is het vaak simpel te vinden de storing.
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Wat voor motor zit er in de Volvo?
Is het een Yazaki of VDO dashboard?
yvonnedv
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 07.10.2012 - 10:23

Ramon&Ramon schreef:Wat voor motor zit er in de Volvo?
Het is een rood onderblok.
Dashboard is dacht ik VDO maar ik zal morgen voor de zekerheid even kijken.

Volgens de verkoper heeft de auto 5 maanden buiten stil gestaan. Met de proefrit en de weg naar huis brandde de lampjes, toen ik ca 120 reed gingen ze uit. vanmorgen op contact gezet, toen brandde alleen het olielampje en het park break lampje, Handrem er af en toen ging het park break lampje uit. Na starten brandde ze heel flauwtjes. Maar even aankijken wat er gebeurd bij regelmatig gebruik en anders zal ik het dashboard er wel uithalen.

Bedankt voor alle reacties.
Gebruikersavatar
VolvoTech
7th Gear member
Berichten: 7671
Lid geworden op: 13.07.2007 - 00:24
Locatie: Schiedam
Contacteer:

Hmmms, heb me ook rot gezocht naar een foutmelding verlichting die maar bleef branden in een 1984 245... bleek gewoon een "verkeerd" lampje te zijn EN een slecht contactje ergens...
(dus, extra weerstand ergens en DUS dat lampje aan).
Gezien de leeftijd zou ik vooral eerst eens zoeken in de zekeringkast en daar alle contactjes GOED corrosie vrijmaken, en vervolgens (als dat niet helpt) de contacten nalopen per onderwerp, schoonmaken etc. en weer terugsteken.

check?
Creating Solutions for Volvo's!
www.volvotech.eu
www.facebook.com/volvotech



Commerciele/Technische vragen uiteluitend naar [mail=info@volvotech.eu]info@volvotech.eu[/mail] aub!
Prive zaken mogen natuurlijk per PM.
jos245
3rd Gear member
Berichten: 332
Lid geworden op: 09.01.2008 - 19:31

Schroef even de spanningsregelaar van de dynamo af en check de koolborstels.
Redelijke kans dat ze ver versleten zijn.
yvonnedv
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 07.10.2012 - 10:23

Dan zou hij toch niet bijladen?
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Met versleten koolborstels laadt de dynamo niet goed en met haperingen. Dat je 13,7v laadstroom meet kan daar een teken van zijn. De laadspanning is niet meer optimaal, die hoort tussen de 14,5v en 13,8v te zitten. Dus ik zou de koolborstels checken en de aard aansluitingen achter het dashboard. 1 van die 2 moet de oorzaak van je storingen zijn schat ik zo in.
Plaats reactie

Terug naar “De 140 - 240 - 160 - 260 series”